ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: FreddeW skrivet 12 december 2010 kl. 22:39:29
-
Har nu monterat ihop min ena barossa efter total nedplockning. (Nyss köpt den)
Får den inte att gå bra. Den vill knappt gå framåt på låga varv utan låter som om den får för mycket soppa och vill dö. På högre varv är den inte stark alls. Den backsmäller och går dåligt. :hmmm:
Det jag gjort med den är:
*Qmax Helavgassystem.
*125 munstycken i förgasarna.
*Tagit bort locket till luftfiltret.
Har även gjort service på den.
*Olja samt gjort rent sumpfilter
*Bytt tändstift (C7HSA)
Vad ska jag göra för att få till den, är skitdålig på förgasare och trim. :banghead:
Ingen som bor i närheten av Sundsvall och har koll på dessa maskiner som kan hjälpa?
-
Prova att sätta tillbaka locket på luftburken o se vad det gör för skillnad!
-
kan det vara insugs ventilen ? startar den lätt? :hmmm:
-
Ja den startar hur lätt som helst. Inga problem. Men man måste smågasa ungefär som om man har krupp i tummen, annars dör den typ av.
Får den inte för lite luft om man sätter tillbaka locket till luftfiltret då? Ska testa det när jag får tid.
-
Du har inte gjort samma misstag med förgasaren som jag gjorde då? Monterat nålen till trotteln fel. Då gick min ungefär som du beskriver.
-
Du har inte gjort samma misstag med förgasaren som jag gjorde då? Monterat nålen till trotteln fel. Då gick min ungefär som du beskriver.
Har inte rört trottelnålen, bara tagit upp och tittat, men inte pillat nå mer på den.
-
Du har inte gjort samma misstag med förgasaren som jag gjorde då? Monterat nålen till trotteln fel. Då gick min ungefär som du beskriver.
Har inte rört trottelnålen, bara tagit upp och tittat, men inte pillat nå mer på den.
Det räckte för mig för att den hoppade fel. Vet inte om det är exakt samma fugge på Barossa som på SMC, men det är lätt att nålens "kragbricka" (eller vad den heter) hamnar ovanför låsnålen i botten, istället för under.
-
Har nu testat allt, justerat luftskruven flyttat nålen upp och ner m.m.
Enda sättet för att få den att gå bra igen var att byta tillbaka till originalmunstyckena (102) istället för 125 jag satte dit.
Eftersom det är så halt är det svårt att testa den fullt ut men nu går den iaf.
Vad blir skillnaden mellan munstyckena, går era verkligen bättre med större munstycken?
-
Har nu testat allt, justerat luftskruven flyttat nålen upp och ner m.m.
Enda sättet för att få den att gå bra igen var att byta tillbaka till originalmunstyckena (102) istället för 125 jag satte dit.
Eftersom det är så halt är det svårt att testa den fullt ut men nu går den iaf.
Vad blir skillnaden mellan munstyckena, går era verkligen bättre med större munstycken?
Du måste kompensera större munstycke med mer luft och troligtvis ett lägre avgasmotstånd (effektdämpare tex). Att bara sätta i större munstycke är inte bra, såvida det inte är en del av fabriksstrypningen.
Går den bättre när du minskar mängden soppa, så har du antingen på tok för stort munstycke, för dåligt med "tilluft" eller för högt avgasmottryck. Kanske ett mellanting i munstyckesstorlek och öppnare luftvägar fungerar bättre?
EDIT: Såg att du hade tagit bort locket och effektdämpare. Kan det vara läckage någonstans som orsakar ojämn gång kanske?
Kolla denna sida: http://www.braigasen.com/felsokning.htm , använd länkarna ovan.