ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Dhenniz skrivet 19 december 2010 kl. 16:00:42
-
Då jag efter många tankar hit och dit om antingen skoter eller bandsats, så har jag bestämt mig för bandsats först, och en billigare skoter än tänkt något år efter det.
Bandsats är tänkt till nästa vinter.
Det börjar dock hopa sig en massa tankar och frågor om bandsats iom detta.
Dels finns så många olika tillverkare, men de jag klurar mest på är camoplasts 4s eller Mattracks Litefoot XL, de ligger ganska lika i pris.
Tatou-satsen ser trevligare ut, men i övrigt vet jag inte vilken som har mest fördelar, eller hur likvärdiga de är.
Litefoot, höjer markfrigången ca 10cm har jag för mig, antar att det är ganska lika med tatou, men de frågor jag klurar hårdast över är dessa tankar.
1. Kör man med enbart 4x4, eller även med diffen? Klarar diffen belastningen och hur jäkla tungstyrt blir det när man inte har servo?
2. Ni som har erfarenheter av bandsatser, vad är era erfarenheter? Skriv gärna vilken bandsats och vilken maskin ni har den på. (Själv har jag ju en goes 520, som förhoppningsvis får dr.pulleykoppling till våren)
Iom att jag inte just tänker på annat än två saker nuförtiden, bandsats och hur tidigt flugfiskesäsongen kommer i vår, så vill jag ju fördjupa mig i dessa ämnen.
Men jag ber er bara om era kunskaper och erfarenheter i bandsats-tankarna. (resten e bonus 8) )
-
En sak som jag tänkte på är att om ja skulle ha bandsats så skulle jag ha dom på en maskin med mer kraft än en goes 520, skulle minst ha en 700 maskin, så att man kan utnyttja bandsatsen fullt ut. Bara en tanke från mig.
-
En sak som jag tänkte på är att om ja skulle ha bandsats så skulle jag ha dom på en maskin med mer kraft än en goes 520, skulle minst ha en 700 maskin, så att man kan utnyttja bandsatsen fullt ut. Bara en tanke från mig.
varför ska man behöva en 700? dels har man ju lågväxeln och dels "drevas" ju utväxlingen ned mellan 30 och 35% iom bandsatsen. Mer effekt och vrid känns bara som om det skulle hjälpa till med spinn och grävning.
Servo kan jag förstå att man kan önska, men jag får helt enkelt nöja mig med lite växande arm-muskler, men just mer effekt har jag i dagsläget svårt att se att det ska behövas, så länge man inte ska leka sig upp för branta sluttningar.
-
Ja en 500 räcker säkert (band rekommenderas ju inte till maskiner under 500) men du får ut mer av bandsatsen ju mer effekt du har.
Bandsatserna minskar utväxlingen av en anledning (det går mycket tungt i djupare snö)
Ska du köra i djupsnö så vill du nog ha diffat fram för annars ska ju ett av banden fram försöka rulla med och det suger fart,effekt och bensin.
Försök att hitta en sats som ger mycket markfrigång, då du tjänar på det med en klenare maskin som slipper åka på djupet.
Sedan finns det ju bandsatser som du kan byta drivkugge för att variera utväxlingen, (vet att TJD har olika på vissa satser) och få ut max av maskinen.
-
Har precis köpt bandsats en hisun sats, en kopia på tatous sats den är ju 16000 billigare oxå.. Och jag måste säga att jag är nöjd, visst blir det tungstyrt men inte så det stör när man fått in tekniken.
Med tanke på diffen så tror jag inte det är nått problem, men man ska tänka sig för vid fullt styrutslag så man inte kör imot nått med bandena fram så du pajar nån knut..
Ska du köra i djupsnö så vill du nog ha diffat fram för annars ska ju ett av banden fram försöka rulla med och det suger fart,effekt och bensin.
Försök att hitta en sats som ger mycket markfrigång, då du tjänar på det med en klenare maskin som slipper åka på djupet.
Sedan finns det ju bandsatser som du kan byta drivkugge för att variera utväxlingen, (vet att TJD har olika på vissa satser) och få ut max av maskinen.
Dom flesta märkena har ju olika utväxling på bandena pga av olika motorstorlek. Sen behövs inte diffen vara i för att båda framhjulena ska driva det är endast när nått av dom går betydligt lättare än det andra..
-
Ja på canamen är det så men dem med manuell diff blir det så att ett rullar med. diff är ju där för att båda verkligen ska driva och inte bara ett av dem. eller hur?
-
Har precis köpt bandsats en hisun sats, en kopia på tatous sats den är ju 16000 billigare oxå.. Och jag måste säga att jag är nöjd, visst blir det tungstyrt men inte så det stör när man fått in tekniken.
Med tanke på diffen så tror jag inte det är nått problem, men man ska tänka sig för vid fullt styrutslag så man inte kör imot nått med bandena fram så du pajar nån knut..
Ska du köra i djupsnö så vill du nog ha diffat fram för annars ska ju ett av banden fram försöka rulla med och det suger fart,effekt och bensin.
Försök att hitta en sats som ger mycket markfrigång, då du tjänar på det med en klenare maskin som slipper åka på djupet.
Sedan finns det ju bandsatser som du kan byta drivkugge för att variera utväxlingen, (vet att TJD har olika på vissa satser) och få ut max av maskinen.
Dom flesta märkena har ju olika utväxling på bandena pga av olika motorstorlek. Sen behövs inte diffen vara i för att båda framhjulena ska driva det är endast när nått av dom går betydligt lättare än det andra..
Detta var ju intressant, ska kolla upp hisun och se om de har monteringssats till goes
Edit: utan difflock driver båda framhjulen tills ett går för trögt, då överförs kraften till det som går lättast. difflock låser helt enkelt diffen och förhindrar detta.
funkar som bakaxeln på t.ex en volvo 240 eller 740, de är ju inte enhjulsdrivna, eller hur?
Men, sen är det ju en fråga om HUR lite motstånd som krävs innan ena hjulet slutar driva.
att canam har viskolock eller viskodiff är en annan sak, blir som en automatisk difflock. kanske som vissa slungdiffar till bilar. drar jag på med bara fyrhjulsdrift med goesen, så nog spinner alla fyra hjulen, men i djupare snökörning och i terräng med last, så kan difflocken behövas för att alla hjulen ska dra till 100%
-
Nej är inte bara på can amen det är så.. Om man vet hur en diffrential fungerar, så vet man att båda hjulen driver så länge dom har likvärdigt fäste..
Skulle tro att monterings satsen från hisun maskinerna passar på goesen.
Hisun säljer inte andra moteringssatser än till deras egna maskiner, så jag har tillverkat egna.
Men jag har åkt goes förut å det ser ut att vara lika.
-
Nej är inte bara på can amen det är så.. Om man vet hur en diffrential fungerar, så vet man att båda hjulen driver så länge dom har likvärdigt fäste..
Ja jag håller med, men det jag menade var att det är sällan det är så optimalt att båda driver exakt lika som på väg att det är likvärdigt fäste och därför finns ju difflock. och bandsatser utmanar detta betydligt mer.
För band är inte lättrullade.
-
Jag tror det är precis tvärt om pga att du har betydligt mer fäste och att bandsatsen går tyngre..
-
tjena jag har tatous sats för vinter bruk på en arctic 500,det räcker att köra med 4 hjulsdrift i men det skulle inte skada med lite mer effekt.fara omkring o snirkla i skog o mark är suveränt den tar sig fram överallt den blir ju ganska nerväxlad automatiskt så man behöver nästan alldrig köra på lågväxeln.men om man har en bit att åka mellan plogningarna så går det inte så fort o det är lite irriterande.så om du skall åka mycket led så satsa på en skoter istället för när man kommer upp i 50-60 så varvar det så man tror att han ska explodera. o priset är ju lite högt. c-yaaaaaa
-
I djup snö brukar man få låsa diffen fram annars stannar ett band. Är ju som sagt inte direkt lättrullat med band.
-
jag testade en arctic cat 700EFI med 4s sats och det kändes som att köra strisdvagn 8) enorma snöhögar klättrade den över utan problem, jag blev grymt imponerad! behövde inte heller spärra diffen men det var väldigt tungstyrt.
apropå diff och en bra och simpel förklaring på hur det funkar, kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI&feature=player_embedded spola fram till ca 1.50 för att slippa introt..
-
Lånar tråden lite =)
Hur ser prisbilden på bandsatser ut idag?
Går de att sätta på vilken hjuling som helst?
Hur ofta blir man ståendes (läs trasiga) mitt ute i buschen med dessa monterade? och om de går sönder, hur tar man sig hem? Går det att bogsera en hjuling med bandsats?
-
Jag var hos min åf idag å fick bekräftat att hisuns bandsats + monterings kit passar på goes... Nya 625an vet jag inte om det passar på.. Men alla cf moto och goes upp till 2010 passar det på iaf..
-
Jag var hos min åf idag å fick bekräftat att hisuns bandsats + monterings kit passar på goes... Nya 625an vet jag inte om det passar på.. Men alla cf moto och goes upp till 2010 passar det på iaf..
Det var goda nyheter, jag mailade Hisun själv och de visste inte, för de hade inte hunnit testa på andra maskiner innan deras lager var utsålt =)
-
Hur är tex. Kimpex? De är ju inte helt vanliga om man tänker på att de man vanligtvis ser är antingen Tatou eller Polaris egna :hmmm:
Är det vanligt med haverier på bandsatserna? Har ni hört om nått haveri
+ De satser som är för åretruntbruk verkar ha löphjul nästan hela vägen där bandet ligger an mot marken, så detta kitt nedan borde endast vara för snö va!!?
http://www.blocket.se/jamtland/Bandsats_Yamaha_YFM_700_Grizzly_31284784.htm?ca=11&w=3
-
Hur är tex. Kimpex? De är ju inte helt vanliga om man tänker på att de man vanligtvis ser är antingen Tatou eller Polaris egna :hmmm:
Är det vanligt med haverier på bandsatserna? Har ni hört om nått haveri
+ De satser som är för åretruntbruk verkar ha löphjul nästan hela vägen där bandet ligger an mot marken, så detta kitt nedan borde endast vara för snö va!!?
http://www.blocket.se/jamtland/Bandsats_Yamaha_YFM_700_Grizzly_31284784.htm?ca=11&w=3
de kittet du länkade till var sålt, ringde på det i fredags, japp jag tror det är endast för snö..
men mattracks kitt borde ju vara bra, är det inte dom som har till bilar o tyngre fordon också..
Jag drömmer själv om en mattracks alt tattou 4s, fast det känns som att dom är dyra...
själv funderar jag på att leta ett beggat kit, för mig fungerar det även om de bara är till för snö.
hade vart perfekt vid plogning, så man kan göra snötippar..
-
Hur stor är skillnaden på de olika Tatou modellerna? Tanken är atvbyte till Suzuki, och letar man beggade bandsatser så kan man ju göra eget mont.kitt eller köpa mont. kitt till den beggade bandsats man hittar.
Men det är bara Yamahas stora modeller som har samma art. nummer på Tatous Band som Suzukis KQ 750XP, så frågan är vad för skillnad de är på banden om man öht. kan handla en bandsats som är till andra märken fast med samma bultmönster.!??
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4249#params:nid=398201&t=Rek
Och självklart säljs inte Mont. kitt till Suzuki av Duells....
-
Det var goda nyheter, jag mailade Hisun själv och de visste inte, för de hade inte hunnit testa på andra maskiner innan deras lager var utsålt =)
Vet du när de skulle ha i lager igen?
Edit: Vad har Goes och Hisun för bultdelning?
-
Hisuns band har 3 st olika bultdelningar på så dom ska passa på alla maskiner..
-
Hisuns band har 3 st olika bultdelningar på så dom ska passa på alla maskiner..
Ok, tack :)
-
Lånar tråden lite =)
Hur ser prisbilden på bandsatser ut idag?
Går de att sätta på vilken hjuling som helst?
Hur ofta blir man ståendes (läs trasiga) mitt ute i buschen med dessa monterade? och om de går sönder, hur tar man sig hem? Går det att bogsera en hjuling med bandsats?
Det är klart att bandsatsen kan paja,allt kan ju gå sönder..
Bara att göra så här...
http://www.youtube.com/watch?v=V_SNJja35TE
-
Det är klart att bandsatsen kan paja,allt kan ju gå sönder..
Bara att göra så här...
http://www.youtube.com/watch?v=V_SNJja35TE
Ja det var ju klart som korvspad vad som hänt där... :hmmm: