ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 6 december 2010 kl. 00:28:48
-
Man läser ofta om folk som har problem med ÅF som inte håller vad man lovar, tänkte skriva ett litet förslag, det är upp till var och en om man följer eller håller med.
ÅF bör ha färdiga dokument mallar som fylls i vid inlämning av kundmaskin.
1. kontaktinfo kund.
2. vad inlämningen avser ?(service, reperation, garantiåtgärdning.)
3. Vilket fordon det gäller? (regnr, ramnr eller dylikt).
4. är fordonet försäkrat? (vilket bolag)
Det ska även framgå vilka regler som gäller vid försäkringsfrågor vid skador.(täcks det av ÅF eller kund, vid t.ex. brand)
5. mätarställning?
6. Är service boken med?
7. andra kundanmärkning, frågor.
8. leveranstid
9. fastpris om inte annat överenskommet.
Kunden skriver på och får en kopia av ÅF (skriven order med andra ord)
Viktigt att kunden blir informerad om ev. leveranstid, hellre raka tråkiga besked än inga besked alls.
Skriv gärna in i kontraktet att maskinen ska vara tvättad vid inlämning(eller informera hellre om det vid första telefonkontakten), det tar givetvis längre tid att reparera en skitigmaskin, annars debiteras en avgift för tvättning innan service arbete påbörjas, detta påverkar givetvis också tiden tills kunden får tillbaka sin maskin, ingen vill meka med en dyngvåt maskin, den måste ju torka någorlunda.
Håll vad du lovar och lova vad du kan hålla.
Jobbar flera personer i verkstan?, ha en projekt tavla där varje maskin som påbörjas finns med, där kan man med fördel hänga kundformuläret eller kopia , där ska framgå vad som gjorts (skrivs efter varje dag) om det saknas delar skrivs det upp, är de beställda? när? leveranstid?
då kan alla lämna besked om kunden ringer, reperatören kanske är sjuk och nån ska fortsätta arbetet.
Spara kundformulären så att maskinen får en historik, byter man samma grej flera gånger?
Du kanske byter in maskinen och vill se återkommande problem.
fyll gärna på med tankar och ideer!
-
Detta har jag tänkt på några gånger när jag själv lämnat in maskinen att det lätt blir väldig luddigt, man tar det oftast muntligt vad som man vill ha gjort eller vad som ska göras. Och det är väldig lätt att man missar något som åf när kunden står och rabblar upp en hel rad med grejor som ska åtgärdas utan att ha det på papper. (Säger inte att det funkar såhär hos alla åf, men det är min egen erfarenhet)
Så ett forumlär som atvnerd skrivet skulle nog både uppskattas av kund och åf.
Skulle även kunna lägga till om man kan ha kedjor monterade vid inlämmning (har varigt med om att jag fått ta av dem). Plus exempelvis tillbehör som packlådor/väskor mm ska vara borta från maskinen eller inte.
Tycker detta låter bra, och det är ju även en trygghet för båda parter :headbang: