ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Tony E skrivet 6 december 2010 kl. 07:30:51

Titel: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Tony E skrivet 6 december 2010 kl. 07:30:51
Hej!

Undrar om det är någon mer som råkat ut för tätt vevhusventilation? Detta ledde till att det tryckte ut ventilkåpspackningen och oljan sprutade ut på högerbenet. Det går på garantin men vore intressant att höra om det drabbat någon mer.
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Hepe skrivet 6 december 2010 kl. 08:59:31
Nopp har inte märkt något.
Dock vet jag att -09'orna hade någon service bulletin om detta, tror jag...

Peter
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Tony E skrivet 6 december 2010 kl. 09:19:13
Ok. Ja det är ju en -10 jag har. Det mest troliga är väll att kondensvatten frusit i vevhusventilationen.  Den hade inte varit körd med på ca 3 veckor (har ju varit så kallt) Den står i kallgarage och jag hade kört ca 5 min lugn körning när det hände. Först trodde jag att den brann men oljan sprutade på grenrören så det rök rejält. men det måste vara maximal otur eller en dåligt konstruerad vevhusventilation om det ska klara bli en ispropp där.  senaste turen för 3 veckor sedan körde jag ca 45 min så den var ju rejält varm då också. Sedan är frågan om det är något annat som kan ta skada när man får högt tryck i vevhuset som tex packboxar och vad har man för smörjning. oljelampan/motorlampan lyste aldrig.
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Tony E skrivet 6 december 2010 kl. 09:21:33
kan även tillägga att den är uttagen 12 feb -10 och gått 37 timmar så första servicen är inte gjord men de ska göra den nu när den ändå är på verkstaden.
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: anersimyra skrivet 8 december 2010 kl. 20:27:03
hej pratade med en ÅF i dag angående kondensvatten som fryser och täpper till.Svar:Ja ibland undrar man om dom är konstruerade för kallt klimat
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Tony E skrivet 15 december 2010 kl. 07:52:48
Min var den första dom haft på den verkstaden som frusit i vevhusventilationen. Så dom ringde upp Polaris och hörde med dom och det var ett känt fel att kondensvatten fryser i backventilen som sitter i vevhusventilationen sa dom. Polaris håller på att slut-testa en nyutvecklad backventil med någon slags drenering på så dom kommer att byta på alla 850 så fort den är färdigtestad var beskedet dom fick. Men innan den är färdigtestad är det till att byta vetilkåpspackningar om det fryser för det är den som åker först när trycket ökar.
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: Tony E skrivet 29 december 2010 kl. 14:41:16
då var det dax igen. Nu gick packningen igen. 10 timmar klarade den. Nu hade dom haft ytterligare 3 st som blåst packningen på verkstaden. men det enda dom gör är att byta olja + filter samt att göra ren vevhusventilationen och dit med ny packning. Var visst inte så mycket mer de kan göra innan polaris kommer med den uppdaterade ventilationen. :(
Titel: SV: Tätt vevhusventilaion på 850
Skrivet av: A Bundy skrivet 2 januari 2011 kl. 23:00:04
Kört i pudersnö / snörök, kanske?
Sen parkerat en varm maskin i ett riktigt kallt garage? ;D :sunny:

En ny bil som kostar 300-350.000 kr, kan ju inte ens hålla insidan på rutorna imfria i -20.... :tickedoff

Allt är inte som man tror!