ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Devil skrivet 16 december 2010 kl. 20:16:38
-
Dela med er av era erfarenheter av xenon! :)
Fynd!? Skit!? Seriösa, oseriösa handlare?! Får man vad man betalar för, eller går det att fynda? Billigare utomlads kanske?
Va tror ni? :)
-
200-400:- kan man hitta kitt för via e-bay. Men är man som mig och inte inne på den marknaden
men ändå önskar man billiga kitt så är blocket.se lösningen. Egentligen den svarta marknaden.
Privatpersoner som tar hem uppsjöar av kitten och sen säljer vidare. Finns för runt 500:- så känns Ok. :)
Det man ska passa sig för är säljare som ljuger och vill lura på en massa fina ord som egentligen
inte betyder ett skit när det är samma kitt som han säljer..
Jula har bra kvalitè på sina xenonkitt. Ganska omtalad faktiskt med känt märke. Runt 900:- tror jag.
Det viktiga är väll att ha rätt sockel-modell H7/H4 osv.
Sen kan det bli fel på vissa Bilar som har system som varnar för trasiga lampor.
-
Jag å en kompis beställde ifrån ebay och det var billigt men alla boxarna pajade. Den första gick sönder efter bara en månad.
Så jag lägger hellre till lite å handlar här hemma och kan få på garanti om det pajar.
Nu har jag ett kitt från xenonkungen och det funkar än och har setat på i 1 1/2 år nu.
www.humanhabit.se är billiga men vissa får det dom beställt direkt å vissa får vänta. Men man får på garanti om det går sönder.
www.oljebaren.se Har inte handlat där själv men en kompis har handlat där och han är helnöjd.
-
Snyggt ()p Mer sånt.
Nått man ska akta sig för då?
-
jag köpte ett riktigt högkvaltets xenonkit från xenonvalot.com för ca 7 år sedan, då kostade det 6800kr (Bi-xenon där lampan flyttade sig elektromagnetiskt) hade det på chevan jag hade då, tog ur det och flyttade över till en volvo med USA-lysen (9004 sockel) och när jag sålde volvon plockade jag ur det igen, men det har fungerat perfekt och det har inte pajat en lampa på alla dom åren. lamporna var av märket GE och ballasterna var hella, det kändes riktigt högkvalitativt och lampan flyttade sig exakt dom millimetrarna som behövdes för att båda ljusbilderna skulle bli bra.
har även provat såna där billiga kinesiska nonamegrejer och man vill ju kräkas över hur dåligt ihopkommet det är..
lampan kan ju sitta 1 cm snett i hållaren, och trots det sitter det en liten guldfärgad klisterlapp på kartongen som det står "quality control" på, och en signatur på den snedögde fan som släppte igenom det där...
ljusbilden brukar ju oftast bli därefter också, och det bländar mötande som fan.
en reflektorlykta är svår att xenonkonvertera snyggt, värst är det ju när nån epatraktorfjortis monterar billigt xenonkit på en 240 med megastora reflektrorer, det blir INTE bra..
en projektorstrålkastare är mycket mer lämpad för konvertering!
sen ska man ju inte ha mer än 5000K om man monterar xenon för att det ska bli bättre ljus.. visst i dimljusen kan man ju ha lila 12000K men i helljus ska man ha 4300 och snabbtändande ballaster.
här är min förra bil med xenonkungens satser:
http://xenonkungen.se/kundbil_GMC.jpg
-
Satt precis å fundera på det där med färgtempen...
Provkörde en bil med tokblått ljus för ett tag sen, å de va helt världelöst! Såg inte ett :nono:
Men frågan är ju vart gränsen går för att dt faktiskt ska bli sämre...?
-
4300K är optimalt sen blir det bara sämre. Undantaget för somliga som vill ha lite blått är 6000K.
Annars är allt resterande rent utseende då själva effekten för bra synfält försvinner.
Är det till din ATV eller bil? Reglerna är rätt stränga på bilar om du ska eftermontera.
Personligen skiter jag iofs i det och kör fulkonverterat och skruvar av innan bes.
-
Jo ja vet, för att få ha xenon monterat måste man ha autonivårelering...
Jag förmodar iof att samma gäller för hjuling?!
Jo, 4300K är det ja har letat efter.
Tycker ja upplever nackdelar som reflexer och minskat färgseende och mer skuggor med högre färgtemp.
Men det kanske är en vanesak oxå?
-
finns även 3000K som är åt det gula hållet! dom ger ännu mera ljus
-
Jag åker med 6000k tycker det blir skönare för ögonen med lite blått i och jag har åkt med 4300k men tycker det bländar mycket nu när det är snö.
Men det är säkert en vanesak.
här ser man på skalan hur det lyser vid olika kelvingrader.
(http://i54.tinypic.com/2jbmki.jpg)
-
coolt med grönt 8)
-
Här är ett test på olika extraljus http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0920/092003.pdf
-
Det gick ju inte alls bra för LED lamporna :-\
-
Jag kör med ett 50W 6000K kit från Xenonkungen, lyser på bra ordentligt! Bi-Xenon så får det på helljuset också :P
-
Jag kör med 55w 4300k slimballaster bi-xenon från humanhabit
-
Jag kör med 55w 4300k slimballaster bi-xenon från humanhabit
Kör samma, men 35W. Fungerar perfekt, om det inte vore för att en lampa hade ramlat loss och börjat smälta min reflektor :( Men det är ju inte lampans fel :)