ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: bebbe skrivet 11 december 2010 kl. 16:14:35
-
Jag har funderat i flera veckor nu på vilken ATV jag skall köpa. Var först helt inne på att jag skulle ha ett Japan märke. Men efter många om och men och även lite pga svårtillgängligheten utav lv-reggade hojar har jag börjat snegla på andra märken.
Ta tex en Goes 520 steel. Denna maskin kostar 55k inkl plogpaket och är vägreggad. En jämförbar tex Yamaha Gryzzly 550 finns inte som vägreggad och kommer dessutom kosta 90k med samma utr. Säkerligen en mycket bättre maskin men 35k är mycket pengar. Och den är ju dessutom inte laglig på vanl väg. Skall man ha en Yamaha som är vägreggad blir det en Grizzly 700. En sådan med plog osv ligger på upp mot 120k. Rätt stor skillnad mot 55k för en Goes 520 (visserligen stor skillnad på maskin också).
Så till saken. Hur bra funkar en Goes 520? Jag kommer ha den till att ploga med. Kommer kanske försöka dra ut någon älg vid jakten och även lite timmer ibland. Hur bra funkar de när det är kallt ute. Är det mycket strul med dom i allmänhet?
//B
-
Jag har en -09, köpte den ny och den har gått som en dröm i snart 150 mil. mycket plogning vintertid, då även jag köpte den med plogpaket.
Har haft in den på två servicar hittills, hundramilaservicen fick jag betala 1600kr för, inte farligt.
Har råkat sänkt den en gång ganska rejält i ett gungfly förra hösten, men efter en veckas torkning med bortmonterade kåpor och lite rengöring, så har den gått helt utan problem. det som krånglat, är vinschen, som gav upp vid första vinschningen, och jag fick den bytt utan problem. sen så uppförde den sig lite konstigt, den kändes gå lite orent och fick motorstopp ett par ggr, men det var tändningslåset som glappade, fick även det bytt på garanti utan problem.
Har nästan bara positiva saker att säga om den, det är en trevlig maskin, och har i min ägo varit till 100 procent pålitlig, startat i minus 30, aldrig gått varm eller kokat.
det finns dock 4 saker som kunde varit bättre.
1. Det är bara hasplast under, och den spricker lätt vid lite terräng. men hasplåtar kostar inte så hemskt farligt mycket.
2. dragkrokens fästbultar i chassiet vill hela tiden vibrera loss, så de behöver gänglåsning, jag tog loctite.
3. vinschen sitter lite lågt, den hade gärna fått sitta 10-15cm högre upp
4. vid plogning, så gick vinschlinan av väldigt fort, då den hela tiden kördes fram och tillbaka på samma del av linan.
Iom att den fransades upp, så förstörde den även den nedre linspridar-rullen.
Jag köpte warns nylon-winsch-lina och en ny linstyrning, det följde med en "glidvariant" på linstyrning med linan, men med den så blev linan fort blekare och såg lite sliten ut, så jag köpte en ny linspridare mer rullar. En lite bättre än den som sitter original. Dock fick jag modifiera linspridarfästet lite granna.
På det stora hela är jag toknöjd, och ångrar inte mitt köp det minsta.
//Dennis
-
Verkar som om vinschen inte är en höjdare på dom. I stort sätt alla verkar ha bytt ut sin.
Hur är det med orken. Funkar de bra till plogning mm. Hur tror du att den kommer fixa att dra ut en älg ur skogen?
-
En älg ur skogen är inga problem alls. Men man bör tillägga att en ide är att montera bort strypningen som alla vägreggade maskiner har. Då får du bra mycket mer kraft. Problemet med alla 500+cc maskinerna är att få ner motorkraften i backen. Detta kan problem kan delvis lösas med bättre/större däck och snökedjor/dubbar vintertid. Vid större däck så rekomenderas varitator kit, då org remmen kan smälta+ att du får ett par hk till på hjulen.
-
Att strypningen ska bort är en självklarhet. Sen finns det då ork så det räcker.
Jag har inte haft någon brist på ork än, dragit bilar, knuffat en traktor, släpat olika saker på gården, dragit ett släp med 5-6 hundra kilos last efter en traktorstig, plogat rejält med snö. (har gjort "gavlar" till plogen, så jag får med mig mer snö innan det rinner ut på sidorna).
Där det brister är greppet, och när greppet far, har jag inte varit hjälpt av snökedjor heller. (har iof bara ett par, som jag har fram ibland, piggkätting, att jag har dem fram beror på att jag vill få bättre svängradie vid plogning)
DR Pulleys kopplingskit är ju nåt man är otroligt sugen på. det och hasplåtar.
-
Ok, så det finns något förstärkningspaket till kopplingen. Var köper man det och vad kostar det?
Funderar starkt på en Goes 520 Steel. Men har faktiskt börjat snegla lite på en 625i också. Skall ju vara lite mer effekt i den. Men det är 20k upp :-\
Kan även tänka mig att det kanske är lite barnsjukdomar med en helt ny modell ::)
-
jag kan inget uttala mig om 625i, men har själv svårt att motivera ett dyrare köp än min 520. jag är fullkomligt nöjd, har kunnat bruka min precis som jag tänkt. Vill man upp på bakhjulen så saknas det effekt, men bakhjuls åka gör jag hellre på nåt tvåhjuligt, och helst skidlyft i lössnö med en trevligt snöskoter istället.
dr pulley är en annan koppling, som helt enkelt får ned effekten till hjulen bättre, kostar runt 4000kr har jag för mig, och ska tydligen bättra på effekten på hjulen med runt 25% om jag inte minns fel.
trech.se säljer dem. tänkte beställa en sats själv, men det blir isf, till våren om jag får råd att ta med hjulingen ned dit. (runt 70 mil enkel väg)
-
Jag kan nog hålla med dig. Om jag skall busa så kör jag motorcykel.
Skall kolla på ett kopplings kit. Kan nog vara värt det om det blir så mycket som 25% ()p
-
Jag kan nog hålla med dig. Om jag skall busa så kör jag motorcykel.
En kompis har en cf500 (lite äldre, men ändå rätt lika goes 520 som du var sugen på), och han var då riktigt nöjd när han bytte upp till den från att ha åkt Linhai 300. Och han tyckte det var extra kul att köra ifrån mig på min Linhai... >:(
Fast sen när jag köpte Outlandern så är han inte lika stöddig längre. :DV
Så det är ju mest när man åker efter väg eller leker med kompisar som det märks mest hur mycket effekt som är lämpligt. I terrängkörning så är det nog mer skickligheten som avgör vem som tar sig fram bäst. Och även en 300cc klarar av arbete bara den har lågväxel och skapliga däck.
Jag var också sugen på en cf500/goes520 i somras, men kände lite mer sug efter mer effekt. Och snubblade då över en beg outlander för samma pengar och då blev det ett lätt val.
Jag sålde min mc och köpte en till hjuling, så då lär man ju ha en maskin med lite mer effekt i. :headbang:
En fördel med cf/goes är väl att det är väldigt vanliga maskiner och det finns många som åkt och skruvat mkt med dom. Massor med bra tips här inne på forumet.
Har du varit och provkört några maskiner?
-
Hej,
Får jag fråga varför du vill/måste ha en landsvägsreggad?
Om man ska peta i det så om du har en LV reggad och tar bort strypningen så har du ju en maskin som inte är rätt typad och försäkring och sånt kan strula om ngt händer. Sen får man väl inte köra en LV reggad maskin i skogen (rätta mig om jag har fel)
Jag vill inte med detta vara en gnäll-gubbe utan det var bara en tanke :)
Själv så var jag länge inriktad på en LV men valde senare en terräng reggad. Nu bor ju jag på landet och du kanske bor mer i civilisationen så då är det ju bättre med en LV reggad.
-
Man får väl köra lika lite med en terrängreggad i skogen, om det inte är i arbete.
Jag bor lite på landet, men tycker det är skönt med vägreggat då man kan åka på vilka vägar man vill. Jag kan åka och handla på byn eller upp och tanka utan att någon har nått att gnälla på.
Sen det med effektbegränsningen är ju en annan sak, det är sjukt. Men har inte hört om någon som åkt dit på det än.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Lite nyttig läsning.
-
Man får väl köra lika lite med en terrängreggad i skogen, om det inte är i arbete.
Jag bor lite på landet, men tycker det är skönt med vägreggat då man kan åka på vilka vägar man vill. Jag kan åka och handla på byn eller upp och tanka utan att någon har nått att gnälla på.
Sen det med effektbegränsningen är ju en annan sak, det är sjukt. Men har inte hört om någon som åkt dit på det än.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Lite nyttig läsning.
Nä att man åker dit är minimal men jag vet att jag med min otur skulle torska direkt :)
Jag vet när jag smällde en gathoj så var försäkringsbolaget ute och gick igenom hojen för att se så att den var orginal!!
-
Jaha, idag slog jag till. Blev lite otippat en Kymco MXU IRS. Inte det jag frågar om här men jag tror nog att den kommer passa till mina ändamål. Blev komplett med plog, vinsch, skyddsplåtar och en väska bak på last "racket".
Nu väntar jag bara på ett den skall levereras också, skulle förhoppningsvis bli innan helgen :djump:
-
Grattis!
Kymcon är nog en bra maskin, jag hade en lillebror mxu300 förut.
Bara att hålla tummarna att den kommer innan helgen då, så du får åka snart. ()p
-
Grattis!
Kymcon är nog en bra maskin, jag hade en lillebror mxu300 förut.
Bara att hålla tummarna att den kommer innan helgen då, så du får åka snart. ()p
Tackar :)
Ja, det skall ju dessutom bli snö nu i veckan. Hade varit kul att ha den då :djump:
-
Lite mer snö och mindre kyla skulle vara trevligt... Tycker det är -15 till -20 mest hela tiden, man fryser ju trynet av sig!
Tänker du plocka strypningen direkt? Det skulle då jag ha gjort.
-
ja, det blir det första jag gör. Skall bara ta reda på var alla strypningar sitter. Personligen tror jag inte maskinen mår bra av att köras strypt. Om det är som jag har läst så blir det så oturligt att när den är strypt hänger den kvar på "växlarna" vilket gör att varvet blir högre än normalt. Det borde inte främja inkörningen.
-
Jag har funderat i flera veckor nu på vilken ATV jag skall köpa. Var först helt inne på att jag skulle ha ett Japan märke. Men efter många om och men och även lite pga svårtillgängligheten utav lv-reggade hojar har jag börjat snegla på andra märken.
Ta tex en Goes 520 steel. Denna maskin kostar 55k inkl plogpaket och är vägreggad. En jämförbar tex Yamaha Gryzzly 550 finns inte som vägreggad och kommer dessutom kosta 90k med samma utr. Säkerligen en mycket bättre maskin men 35k är mycket pengar. Och den är ju dessutom inte laglig på vanl väg. Skall man ha en Yamaha som är vägreggad blir det en Grizzly 700. En sådan med plog osv ligger på upp mot 120k. Rätt stor skillnad mot 55k för en Goes 520 (visserligen stor skillnad på maskin också).
Så till saken. Hur bra funkar en Goes 520? Jag kommer ha den till att ploga med. Kommer kanske försöka dra ut någon älg vid jakten och även lite timmer ibland. Hur bra funkar de när det är kallt ute. Är det mycket strul med dom i allmänhet?
//B
-
Lite mer snö och mindre kyla skulle vara trevligt... Tycker det är -15 till -20 mest hela tiden, man fryser ju trynet av sig!
Tänker du plocka strypningen direkt? Det skulle då jag ha gjort.
Strypningen plockades redan andra dagen. Stor skillnad uppe på varv, men inte så stor i botten.
-
Är det någon som har monterat extra vinch bak på 520 steel med egen konstruktion som fungerar.Vilken vinch i så fall........
-
Jag menar givetvis handdriven...
-
Jag menar givetvis handdriven...
Winch me vev, alltså? ???
-
Jag menar givetvis handdriven...
Winch me vev, alltså? ???
Ja med vev,kan även tänka mig att någon har monterat eldrivna vinchar bak
-
Jag har en -09, köpte den ny och den har gått som en dröm i snart 150 mil. mycket plogning vintertid, då även jag köpte den med plogpaket.
Har haft in den på två servicar hittills, hundramilaservicen fick jag betala 1600kr för, inte farligt.
Har råkat sänkt den en gång ganska rejält i ett gungfly förra hösten, men efter en veckas torkning med bortmonterade kåpor och lite rengöring, så har den gått helt utan problem. det som krånglat, är vinschen, som gav upp vid första vinschningen, och jag fick den bytt utan problem. sen så uppförde den sig lite konstigt, den kändes gå lite orent och fick motorstopp ett par ggr, men det var tändningslåset som glappade, fick även det bytt på garanti utan problem.
Har nästan bara positiva saker att säga om den, det är en trevlig maskin, och har i min ägo varit till 100 procent pålitlig, startat i minus 30, aldrig gått varm eller kokat.
det finns dock 4 saker som kunde varit bättre.
1. Det är bara hasplast under, och den spricker lätt vid lite terräng. men hasplåtar kostar inte så hemskt farligt mycket.
2. dragkrokens fästbultar i chassiet vill hela tiden vibrera loss, så de behöver gänglåsning, jag tog loctite.
3. vinschen sitter lite lågt, den hade gärna fått sitta 10-15cm högre upp
4. vid plogning, så gick vinschlinan av väldigt fort, då den hela tiden kördes fram och tillbaka på samma del av linan.
Iom att den fransades upp, så förstörde den även den nedre linspridar-rullen.
Jag köpte warns nylon-winsch-lina och en ny linstyrning, det följde med en "glidvariant" på linstyrning med linan, men med den så blev linan fort blekare och såg lite sliten ut, så jag köpte en ny linspridare mer rullar. En lite bättre än den som sitter original. Dock fick jag modifiera linspridarfästet lite granna.
På det stora hela är jag toknöjd, och ångrar inte mitt köp det minsta.
//Dennis
-
Hej har en 625 2015
Föra vintern så Rasa växelhuset i fram till fyrväxeln
Har bara plogat 2 vintrar, så man blir ju förbannad sedan
så tog dom inte garantiåtaganden efter som dom såg att
Att jag inte hade servat den vid dom första 10 timmarna
Så nu blev det en massa strul för att få i hop den.
Fick göra nya fästen till lådan för det var så klent gjort
original, mycket vekt o dåligt
Men som sagt dom tog inte detta så det hade nog varit värt att
lägga på ett antal tusen kronor för att få en riktig maskin
Försöker nu få tag i generalagenten för att få till ett bra pris på
lådan, för den vänstra sitter inte kvar i sitt läge , men den kostar
väl en förmögen het
En missnöjd Sten