ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 20 december 2010 kl. 12:49:58

Titel: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 20 december 2010 kl. 12:49:58
Hade ute hjulingen en sväng i helgen då tempen behagade ligga lite mer humant vilket gjorde att man kunde åka en sväng utan att stenkäla benmärgen direkt.

Hur som helst så är det ju en del snö här i trakterna, närmare en halvmeter på sina ställen. Skogskörning har med andra ord krävt diffspärr när det är brant.
Men jag har med diffspärr i och stadigt lysande X konstaterat att det ändå diffat fram. Detta utan missljud eller nåt. Men jag har också känt att den varit i på en del ställen (tungstyrd), dock inte sagt att det var samma ställen.

Så, frågan lyder: Kan snö ha packat sig så inte diffen kunnat gå i som den ska? Eller är det dags att lämna in den?
Kan tillägga att den tyvärr inte får stå i varmgaraget längre, så den har inte haft nån chans att tina sen första snön föll.
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Miko skrivet 20 december 2010 kl. 13:17:36
Diffen kan va lite lurig att få i, och man ska va HELT säker på att den är ikopplad INNAN man börjar gasa. Annars kan det gå åt skogen helt. Väldig lätt att förstöra diffen om man gör på fel sätt.
Displayen kan visa att diffen är i med X fast att den inte är det, och för att va säker på detta så får man vrida fram och tillbaka på styret tills man känner att det är riktift trögt att styra. Då är man säker på att den är i och kan därefter gasa iväg.

Att ha fullt med snö runt diffen ska inte ha någon inverkan mer än kanske elektriskt. :)
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 20 december 2010 kl. 13:27:24
Efter att ha kört några år med en TGB11 och sedan en TGB13 så har man ju viss vana av diffa i och ur, och jag känner inte att jag gjort nåt fel. Alltid tagit det lugnt innan jag kännt mig säker på att diff/4wd är i/ur.
Men nu såg jag upp för en brant backe att den inte alls var diffad fram. Detta trots att jag redan åkt en bra bit uppför med garanterat hjulspinn större delen. Hade inte diffen varit i så hade han ju försökt, och då hade man nog hört det känner jag.
Och som sagt, inga missljud alls i övrigt. Vilket jag misstänker att jag borde ha hört om jag gjort sallad av diffen?

Kanske det enda rätta är att ta in den och tina upp den och sen lyfta den och känna efter?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 december 2010 kl. 10:13:20
Nu har maskin fått tina och jag kännt efter.
Diffen fungerar, men den är verkligen seg på att koppla i. Och detta trots att motorn låter .. normalt?

Nåt går segt som sirap där i. Eller är det bara jag som är bortskämd med hur det kopplar i på TGB13en?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: slangklämman skrivet 31 december 2010 kl. 11:01:31
kan vara så att det börjar bli väldigt glappt överallt. skulle nog lämna den till åf för en koll/garanti
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: redbeard skrivet 31 december 2010 kl. 21:03:05
byt olja
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 11:57:56
Uppdaterar tråden med att den har varit inne på garantirep nu då diffen till slut inte alls ville gå i.
Eller ja, panelen visade detta och motorn lät normalt, men ingen diffverkan fram.

Hela klumpen byttes fram, den gamla revs och där konstaterades att den splinesade hylsan var ren. Som jag misstänkte.
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2011 kl. 13:16:49
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?
Det är lättare än man kan tro :( (Absolut ingen kretik mot dig ;))
Men gött att du fick en ny på garanti, bara ut å kör igen  :headbang:
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 13:38:28
Hur gör ni när ni diffar i/ur då?
För på många fler sätt än att känna att det styr tungt innan man gasar på vet inte jag om. Borde inte läger kunna visas rätt exakt av motorn som sköter detta? Jag menar, som det ser ut i sprängskissen så är det ju en gaffel som flyttar en hylsa. Finns det inga stora glapp/spel på detta så borde ju motorns position vara rätt avslöjande var hylsan befinner sig?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: slangklämman skrivet 14 februari 2011 kl. 15:37:36
aktivera med knappen, vrid styret med fulla utslag åt båda hållen tills du känner att den gått i. lita inte på displayen
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 februari 2011 kl. 16:38:50
det optimala är om man kryper sakta fram i 2-3km/h helt utan hjulspinn och lägger i diffspärren samt gör en manöver åt båda hållen med styret, att bara stå still och lägga i diffen och vicka på styret gör ingen skillnad för det hela handlar om att drivaxlarna måste rotera olika snabbt för att kuggarna ska gå i ingrepp, men dom får ju såklart inte rotera för snabbt för det säger sig ju självt att det blir sallad av kuggarna.

nu vet jag inte exakt hur det ser ut i en cf, men principebn för en diffspärr är i mångt och mycket densamma, det brukar vara en hylsa som kopplar samman ena sidans diffdrev med diffcarriern. denna hylsa är antingen splinesad eller har kronkuggar och gaffeln som för hylsan fram&åter påverkas av en aktuator, antingen elektrisk, mekanisk eller pneumatisk.
det brukar inte vara direktkontakt mellan aktuatorn och gaffeln utan det brukar vara en fjäder emellan, så att aktuatorn spänner fjädern som gör att gaffeln vill föra hylsan mot diffcarriern för att låsa samman dreven, men först måste ju kuggarna stå rätt och då hoppar hylsan fram av fjäderkraften.

har man börjat ge för mycket gas innan hylsan har hoppat ända in, så att den bara hoppar in halvvägs och kilar sig fast där på grund av att det börjar överföras vridmoment genom densamma, ja då har man inte alls lika bra anliggningsyta som kraften måste gå igenom, och risken att hylsan kuggar över eller rensar splinesen är stor.

med detta i bakhuvet förstår man att det bara är en snabb och lätt fram och återrörelse med styret som måste till, bara kör sakta rakt fram och efter du diffat gör en snabb manöver åt vardera hållet, inte för länge åt ena hållet för då är det risk hylsan kuggar över. men man måste göra åt båda hållen för att hylsan verkligen ska hoppa in fullt ut (man måste "ta ut" glappet åt båda håll)

svårt att få ner en bild i huvet i ord dock ::)

detsamma gäller ju när man går mellan 2wd och 4wd, det är samma princip, en hylsa som låser fram och bakaxel ihop med varandra, vilket gör att om man ska få denna att kugga in ordentligt så måste man ha en rotationsskillnad mellan fram och bakaxel åt båda hållen, alltså måste först framaxeln snurra lite snabbare än bakaxeln och sen direkt tvärtom.
detta gör man genom att lägga i 4wd (i mycket låg fart) och göra en lätt manöver åt ena hållet, och direkt tillbaka en aning åt andra hållet.


om man redan kört fast och vill lägga i diffspärr eller 4wd för att komma loss:

har man kört fast så ena framhjulet hänger i luften och spinner så är det busenkelt att diffa! stå stil, men släpp bromsen, lägg i diffspärr, och sträck fram handen till det hjulet som hänger i luften och vicka det fram och tillbaka så känner du direkt när spärren gått i ingrepp, så gör jag alltid om jag kört fast på detta sätt.
annars om jag inte kan snurra på hjulet så lägger jag i spärren , vrider styret en aning åt något håll, och sen gör ett par försiktiga gunganden på backen och framåt, ett par tre gånger totalt, sen kan man ge gas.

detsamma om jag satt mig fast med 2wd (brukar undvika att köra på 2wd där det är risk för fastkörning, lägger i 4wd i god tid, men ibland blir det så ändå)
då spärrar jag fördelningslådan, och gör ett par försiktiga gasanden, gärna så man tittar på bakhjulen samtidigt så att dom rör sig ett par millimeter åt vardera hållet, det är allt som ska till för att grejerna ska kugga in ordentligt.


håller med dom som säger att det skulle finnas en indikering på när grejerna gått i ingrepp. SMC Jmax verkar ha det har jag läst i den tråden, dom hade dessutom en spärr så man inte får nån effekt i motorn om inte diffen gått in ordentligt, BRA!
mina chevapickuper hade såna här indikeringar också (4wd lampan blinkade tills hylsan gått in, sen lyste den konstant)
det enda som skall till är ju en gränslägesbrytare i diffen som sluter när hylsan rört sig ända in.
att se hur motorn står spelar ingen roll för den ska ju röra sig maximalt åt ett håll för att spänna upp fjädern som sedan tvingar in hylsan i rätt läge.

Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2011 kl. 18:21:01
Ta er tid och läs det som står över här, kanske sparar någon diff om man vet vad som händer där inne i saken som sitter mellan hjulen fram, och som gör något så det blir trögt att styra  ;D ()p
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: bersman skrivet 14 februari 2011 kl. 20:47:44
Uppdaterar tråden med att den har varit inne på garantirep nu då diffen till slut inte alls ville gå i.
Eller ja, panelen visade detta och motorn lät normalt, men ingen diffverkan fram.

Hela klumpen byttes fram, den gamla revs och där konstaterades att den splinesade hylsan var ren. Som jag misstänkte.
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?

måste fråga om det är nr nio på bilden i länken här som du menar?
http://shop.jetshopmini.se/ProductPopup.aspx?filename=front_axle_stor_199.jpg
grönner på att ja börjar få samma problem med min. å de är en gammal 07a så någon garanti finns det inte
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 februari 2011 kl. 21:09:54
japp nr ) är denna hylsa med troligtvis invändiga splines, som träs över splinesen som sticker ut från diffcarriern (12) sen löper antagligen hylsan på splies som finns på drivaxeln på den sidan, vilket inte syns på denna bild. den låser alltså ihop vänster drivaxel med diffcarriern och på så vis förhindrar diffverkan.
Nr7 är gaffeln som för hylsan fram och åter.
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 21:51:26
Som sagt, med erfarenhet från terrängbilskörning så känner jag inte på mig att ha gjort fel. Men visst, trasig var den, så nåt gjorde jag.
Numer kommer jag vara löjligt försiktig.

Ang. 2wd-4wd, så det är samma hylsa som sköter det jobbet. Kardan snurrar alltid, och diffen alltså. Men hylsan kopplar i och ur vänster framhjul och således framhjulsdriften.

Men den där indikeringen borde gå att lösa. För att hylsan sitter ju "stumt" på gaffel, som i sin tur är solid och "stum" på diffmotor-drevet. Jag köper absolut att diffmotorn kan ha fjäder i sig, och det är bara bra, för då borde det "rätt enkelt" gå att få till en brytare inne i motorn som visar läget på kuggen-gaffel-hylsan.
Ingen som har en bild på en motor i delar?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 februari 2011 kl. 22:07:24
Som sagt, med erfarenhet från terrängbilskörning så känner jag inte på mig att ha gjort fel. Men visst, trasig var den, så nåt gjorde jag.
Numer kommer jag vara löjligt försiktig.

Ang. 2wd-4wd, så det är samma hylsa som sköter det jobbet. Kardan snurrar alltid, och diffen alltså. Men hylsan kopplar i och ur vänster framhjul och således framhjulsdriften.

Men den där indikeringen borde gå att lösa. För att hylsan sitter ju "stumt" på gaffel, som i sin tur är solid och "stum" på diffmotor-drevet. Jag köper absolut att diffmotorn kan ha fjäder i sig, och det är bara bra, för då borde det "rätt enkelt" gå att få till en brytare inne i motorn som visar läget på kuggen-gaffel-hylsan.
Ingen som har en bild på en motor i delar?
ja förmodligen var det mer materialfel det hela berodde på.
det kan ju vara att dom här billigare maskinerna är trögare i diffen så att den här hylsan inte löper så lätt och lätt hamnar i spänn så att motorn inte orkar flytta på den, så man tror att diffen är spärrad och börjar köra men den egentligen inte var spärrad och då plötsligt snäpper hylsan fram mitt under fullt hjulspinn och rensar splinesen..

så det är samma hylsa som sköter 4wd? den sitter alltså konstant fast på vänster drivaxel, och vänster drivacxel slutar alltså vid hylsan, och går INTE in i diffdrevet? då rör sig htylsan alltså ett snäpp mot diffcarriern så den kopplar samman drivaxeln med en liten kort axelstump som går in i diffen så att 4wd är i, och sen om man spärrar diffen så löper hylsan ännu längre in och då även låser samman drivaxeln med diffcarriern? ganska bra lösning men det kräver ju att hylsan löper lätt hela vägen och inte fastnar halvvägs.
motorn kan säkert vara direktkopplad till gaffeln men det är isåfall en riktigt dum lösning om det inte är en elektrisk solenoid då, men det tror jag inte att det är. en motor mår nämligen inte bra av att stå still med spänning påkopplad, vilket den ju kommer göra ifall hylsan inte går in fullt ut utan kärvar halvvägs, då kommer ju motorn försöka flytta hylsan ändå och brännas..
men mest troligt är att motorn går en stund och spänner en fjäder som i sin tur påverkar gaffeln så att hylsan han ända läge med hjälp av fjäderkraften enbart, så att inte motorn måste ligga och "dra" hela tiden

på en volvo valp är det vacuumdiffar, där är det då vacuumklockor (aktuatorn) som flyttar denna hylsa, och en vacuumklocka går ju inte sönder om den står under ständig vacuum och ständigt drar i hylsan, därför behöver dom inte ha någon fjäder emellan, men nackdelen är ju att när man stänger av motorn och tappar vacuum så går även spärrarna ur..
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 22:23:35
Mjorå, hur de är byggda och fungerar vet jag väl vid det här laget. Har rivit ner par axlar vid det här laget nu.  :D

Men som sagt, att motorn spänner upp en fjäder som drar i kuggen-gaffeln-hylsan tror jag också på. Och då är det ju det man vill se läget på. På nåt vis.
Ska forska.
Har nån en sån motor till övers, hör av er. Hel som trasig spelar ingen roll.
Det kan ju vara en enkel modd som fler kan bli intresserade av sen.  ()p
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 februari 2011 kl. 22:34:36
Mjorå, hur de är byggda och fungerar vet jag väl vid det här laget. Har rivit ner par axlar vid det här laget nu.  :D

Men som sagt, att motorn spänner upp en fjäder som drar i kuggen-gaffeln-hylsan tror jag också på. Och då är det ju det man vill se läget på. På nåt vis.
Ska forska.
Har nån en sån motor till övers, hör av er. Hel som trasig spelar ingen roll.
Det kan ju vara en enkel modd som fler kan bli intresserade av sen.  ()p
har faktiskt inte haft isär nån valp- portalaxel men kan gissa mig till funktionen så jag sett en halvdan sprängskiss ;)
 och nu tror jag jag vet hur CF framdiffen funkar om du säger att det är samma hylsa som sköter 4wd och diffspärr.. alltså har denna hylsa 3 lägen, 2wd som är längst ut mot hjulet, 4wd utan diffspärr mitt emellan och 4wd med diffspärr längst in mot diffen..
då borde det gå att bygga dit 2st gränslägesbrytare, den ena som sluter när hylsan är i mmittläget, och den andra som sluter när hylsan är närmast diffen (difflock)
man skulle då kunna nyttja varningslampan för Overridefunktionen som ändå verkar onödig och kan kopplas bort till att indikera om 4wd eller diffspärren inte gått in, eftersom det är en varningstriangel på den lampan så passar ju symbolen bra.
man får göra en styrmodul som får signal när man trycker på 4wd knappen, och då tänds omedelbart varningslampan, tills dess att gränslägesbrytaren ger signal att inkoppling skett, då släcks lampan. detsamma när man trycker på diffknappen, modulen känner av det och tänder lampan tills den inväntar signal från den andra gränslägesbrytaren....
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 15 februari 2011 kl. 18:37:49
Sitter ju själv med en cf500 men diffen funkar bra den är iofs bytt för ca ett halvår sedan men min fråga är egentligen . hur är det på andra maskiner märkesmaskiner hur mycket strul är det med diffspärrarna på dom ?
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 15 februari 2011 kl. 20:11:48
Det enda jag har snappat upp på min korta tid som ATV-ägare är att (och detta kan jag ha fel i såklart) de med äldre can-am har nån visko-diff som inte kopplar i snabbt nog.
Ska ändå vara bättre på nyare maskiner.

Men det är nog inget fel, mer en dålig feature.
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Miko skrivet 15 februari 2011 kl. 20:48:38
Sen har vi ju Kawwa 750 som haft en del strul med framdiffen, och även artic cat tidigare än -10 (kan ha fel på året) har för mig att det kom någon update till dom 2010.  :)

 
Titel: SV: Diffspärr går inte i?
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 februari 2011 kl. 21:14:37
Sitter ju själv med en cf500 men diffen funkar bra den är iofs bytt för ca ett halvår sedan men min fråga är egentligen . hur är det på andra maskiner märkesmaskiner hur mycket strul är det med diffspärrarna på dom ?

när det gäller i/urkoppling så går det mycket lätt på min arctic cat, jag testade att hissa fronten och koppla in diffen, det räckte att snyrra ett hjul max en centimeter ute i periferin för att det skulle klicka till och låsa inuti diffen, och det verkade som låsningen skedde fullt ut direkt, alltså att hylsan var snabb som attan på att glida till rätt läge, för när jag vred tillbaka hjulet åt andra hållet igen och släppte på "spännet" så kunde jag inte höra att det klickade till något mer, alltså hade redan hylsan gått i fullt ut.
att lägga ur diffen gick också galant om inte grejerna var i spänn, men om jag höll ena hjulet i spänn och stängde av diffspärren så släppte den inte förrän jag lossade på "spännet" och då hördes det tydligt att hylsan snäppte tillbaka.

dock kan urkopplingen av 4wd'n vara lite knepig ibland, det har hänt att den inte vill koppla ur men det beror på att grejerna legat i spänn, har jag väl kommit ut på vägen och kört lite till höger&vänster samt gasat/motorbromsat ett par ggr så har det släppt, det hände oftare när den va helt ny så det behöver bara bli lite spel i grejerna helt enkelt..