ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Wildhearted skrivet 2 januari 2011 kl. 14:22:30
-
Nu har ja lide av ett problem, igen :) men som nybliven dinliägare får man va frågvis!
Min hoj tappar vatten, jag har kollat och där är inget läckage, ingeting i motoroljan och där kommer ingeting ut avgassystemet? var fan tar mitt vatten vägen? när jag är ute o kör så lyser inte givarlampan på instrumentpanelen till en början, men så fort jag börjar gasa på lite o den kommer upp högre i varv en stund börjar den lysa, ja har kopplat förbi fläkten så den går konstant, men ändån när ja kört vilt en stund så försvinner de även om den inte kokar (tror ja?) bubblar lite smått ibland men de ska va helt omöjligt nu
nån som har någon idé? jävligt irriterande detta
Edit*
Va nyss ute o fyllde på vatten o glykol o starta när ja hade den igång, på tomgång o låga varv bubbla de inget men på lite högre varv fräste de ur kylaren, e de toppa packningen som e körd eller de e vibbrationerna som gjorde att de fräste lite vatten? den går bra förövrigt, inte svårstartad o liknande, dock ganska slö :p kan lägga till att de e min 270 de handlar om
-
Du känner ingen avgaslukt där du fyller på glykolen heller ? :hmmm:
Den ryker inte mer än normalt? :hmmm:
-
locket på kylaren kanske?
-
ja vet inte riktigt för nu när de e snö överallt så ser man inte riktigt om de läcker nånstans, men när ja kör o lampan tänds så stannar jag, o för några sekunder efter låter de som att vattnet kokar för de bubblar som fan i expansions kärlet, men bara för ett fåtal sekunder efter o ja märker inget bubbel när ja kör, konstigt som fan..o den kokar definitivt inte för vattnet e fesljummet om man känner på kärlet
-
Är slangarna mellan motor och kylare lika fesljumna? :hmmm:
-
så långt har ja inte kollat ännu, fick tips om att skruva ut en skruv som satt i pumphuset lite gran o varva o se om de trycktes ut vatten for o se om pumpen funka som den skulle, så får nog prova me de, ska kolla slangarna me sen
nu har jag varit ute o kollat, skruvade ut skruven helt när motorn va igång o de va ishavsblå glykol med miljoner småbubblor som kom ut, o början sakta som fan även om de inte va trögflytande, men de rann på rätt bra sen, han de va något som e igensatt någonstans? verkar va enbart glykol me o pumphuset..konstigt med tanke på att ja har en massa vatten med i, kanske 70% glykol 30 vatten
-
Det låter som att det är topplockspackningen som gått sönder.
Det var vanligt att dom gick sönder, dålig kvalitet å dåligt dragna från fabrik.
-
Jo de tänkte jag med, men inget skumt me avgaserna o inget vatten i motoroljan? den går ju bra me o verkar inte va något provlem med kompet
-
Var noga med att ha rätt blandning i!
Följ noga anvisningarna på flaksan om du inte köper fördigblandad longlife glykol.
Har du för lite vatten så fryser glykolen nämligen ;)
Många som inte tänker på detta & få stora beskymmer.
-
Har idag provtryckt cylindern för att komma packningarna o dom är hela, har kollat vattenpumpen och den är hel o snurrar på bra, när jag tog bort pumphus locket så forsade där ENBART glykol ut, och inget av de vattnet jag nyligen hällde i kylaren, vilket fick mig att tro att termostaten var kass, plockade ut termostaten o la den o kokande vatten och den fungerade
så slutsatsen jag kan dra utav allt detta MÅSTE vara att den inte kommer upp i tillräcklig temperatur pga kylan så att vattnet trycks ut baklänges genom expansionskärlet då termostaten inte öppnar sig, kan ha att göra med att jag kopplade ihop sladdarna till kylfläkten när jag fört såg lampan lysa på instrumentpanelen (som jag då trodde va att den va för varm, men visade sig vara vattennivån) nu har jag kopplat dom till givaren igen, så imorgon blir de en varmkörning för att se