ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: FilleFloe skrivet 16 december 2010 kl. 19:38:49
-
Tjenare,
Jag skulle behöva lite tips på en bra Quad som man inte behöver serva så ofta.
Med att serva menar jag större/dyrare saker, inte småsaker som att byta olja eller köpa nya lampor.
-Den ska gå som F*n.
-Den ska vara snygg som ...
-Automat
-Pris: Runt 50-60.000.
-Begagnad
Har kollat lite på
Raptor 700 -06 upp,
Dinli 450 SS -08,
Cectek Gladiator/500EFI.
Den kommer större delen köras relativ lugnt, på gata och ibland i skog och annat. Men det kommer i första hand anses som ett pendel fordon till skola, gym och vänner. ca 1-2mil om dagen.
-
Cecteken klassas väl knappast som quad.
Och Dinlin samt Raptorn har manuell låda.
Raptor 700 kom för övrigt -06 så några tidigare än så lär du aldrig hitta.
I övrigt får du nog börja om då de som sagt hade fel transmission.
Kawasaki KFX700 har automat och går rätt bra, den är rätt stor och designen är omtvistad.
Renegade 800 är också automat och går också bra, men nu har till och med försäljarna slutat kalla den för quad, så man får nog inse att det är en ATV.
Dessa båda har dessutom V-tvin.
Kravet på att den skall "gå som fan" minimerar ju utbudet rätt kraftigt särskilt tillsammans med automat, men eftersom du sen skriver att den skall köras lugnt så kanske den inte behöver gå som fan...?
Några mindre Dinlis, Kymco, Adly osv har automatväxlade quads, men de ligger väl på typ 30 nya.
KFX:
(http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200702/2007-kawasaki-kfx700-22_460x0w.jpg)
-
Access 400 SM är ju en Automatare också!
Men om den går som satan det kan jag inte svara på. ;D
http://www.blocket.se/skaraborg/Access_SP_400_Supermotard_Aut_27974516.htm?ca=13&w=1&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Access_SP_400_SM_28198980.htm?ca=13&w=3
-
TGB Target. Kanske inte en renodlad Quad, men åt det hållet.
-
Tack för svaren, har inte haft tillfälle att svara förens nu.
Jag har nog missuppfattat skillnaden på Quad och ATV, men jag kan ju säga att jag vill ha en sportig, lite större, som man sitter bekvämt på. Men det ska ju absolut inte vara en arbetsmaskin. Anledningen till att jag vill ha en lite större är på grund av att jag har protes på vänster underben och kan p.g.a det inte vika benet särskilt mycket, så jag behöver nog en lite större. Får åka runt och kolla lite helt enkelt. Har kört en ATV förut, med handväxel, är det handväxel på alla? I så fall hade ju en Manuell fungerat bra också.
Och det där med "Gå som fan": När jag läste om en Cectek Gladiator så stog det att den gjorde 0-70km/h: 6.15sek, hade det varit 0-100 så hade det väl varit Ok, annars är den slöare än min bil. Visserligen är det en stor maskin, så jag förstår att den inte är lika snabb.
Hur är det med Skatt och Försäkring? Är det lika dyrt som en bil? Läste här på forumet att man kunde få Helförsäkring för 4000Kr/År via folksam, vet dock inte om den personen med den försäkringen var över 24år då det blir billigare. Om det är samma som på bilförsäkring.
Cectek Kingcobra och ESTOC verkar ganska intressanta. Läste på blocket på en av annonserna att de ska kunna gå upp till 10.000 mil.
(Ref: http://www.blocket.se/blekinge/Cectek_Estoc_500_arets_Gatquad_30654171.htm?ca=23_15&w=3&last=1 )
-
Skatten baseras ju på vikten, och en fyrhjuling väger mindre än en bil.
Så de kostar typ 2-300 årligen.
Försäkringen baseras på ålder och ort och försäkringdbolagen börjar dra öronen åt sig lite... innan hade flera en schablonavgift för alla fyrhjulingar.
Själv betalar jag 2000 i helförsäkring/helår per maskin.
För övrigt vet jag inte vad du har för bil, men det är ju inte alla bilar som kommer upp i 100 på sex sekunder...
Cectek osv har jag inte provat men vet för egen del att om jag skulle köpa hjuling för de pengarna som de kostar nya hade jag MYCKET hellre valt en Can-Am Renegade.
De funkar bra i skogen, men även på vägen!
Det är automat och växelreglaget sköts med höger hand.
Sittdynan är mycket mjuk och bekväm och man liksom flyter fram.
Enligt reklamen axar den 0-100 på 5,2 sekunder vilket är en sekund slöare än min gamla Viper.
Här är en bild på en bekants Renegade i road-edition, sänkt och med 17-tummare:
(http://www.can-amtalk.com/forums/uploads/monthly_04_2010/post-12509-1270806503.jpg)
Street-Renegades: http://www.can-amtalk.com/forums/index.php?showtopic=16470
()p
-
quadar är dom mindre modelerna som är betydligt sportigare, men dom växlar man med foten precis som en motocross. exempel på quadar är, raptor, trx450, yfz450, kfx450, ltz400 mfl
Men det finns handväxel att köpa till dom, vi diskuterade de för ett par månader sedan här på forumet! Vet att användaren med namn ikas länkade till någon form av handväxel som verkade riktigt bra! men kommer inte ihåg vad det var. kanske är någon annan som kan hjälpa till med det!
mitt tips till dig isf är raptor 700, för den har rejält med kraft att leka med, långa service intervaller och back och så köpa till sådan handväxel, sänknings satts, eller ännu bättre kortare dämpare, och gatdäck
(brukar normalt idiot förklara alla som vill ha quad till gatan men eftersom du har protes kan jag göra ett undantag ;) )
-
Jag får nog rätta min vän Hydro på punkten skatt, det är ett enhetspris på alla motorcyklar : 200:-
-
Jag får nog rätta min vän Hydro på punkten skatt, det är ett enhetspris på alla motorcyklar : 200:-
Och då får jag rätta dig för jag ger 235:- :lol:
-
quadar är dom mindre modelerna som är betydligt sportigare, men dom växlar man med foten precis som en motocross. exempel på quadar är, raptor, trx450, yfz450, kfx450, ltz400 mfl
Men det finns handväxel att köpa till dom, vi diskuterade de för ett par månader sedan här på forumet! Vet att användaren med namn ikas länkade till någon form av handväxel som verkade riktigt bra! men kommer inte ihåg vad det var. kanske är någon annan som kan hjälpa till med det!
mitt tips till dig isf är raptor 700, för den har rejält med kraft att leka med, långa service intervaller och back och så köpa till sådan handväxel, sänknings satts, eller ännu bättre kortare dämpare, och gatdäck
(brukar normalt idiot förklara alla som vill ha quad till gatan men eftersom du har protes kan jag göra ett undantag ;) )
Här är länken.
http://www.pingelonline.com/eshifter_atv.htm
-
quadar är dom mindre modelerna som är betydligt sportigare, men dom växlar man med foten precis som en motocross. exempel på quadar är, raptor, trx450, yfz450, kfx450, ltz400 mfl
Men det finns handväxel att köpa till dom, vi diskuterade de för ett par månader sedan här på forumet! Vet att användaren med namn ikas länkade till någon form av handväxel som verkade riktigt bra! men kommer inte ihåg vad det var. kanske är någon annan som kan hjälpa till med det!
mitt tips till dig isf är raptor 700, för den har rejält med kraft att leka med, långa service intervaller och back och så köpa till sådan handväxel, sänknings satts, eller ännu bättre kortare dämpare, och gatdäck
(brukar normalt idiot förklara alla som vill ha quad till gatan men eftersom du har protes kan jag göra ett undantag ;) )
Tjena, och tack för tipset! Ska åka och kolla en Raptor 700 så fort jag kan. Det där med växlingen verkade asgrymt. Tack!
-
quadar är dom mindre modelerna som är betydligt sportigare, men dom växlar man med foten precis som en motocross. exempel på quadar är, raptor, trx450, yfz450, kfx450, ltz400 mfl
Men det finns handväxel att köpa till dom, vi diskuterade de för ett par månader sedan här på forumet! Vet att användaren med namn ikas länkade till någon form av handväxel som verkade riktigt bra! men kommer inte ihåg vad det var. kanske är någon annan som kan hjälpa till med det!
mitt tips till dig isf är raptor 700, för den har rejält med kraft att leka med, långa service intervaller och back och så köpa till sådan handväxel, sänknings satts, eller ännu bättre kortare dämpare, och gatdäck
(brukar normalt idiot förklara alla som vill ha quad till gatan men eftersom du har protes kan jag göra ett undantag ;) )
Här är länken.
http://www.pingelonline.com/eshifter_atv.htm
Tack, precis den jag behövde! Verkar asgrymt.
-
Jag får nog rätta min vän Hydro på punkten skatt, det är ett enhetspris på alla motorcyklar : 200:-
Och då får jag rätta dig för jag ger 235:- :lol:
Hmm, kollar man på trafikverkets sidor står det att skatten på MC är 180 :- per år.....
Är du säker på att skatten var 235 riksdaler eller där kanske var någon nyregistreringsavgift eller kanske straffskatt för det är en Honda ;)
-
Jag får nog rätta min vän Hydro på punkten skatt, det är ett enhetspris på alla motorcyklar : 200:-
Och då får jag rätta dig för jag ger 235:- :lol:
Hmm, kollar man på trafikverkets sidor står det att skatten på MC är 180 :- per år.....
Är du säker på att skatten var 235 riksdaler eller där kanske var någon nyregistreringsavgift eller kanske straffskatt för det är en Honda ;)
Jag kollade bara summan på inbetalningskortet tyvärr.
Men det kan säkert stämma med nån extra avgift för nyregistrering.
Fast en Honda är värd mer än 500:- i skatt iofs! ()p :lol:
-
Ni har fel allihop!
Och jag har rätt!
:lol:
Nä, men sitter just nu och betalar lite räkningar... hur kul som helst... och bland dessa finns två stycken från Transportstyrelsen gällande fordonsskatt för MC.
För tvåhjulingen:
Viktbaserad fordonsskatt för januari 2011 - december 2011 (skattevikt 180 kg) 180 :-
Vägtrafikregisteravgift 65:-
Summa att betala: 245:-
För Renegaden:
Viktbaserad fordonsskatt för januari 2011 - december 2011 (skattevikt 320 kg) 180 :-
Vägtrafikregisteravgift 65:-
Summa att betala: 245:-
Så tydligen är skatten viktbaserad... men det spelar alltså ingen roll vad vikten är. ()p
Och sen måste man betala 65 kronor bara för att de skall hålla registret igång... kan undra vad som kostar där egentligen.
Innan kostade det 55 spänn per år har jag för mig och då fick man ju dessutom ett litet sött färgglatt klistermärke för den där extraavgiften, men nu är avgiften höjd och man får INGET.
Sverige är fanastiskt.
-
Då kan man ju undra hur våran Hondavän Callahan fått det en tia billigare än dig Hydro ;)
-
NÅGON fördel borde väl Hondakillarna ha???
:lol:
Nuvarande året kostade det nog 55 spänn i trakasseringsavgift, som sagt.
-
Det var 65:- i Vägtrafikregisteravgift
Och 90:- i Nyregistreringsavgift
Sen var resten skatt fram till Maj månad!