ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Polaris86 skrivet 1 januari 2011 kl. 22:31:25
-
Hej ny här, ska till nu i veckan och köpa mig min första lertuggare.
Funderar lite på vad man ska ha för maskin, har lutat mycket åt Allroad Black edition.
Något i prisklassen 50-60k.
Helst väg-reggad, kommer använda den mycket som arbetsmaskin också, så vill ha en driftsäker och pålitlig sådan.
Vore tacksam om ni vela dela med er av era erfarenheter.
//Jocke
-
Det är lite snurrigt, det håller jag med om, jag har också problem med att utröna vilka ATV:er som är lika med andra namn, eller om importörerna varit till fabrik och bestyckat på olika sätt efter eget huvud.
Här kommer i alla fall en märkesplansch.
[img][ftp]
-
Hej ny här, ska till nu i veckan och köpa mig min första lertuggare.
Funderar lite på vad man ska ha för maskin, har lutat mycket åt Allroad Black edition.
Något i prisklassen 50-60k.
Helst väg-reggad, kommer använda den mycket som arbetsmaskin också, så vill ha en driftsäker och pålitlig sådan.
Vore tacksam om ni vela dela med er av era erfarenheter.
//Jocke
Vilken typ av arbete?
Om jag skulle använda en maskin till lite seriösare arbete (alltså om den får jobba hårt och inte bör gå sönder) så skulle jag helt klart gå på tex Polaris (helst med ditt namn så passar det bra), Yamaha eller annan japan. Polarismaskiner dyker ju upp ibland vägreggade även i din prisklass, men japanerna får man nog nöja sig med terrängreggade oftast.
Man får ju väga in vilka delar som är viktigast, stabilare arbete eller mc-reg. En 500cc maskin är ingen busmaskin på väg, där lär du upp några hundra cc till för att det ska bli busigare. Till arbete så räcker ju tom 300cc rätt långt bara man har lågväxel och fäste.
Men klart det är lite roligare med större maskiner.
Här kan ni läsa lite nyttigt om fyrhjulingar http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Jag var lite sugen på en black edition i somras, dom är ju ändå rätt prisvärda tycker jag. Men det ska ju på vinsch, hasplåt, packlåda och kanske värre däck också om man ska få maskinen som man vill ha den. Och ibland kan man ju snubbla över en färdigutrustad beg maskin till bättre pris, själv snubblade jag över en can-am så då blev det en sån.
Dock har jag 5km till återförsäljaren av cf, det är nog bra att ha en bra återförsäljare nära om man köper nytt. Och det kan ju vara bra att prata med försäljaren innan så maskinen passar dina behov. Om återförsäljaren vet dina behov och säljer en maskin åt dig, då vet ju han vilka saker den kommer att utsättas för och kan inte komma och snacka sen om att du använt den fel.
Åker man till en återförsäljare så är ju just deras maskin bäst och mest prisvärd, oavsett vilket märke dom säljer. Så om du kan stå emot lite säljarsnack så är det ju bra att åka runt på lite olika ställen och titta och kanske provköra.
Allra bäst är väl om du har någon bekant med en maskin du kan provköra lite ordentligare.
-
Det är lite snurrigt, det håller jag med om, jag har också problem med att utröna vilka ATV:er som är lika med andra namn, eller om importörerna varit till fabrik och bestyckat på olika sätt efter eget huvud.
Äldre Allroad 300 och Linhai 300 är samma maskin, tror det gäller fram till 06-07 ungefär.
Cf motos maskiner heter Allroad.
Hyosung 450 och Goes 450x är rätt (helt?) lika med olika plast.
Cf 500 och Goes 520 är rätt lika med olika plast.
Sen finns förekommer det ju en hel del kopiering bland kineserna, och namnet på maskinerna kan ju i stort sett vara vad som helst. Tror det är importören som bestämmer vad maskinen ska heta. Därför kan ju tex en TMS 200 vara två helt olika maskiner av 2006 och 2007 års modeller.
Upp till 300cc så är det ju en riktig djungel bland dom kinesiska maskinerna, många olika namn och många olika maskiner med vissa gemensamma delar. Så det kan ju vara lite lurigt med reservdelar till dom där.
Ska man köpa en sån så ska man nog försöka kolla så det är en av dom vanligare sorterna och även vara beredd på en del strul.
Yamati 700 är väl en kopia på grizzlyn, och Hisun 400 är kopia på raptor 350. Där passar väl många originaldelar (yamahas) direkt. Men det ändå rätt långt ifrån yamahakvalitet på en sån maskin.
Såg en Dinli 450 för 22k nyss på blocket, så det dyker ju upp lite roligare maskiner för vettigare pengar ibland också.
Eller så köper man en 2wd atv (inte quad) som funkar både till väg och lite arbete. Tex Kymco mxu 300 (min första maskin),SMC jow 300 eller Linhai 260/300. Det är rätt kul att kunna åka lite terräng också, och lågväxeln behövs även när man drar vagn.
Provkör lite olika grejer och försök hitta vad som känns rätt för dig.
Det är ju du och din plånbok(alt banken) som ska handla, så det är ju bra om det blir någorlunda rätt från början.
Många byter ju upp sig efter något år, eller byter till 4x4 kanske.
Finns ju även dom som köper riktigt dyrt och inte använder den nått, tex en outlander för 120k och sen få sälja den efter några år för 80k kanske. Då har man ju tappat 40k på kanske 80 mil.
Men har man råd med en sån förstamaskin så kanske man har råd med det värdetappet också.
Hittar man en skaplig beg maskin av tex Kymco, Smc, Dinli eller Adly så tror jag man har en ganska bra maskin för runt 15-20k
Men det är ju alltid bra att kolla runt i märkesavdelningarna och söka lite efter den aktuella modellens problem eller saker man ska hålla koll på.
Jag har ju haft en Kymco mxu300, och det tyckte jag var en fin maskin. Ganska liten och smidig, och pigg. Men jag ville ha 4wd och lite mer effekt så därför byttes den ut.
Vägmodellen av Kymco heter ju kxr (äldre) och maxxer. Dom dyker ju upp ibland för 12-20k.
Kollar man begagnat (även nytt) så är det ju rätt viktigt att däcken är av den sorten som passar den körning man vill göra, inte så roligt att halka omkring med vägdäck i fel miljö. Och även billiga däck kostar väl runt 2k för fyra st. Så det kan ju vara bra att välja rätt från början, om man har möjlighet.
Ibland kan man ju hitta maskiner med en extra uppsättning hjul med annan däcktyp, det är ju smidigt att bara kunna skifta hjul. Och har man en kedjedriven maskin är kan det ju vara bra att ha lite olika drev också om man vill ändra utväxling.
Det är ju stor skillnad på en maskin som är anpassad för vägen mot en maskin som passar för lek i terräng.
-
Ok, lite såhära då, nu till black ED, alla dom kommer org med vinsch nu för tiden.
Har även sneglat lite på som sägs goes 520.
Åka och busa efter väg? Nejtack, kommer bli mycket skogskörning, den typen av jobb jag pekar på är, dra klippaggregat, ploga, sopvals osv osv, inga dra timmer lass i skogen jobb.
Läste att den har 20hk org strypt, men 33hk med den bortplockad, stor skillnad? eller är det mest snack.
Hasplåt i frågan kan jag göra sj av tjock durk alu, då jag jobbar på ett passande ställe med plasma skär o metall arbete.
Har varit inne på div märkes spec avdelningar här, men det är ju svårt att få sig en uppfattning, eftersom har du en polaris är det klart du talar varmt för en sådan osv osv...
Och görs eller så inte Allroad nu för tiden i europa frankrike? eller har jag fattat det fel med, jag har ju bara 1mil till närmaste återfs, så för mig passar det ju ganska bra med en allroad eller liknande.
Och så en till fundering, vad menas med servo på en 4x4? vet vad servo är, men hur fungerar sig på en fyrhjuling? Och sitter det på någon "budget" modell?
Ursäkta stavningen, dysl..
Tack för era svar!! //Jocke
Eddit, JA det SKALL vara 4x4 ^^, Så vi är klara på den frågan.
Kanske kommer dra hem någon älg också, om lyckan hjälper till i år.
-
Allroad är väl "märket" skulle man nog säga, och CF moto är väl tillverkaren. Och den är inte byggd i frankrike.
Servostyrning finns än bara på dom dyrare modellerna, tror du lär över 90k innan du har en servo på maskinen. Men det blir säkert vanligare även på billigare maskiner längre fram.
Insprutning har ju tex Allroad X7, och den kostar väl runt 70. Annars är det väl förgasare fortfarande som gäller på dom billigare maskinerna.
Strypningen brukar ju ofta vara en spärr som gör att det inte går att gasa fullt, då är det ju rätt lätt att tänka sig skillnaden. Jag provkörde en strypt X7 i somras, det var ingen rolig upplevelse. Jag hade kört ifrån den med min Kymco 300 jag hade då.
När jag var van med min Linhai 300, då tyckte jag kompisens cf 500 kändes mkt roligare och starkare. Nu när jag är van med min Outlander 800 så känns kompisens 500 lika trött som min Linhai. Så man ska nog inte testa väldigt mkt värre grejer än det man har tänkt att köpa.
Läser man inne på märkesavdelningarna så får man ju ta allt med en stor skopa salt. :)
Sen finns det nog många fler här inne som åker tex cf än som åker Honda, och det märks ju i avdelningarna. Sen går nog en cf sönder oftare än en Honda, och då blir det ju fler trådar också.
Men klart man blir lite avskräckt om man läser om många som har samma bekymmer.
-
Ja lika på den frågan, insprut eller förgasare?
Kan väl sj tänka mig påde för och nackdelar med det. :djump:
-
Ja lika på den frågan, insprut eller förgasare?
Kan väl sj tänka mig påde för och nackdelar med det. :djump:
Där har du helt rätt, som exempel skulle jag inte vilja ha det på min Linhai medans det förmodligen gör rätt stor nytta på min Outlander. Skönt att slippa choke och annat elände också. Gör väl gott för både effekten och bränsleförbrukningen.
-
Blir ju tokig på detta, så svårt o välja, va och skulel kika på atv's i måndags, men då hade dom totalt blaj jslut på allt i falun.
Vad kan man få för "märkes" maskin runt 50-60k?
Har ingen aning alls vad som är bra maskiner för at tugga lera i skogen med.
vad finns det för vettiga o bra modeller innom kawa,arctic o polaris.
-
Blir till att införskaffa in Dinli Centhor 700cc ;D
Hämtar än i morn! WEE
-
Grattis!
Ny eller beg?
-
En ny, eller ja 2010, men inte beg