ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: bloss skrivet 4 december 2010 kl. 23:14:41
-
Kan ploga i 20,max 30 min sen börjar den misstända & mua vid mer än halvgas och lägger av.
Den startar inte då,låter jag den stå ca 20 min så startar den direkt och går som den ska i 20-30 min innan den stannar igen:(
läggar jag i choken när den börjar misstända , innan den hinner lägga av så går den på tomgång men svarar ej på gas.Efter 5-10 min på tomgång med choke går den 20-30min om jag lägger ur choken och börjar ploga innan den lägger av igen.
detta har även strulat under sommaren speciellt vid skogskärning, men då med ca en timme mellan gångerna:(
Har gjort ren förgasaren flera gånger,bytt bränslefilter,sköljt tanken & bytt bensin,luftfilter är ok.
Kopplat förbi bensinkranen,bytt stift.provat linda avgasbandage utifall bränsle börjar koka.batteriet är ok.
Gnista finns när den lägger av men stifter är ganska ljust men inte för ljust.
Hade samma problem förra vintern men då max en gång i månaden
Använder motorvärmare,ctek underhålls laddare och den startar då utan problem,struntar jag i motorvärmaren så smattrar det bara i startreläet:(
Kör jag på väg kommer jag 1-1,3mil innan den strular
Vad kan det vara fr fel????????????????????????????????????????????
-
Hej.
Har du kollat kabeln till tändstiftet? Det har hänt på flera maskiner att kabeln klämts sönder.
Då kan du få detta problem.
/Janne
-
Han jag köpte min goes 520 -08 sa att han hade samma problem. Just då han plogade så la den av efter en stund. Han tog bort sidokåporna under tanken för att få ut all hetluft. Blev tydligen ånglås då man körde sakta och med hård belastning.
Nu då jag har den så kör jag endast utan vänster sidokåpa och jag har inte haft något problem än. Är man utan höger så bränner man benen av sej trots att jag har lindat avgasbandage.
Du kan ju testa iaf.
-
Kör utan vänstra kåpan för att komma åt lättare,blev ingen skillnad.
När den lägger av så är förgasaren kall,så ånglås borde det inte vara,har haft avgasbandage på tidigare men blev inge av det heller.Tog bort det för att det frasa sönder(biltema med alu).
Går det att byta tändkabeln eller är den fastgjuten i tändspolen?
-
Den sitter allt i ett, kabel och tändspole.
Men den kostar ju inget riktigt billigt haha
264 kr (Artikel nr: CF500K-20-24)
-
Hej jag har samma problem när jag plöjer snö dom har sagt att detta beror på att den kan va fel bestyckad när den går på halv fart man ska göra om detta på min men jag kör den en sväng med mer gas så går den bättre en stund men det finns dom som har andra förslag så jag ska börja i den änden först
-
Är detta något som går nu eller??
Var och skottade den lokala hockeyrinken och efter ca 30 minuter så dog maskinen.... Sur som fan var den... Lät den stå en stund och fick igång den igen.... Hon gick lite bluddrigt så jag tog en sväng och blåste ur henne rejält... Återgick till mitt skottande för att få samma fenomen efter ytterligare en kvart... Nu får den lilla subban stå i kallgarage inatt bara för det... Har någon av er med problem bestyckat om förgasaren?
-
Va ute på premiärturen med min CF moto allroad 500 BE,efter ca 1 timmes körning (mest på landsväg) i lugnt tempo så beter den sig som om jag fick besinstopp. provade efter ca 2min och då startade den igen,efter ytterliggare 15 min så gjorde den likadant igen.....suck snacka om att det förtog det roliga.... ska kontakta ÅF imorn.
-
Kan låta väl simpelt. men är d nån som kollat att det inte blir vacum i tanken?
-
Du.. det skulle faktiskt kunna va en sån enkel grej,det sitter ju ingen avluftning på tanklocket... det ska jag testa imorn !
-
()p värt ett försök..
-
Har provat utan tanklock och det blir ingen skillnad.
Min är std i bestyckningen.Ska riva isär förgasaren i helgen och titta i nålventilen om det sitter ett filter där som kan vara igensatt.det stog nå om det i ett annat inlägg om en goes som strula.
-
Synd,kunde ju varit ett lätt fel. jag läste oxå om bestyckningen i en anna tråd,men man tycker ju inte att den borde stanna helt av det och sen inte starta på ett tag...
-
Nu har jag kört nåra dar efter det att jag faktiskt testade att borra
ett hål i tanklocket för avluftning. och peppar peppar den har inte krånglat nåt efter detta ()p
-
Nu har jag kört nåra dar efter det att jag faktiskt testade att borra
ett hål i tanklocket för avluftning. och peppar peppar den har inte krånglat nåt efter detta ()p
Sönt att höra :) Har vart med om detta på elverk, paddor, gäsklippare och snöslungor bla. Så det är nog vanligare än man tror.
-
Jahaja..Samma problem här..fast för mig trar det ca en timma inann felet uppstår..Beter sig som bensinstopp o chokar man så svarar den lite innan den dör..Har ju haft isär förgasaren o gjort rent det lilla filtret som sitter under nålventilens säte(se tidigare inlägg) men i det fallet var det anorlunda fenomen..Jag har bestyckat upp den tidigare från 130 till 150..Det var för ca 1 år sedan.
Jag är helt säker på att det blir ånglås i bränsleslangen. Tog igår med mig 1 sex pack pils ut i garaget o kontrollerade allt förgasare,stift rubbet..Hittar inget fel.Ang avluftning i tanklocket så sitter det faktiskt ett litet rött membran (goes) om man tittar noga.det sitter längst ner under den knappt genomskinliga runda plast biten i locket.Breve den så finns det ett litet hål så min mening är att det är en ventil som släpper förbi trycket som uppstår i tanken..Min hade lossnat.Men tror inte det är den avgörande faktorn.Men fixat nu iaf samt att jag har monterat tillbaka värmeplåten som sitter på avgassytemet.Allt för att få det så nära förra årets setup som möjligt då jag inte hade det här problemet.
När jag köpte den här pjäsen så stannade den om man körde tex på en myr långsamt.Kom då fram till att det var den vacuumstyrda bränslekranen som sitter på slangen från tanken till förgasaren.Det blir helt enkelt för lite vacuum i motorn på låga varv så kranen stängs o då kommer det inte in soppa till förgasaren. Löste det med en vanlig manuell kran till en snöskoter.I det här fallet nu så uppstår det här även fast man kör fort under plogning (plogar ett flygfält på en sjö till modellflygning). Tror man blir tvingad o tillverka en plåtbit som man eventuellt polerar för att få bort strålningsvärmen från avgassystemet som riktar sig bla mot tanken o bränsleslangen.Hade tillverkaren satt bränsleslangen på andra sidan tanken tror jag inte det här problemet hade uppståt.
Det här var bara en hypotes om vad jag har gjort på maskinen tidigare så att den som vill kan prova göra detsamma men jag hara samma problem som så många andra i den här tråden.
Lycka till
-
Har nu konstaterat att bensin inte kommer in i förgasarn.skruvar jag ut dräneringskruven så kommer det inge bensin,blåser jag i bensinslangen så kommer det och rinner hela tiden,kör 10 min och samma sak händer då.
Ikväll ska förgasaren rivas och rengöras överdrivet noga.
ska prova med en värmestrumpa på soppaslangen.
Slöjda till en värmeplåt som leder bort värmen från avgas.
Någon som har andra tipps?
har ingen bensinkran! bensinfilter är nytt!
-
monterade igår värmeskydd (värmestrumpa) på soppa slangen + tillverkade en 5mm alu plåt sån ska leda bort värmen från avgas.
Har ploget 30min idag och inte ett fel på hjulingen:)
Kanske blev bra men inte säker på det men kan hoppas iaf!!
Finns inte nå smuts kvar i förgasaren iaf,var inge där heller.....