ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: StenHardon skrivet 17 maj 2006 kl. 10:29:57
-
Är de någon av er 450 ägare som har ställt väntilerna å hur krångligt är de är de nått man gör själv eller är de bäst å lämna in till ÅF så dom får göra det?
-
knackar din motorn eller?
-
nja knackar vet jag inte, inte när jag kör men på tomgång så tycker jag de låter lite men de kanske ska va så, jag e inte så van me sånna här motorer så jag vet inte hur dom ska låta.
-
Om det försvinner när du gasar så är det normalt. Om man jämför en två takt mot en 4 takt så kan man ha lägre tomgångsvarv med en 4 traktare. Och de är då som man kan höra de knackande ljudet
Om en ventil är fel inställd så hör man ett långsamt kackande ljud på tomgång som ökar i takt med när du gasar :(
-
Ah så bra då e de lungt me andra ord för en polare till mig som har en KTM 525 sa att man skulle ställa ventilerna var 15`e timme men de tyckte jag va lite väl ofta
-
Ventiljusteringar för en 525:a är en "viss" skillnad...
Jag rekommenderar INTE att du väntar tills det knackar, ställ enligt schema från fabrik eller vad ditt samvete tål.
/J
-
Är de en krånglig historia å ställa ventilerna eller är de hyffsat änkelt efter instruktioner om man alldrig gjort det förut?
-
Beror på motor och mekvana.
Jag vet inget om Dinli motorn så det får någon annan svara på. Men är du inte mekvan rekommenderar jag att du lämnar bort det, du sover bättre sen... ;)
/J
-
När motorn blir svår startad, eller i värsta fall börjar knacka så är det HÖG TID.
Det första som "brukar" hända är att den blir svårt startad.
-
Den är inte svår startad men den är jävligt grinig när den är kall måsste typ ha halv chock (stavnig?) å lite gas en stun innan den kan hålla sig igång själv men de kanske beror på nån förgasar inställning.
-
hur långt..många timmar har den gått :? :? med regelbundna servicar borde man inte behöva röra ventilerna ...så tidigt :?: fast du kanske har kört lånt o mycket o hårt 8O 8O 8O :?
-
Hehe jag har åkt 72mil å de kan inte va många timmar.
-
jag har kört 130 mil på 4 veckor o den går bara bättre o bättre...knappt inkörd...har du problem med ventilerna så borde det vara nåt fel....jag tycker det är lite missljud tex när man motorbromsar typ rullar...vilket är kedjan som rasslar...det är lite missljud överallt tycker jag...om man lyssnar...men inte ventilerna... :lol: :lol: :lol: kolla så att det inte är något fabriks fel...om det inte slutar 8O 8O 8O och med varvstoppet så borde det vara lugnt :lol: nu ska jag va tyst ...jag har bara trimmat moppar inget annat men har livlig fantasi :lol: :lol: :lol:
-
Den är inte svår startad men den är jävligt grinig när den är kall måsste typ ha halv chock (stavnig?) å lite gas en stun innan den kan hålla sig igång själv men de kanske beror på nån förgasar inställning.
Detta har inget att göra med dina ventiler
Om den "smäller" då du motorbromsar från höga varv och har det problemet du beskriver så är det lågfartsmunstycket som du bör köpa lite större.
och om den inte "smäller" så kan du prova gå upp på huvudmunstycket ett steg, det verkar som att den får lite för lite sås bara...
-
ja de skulle nog kunna va lågfarts mustycket för när jag tänker efter så tycker jag den är lite slö på låga varv åså när man kommer till nån stans mellan 4 å 5 tusen varv så blir de en helt annan motor för då sjuter de på som fan ända upp till varvstoppet.
-
det var en annan tråd som tog upp det med bestyckning...nyligen o där fick jag för mig att dom provade med mindre lf munstycke o fick den o gå bättre...den tråden var intressant... :lol: :lol: :lol:
-
Ah så bra då e de lungt me andra ord för en polare till mig som har en KTM 525 sa att man skulle ställa ventilerna var 15`e timme men de tyckte jag va lite väl ofta
15 timmar ?
jag kör själv en ktm 525 smr och jag byter olja samt ställer mina ventiler efter ungefär 7 timmar..
Det är relativt lätt att ställa dom på ktm:en men på en fyrhjuling så lär det inte vara en så stor skillnad :?
-
det var en annan tråd som tog upp det med bestyckning...nyligen o där fick jag för mig att dom provade med mindre lf munstycke o fick den o gå bättre...den tråden var intressant... :lol: :lol: :lol:
Det roligaste med den tråden var ju att nån hade större,en mindre, en orginal....och alla fick dom maskinen att gå bättre... :D
-
det verkar som man måste bänka maskinerna...för mycket gissningar...skulle va kul om man visste hur dom är bestyckade i tex ett annat land där dom får gå max :lol: :lol: :lol: