ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: the1andonlyme skrivet 24 december 2010 kl. 23:17:03
-
Tjena :)
Skulle vilja ha en ATV som klarar att bli körd hårt (är en liten galning vid styret xD) dock är jag noga med att sköta mina maskiner och kan skruva med det mesta. Problemet är att jag inte kan lägga mycket mer än en 15000 och helst vill jag inte ens lägga det :-\
Skulle vara ett stort plus med en maskin som går att vägregga för bli 18 om 4 månader :D
Jag har ägt två cross mopeder som båda har gått i 100km/h, en supermotar som bara gick 70 km/h, en scooter med kompresor som går 80 km/h sen en BMW 320i som jag har lekt mycket med i vinter
Sen har jag kört en trimmad 110cc ATV som dock var en kina som inte höll så bra :-\
Så där har ni vad jag har kört :) några ideér på vad man kanske kan hitta? nytt som beg. går bra
-
Det är ju ingen vidare lätt uppgift att hitta en skottsäker maskin för dom pengarna, eller för några andra pengar annars heller.
Men några tips kan jag väl ge.
*smc, kymco, adly kan väl hittas i din prisklass. Håller nog skaplig kvalitet och är vägreggade.
Är ju inga fartmaskiner, uppåt 80km/h är nog rätt max vad man vill åka med såna.
*undvik värsta kinamaskinerna, typ badboy och dess kusiner. Finns ju massor av billiga maskiner på 150-250cc. Men det är då inget jag skulle rekommendera till någon som vill ha en bra maskin. Även om du gillar att skruva så finns det bättre utgångsobjekt. Och dom maskinerna är nog inte särskilt säkra i högre fart.
Du kan nog nästan utgå från att en ny maskin i din prisklass inte är det allra bästa. Ska du ändå satsa på en sån så köp av en återförsäljare i närheten som verkar bra. Annars kan du få skruva och vänta på grejer mer än du åker.
*Skippar du vägreggat så kan du kanske hitta en äldre quad, typ suzuki lt250r. Kanske inte det enklaste att hitta i bra skick, men förmodligen riktigt rolig!
Eller kanske rent av denna http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32246.0
eller http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31811.0
Är du ute efter hög fart, satsa på två hjul istället. Där får du lätt dubbla hastigheten för halva pengarna. Men det finns annat än fart som är roligt med fyrhjulingar.
Kanske även kan vara idé att sätta ut en köpesannons i lokaltidningen eller på blocket. Har man tur så är det någon som tröttnat och behöver pengar så här efter jul.
Lycka till! ()p
-
Vad ska du ha maskinen till? Crossbana, skog?
Om du skippar att regga den så är ju Hondan som Pv544 länkade till en väldigt fin maskin speciellt i skogen.
Ska du köra bana och kan skippa vägen så är det nog som Pv544 säger en lt250r eller en blaster 200. Dom går ut av he...te och håller bra.
Om den ska reggas så har jag ingen aning vad du ska hitta som håller och går för dessa pengar :dntknow:
Men lycka till!! ()p :) :headbang:
-
Tack för svar :) dock verkar det som om det inte finns några beg. ATV i skåne om man letar under 20000kr :o
Dock har jag hittat två ATV som jag undrar om ni vet är skit eller värt att testa...
http://www.motorhandel.se/index.php?act=viewProd&productId=579
och
http://www.4speed.se/se/art/4speed-streethunter-250cc.php
Är en 250cc alltid bättre än 200cc eller beror det på märke? :help:
-
kanske det finns nån dinli 450 av första årsmodellerna för det priset!? om den är lite skabbig i plast o dyl
-
Du får nog nästan räkna med att åka en bit för att hämta maskin.
tex http://www.blocket.se/halland/4_Hjuling_ATW_Adly_280_31183787.htm?ca=23_3&w=2
Är du på hugget så borde du även kunna hitta en dinli 450 under 20k. Men att tro att det ska dyka upp en i samma stad är ju kanske lite väl optimistiskt, men man vet ju aldrig.
Men en Dinli 450 är nog bland det mest prisvärda du kan hitta runt 20k. Om du hittar rätt exemplar förståss, har du otur så kan det ju bli dyra fel på en sån också.
Jag vet inte hur stor skillnad det är på 200 & 250. Sen kan det ju skilja väldigt lite kubik också trots sina namn.
Köper du en sådan maskin och blir "frälst" så vill du ju ändå ha en värre och bättre snart, får du en maskin med bara krångel så kanske du ledsnar helt.
Och en beg kines är nog inte helt lättsåld, eftersom dom är rätt billiga nya så är det nog många som tycker det är bättre med nytt.
Har du dessutom tänkt att köra på vintern, då får du nog skruva lite extra även på lite dyrare maskiner. Tex bestyckningen i förgasaren brukar inte vara helt vintervänlig, inte heller startreläet. Och plast av sämre kvalitet blir ju inte hållbarare i minusgrader.
En sak som jag kan lova, utgifterna stannar inte vid inköpet. Går inte maskinen sönder själv så kommer du köra sönder den. Hoppar och landar hårt, eller välter med den eller om ett träd kommer nära. För det är roligt att köra, och ibland så tänker man inte helt klart... :dntknow:
Sen är väl lite skydd en bra sak, ryggskydd och lite annat är väl en bra början.
Så det är inte gratis att ha roligt...
Trim och däck är ju också en populär utgift.
-
Känns som man kanske skulle vänta ett år tills man har lite mer pengar :(
-
Känns som man kanske skulle vänta ett år tills man har lite mer pengar :(
det är nog klokast, köper du billigt så kommer det baa sluta med att du förlorar en massa pengar på det, kanske t.om hela hjulingens värde. och då står du där på ruta ett IGEN, det är ju bättre att jobba ihop mer och köpa nåt bättre än den billigaste kinaskiten så slipper du förlora lika mycket.
-
Känns som man kanske skulle vänta ett år tills man har lite mer pengar :(
Kan ju vara klokt, men inte så roligt.
Men om du försöker hitta en begagnad maskin av lite bättre sort så kanske du inte förlorar så mkt den dagen du vill byta.
Är du inte så storväxt klarar du dig kanske med en mindre maskin också, typ yamaha blaster 200. En sån förlorar du nog inte många kronor på om du håller den i skick.
Men du är inne på en quad och inte en arbetsmaskin? För det är roligt att lalla omkring i terrängen också, och man kan ju även göra lite nytta med en sådan. Tex dra hem ved, ploga eller plocka svamp... ()p
Jag vet inte hur du bor och om du bor hemma hos föräldrarna än, men har man tur och kan övertala gubben om att det skulle vara lämpligt med en arbetsmaskin hemma. Då kan man ju få lite sponsorhjälp till en maskin, och det finns mkt lek i en sån också.
Själv åker jag kines 4x4, Linhai 300cc. Dom är ju vägreggade, och funkar rätt ok. Men annars är väl en äldre märkesmaskin kanske ett bättre köp om man ska se till kvaliteten.
Går ju även att hitta Linhai 300 el Allroad 300 2wd till rätt vettiga pengar, dom är nog inte sämre än en kines 200cc på vägen och funkar även i terrängen.
-
jag skulle helt klart satsa på en yamaha blaster ()p
-
Det går om man letar och är tillräckligt på hugget, jag skulle tipsa om du vill ha en reggad maskin... att spara till Raptor 350 eller Dinli 450
Jag köpte en Raptor 350 -06 tidigare under sommarn för strax under 20k Det va kompispris samt att den va obes.
Men den hade MYCKET godis på så det va lätt värt köpet!
Den ska bes i slutet av februari i samband med att jag blir 18, o då blir det till o gasa legalt i framtiden :DV
Men som sagt.... spara lite mer, har du ett jobb går det dessutom fort ()p
-
Då känns det som alla tycker man ska vänta tills man kan köpa en riktig maskin och inte något kina :) Fast det passar på ett sätt bra för då får jag pengar lagom tills jag fyller 18 xD :headbang:
-
Då känns det som alla tycker man ska vänta tills man kan köpa en riktig maskin och inte något kina :) xD :headbang:
Jag tycker nog att det verkar som om Kineserna spottat upp sig väldigt snabbt, nya Bashan Badboy har ju t.o.m. smörjnipplar på framvagnen, smörjer man så bör det väl hålla i evighet.
Sedan är det ju priset, stor skillnad mellan Kina, Taiwan och de övriga japan, o. canadickerna, Bombardier som har köpt upp en flora med tillverkare.
Min bestämda tro är att Taiwanmaskinerna beställs i Kina med Taiwanesisk spec., det här är bara min personliga tro.
Kinamaskinerna är väl i första hand kopierade japanmaskiner om jag förstått det rätt. Men som vanligt är väl stålets kvalite kanske växlande och ojämn, och det är väl kanske den största svagheten för kineserna att dom inte har SSAB kvalite på stålet, hardox mm.
Har man en Kinamaskin bör man nog kontrollera skruvar och känsliga axeldelar för att se om kvaliten är tillräckligt god.
PS! kom ihåg att även volvo tillverkar sina maskiner i Kina :D
-
PS! kom ihåg att även Volvo tillverkar sina maskiner i Kina :D
Och sen de börja med det har de inte kunnat göra bilar för de två som har kommit hittills har inte klarat krock testet än så de är inte lagliga...
Det jag vill ha sagt med det:
Svenska Volvo= Mycket säker bil med kvalité
Kinesiska Volvo= Vem vet kvalitén när den inte ens klarar krock testet O.o
Så Volvo är inget bra exempel på att Kina kan bygga något med Kvalité :D
-
Kolla efter en smc 250 eller 300, de håller att busa med, honda kopia.
vi är många som börjat med en sådan.
dessa går att skrämma upp en del med, och finns rätt hyffsat med tillbehör och reservdelar.
munstycke, luftfilter och helsystem så får du den att pinna på, och leka på bakhjulen är inga problem.