ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: simonarvestrand skrivet 13 december 2010 kl. 11:07:43
-
Jag har ett litet bekymmer på en del av min tomt som jag plogar har jag lutningar åt alla möjliga olika håll vilket resulterar i
ganska usel plogning.
nån mer som har samma problem ? nån lösning?
-
Se till att mata ut vajern så pass att plogen kan följa underlaget så bra som möjligt. Sen om det är ojämt så får man inte köra för fort så plogen hoppar där du får nivåskillnad.
Är det mindre avvikelser så kan du ju ploga ut snö och vattna (det ska ju frysa ihop) så du får en jämnare plogbar yta.
Annars så är det nog bäst att fixa tomten under sommaren/hösten så den blir jämn och bra.
//Matte
-
häng en armeringsmatta efter hjulingen och kör ett par ggr runt där du ska ploga, det brukar riva av de mesta ojämnheter, funkar även kanon på sommarn...
-
häng en armeringsmatta efter hjulingen och kör ett par ggr runt där du ska ploga, det brukar riva av de mesta ojämnheter, funkar även kanon på sommarn...
Tyvärr är det lite mer än lite ojämnheter, på ett ställe har jag ca 50 cm höjdskillnad på ungefär 50cm som dessutom lutar nedåt 90% åt sidan också.
har märkt att det går ganska bra om man kör lugnt men samtidigt så lyfter plogen över högen som blir när hjulen går mot lutningen.
Rätta till tomten på sommaren är nog ingen bra idé då den ena höjdskillnaden i tomten är uppfarten till mitt garage och en brunn vid sidan som skulle bli täckt.
blir väldigt mycke jobb
-
Funderat på att handskotta just där? ;)
Trots att man investerar tungt i fyrhjuling med plogpaket för att slippa eländet så finns alltid ställen där man måste fram med handarbetet, din slänt och brunn är nog två sådana ställen.
Annars kan man ju försöka köra på skrå i slänten mot uppfarten om det funkar.
-
Hello.
Jo jag handskottar där nu alternativt tar det värsta med plogen. funderade bara på om folk har några speciella knep för sådana problem.
har ett antal ställen där jag ändå är tvungen att använda skyffel.
Funderat på att handskotta just där? ;)
Trots att man investerar tungt i fyrhjuling med plogpaket för att slippa eländet så finns alltid ställen där man måste fram med handarbetet, din slänt och brunn är nog två sådana ställen.
Annars kan man ju försöka köra på skrå i slänten mot uppfarten om det funkar.
-
Har du provat backa med plogen istället, det kanske kan funka lite bättre, den lär inte fastna lika lätt i alla fall.
-
häng en armeringsmatta efter hjulingen och kör ett par ggr runt där du ska ploga, det brukar riva av de mesta ojämnheter, funkar även kanon på sommarn...
Tyvärr är det lite mer än lite ojämnheter, på ett ställe har jag ca 50 cm höjdskillnad på ungefär 50cm som dessutom lutar nedåt 90% åt sidan också.
har märkt att det går ganska bra om man kör lugnt men samtidigt så lyfter plogen över högen som blir när hjulen går mot lutningen.
Rätta till tomten på sommaren är nog ingen bra idé då den ena höjdskillnaden i tomten är uppfarten till mitt garage och en brunn vid sidan som skulle bli täckt.
blir väldigt mycke jobb
Varför ens ploga där det lutar så mycket, man kan ju ändå inte gå där!?
-
Anledningen att jag plogar där är för att det är stället som jag kör min hjuling från garaget och ner till gången som går från huset och till garaget.
Ganska liten bit men man vill ju ändå ploga ju . varje avhopp från hjulingen är ju jobbig :P
häng en armeringsmatta efter hjulingen och kör ett par ggr runt där du ska ploga, det brukar riva av de mesta ojämnheter, funkar även kanon på sommarn...
Tyvärr är det lite mer än lite ojämnheter, på ett ställe har jag ca 50 cm höjdskillnad på ungefär 50cm som dessutom lutar nedåt 90% åt sidan också.
har märkt att det går ganska bra om man kör lugnt men samtidigt så lyfter plogen över högen som blir när hjulen går mot lutningen.
Rätta till tomten på sommaren är nog ingen bra idé då den ena höjdskillnaden i tomten är uppfarten till mitt garage och en brunn vid sidan som skulle bli täckt.
blir väldigt mycke jobb
Varför ens ploga där det lutar så mycket, man kan ju ändå inte gå där!?
-
jag har en liten knicks på gården där jag måste köra VÄLDIGT sakta och mata ut viren väldigt långt. Sen om det är knöligt på annat vis så plogar jag så slätt som möjligt och sedan fryser snön och blir hård på några timmar/dygn. Då den är hård så är det bara att fortsätta ploga vid nästa snöfall och grunden är då lagd. Hårdfrusen snö bär mer än man tror ibland.
-
Om du kör ner snön ordentligt med fyrhjulingen så får du ju en jämnare grund att ploga på.
-
Det är nog faktiskt tekniken som jag använt de sista.
dock råkar jag ju ibland komma från andra håller och inte tänka mig för och lyckas förstöra det åtkörda.
ska testa lite mer på fredag de sägs att de ska snöa hela dagen imorgon.
Om du kör ner snön ordentligt med fyrhjulingen så får du ju en jämnare grund att ploga på.
-
Downforce kit Cycle country?? Kan det vara nåt? Ska själv montera ett på min lätta full Armor plog för att testa. Den kommer inte kunna ta packad snö där t.ex bilar åkt men just ojämnheter måste det vara kalas. Dessutom ska jag prova full Armor gummi blad ist för slitstål. Det följer marken bättre. Återkommer :)
-
Downforce kit Cycle country?? Kan det vara nåt? Ska själv montera ett på min lätta full Armor plog för att testa. Den kommer inte kunna ta packad snö där t.ex bilar åkt men just ojämnheter måste det vara kalas. Dessutom ska jag prova full Armor gummi blad ist för slitstål. Det följer marken bättre. Återkommer :)
Kom tillbaka med resultat så fort du testat ska fundera på lite lösningar jag också har lite småbekymmer lite här och var.
kanten från min tomt och ut till vägen är istortsett omöjlig blir handskottning varje gång kanten är på tok för brant.
-
Har funderat på en sak ang plogning. Om man vill finskrapa uppfarten kan man köra utan "tassarna"? Eller är det ingen bra ide?
-
Jag kör utan glidskor på min plog, men det är för att jag tappade bort den ena, och har inte kommit mig för att beställa nya.
Det tar bra, men ska man "spara" nån cm så får man lira fint med gasen för att få det jämnt. och man "skär fast" ganska lätt, så man måste ta om och höja bladet en aning.
På min warnplog, var det bara att skjuta upp glidskon så långt det går i fästet, så hyvlar det bra.
Måste beställa nya glidskor....... bara man kommer ihåg.
-
Glidskorna är vid normal plogning upphissade hos mig.
Hela plogens vikt hamnar på skäret, just för att snön skall VÄCK!
Enda tillfället jag sänker ner de är när jag kör på tex grusväg där tjälen inte slagit till än.
När sedan underlaget bär plogen så är skorna uppe igen.
-
Jag kör med glidskor i samma höjd som bladet, då tar det snön och inget mer, om det inte är en hockeyplan som ska plogas.
Skulle tro att det är hugget som stucket på resultatet, om man kör utan glidskor så hoppar plogen mer och då blir det ju snö kvar ändå .
Fördelen med glidskorna är ju att det förutom hindrar bladet från att gräva ner sig, även ökar livslängden på slitstålet. (vilket bara är s235jrg stål och inte hardox eller hårdare stålsort, kontakta en verkstad med skärmaskin så gör de ett riktigt stål åt er när orginal ska bytas)
-
Notera att jag snackar Holms-blad på ett ton, inte atv-blad.
Jag har alltså riktiga slitstål.
Jag förbisåg denna detalj... :dntknow:
-
Notera att jag snackar Holms-blad på ett ton, inte atv-blad.
Jag har alltså riktiga slitstål.
Jag förbisåg denna detalj... :dntknow:
Rejäl atv som pallar ett sånt blad O0
-
Jag har testat lite olika höjder på mina glidskor för det mesta är dom bäst så långt upp som går men så
har jag vissa ställen där det är grus där måste jag justera ner dom för att den inte ska skära ner
för de har de gjort ordenligt ett par gånger.
-
Ok, jag har en relativt stor platt asfaltsyta där resultatet blir väldigt bra utan glidskor. Men har kört med glidskor ändå för jag trodde att man skulle hyvla ner stålet på nolltid.
Skall börja köra utan nu för att få helt rent :)
-
Har kört utan glidskor några år. har ett tungt Belosblad som skrapar rent. Reste mitt blad så att det blev en brantare vinkel mot marken och det funkar mycket bättre. Skär inte så lätt i mjuk mark och skrapar bättre.
/Jan
-
jag va precis ute och plogade och jag körde upp glidskorna så långt upp som gick nu de va svårt att se men tror dom gick ganska jämt med bladet och tackvare den snön som blivit kvar när jag haft skorna nere så fungerade det klockrent nu skar precis lagom djupt överallt.
Sen drog jag en sväng på asfaltsvägen utanför oxo eftersom dom inte plogar den så ofta åh jösses
va nice det är med ett stort snömoln ut i diket när man drar på ordentligt och bara har lite vinkling på bladet.