ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Hepe skrivet 30 december 2010 kl. 13:18:31
-
Så här med brist på skaparglädje i årets slut så kan det väl vara bra med en tråd där vi kan visa upp eller skriva om egna lösningar vi adderat till våra ATV'er. Jag menar de där "aha" upplevelserna i garaget.
Allt möjligt, finurliga lösningar på problem, smarta förvaringsfack, som sagt allt möjligt som förenklar livet med en ATV som hobby. Eller varför inte smarta grejor till garaget anpassade för våra fyrhjulingar.
Har sett några om kört med PVC Avloppsrör som förvaringsfack på sina maskiner där man använt gängade blindlock som lock. Skitsmart i mina ögon, billigt och bra.
Själv har jag kapat en lyftstropp och trätt på min wire ifrån kroken och ner ett par decimeter för att inte den ska skava så mycket på plasten och frontbågen. Fungerar bra.
Funderar också på att svänga förbi skroten och kolla om jag kan hitta något kaserat bilsäte med elvärme sits i för att klä min limpa med.
Ös på...
-
Hej, tja smart eller ej, men detta är nog ett måste om vinschen överhuvudtaget skall ha ett liv efter jul...
Det sitter fyra avlånga rullar som är tillverkade av folie tror jag där wire´n kommer in till vinschen, för att wire´n skall hålla fick jag göra ny rulle som var 25 mm i dia istället för 12 mm som dessutom bucklade in sig vid första försöket att hissa plogen. Detta rekomenderar jag till dom som har denna typ av vinsch iallafall.
//jens
-
tillverkade egna länkarmsskydd i 5/7mm durkaluminium, sparade 2500 och dom blev gedignare.
(http://thumb7.webshots.net/t/71/171/8/0/72/2498800720054320327AWSmEv_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2498800720054320327AWSmEv)
(http://thumb7.webshots.net/t/87/87/2/18/43/2596218430054320327ypaAAZ_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2596218430054320327ypaAAZ)
monterade en xenon arbetsstrålkastare på styret och kör numer med släckta strålkastare i skogen och bara har xenonen på:
(http://thumb7.webshots.net/t/87/87/8/95/56/2597895560054320327CcguQR_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2597895560054320327CcguQR)
plockade bort onödig avgasrening vilket också var bra
(http://thumb7.webshots.net/t/76/176/5/4/62/2461504620054320327ZUZjkP_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2461504620054320327ZUZjkP)
kopplade om belysningen så att det finns möjlighet att köra med helt släckt belysning vilket är smart om man inte vill väcka uppmärksamhet om man smyger förbi nån grinig markägare... ;)
det var dock ganska mycket jobb att göra det
(http://thumb7.webshots.net/t/85/85/9/93/87/2180993870054320327SozeeZ_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2180993870054320327SozeeZ)
och så kopplade jag framblinkersen enligt USA-standard, så det är orange lysande parkeringsljus i blinkerslampan, detta var skitenkelt, det satt redan 2 tråds lampor och 3-stifts lamphållare så det var bara dra fram P-ljusström till lamphållarens mittstift
(http://thumb7.webshots.net/t/82/182/0/95/69/2382095690054320327UFKdnS_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2382095690054320327UFKdnS)
-
Ja det ser ju skitbra ut med länkarmsskydden. Funderar ochså att dra om elen så parkeringsljuset inte går direkt på tändningen, Är man inte tvungen vid besiktningsdax att ha avgasrening?
//jens
-
Vinterkylan håller jag ibland borta på detta sätt:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31479.0
...genom att koppla in den så här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31478.msg275205#msg275205
()p
Sen om man skall göra hasplåtar i aluminium så är durkplåt en av de styvaste kvalitéerna, helt klart!
...men menar ni kunna glida över trädstammar, stubbar osv så är ju ett tips att lägga ribborna INÅT.
Utåt bromsar de väldigt bra. :whip:
Jag har gjort hasplåtar, a-armsskydd mm både till mina maskiner och till andras, och då i fem millimeters slät aluminium, funkar bra även bland stenarna... men visst glittrar det i spåren ibland.
Stora bukplåten under Renegaden (den under motor och fotbaljor mm) har jag dock i stålplåt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Skne100720002.jpg)
-
Vinterkylan håller jag ibland borta på detta sätt:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31479.0
...genom att koppla in den så här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31478.msg275205#msg275205
()p
Sen om man skall göra hasplåtar i aluminium så är durkplåt en av de styvaste kvalitéerna, helt klart!
...men menar ni kunna glida över trädstammar, stubbar osv så är ju ett tips att lägga ribborna INÅT.
Utåt bromsar de väldigt bra. :whip:
Jag har gjort hasplåtar, a-armsskydd mm både till mina maskiner och till andras, och då i fem millimeters slät aluminium, funkar bra även bland stenarna... men visst glittrar det i spåren ibland.
Stora bukplåten under Renegaden (den under motor och fotbaljor mm) har jag dock i stålplåt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Skne100720002.jpg)
Varför har du valt att ha olika material. Blev det bara så eller är det ett syfte med det?
-
De första åren körde jag EXTREMT mycket bland stenar, på stenar, över stenar och emot stenar.
Aluminium slits och bromsar i sådan miljö... stål glider riktigt bra och slits knappt alls.
Jag har för övrigt inga dräneringshål alls, för om man skall glida över en torr granstam i skogen så kan man ge sig FAN på att en liten grenände skall in i något sådant hål och bromsa!
...eller tvärnita.
Raptorn har dock helt i alu, dessutom med hål för oljepluggarna.
-
Raptorn har för övrigt vinsch, klart värdesatt bitvis!
...här syns även lite av a-armsskydden:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Raptorn004.jpg)
-
Hydro
Har du gjort skydden i ohärdad aluminium? Hur har du böjt dem?
-
Ibland böjer jag plåt ja...
Dessa är dock bockade eller knäckta. :whip:
Ohärdad, ja... härdad brister.
Det gör jag i en Darley, typ denna fast gul!
(http://www.jerikofabricatingtools.com/Darley%20ehp130.jpg)
-
Kul tråd!
Har inte så mycket att tipsa om ännu, har endast själv gjort mindre småmoddar med omlödda glödlampor till LED-ljus mm. Ska dock följa tråden med spänning.