ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Tony E skrivet 6 december 2010 kl. 07:30:51
-
Hej!
Undrar om det är någon mer som råkat ut för tätt vevhusventilation? Detta ledde till att det tryckte ut ventilkåpspackningen och oljan sprutade ut på högerbenet. Det går på garantin men vore intressant att höra om det drabbat någon mer.
-
Nopp har inte märkt något.
Dock vet jag att -09'orna hade någon service bulletin om detta, tror jag...
Peter
-
Ok. Ja det är ju en -10 jag har. Det mest troliga är väll att kondensvatten frusit i vevhusventilationen. Den hade inte varit körd med på ca 3 veckor (har ju varit så kallt) Den står i kallgarage och jag hade kört ca 5 min lugn körning när det hände. Först trodde jag att den brann men oljan sprutade på grenrören så det rök rejält. men det måste vara maximal otur eller en dåligt konstruerad vevhusventilation om det ska klara bli en ispropp där. senaste turen för 3 veckor sedan körde jag ca 45 min så den var ju rejält varm då också. Sedan är frågan om det är något annat som kan ta skada när man får högt tryck i vevhuset som tex packboxar och vad har man för smörjning. oljelampan/motorlampan lyste aldrig.
-
kan även tillägga att den är uttagen 12 feb -10 och gått 37 timmar så första servicen är inte gjord men de ska göra den nu när den ändå är på verkstaden.
-
hej pratade med en ÅF i dag angående kondensvatten som fryser och täpper till.Svar:Ja ibland undrar man om dom är konstruerade för kallt klimat
-
Min var den första dom haft på den verkstaden som frusit i vevhusventilationen. Så dom ringde upp Polaris och hörde med dom och det var ett känt fel att kondensvatten fryser i backventilen som sitter i vevhusventilationen sa dom. Polaris håller på att slut-testa en nyutvecklad backventil med någon slags drenering på så dom kommer att byta på alla 850 så fort den är färdigtestad var beskedet dom fick. Men innan den är färdigtestad är det till att byta vetilkåpspackningar om det fryser för det är den som åker först när trycket ökar.
-
då var det dax igen. Nu gick packningen igen. 10 timmar klarade den. Nu hade dom haft ytterligare 3 st som blåst packningen på verkstaden. men det enda dom gör är att byta olja + filter samt att göra ren vevhusventilationen och dit med ny packning. Var visst inte så mycket mer de kan göra innan polaris kommer med den uppdaterade ventilationen. :(
-
Kört i pudersnö / snörök, kanske?
Sen parkerat en varm maskin i ett riktigt kallt garage? ;D :sunny:
En ny bil som kostar 300-350.000 kr, kan ju inte ens hålla insidan på rutorna imfria i -20.... :tickedoff
Allt är inte som man tror!