ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: nikkols skrivet 14 december 2010 kl. 09:43:56
-
Tänkte vi kunde starta ny tråd om trimning om nån är sugen.
mvh Niklas
-
Ja, som exempel. Vad finns det för avgas system till en MXU?
-
Funderade llite på simonz som mekonomen säljer .vet att en del andra kör med det på sina hjulingar av andra märken men har inte kollat om det passar Kymco
-
Det går ju säkert att stoppa dit en bildämpare bara den får plats rent fysiskt, men sen om det blir bra är ju en annan sak.
Finns väl dämpare att köpa som ska passa bättre tex:
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-avgassystem-ixil-slipon-kymco-mxu-500-p-81055-1.html?manufacturers_id=19
eller
http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtModelId=MXU-500SO
Men jag vet inte om originaldämparen är strypt på nått sätt, men jag skulle tro det. Så man kanske kommer rätt långt med att bara justera den lite.
Bästa effekten får du säkert med ett helsystem och ombestyckad förgasare, men det brukar ju ge en ganska hög ljudnivå istället. Och om det är ju inte alltid så roligt.
Många som köper helsystem stoppar ju ändå i en noise-killer insats för att få ner ljudnivån. Det är ju inte så trevligt för varken förare eller omgivning med för hög ljudnivå.
Mixtrar man med avgassidan så ska man väl hålla koll på bestyckningen i förgasaren, så inte maskinen går för snålt.
-
Syftade på denna :Simonzdämpare oval art.nr. 01-SU335139. kostar 410:-Helt annan prisbild än de
slip on jag har hittat hittills
-
Ja, alltför mycket vill man ju inte att den skall låta. Jag tänkte bara att man kunde vinna lite effekt och framförallt vrid om man byter ljuddämpare. Men att betala massa tusanlappar för det känns ju lite "overkill".
Vad gäller munstycke så verkar det ju som om en MXU faktiskt skulle kunna tjäna lite på att gå "fetare" redan original.
-
Syftade på denna :Simonzdämpare oval art.nr. 01-SU335139. kostar 410:-Helt annan prisbild än de
slip on jag har hittat hittills
Har du någon bild?
-
Ja, alltför mycket vill man ju inte att den skall låta. Jag tänkte bara att man kunde vinna lite effekt och framförallt vrid om man byter ljuddämpare. Men att betala massa tusanlappar för det känns ju lite "overkill".
Vad gäller munstycke så verkar det ju som om en MXU faktiskt skulle kunna tjäna lite på att gå "fetare" redan original.
Jag tycker du ska kolla med din åf om det där, dom har ju kanske en co-mätare att kolla så den inte går för magert. Och dom kanske har koll på hur man kan göra med originaldämparen för att öppna upp lite lagomt.
Läste ju förut om en mxu500 irs där åf tyckte det var rimligt med 4l/mil, i strypt utförande. Då kan den inte vara särskilt snålt ställd.... Men jag kan aldrig tänka mig att maskinerna ska ha den bränsleförbrukningen.
Kolla i CF-avdelningen, där har någon byggt med den simonsdämparen.
Men blir det för fritt så tror jag inte den går bra heller, och låter eländigt. Så kanske en decibelinsats får byggas också.
-
Ja, alltför mycket vill man ju inte att den skall låta. Jag tänkte bara att man kunde vinna lite effekt och framförallt vrid om man byter ljuddämpare. Men att betala massa tusanlappar för det känns ju lite "overkill".
Vad gäller munstycke så verkar det ju som om en MXU faktiskt skulle kunna tjäna lite på att gå "fetare" redan original.
Jag tycker du ska kolla med din åf om det där, dom har ju kanske en co-mätare att kolla så den inte går för magert. Och dom kanske har koll på hur man kan göra med originaldämparen för att öppna upp lite lagomt.
Läste ju förut om en mxu500 irs där åf tyckte det var rimligt med 4l/mil, i strypt utförande. Då kan den inte vara särskilt snålt ställd.... Men jag kan aldrig tänka mig att maskinerna ska ha den bränsleförbrukningen.
Kolla i CF-avdelningen, där har någon byggt med den simonsdämparen.
Men blir det för fritt så tror jag inte den går bra heller, och låter eländigt. Så kanske en decibelinsats får byggas också.
Tror inte att de ngår farligt magert men skulle nog inte må dåligt utav en upp fetning. Har haft ett stort antal nya moorcyklar och de brukar gå otroligt magert när dom är original. Antar att det kanske har med emissioner att göra?
Anledningen till att den tar mycket är nog dock att den inte orkar. Det gör ju att den inte tillåter varvet att sjunka. Dvs den håller kvar "växeln". Det resulterar ju i sjuka varv på låg fart.
-
Någon som vet vart man kan få tag på större munstycke? Samt vilket som är org? Har bestämt att ja ska fixa ett som är några storlekar större och sen ska jag fixa en annan ljuddämpare och eventuellt borra luftburken, eller sätta sportluftfilter.
-
Någon som vet vart man kan få tag på större munstycke? Samt vilket som är org? Har bestämt att ja ska fixa ett som är några storlekar större och sen ska jag fixa en annan ljuddämpare och eventuellt borra luftburken, eller sätta sportluftfilter.
Högfart 148
Lågfart 40
choke 90
Återförsäljaren har det du behöver
mvh svenne
-
Någon som vet vart man kan få tag på större munstycke? Samt vilket som är org? Har bestämt att ja ska fixa ett som är några storlekar större och sen ska jag fixa en annan ljuddämpare och eventuellt borra luftburken, eller sätta sportluftfilter.
Högfart 148
Lågfart 40
Återförsäljaren har det du behöver
mvh svenne
Ok tack, hur mycket rekomenderar du att man höjjer? Förresten så är det väl 3 munstycken? Huvudmunstycke också?
-
högfarten brukar kallas huvudmunstycke