ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: xzbatt skrivet 23 december 2010 kl. 23:23:40
-
Hejsan allihopa,
I tisdags var man iväg och köpte sej en lt250r -86, dock är den väldigt nergången och behöver ganska mycket omsorg för att få fart på den.
Prio 1 är att svetsa svingen som har brustit i överfallen för bakaxel navet, efter det ska den provköras för att se om allt verkar fungera. Sen ska den rivas och renoveras för orginal skick är tanken.
Bilder kommer och tänkte även att jag ska försöka starta en projekt tråd.
Om det är någon som har några reservdelar som inte gör någon nytta så hör gärna av er till mej då jag är ute efter det mesta.
Köper gärna även rasade trasiga lt250r eller lt500r quads om ni har någon som står och skrotar,
Mvh/ Johan
-
Hej,
Grattis till en trevlig hoj, ser fram emot projekttråd.... :headbang:
det finns massor med trix och tips för att göra dessa bättre.
Har själv precis helrenoverat motorn i min Lt 250r med ny vevstake, svetsad och balanserad vev, helt ny cylinder och alla lager packboxar mm bytta samt Special "Trust washers" LT motorns akilleshäl.
Ligger även en FMF fattypipe på hyllan och väntar.
Lite gammal film som en polare gjorde för ett tag sedan.
http://www.vimeo.com/5199654
Upp med bilder....
Mvh
-
Härlig inspirations film,
Har du något tips/trix som man bara måste utföra? Måste erkänna att jag blev lite besviken när man kom hem efter köp och insåg när jag försökte hitta en sving till min vad jag trodde att jag köpt -87 års modell men insåg efter letande att jag måste köpt en -86 vilken verkar ha en sämre sving som lättare går sönder samt att jag har en lite omodernare motor utan avgasventil. Men det ska nog gå att ha roligt ändå, Skulle vilja hitta en lite nyare som fungerar som jag kunde åka lite på under tiden jag renoverar det här objektet.
Bilder kommer efter nästa garage besök.
Mvh
-
Hej,
Du skall inte vara besviken för att det är en -86a dessa fungerar strålande, -86 har en enkel konstruktion som håller och fungerar otroligt bra, har en bra vikt/effekt ratio, effektkurvan är marginellt bättre på -87 och avgasporten var inte av bästa konstruktion, och svingen, har haft ett antal -86or och aldrig haft problem med svingen,förutom swinglagring vilket behöver bytas med jämna mellanrum på alla "dirtbikes" tyvärr finns det slarviga "hemma" meckare som drar åt saker för hårt inte ser till att det är rent etc när man skruvar och då kan man få problem.
Det finns inga måste mods man måste göra men jag skulle byta ut ståldistanserna till kolvbults lagringen detta är en svag punkt på alla quadracer lt 250 alla år samt lt 500 r.
Dessa har en tendens att gå av med riktigt tråkiga motor haverier som följd.
Övriga standard modifieringar,
Omshimsning av bakdämpare, till lite hårdare retur.
Camber bricka mellan nedre länkarm och kulbult, för bättre cambervinkel
Det går även att flytta infästning till yttrestyrled för att minska bumbsteer.
14 fram drev alt 38 bakdrev då blir den betydligt trevligare och varvar inte ut direkt.
FMF fattypipe samt powercore ljuddämpare (Ca 3000 pix i usa)
Bli inte skraj, det ovan är bara lite förbättringar, lt 250r fungerar riktigt bra även utan.
Det är en hoj som hänger med rätt bra även mot dagens quadar.
OM du vill läsa mer om LT hojarna så rekomenderar jag www.quadracerhq.com
grymt bra forum för oss med 2 takt i blodet.... ()p
MVh
-
Hej,
Tack för tipsen, beställde igår en wsm till quaden så man ska ha lite koll på åtdragningsmoment.
Finns det några bra firmor som schimsar om dämpare till crosshojar i sverige till vettiga pengar. Jag har annars bra kontakt med Sellholm Tuning som finns i närheten av mej.
När man ändrar infästningen på styr armen flyttar man då upp "styrsnäckan" och rätar ut styrstagen för att minska bumpsteer?
Ståldistanserna ska jag se till att fixa vid kolvbyte som ska göras efter provkörning, jag har nämligen inte en aning om hur långt kolven har gått och är inte speciellt sugen på att renovera cylinder pga slarv.
Drivpaketet är också i behov av byte så då hade jag faktiskt tänkt att försöka läsa mej till en bra drevning att börja med.
Jag måste avsluta med att tacka för kanon svar och säga att det är kul att det finns mycket kunskap även på detta forum. Jag har faktiskt sökt igenom dina inlägg endel och hittade länken till amerikanska forumet så där har jag redan börjat titta.
Mvh
-
Här kommer lite bilder som lovat, var i garaget idag och flyttade runt lite och passade då på att ta några bilder på besten ()p som ni ser våldtog förra ägaren quaden genom att montera snygga framskärmar :hmmm:
Anledningen att den står på pallbockar är pga att svingen har brustit i överfallen över bakaxeln.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978578.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978581.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978580.jpg?0)
Här kommer en bild på svingen, ska iväg till en riktigt vass svetsare i veckan och hoppas att den går att rädda. Verkar vara svårt att få tag på en beggad -86 sving till en lt250, annars så får man i värsta fall försöka bygga om till en nyare sving, har hittat såna på ebay för ganska vettiga pengar.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978586.jpg?0)
Tog bort dom vackra skärmarna och tog några bilder, passade även på att fota fingret lite :)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978585.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31970000-31979999/640x480/31978584.jpg?0)
Ni får ursäkta mobilbilderna.
Mvh/ Johan
-
Grattis,
Nog går det att få ordning på den där, framskärmarna var det värsta hillbilly bygget jag någonsin sett :lol:
Tror definitivt att svingen går att svetsa om man kan hantera en tig svets.
Nice med orginal sadelöverdrag.
Mvh
-
hehe visst var dom kanon fina ::)
Tråkigt att det är en reva i sadelöverdraget bara. Har funderingar på om man skulle köpa en ny uppsättning plast från maier så den får lite klass iaf.
-
bra tråd! Kommer följa den med intresse ()p
-
hehe ta det lugnt jag har ju inte ens startat projekt tråden än. Men den kommer såfort jag har klarat av första provåket så jag kan börja riva isär. ()p
Mvh/ Johan
-
nice, nu blir jag lite avis :) lt250 är lite av ett drömfordon känns bra att ett av sitt största drömfordon är ett fordon man någon gång i framtiden kommer ha råd att äga :) men får vänta ett par år till, tills man har eget garage tror inte pappa är så glad i att jag knökar in fler hojar i garaget än jag redan gjort ;D
-
Hehe, ja det är tur att dom ligger bra i pris, däremot kan det vara svårare att få tag på en och desto svårare kommer det nog bli i framtiden. Av någon anledning så tycker jag faktiskt att det känns roligare att ha ett sånt här gammalt objekt än att köpa en nyare och på många sätt bättre ltr450.
Sen att den här har behov av renovering känns bara roligt för då har jag chansen att sätta min egen prägel på den plus att jag vet att allt är bra gjort sen när man gjort det själv. :)
-
Grattis till en blivande grym maskin :headbang: :headbang:
Men som sagt ser den våldtagen ut o framskärmarna.... burrrrh :cry:
-
Hehe, ja det är tur att dom ligger bra i pris, däremot kan det vara svårare att få tag på en och desto svårare kommer det nog bli i framtiden. Av någon anledning så tycker jag faktiskt att det känns roligare att ha ett sånt här gammalt objekt än att köpa en nyare och på många sätt bättre ltr450.
Sen att den här har behov av renovering känns bara roligt för då har jag chansen att sätta min egen prägel på den plus att jag vet att allt är bra gjort sen när man gjort det själv. :)
Tror definitivt detsamma, dom kommer att bli mer och mer sällsynta, just nu billiga med tanke på vad man får för pengarna, dom skämmer ju absolut inte ut sig på varken crossbana eller XC, riktigt dåliga mx banor blir det dock jobbigt.
Ny plast borde göra susen maier funkar bra jag har själv en svart maier kaross som jag slänger på ibland men en zuka skall ju vara gul, skulle rekomendera nya bakfälgar oxå ::) finns massor av grejor på motosport.com framför allt billiga fälgar.......köp 5+3 offset så får du lite mera spårvidd bak.
Lycka till med svingen.
MVh
-
Tja,
Ja fast dom där skärmarna fick stryka på foten ganska omgående ;)
Tänkte du att jag ska satsa på nya bakfälgar pga skadorna eller pga att det blir en trevligare maskin med den bredare hjulbasen bak?
Är det stor skillnad att köra med den lilla plasten respektive den stora plasten? Eller är det bara en utseende sak? Kan inte bestämma om man ska ha race stuk eller om man ska ha den med framskärmar.
Mvh
-
Nu blev jag lite insnöad på fälgar.
Frågan är vilken tjocklek man ska köra på godset, spontant känner jag att man kanske ska lägga sej på den mellersta grovleken .160 eller om man ska köra .190 men det kanske bara är overkill?
Det här är alltstå dom fälg storlekarna man ska köra Bak respektive fram? Men vilken däckstorlek passar bra på fälgen och ska man satsa på ett Maxxiz Razr?
Bak 10x8 3B+5N
Fram 10x5 3B+2N
Mvh/ Johan
-
Tjena,
Kom ihåg att lt 250r är en lätt hoj, 0,160 tror jag är fullt tillräckligt.
Kolla om det finns 9" bakfälgar ist, 10" börjar vara lite begränsat map däck, alla nya hojar har ju 8 el 9 " bakfälgar.
Razor funkar även om jag tycker dessa är väl hårda i stommen för så lätt hoj som Lt´n samt dom är rätt tunga. (6 lagers) vilket känns lite overkill.
Senaste däcken jag köpte var ITP quadcross XC super bra och lätta Finns tyvärr bara 9" tum och mindre.
Bra storlek till LT´n är 20" *10" bak och 21" * 7" fram givetvis då med 14 t framdrev alt 38t bakdrev.
Bakdrevet passar från LTZ 400 om du har svårt att hitta....... jag beställde ett 38t från Motosport.com.
passar perfekt och ger lite mer markfrigång för bakdrevet.
Kapade framskärmar eller inte, jag gillar kapade på mx bana, xc så är smaken som baken. Maier har ju färdig kapat med bara små fram skärmar fram, funkar kanon.
Mvh
-
hej
Om man ska ha en 9" fälg så behöver man gå ner på .125 gods tjocklek. Vill man köra .160 så får man lov att köra 8" eller 10" fälgar bak.
Verkar vara svårt att matcha in dom storlekarna som du nämner på däck ihop med ITP quadcross XC, iaf dom som är listade på Motosport. Jag ska kolla bättre sen när jag slutat jobba iaf så jag inte bara slarv kollat.
Tack för tipsen som vanligt ()p
Mvh/ Johan
-
Vet inte vad som funkar men det var bara en idé,
Själv köpte jag ITP baja till min Lt 500r samt trx 250r .
På LT250r´en kör jag 9" bak vet ej tjocklek......
Tror säkert att ,125 gods funkar , bredd på däcken är ju valfritt 10" / 11" skillanden är liten men jag skulle inte gå på mindre profil än 20" om det inte är uteslutande MX som skall köras. till xc vill man ju ha lite markfrigång oxå.
-
Ok, ja jag kommer förmodligen aldrig köra mx då jag inte får ramla okontrollerat enligt min läkare ::)
Så det blir mest åka omkring i skogen, lite ängsväg och sån typ av körning. Sen kommer man förmodligen inte kunna hålla sej borta från banan heller men jag ska försöka hålla mej från avancerad körning där iaf.
Ska kika på det där mer ikväll iaf. Ser ut som det får bli en ordentlig beställning på delar iaf hehe.
Mvh
-
Ok, ja jag kommer förmodligen aldrig köra mx då jag inte får ramla okontrollerat enligt min läkare :
Så det blir mest åka omkring i skogen, lite ängsväg och sån typ av körning. Sen kommer man förmodligen inte kunna hålla sej borta från banan heller men jag ska försöka hålla mej från avancerad körning där iaf.
Ska kika på det där mer ikväll iaf. Ser ut som det får bli en ordentlig beställning på delar iaf hehe.
Mvh
inte för att vara besservisse eller så, men hur ramlar man kontrollerat? :knupple: :P
-
Att ramla okontrollerat är väl lätt, svårare är det väl att ramla kontrollerat :hmmm:
-
jo menar det ;)
-
Tjena,
Bara lekkörning då kan du gott ha 10" bakfälg, köpa en uppstättning ITP holeshot 20x11-10 (4-ply) samt 21x7-10 (2-ply) fram, kommer att funka strålande.
Lite ny gul plast från maier kommer att bli super, hur är den motor mässigt, har du startat den ????
Mvh
-
Hehe jag beställde faktiskt fälgar och däck igår, det fick bli 8x8 fälg bak i .190 tjocklek då jag läste om några som hade kört dom tunnare modellerna och haft lite problem så jag ville vara på säkra sidan. Däcken blev Maxxis razr atv däck i dimensionerna 21x7-10 fram och 20x11-8 dom hade väldigt bra betyg hos kunderna, Så nu kanske man gjorde bort sej lite men jag tror nog att det kommer fungera bra för mej. :)
Jag har inte kunnat provköra eller provstarta motorn än då det är ett hål från en tigersåg i blocket som ska svetsas innan uppstart. Däremot så ska den fungera fint i motorn annars och var inne på firma förra året och då gick dom igenom maskin utan att hitta något att klaga på. Så det blir upp till bevis när svingen är klar. Ska ut till garaget ikväll och plocka ur motorn ur ramen och ta med till jobbet för tvätt och rep av blocket.
mvh
-
Så nu har jag lyft ur motorn och ska på onsdag tvätta rent på jobbet och se om jag ska svetsa eler hårdlöda blocket. Jag skulle vilja provköra maskin innan jag plockar isär den för att se om allt verkar ok eller om det är något fel man märker av direkt.
Idag när jag plockade ner motorn så hörde jag att det lät om grenröret när man vickade på det, lät nästan som det var ett spjäll där inne :hmmm:
Hittade några fel eller "bonn lösningar" idag med, dels så satt muttern till framdrevet löst och satt bara kvar med hjälp av låsbrickan. Sen är bulten till kickaxeln svetsad och låsringen som håller kicken kvar var ersatt med en ståltråd istället. Sen såg jag att vänster styrstag var ganska krokigt med så det ska rätas ut i samma veva som hojen ska renoveras också.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31990000-31999999/640x480/31991080.jpg?0)
Jag har även en fundering kring fästet som sitter under kylaren är orginal eller om det är något som föregående ägare har svetsat dit när han monterade framskärmarna?
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31990000-31999999/640x480/31991081.jpg?0)
-
Pratade nyss med min kompis som sköter inköpen åt mej från motosport.com och han hade inte beställt hjulen än så jag sa till honom att lugna sej tills jag hörde av mej igen. Men då gör jag så att jag går på det senaste budet för lek körning med 10" bak och holeshot däck från ITP ()p
Det som är beställt med flygfrakt är.
Pivot sving lager kit
Lagersats till bakaxel
Moose packningssats inklusive oljetätningar
Hjulbultssats till dom nya hjulen
-
Hej,
Fästet under kylaren är "hillbilly" det sitter mindre fästen under för främre karrosen så kapa försiktigt.
Shopping listen ser bra ut tycker jag, det är prylar som är
"bra att byta "
Skulle även byta nedre kulbultar don som sitter på nedre länkarmen under spindeln , jag har knäcke en sådan en gång, fullgas på en kraftledningsgata hoppade och då gick kulbulten av pga förslitning, vid landningen åkte ju allt i fjädringen upp utom nedrelänkarmen som åkte rakt ner i backen......tvärstopp och 2 komprimenrade kotor i ryggen, efter detta håller jag koll på att dessa inte glappar................
Mvh
-
Ja jag förstod nästan att det inte kunde vara OEM, då ska jag se till att bli kvitt det fästet.
Ok tack för tipset, Jag ska kolla upp spindellederna och skriva det på "att göra listan".
Mvh/ Johan
-
Motor renovering hamnade på att göra listan efter att jag såg att kolven hade fått en spricka i kjolen, det blir en ny kolvsats från wiseco samt ramlager sats från moose.
Jonas var får man tag på såna special trust washers?
mvh/ Johan
-
jag beställde via Dr q på quadracerhq.com finns även på ebay, monteras tillsammans med rm 250 kolvbultsnållager.
OM du ändå river motorn byt vevstake oxå, då har du ju en ny motor....
Mvh