ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Busan skrivet 21 december 2010 kl. 11:26:47
-
Hej
Är det någon fara att starta hjulingen med starkablar och bilbatteri? Får inte igång den och jag står lite tråkigt till.. :hmmm:
Busan
-
Enligt wheels for fun i örebro så kan elektronik ta stryk om man gör så...
Lemmy....
-
Dom säger nog så för att avhålla folk som inte vet hur man gör från att göra det. Ha tändningen avstängd och koppla plus på plus och minus i jord så ska det gå bra. Men ta det försäkerhets skull från ett ensamt batteri och inte från en startad bil. 12 volt som 12 volt.
-
Tack ska ni ha ()p..Nu rullar den igen :headbang:
Busan
-
Inte ska det väl vara någon fara med att ta ett hjälpbatteri och starta med?
Jag använder ofta ett fritidsbatteri som hjälp när jag ska dra igång min Linhai när den står ute i kylan.
Men att använda en laddare med starthjälp ska man nog inte göra, då kan kan man nog steka en del grejer.
-
Min erfarenhet är att inget problem att starta med ett löst batteri har även startat med bil med "massor" av elektronik i.
Det snurrar runt en hel massa råd och tipps hurvida man skall/kan ta start hjäp med batteri för mig har det alltid fungerat så länge mottagar batteriet har lite ström kvar i sig. Annars låter jag motorn gå en stund på tomgång för att förhoppningsvis ge mottagar batteriet lite"ström" innan startförsök.
Min erfarenhet är också se till att du har startkablar köp riktiga kablar som har bra area på kablarna och riktiga klämmor med bra fjädrar. Och se till att det är ordentlig kontakt vid kabelskorna.
Tror att då "elektroniken" får "spel" är när det inte är riktig bra kontakt och ev. "överslag spikar" är det som ställer till det.
Och nu TROR ;) jag.... och tro skall man göra i kyrkan ^-^ och jag är ingen bilels expert men har jobbat med bil el i några år i mitt tidigare liv :)
-
Det går naturligtvis jättebra att ta ett separat batteri till hjälp via startkablar. Det bör heller inte vara nåt dåligt att ta ström från en startad bil. Det är ju bilens generator som alstrar strömmen och den brukar vara bra, dvs utan spikar. Men ta inte hjälp av en batteriladdare med starthjälp, dvs en sån som omvandlar 230V till 12V med möjlighet till högt strömuttag. Dessa ger väldigt dålig "fulström" som lätt kan döda känslig elektronik.
När jag nyss hade köpt min ATV gick det bara några dagar så blev den svårstartad och sen helt omöjlig att få liv i. Jag tog hjälp av min batteriladdare med starthjälp men jag kunde inte få igång den. Efter mycket felsökande visade det sig att det var ena kabeln från batteriet som hade dålig kontakt med batteripolen. Men mina startförsök med hjälp av batteriladdaren hade också dödat tändboxen. Så det kostade mig över 2000 kr för att jag inte lyssnade på min fars råd att kolla att kablarna hade bra kontakt mot batteripolerna. Jag hade ju mätt upp 12V på batteri och vid startmotor men med dålig kontakt räcker ju inte strömmen till ändå.
-
Tja ang starthjälp jag har jobbat som Felsökare inom bil branschen i 10 år och senaste 5 på peugeot och jag har använt allt som går att startjälpa med och det bara fungerar det där med känslig elektronik låter lite konstigt eftersom om det är nått som är känsligt så är det elektroniken i en peugeot :)