ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: ekis65 skrivet 19 december 2010 kl. 23:53:25

Titel: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: ekis65 skrivet 19 december 2010 kl. 23:53:25
 har provat med två st.cdi blir ingen gnista i alla fall
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: jenson skrivet 20 december 2010 kl. 09:19:51
Hej, börja med att koppla bort den kabeln som går upp till dödarknappen.
Sedan, har du en multimeter?
//Jens
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: ekis65 skrivet 26 december 2010 kl. 12:06:33
 provade idag med multim. på kabel från motorn fick bara fram 7 volt
skall prova ta dän dödar kabal fast den verkar funka som den ska om man mäter .skall prova även med en annan tändspole.

möjligen är tändplattan trasig enl. förslag.  motorn är sedan  förra sommaren gått ca. 10 tim.
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: jenson skrivet 26 december 2010 kl. 12:10:44
Var mäter du 7 volt, är det ac eller dc, är det mot ramen som jord?
jens
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: ekis65 skrivet 27 december 2010 kl. 17:55:37
mäter på den svart/röda går från motorn tll cdi. mätaren på vxelsp.

skall prova att kapa dödar kabaln den är svart/vit men går även upp till startnyckeln klipper väl den som går till knappen ?
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: T-Borg skrivet 27 december 2010 kl. 18:17:32
Svart/vit kabel går till dödarknappen och tändningslåset, som du säger.
Och de ska inte jorda för då får du ingen gnista, men startmotorn går endå.
Till cdi:n ska du också ha pulsström från pulsgivaren på svänghjulet. Kolla så att det pulsar ström på en av kablarna.(när du kör på starten)
En strömkabel kommer direkt från tändplattan (i motorn) och den ska ge mycket ström c:a 50 volt eller nått sånt när du kör på starten(startmotorn ska gå).
Kolla också tändhatt och tändkabel noga, så att det inte är nått strul med det.
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: ekis65 skrivet 29 december 2010 kl. 17:52:12
har provat med ny tändspole samt klippt kabeln till dödaren 
har fått den att tända men det verkar som den misständer går en kort stund med mycket pumpande på gasen
kanske har vridit på svänghjulet så att markeringarna ej stämmer

kannhända måste ställa om nålventilen i annat läge
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: jenson skrivet 29 december 2010 kl. 20:30:45
Testa med att göra rent förgasaren innan omjustering.
//jens
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: ekis65 skrivet 30 december 2010 kl. 17:53:06
hej igen   har nu klippt kabeln till dödar knappen och se på fa den startade  jag hade mätit uppa vid handtaget och där va bra men det va tydligen fel ialla fall- jag har ävan flyttat nålventilen ett hack ner samt
skruvat inn blandskruven så den är ca. ett halvt varv från botten läge



 ventilerna hade jag kollat tidigare justerade till ca.0,10 org. säges det 0,05 men det är dydligen för snålt
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: Limme skrivet 27 september 2021 kl. 20:41:07
  :hmmm:Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste och satt den svarta där kabeln gå in och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
Titel: SV: ingen gnista trots ny cdi loncin 110
Skrivet av: Limme skrivet 27 september 2021 kl. 20:48:34
Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där på spolboxen kabeln gå in och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?