ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Danne_80 skrivet 30 december 2010 kl. 09:12:13
-
Hej. Mitt första inlägg på detta forum. Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en fyrhjuling och har redan läst en hel del på forumet. Jag kommer använda den främst på 50-väg och på grusvägar så åka fort behöver jag inte göra, då är acceleration viktigare så man kan leka av sig på grusvägarna. Jag gillar inte att meka speciellt heller utan föredrar att åka på grejerna istället, så driftsäker är en egenskap jag letar efter.
Just nu har jag hittat 2 stycken intressanta objekt på firma. Ganska olika maskiner. Den ena är en SMC 300 XLE av 2010 års modell. Den har bara gått ca 130 mil och är servad 2 gånger och ska vara i nyskick. En del tillbehör monterade osv. Sitter effektsystem osv på den.
Den andra är en Yamaha Raptor 350 av 2006 års modell. Har inte hunnit prata med säljaren än så det enda som står är att den är i bra skick, vet inte hur långt den gått än.
Jag skulle behöva lite tips och råd, vilken är att föredra? Kan Yamahan vara mer driftsäker trots att den har 4 år på nacken mot en SMC som nästan är ny? Går Yamahan bättre? Vilken är billigast att äga och åka med? Hur är det med reservdelar till dem? Båda två ligger lika i pris, ca 29000kr. Mycket tacksam för hjälp. Har ganska långt till båda maskinerna så jag kommer bara åka och kolla på en av dem. Vill ju så gärna veta att man gör rätt val nu...
-
Ok, har ringt och kollat upp Yamahan och den var inte LV-reggad så då går den bort. Men är ändå lite osäker på om jag gör ett bra köp vad gäller SMC'n? Läste en del om växellådsras på dessa modeller, gäller det även på nyare modellerna? Har de gjort några ändringar vad gäller motor/växellåda på nyare årsmodeller? Jag är dock grymt sugen på att slå till, skulle få bra pris om jag köpte den idag. Kanske kan försöka få ner den till 25 000kr. Skulle få med en uppsättning skruvdubb så man kan åka lite vintervägar nu också. Ska jag slå till eller vänta på att det dyker upp en Yamaha Raptor 350 för rimlig peng?
-
Du har samma dilemma som jobbar kompisen då han valde mellan dessa 2 maskiner!
Och han köpte Raptor 350 som han är skit nöjd med.
Jag hade Raptor 350 som första maskin och tyckte den funkade mycket bra.
Bra service intervaller också. ()p
-
Det dräller ju av Raptorer för rimliga pengar på Blocket, tex denna: http://www.blocket.se/halland/Yamaha_YFM_350_Raptor_Gatreggad_31181607.htm?ca=21&w=3
Är det för långt att åka så har du ju en andra sidan stan: http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YFM_350_Raptor__vagregistrerad__30529818.htm?ca=21&w=3&last=1
Vänta inte för länge, snart kanske vintern är borta!
-
Tackar för svaren. Jag var aldrig iväg och kollade på SMC'n idag. Försöker lugna mig lite så jag inte gör något förhastat. Kanske ska försöka ta en titt på en Yamaha istället. Jag bor 5 mil nordost om Uppsala så Laholm var lite långt, men Södeltälje är ju helt ok. Den var dock lite över min budget. Fördelen med firma är ju dock att man har lite garantier och kan lägga upp en smidig avbetalning.
Går det bra att åka på de vanliga "crossdäcken" nu på vintern? Blir det inte för halt? Behöver man inte dubba dem?
Någon som har något mer och skriva om SMC annars? Är alla överens om att det är bättre att satsa på en Yamaha? Tack för hjälpen så länge.
-
Jag har ägt både SMC 300 och Raptor 350. Mitt råd är Raptorn, hellre en begagnad Raptor 350 än en ny SMC 300. Dock hade jag inte några stora problem med SMC:n så inget ont om dessa... Raptor är roligare ()p
-
Tack W3D3R för svaret, någon som ägt båda maskinerna som svarar är så klart värt mycket. Då ska jag försöka satsa på en Raptor. Tror det blir lättare med service här där jag bor också om jag köper en Yamaha. Om någon har en Raptor 350 till salu till rimlig peng så skicka mig ett PM!
När du skriver att Raptorn är roligare, är det prestandan eller hur den är att köra(chassi osv), eller både och kanske?
Vad ska man betala för en Raptor 350 -06 som gått några hundra mil? Är det runt 30 000kr man hamnar?
-
Priserna i annonserna är ju sällan slutpriset så stirra dig inte blir på örena...
Gällande avbetalningar så har ju tex flertalet fackförbund avtal med de större bankerna som gör att man kan ta medlemslån upp till 150 000, utan säkerhet och med god ränta.
Småsummor (som ju detta är ur en banks synvinkel) kan man oftast låna utan både säkerhet och fack, om man är känd på banken... och har skött sig.
()p
-
Jo, det är sant att det går att ta ett vanligt medlemslån, men planen var att lägga kanske 10 000kr kontant och resterande på avbetalning med handelsbanken finans, räntefritt. Men men, det går att lösa.
Men är 30 000 kr rimligt för en välskött Raptor 350 av 2006 års modell?
-
Räntekostnaden på ett banklån på 20 papp är typ en pizza i månaden och alltså inget att lägga ner för mycket energi på.
För 30 skall den inte bara vara välskött, den skall även vara besiktigad och utan skador samt med bra däck.
Med tanke på årstiden borde man kunna pruta en del på quads...
-
Det är både prestandan och körglädjen, finns en uppsjö med extra tillbehör m.m. till Raptorn. Allt lätt att få tag på med till bra priser. Lite info om min gamla 350 .. http://www.skanequad.se/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=708&postdays=0&postorder=asc&start=45
-
SMC_300 borde ju kunna ge lite svar på allt strul han hade med sin!
Kan bara prata för Raptorn själv.
-
Jag tror ni har övertygat mig till att det blir en Raptor. Ska bara försöka hitta ett bra objekt till vettigt pris. Har redan mailat lite på annonser. Tack för hjälpen, känns klart bättre nu.
W3D3R: Via länken du skickade kommer jag bara till en inloggning på den forumsidan. Måste jag ha ett konto där för att kunna kolla?
Vart köper man tillbehör osv till en Raptor? Något ställe som har bra urval och bra priser?
-
Till en Raptor hittar du tillbehör överallt höll jag på att säga :lol:
Jag köpte mest i tyskland och USA. www.ebay.com och www.loeffler-quads.de i Tyskland.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18134.0
Fungerande länk till min gamla 350 ()p
-
Håller med, satsa på aptor istället..
Hade en SMC 300 i ett år, bytte o köpte mig en Raptor 700.. Inne på min andra Raptor nu, sjukt nöjd!
På SMC:n fick man ju dra åt hjulbultarna efter varje körning, ha med sig buntband för varannan gång var det nåt som lossna, ha med sig säkringar, plast som sprack lätt o massa, massa mer..
Så Yamaha är i detta fall det enda vettiga alternativet!! ()p
-
Jäklar vad snygg din Raptor var W3D3R! Vart ju inte mindre sugen nu...
-
(http://i159.photobucket.com/albums/t129/CALLAHAN_88/MinRaptor.jpg)
Så såg min Raptor ut när jag hämtade den! ()p
-
Jag skulle gärna ha en vit också, ser bra ut den med. Vill ha nu!
-
Jag har blivit erbjuden att köpa en Hisun 350 som ska vara någon form av Raptorkopia? Någon som kan berätta lite mer om dessa och om det är en vettig maskin? Det är en 2009 som gått 145 mil och ska vara i gott skick. Han vill ha 19-20000 för den.
Som jag skivit tidigare så vill jag meka så lite som möjligt och ha en driftsäker maskin...
Lite dåligt med vägreggade Raptor 350 runt i kring. Kollar lite på Suzuki LTZ 400 med, men där får man kanske betala lite mer. Är det värt dom extra pengarna för en LTZ?
-
Lägg till 5000-9000 och köp orginalet utan tvekan!
Sen LTZ är den ju snäppet bättre än Raptor 350.
Lite större och lite mer effekt och vrid.
Jag var sjukt nära att best en LTZ 400 2010 från 4by4 men när dom sänkte TRXen så var det svårt att stå emot.
-
Köper du en billigare Hisun så får du nog räkna med att skruva lite mer än om du handlar en äkta Yamaha. Visst kan du ha flyt med en kopia också, men känns säkrare mer originalet.
Hur stort steget upp till Ltz400 är nog säkert mycket upp till känslan hos den som provar. Men har du råd med en Ltz tror jag inte du blir besviken, och det är väl rätt populära maskiner så det går säkert att sälja vidare om du blir besviken.
Kanske denna?
http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_LTZ_400_Dresel_29711257.htm?ca=6&w=3
21 000:- det är väl rätt ok
-
LTZ kanske kan var nåt då. Den i annonsen var det ju riktigt bra pris på. Skiljer det något i serviceintervall mellan Yamahan och Suzukin?
-
på ltz an är de chims som ska bytas när man skall ställa ventilerna på raptorn är de som på volvob20 justerskruv mycke enklare
-
Ok. Antal mil mellan service då?
-
jag brukar byta olja var hundrade mil kör på castrol gps olja röd den börjar bli lite brunaktig vid 80mil lagom vid 100mil att byta
-
Vet att det är längre intervaller på Raptorn!
Men kommer inte ihåg siffrorna.
Raptorn är ju olje/luftkyld medan LTZ är vattenkyld med mer effekt uttag och kortare service som baksida.
LTZ för 21000:- ser mycket lovande ut tyckte jag. ()p
-
Jag som trodde jag hade bestämt mig för en Raptor 350... inte lätt det här :D
-
de är ju roligare att köra flera och då är de fördel om man har likvärdig maskin och effekt
-
de är ju roligare att köra flera och då är de fördel om man har likvärdig maskin och effekt
Nja, det är ju roligare om man själv har en värre maskin med mer effekt! :DV
-
Denna kan kanske vara något Danne..
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Raptor_350_31456278.htm?ca=8&w=3
-
Ja, jag såg den idag. Ska nog ringa på den ikväll bara barnen somnar nån gång :)
-
En fråga till er som har koll på Raptor 350... läste nån tråd där det stod att de flesta vägregistrerade endast var reggade för en person? Stämmer det? Vill ju kunna skjutsa på den också.
-
Yamaha 350 som är reggade av Yamaha får inte ha passagerare.
Dresel sålde några Raptor 350 och de får skjutsa...
LTZ400 får mig veterligen alltid skjutsa.
-
Det är så alltså... då är det helt klart mer aktuellt med en LTZ. Vill kunna skjutsa ibland då lillgrabben säkert vill åka med :)
-
Kan Suzukin precis som Yamahan vara registrerad av Dresel och av Suzuki? Någon för eller nackdel med Dresel som reggat dom?
Jag är sugen på Karnans LTZ här på forumet, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32610.0
Är det ett rimligt pris för en '07 med 320 mil på mätaren i bra skick? Allt ska vara ok utom bakdäcken som skulle behöva bytas. Inte så långt att åka för mig samt att den är vit, vilket jag gillar. Svart skulle sitta fint också, men är inte lika sugen på en gul. De gula verkar vanligast dock...
-
Nej Suzuki har aldrig sålt vägreggade LTZ maskiner, Dresel däremot har sålt en massa...
-
Ok, så det är Dresel hela bunten då. Priset på Karnans LTZ då? Vad bör den kosta? Vill ju veta att det är en bra affär helt enkelt. Självklart ska säljaren vara nöjd med. Rimligt pris helt enkelt.
-
Jag missade den med en halv dag så letar jag vidare :banghead: Letar också alternativ till LTZ, men det har jag skapat en ny tråd om. Har halkat ifrån ämnet i min egen tråd rejält känner jag :P