ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mr_Flax skrivet 11 december 2010 kl. 09:05:51
-
köpte en arctic cat 700 härom dagen o är redigt nöjd.. men undrar hur djupt man kan köra med den utan att maskin tar skada...
har ingen snorkel o sånt utan den är helt orginal... har sökt men inte hittat nått bra svar än...
mvh robb
-
Du har nog luftintaget under dynan,själv skulle jag aldrig dränka den djupare än till fotstöden.Kolla alla kontakter som sitter oskyddat på maskinen.
Mvh Anders :rtfm:
-
Du har nog luftintaget under dynan,själv skulle jag aldrig dränka den djupare än till fotstöden.Kolla alla kontakter som sitter oskyddat på maskinen.
Mvh Anders :rtfm:
ne.. det är nog sant.. plocka bort alla kåpor o skit o kappsla in alla kablar... även om man sätter på en snorkel så finns ju alla kablar kvar.. så det tror ja inte är ett jätteproblem..
så länge den inte suger i sej vatten o skit så bör man ju kunna dränka hjulen fullt iaf???
mvh robb
-
luftintaget på arcticen sitter väll framför styret under racket, eller?
-
luftintaget på arcticen sitter väll framför styret under racket, eller?
ja.. det sitter ju framför pungen precis.. hehe.. om du förstår hur ja menar?
-
Visst "går"det att dränka dom upp till luftintaget.Min 800 efi går att köra ner till dynans överkant,men den är mitt levebröd så att köra så djupt är inte att tänka på.Har man bakat in maskinen i lera upp till dynan ,skulle en rengöring ta minst ett par timmar för att vara säker på att maskinen skulle fungera även dan därpå.Och hur bra kan det vara att regelmässigt vattendränka heta motordelar. :dntknow:
-
Visst "går"det att dränka dom upp till luftintaget.Min 800 efi går att köra ner till dynans överkant,men den är mitt levebröd så att köra så djupt är inte att tänka på.Har man bakat in maskinen i lera upp till dynan ,skulle en rengöring ta minst ett par timmar för att vara säker på att maskinen skulle fungera även dan därpå.Och hur bra kan det vara att regelmässigt vattendränka heta motordelar. :dntknow:
jasså... du tänker så... hehe..
ja.. jag håller givetvis med dej.. det ja tänker på är om man åker mot ett dynghål som inte ser djup ut som sedan visar sej vara såpass djupt att den sjunker ner till hjulen... sen är det väl inte super o dränka en varm motor osv...
ja.. men tvätta är ju kul! :) en stund......
-
Visst ska den provas i ett riktigt surhål någon gång he he :djump: :headbang: :D
-
Visst ska den provas i ett riktigt surhål någon gång he he :djump: :headbang: :D
precis.. det är la bara o testa sig fram helt enkelt..
men hur djupt har ni själva kört utan snorkel? upp till skärmarna? upp till styret? upp till hakan???
mvh robb
-
jag har kört min 850 tills det rann över sadeln utan att få in en droppe vatten.och den är det inga snorklar på.men det kommer jag inte göra om då det kan bli dyrt i längden ()p
-
jag har kört min 850 tills det rann över sadeln utan att få in en droppe vatten.och den är det inga snorklar på.men det kommer jag inte göra om då det kan bli dyrt i längden ()p
ja.. det är ju lite så.. man vill ju gärna inte testa om någon annan redan gjort det! hehe.. men sen kan man ju inte alltid veta hur djupt det är INNAN man är i.... :)
mvh robb
-
det är nog dumt att prova hur djupt man kan köra, får man in vatten i motorn och det blir vätskelås så kan det gå illa...
man känner sig så förbannat klantig om det skulle hända.. jag skulle passera en håla som inte såg så djup ut men det forsade visst vatten över frontracket, och den sög naturligtvis i sig och stannade.. men som tur var så hände inget, filtret finfördelade vattnet så det inte kom in mer än i droppform och så hade jag nästan tomgångsvarv, men dieslar har ju så hög kompression så det räckte för att den skulle stanna.
hade det kommit lite mer och jag hade haft höga varv så hade den nog inte stannat direkt, utan slagit sönder stakar eller vevaxel.
en kompis till mig körde med en golfdiesel genom en vattenpöl, vevaxeln small av på flera ställen. :(
-
ja det djupaste jag har varit med en atv är så att bara däcken stack upp.
den låg och flöt med fel sida upp med andra ord:)
-
Fy fan,fick du smaka sländlarver? :lol:
-
ja det djupaste jag har varit med en atv är så att bara däcken stack upp.
den låg och flöt med fel sida upp med andra ord:)
så den kan flyta på däcken alltså?? det är ju rätt bra om man skulle gå igenom isen iallafall.
-
Då ska det vara bra stora däck.Vikten på vattnet som däcken och maskinen trycker undan (arkimedes princip) ska vara större än vikten på hela ekipaget.Dvs,om maskinen väger 300 kilo,måste den undanträngda vattenvolymen väga över 300 kilo för att den ska flyta.
Mvh Anders :ATV:
-
funkar inte helt med den principen på denna maskin , maskinen var under vatten, det finns nog endel annat med flytkraft som hjälper till, halvtank?, sadel, grejer väger ju inte lika i vatten som på land...
ska man ha den upprätt så funkar principen...men satan vilka däck det skulle krävas. ;D
-
Just det,"grejer" väger inte lika mycket under vatten.Nej dom förlorar samma vikt som den undanträngda vattenmassan väger.Flöt din maskin, då trängde den undan vatten med en vikt som översteg vikten på maskinen och det oavsett läget i plurett :rtfm:
-
såg denna för en tid sedan, måste väl vara max innan man har en ubåt. http://www.youtube.com/watch?v=tOXzzB4Umjc satan vad tuben är seg i dag
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IO4jJqtu5Fk&feature=player_detailpage[/youtube]
om man kollar denna videon så har ju knappt helfen snorkel.. men dom kör ändå...???
-
tills luft filtret e under vatnet ()p