ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 10:29:57

Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 10:29:57
Är de någon av er 450 ägare som har ställt väntilerna å hur krångligt är de är de nått man gör själv eller är de bäst å lämna in till ÅF så dom får göra det?
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: rickyboy skrivet 17 maj 2006 kl. 13:39:50
knackar din motorn eller?
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 14:03:24
nja knackar vet jag inte, inte när jag kör men på tomgång så tycker jag de låter lite men de kanske ska va så, jag e inte så van me sånna här motorer så jag vet inte hur dom ska låta.
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: rickyboy skrivet 17 maj 2006 kl. 16:43:01
Om det försvinner när du gasar så är det normalt. Om man jämför en två takt mot en 4 takt så kan man ha lägre tomgångsvarv med en 4 traktare. Och de är då som man kan höra de knackande ljudet

Om en ventil är fel inställd så hör man ett långsamt kackande ljud på tomgång som ökar i takt med när du gasar :(
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 18:03:29
Ah så bra då e de lungt me andra ord för en polare till mig som har en KTM 525 sa att man skulle ställa ventilerna var 15`e timme men de tyckte jag va lite väl ofta
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 maj 2006 kl. 18:13:30
Ventiljusteringar för en 525:a är en "viss" skillnad...

Jag rekommenderar INTE att du väntar tills det knackar, ställ enligt schema från fabrik eller vad ditt samvete tål.



/J
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 18:32:04
Är de en krånglig historia å ställa ventilerna eller är de hyffsat änkelt efter instruktioner om  man alldrig gjort det förut?
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 maj 2006 kl. 18:52:50
Beror på motor och mekvana.

Jag vet inget om Dinli motorn så det får någon annan svara på. Men är du inte mekvan rekommenderar jag att du lämnar bort det, du sover bättre sen... ;)


/J
Titel: tid
Skrivet av: Borggren skrivet 18 maj 2006 kl. 08:38:31
När motorn blir svår startad, eller i värsta fall börjar knacka så är det HÖG TID.
Det första som "brukar" hända är att den blir svårt startad.
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 18 maj 2006 kl. 11:52:11
Den är inte svår startad men den är jävligt grinig när den är kall måsste typ ha halv chock (stavnig?) å lite gas en stun innan den kan hålla sig igång själv men de kanske beror på nån förgasar inställning.
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 18 maj 2006 kl. 12:32:30
hur långt..många timmar har den gått :?  :?  med regelbundna servicar borde  man inte behöva röra ventilerna ...så tidigt   :?:  fast du kanske har kört lånt o mycket o hårt 8O  8O  8O  :?
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 18 maj 2006 kl. 12:38:14
Hehe jag har åkt 72mil å de kan inte va många timmar.
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 18 maj 2006 kl. 14:12:32
jag har kört 130 mil på 4 veckor o den går bara bättre o bättre...knappt inkörd...har du problem med ventilerna så borde det vara nåt fel....jag tycker det är lite missljud tex när man motorbromsar typ rullar...vilket är kedjan som rasslar...det är lite missljud överallt tycker jag...om man lyssnar...men inte ventilerna... :lol:  :lol:  :lol:  kolla så att det inte är något  fabriks fel...om det inte slutar 8O  8O  8O  och med varvstoppet så borde det vara lugnt :lol:  nu ska jag va tyst ...jag har bara trimmat moppar inget annat men har livlig fantasi :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: Borggren skrivet 18 maj 2006 kl. 15:48:32
Citat från: "StenHardon"
Den är inte svår startad men den är jävligt grinig när den är kall måsste typ ha halv chock (stavnig?) å lite gas en stun innan den kan hålla sig igång själv men de kanske beror på nån förgasar inställning.


Detta har inget att göra med dina ventiler
Om den "smäller" då du motorbromsar från höga varv och har det problemet du beskriver så är det lågfartsmunstycket som du bör köpa lite större.
och om den inte "smäller" så kan du prova gå upp på huvudmunstycket ett steg, det verkar som att den får lite för lite sås bara...
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 18 maj 2006 kl. 15:55:37
ja de skulle nog kunna va lågfarts mustycket för när jag tänker efter så tycker jag den är lite slö på låga varv åså när man kommer till nån stans mellan 4 å 5 tusen varv så blir de en helt annan motor för då sjuter de på som fan ända upp till varvstoppet.
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 18 maj 2006 kl. 19:04:52
det var en annan tråd som tog upp det med bestyckning...nyligen o där fick jag för mig att dom provade med mindre lf munstycke o fick den o gå bättre...den tråden var intressant... :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: .YFZ450. skrivet 18 maj 2006 kl. 20:16:10
Citat från: "StenHardon"
Ah så bra då e de lungt me andra ord för en polare till mig som har en KTM 525 sa att man skulle ställa ventilerna var 15`e timme men de tyckte jag va lite väl ofta


15 timmar ?
jag kör själv en ktm 525 smr och jag byter olja samt ställer mina ventiler efter ungefär 7 timmar..

Det är relativt lätt att ställa dom på ktm:en men på en fyrhjuling så lär det inte vara en så stor skillnad  :?
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: daffan skrivet 18 maj 2006 kl. 23:07:29
Citat från: "klotsvenne"
det var en annan tråd som tog upp det med bestyckning...nyligen o där fick jag för mig att dom provade med mindre lf munstycke o fick den o gå bättre...den tråden var intressant... :lol:  :lol:  :lol:


Det roligaste med den tråden var ju att nån hade större,en mindre, en orginal....och alla fick dom maskinen att gå bättre... :D
Titel: Ventilerna!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 19 maj 2006 kl. 08:15:21
det verkar som man måste bänka maskinerna...för mycket gissningar...skulle va kul om man visste hur dom är bestyckade i tex ett annat land där dom får gå max :lol:  :lol:  :lol: