ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Delarium skrivet 27 december 2010 kl. 18:47:33
-
Ska hansbromsen ta på alla 4 hjulen? Min handbroms tar bara på framdäcken. Fotbromsen tar dock på bakhjulen.
Tackar för ett förtydligande.
-
En vägreggad fyrhjuling skall ha fyrhjulsbroms, sen om det sker med bromsgreppet på styret eller bromspedalen spelar mindre roll.
För parkeringsbromsen räcker det med bromsverkan på två hjul.
Att sen verkligen ha det inkopplat så här är ju i många fall rent farligt, jag har det därför urkopplat på mina maskiner och bilprovningen har inte klagat.
-
En vägreggad fyrhjuling skall ha fyrhjulsbroms, sen om det sker med bromsgreppet på styret eller bromspedalen spelar mindre roll.
För parkeringsbromsen räcker det med bromsverkan på två hjul.
Att sen verkligen ha det inkopplat så här är ju i många fall rent farligt, jag har det därför urkopplat på mina maskiner och bilprovningen har inte klagat.
Är parkeringsbromsen den man "låser" på styret? Det är den jag menar.
-
Hur det ser ut på din vet jag inte.
Men den du använder när du parkerat och lämnat maskinen som då håller den kvar, DET är parkeringsbromsen.
(motsvarande "handbromsen" på en bil)
På en quad finns ju annars bromsgrepp uppe på styret som tar på framhjulen precis som en moped eller mc.
Denna broms sköts ju också av handen... :whip:
Vissa maskiner med automat har bromsgrepp både på höger och vänster sida, medan manuellt växlade maskiner har kopplingen i det vänstra greppet.
-
Hur det ser ut på din vet jag inte.
Men den du använder när du parkerat och lämnat maskinen som då håller den kvar, DET är parkeringsbromsen.
(motsvarande "handbromsen" på en bil)
På en quad finns ju annars bromsgrepp uppe på styret som tar på framhjulen precis som en moped eller mc.
Denna broms sköts ju också av handen... :whip:
Vissa maskiner med automat har bromsgrepp både på höger och vänster sida, medan manuellt växlade maskiner har kopplingen i det vänstra greppet.
Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.
-
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..
pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller den
-
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..
pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller den
Jag klickar ned den runda så handtaget låser sig. Då är bara framdäcken låsta. Är det lika dant på din?
-
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..
Du får nog nypa rätt hårt om du ska få framhjulen att låsa sig, om det inte är vinterväg. Men är det halt så får du ju värre sladd om du låser bakhjulen, och det går lätt.
Det är ju frambromsen man använder mest, och den gör ju mest nytta.
På en bil är det väl kanske 70% eller mer broms på framhjulen?
Och tex på en mc så bromsar man ju riktigt hårt fram, och (om ens något)bara lite bak eftersom den släpper greppet lätt.
Och du har ju ofta en broms på varje framhjul och bara en för bakhjulen.
På mina fyrhjulingar är parkeringsbromsen bara en spärr som man lägger i för att låsa handtaget, det är ju inget som riskerar att åka i av sig själv under färd.
På min första maskin, Kymco mxu300 så tog fotbromsen runt om och sen hade jag handtag för bak och fram separat. Mkt skönt att åka med!
På Linhaien tar även handtaget (har ett bara) på alla fyra, inget vidare då man inte får någon jättebra kraft i den.
På Outlandern tror jag att fotbromsen bara tar bak, och handtaget bara fram. Men den "ska ju ha" 4wd inkopplat jämt så då tar det ju runt om ändå.
Fast på outlandern finns ju ett P läge på växelspaken också, det är trevligt.
-
Ska hansbromsen ta på alla 4 hjulen? Min handbroms tar bara på framdäcken. Fotbromsen tar dock på bakhjulen.
Tackar för ett förtydligande.
Det är helt rätt som det är på din fyrhjuling, bakbroms är ett komplement till frambromsen, det är lite synd att det inte finns någon form av förarutbildning för fyrhjuling för när man tar mc-kort så får man träna och nöta i evigheter på att bromsa rätt och det är i efterhand väldigt bra när det kliver ut en älg framför en. Nu kan ju någon som bara kört bil med ABS och grejer sätta sig på en fyrhjuling och köra och han lär ju inte använda handbromsen i första taget med kast som följd.
-
Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.
Jag tolkar detta som att du sällan använder frambromsen.
Börja med det.
Hur det är på din maskin vet jag inte, men på tex en Raptor har du upp mot 100% bromsverkan fram med rätt däck.
(bakänden kan alltså lyftas)
Bakbromsen används för att sakna ner lite mjukt eller för att bromsa i en stark nedförsbrant.
Frambromsen skall sitta i ryggmärgen, det är den som främst skall pressas om det kommer upp en bil framför dig tex.
Visserligen tvåhjulig mc, men eftersom många fyrhjulingar har separerade bromsar kan det appliceras här... men förra sommaren dog en kille som kraschade in i en bil på E22:an i Blekinge.
Med låst bakhjul.
Bromsstrecket i asfalten var LÅNGT...
Hade han bromsat med frambromsen hade han fått stopp på maskinen långt innan smällen.
-
Jag har för mig att jag läst någonstans att fotbromsen måste ta på alla hjulen.
Hittar inte på det stället just nu.
Är man van med moped/cross/mc så känns det ju märkligt med fotbroms till alla hjulen, men det är väl nån skum regel i stil med effektbegränsningen till 20hk.
Åk till ett lämpligt (ej trafikerat) ställe och testa bromsarna, så känner ni själv att bakbromsen inte är så effektiv.
-
Den "skumma regeln" har garanterat med det att göra att folk utan A-kort får köra de på väg.
För som sagt, att bara bromsa med bakhjulen är knappast något att utnyttja i en paniksituation.
(men om det via pedalen bromsar runt om så bromsas ju alltså även framhjulen så jag förstår tanken)
För övrigt är det märkligt att de sätter på servo på vägreggade maskiner före de sätter på ABS...
Det tycker i alla fall jag.
Generation nio är dessutom mindre är någonsin så nu kan man inte skylla på det heller:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3045871.ece
-
Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.
Jag tolkar detta som att du sällan använder frambromsen.
Börja med det.
Hur det är på din maskin vet jag inte, men på tex en Raptor har du upp mot 100% bromsverkan fram med rätt däck.
(bakänden kan alltså lyftas)
Bakbromsen används för att sakna ner lite mjukt eller för att bromsa i en stark nedförsbrant.
Frambromsen skall sitta i ryggmärgen, det är den som främst skall pressas om det kommer upp en bil framför dig tex.
Visserligen tvåhjulig mc, men eftersom många fyrhjulingar har separerade bromsar kan det appliceras här... men förra sommaren dog en kille som kraschade in i en bil på E22:an i Blekinge.
Med låst bakhjul.
Bromsstrecket i asfalten var LÅNGT...
Hade han bromsat med frambromsen hade han fått stopp på maskinen långt innan smällen.
Det stämmer, är dålig på handbromsen. Ska nog börja lära mig att använda den mer.
Just nu ska jag bara försöka fylla ett bakdäck med luft (slanglöst), hur gör jag det utan däckmaskin?
-
Har du ingen kompressor så släng in det i bilen och åk till en mack. Sen tycker jag nog att det kan vara bra att ha i alla fall en liten kompressor hemma. kanske en sån här http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-138782 Jag har storebrodern till den som andrakompressor för smidigt kunna fylla luft i traktor och annat som skulle kräva att man släpade ut 30 m slang ifrån verkstan, den klarar mer än man tror.
-
Pv544
På Outlandern tror jag att fotbromsen bara tar bak, och handtaget bara fram. Men den "ska ju ha" 4wd inkopplat jämt så då tar det ju runt om ändå.
Om du bromsar med fotbromsen så tar det på alla men mest på bakhjulen.
Om du bromser med handtaget så tar det på alla men mest på framhjulen.
Det är vad jag hört.
-
Pv544
På Outlandern tror jag att fotbromsen bara tar bak, och handtaget bara fram. Men den "ska ju ha" 4wd inkopplat jämt så då tar det ju runt om ändå.
Om du bromsar med fotbromsen så tar det på alla men mest på bakhjulen.
Om du bromser med handtaget så tar det på alla men mest på framhjulen.
Det är vad jag hört.
Kan det skilja mellan modeller hur bromsverkan är fördelad? (från orginal)
-
Det skiljer mellan olika märken hur det är kopplat.
På Kawasaki tar fotbromsen bara bak och vänster handtag bak och höger handtag fram.
Jag har en mc-reggad (dresel) och då har dom kopplat en vajer från fotbromsen som går till högra handtaget så när man trycker på fotbromsen så drar den i handtaget så då får man broms på alla fyra hjulen.
Men det har ja kopplat bort för vajrar fryser på vintern och det är inte kul.
-
Jag har en mc-reggad (dresel) och då har dom kopplat en vajer från fotbromsen som går till högra handtaget så när man trycker på fotbromsen så drar den i handtaget så då får man broms på alla fyra hjulen.
Men det har ja kopplat bort för vajrar fryser på vintern och det är inte kul.
Den där ombyggnaden är ju inte så vass, känns fattigt med en wire. Fast å andra sidan är det ju lätt att bygga tillbaks till original istället. Så det kanske är en bra lösning ändå.
Delarium, på din maskin borde väl bakbromsen ta fram och bak. Om dom inte har ändrat. Men prestandamässigt så är det väl bättre att ha separat (om man använder båda rätt). Sen om besiktningen godkänner det är en annan sak, dom har nog inte så bra koll på det där.
-
På min förra maskin, en Outlander 400, fanns det bara ett bromshandtag som tog på alla hjulen och fotbromsen bara bak.
På Gadden är det lika som Kawwa, vänster handtag-bak, höger handtag-fram, fotbroms-bak.
Jag vet inte om det har att göra med vilken regform det är.
400:an var terrängreg och Gadden är vägreg.
-
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..
pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller den
Jag klickar ned den runda så handtaget låser sig. Då är bara framdäcken låsta. Är det lika dant på din?
Nej då låser mina bakre? Och när jag tryckar ner/upp handtaget/handbromsen ser jag den vajern spänna/släppa där bak..
Så min handbroms bromsar inte framhjulen eller någonting alls där fram, tvärtom..
Och när jag vill bromsa framhjulen med bromsar jag bara med fotbromsen/alla 4..
Så fattar inte varför din är fram o_O? och de andra låter med att deras är fram men så är det inte på min smc 250 -08 iaf