ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: jungbark skrivet 1 december 2010 kl. 14:11:58
-
I måndags var jag och en kompis iväg och köpte en ny leksak! Det blev en Kymco Maxxer 300 -06 med 573mil på mätaren :)
(http://forumbilder.se/images/bf1201020950Pbe15.jpg)
Den går hittills väldigt fint i motorn förutom att det rasslar när man motorbromsar, antar att det är frihjulslagret som är kasst? Den motorbromsar dock fortfarande.. Är det bara att ta bort frihjulslagret och därmed missta motorbromsen
?
Ett andra problem jag har är att den väldigt gärna vill dö på tomgång när den är kall (nu när det är riktigt kallt ute), det verkar inte hjälpa att choka den, har testat både lite och mycket choke. Dock startar den alltid väldigt lätt om man ger den lite gas. Har tittat efter tomgångsskruv på förgasaren och hittade två, en som jag antar är luftskruv och en som jag trodde var tomgångsskruv. Men när jag skruvade på den så hände inget? Det ska även tilläggas att jag har en ca 3-4cm lång spricka i grenröret (som ska svetsas) kan detta inverka? Tändstiftet behöver kanske också kollas över?
Är det något annat man bör tänka på mer än att köra försiktigt nu när det är halt ute :P
-
Grattis till att börja med!
Sprickor på grenröret? Det låter sådär halvbra. Börja med att fixa det, släpp all annan felsökning innan det är åtgärdat. Om det läcker på avgassidan lär du får väldigt mycket skumma fenomen. Så skulle i alla fall jag göra.
Kolla stiftet, är det vitt, brunt, svart?
-
Jag tror man kan gå upp i storlek på lågfartmunstycket i förgasaren, min mxu300 var också lite grinig ibland på vintern. Kändes inte som att choken hjälpte helt.
Men jag sålde maskinen innan jag hann byta munstycke. :)
Lite andra däck nu på vintern är nog en bra början. Även laga grenröret är nog något du bör fixa snarast.
Det där rasslet, det är inte kedjan som slår? Det låter ju alltid en del från variatorn, men svårt att säga hur mkt din låter.
Får hoppas du får bättre hjälp av någon annan där.
Grattis och lycka till!
-
Tack för utmärkta svar! Ska fixa avgassystemet snarast, det låter ju extra också. Stiftet har jag också funderat över, säkert dags att byta. Ska ta mig en titt på det i kväll så får vi se hur det ser ut.
Det du skrev ang. choken känner jag också. Trodde att tomgången skulle stiga med utdragen choke, men det gör den inte och är kanske också meningen då den då skulle dra iväg om man hade växeln i. Ang. rasslet skulle det faktiskt kunna komma från kedjan, det har jag helt missat. Ska köpa kedjespray. Den kanske inte är tillräckligt spänd?
Funderar allvarligt på att dubba däcken som sitter på, någon som vet vart man kan köpa dubb?
MVH Tobias
-
Jag brukade spänna gaswiren lite (med justeringen vid styret) när den var kinkig, fick ju då högre tomgång. Även så ville inte chokereglaget stanna i yttersta läget (om det nu ska det), så det var inte helt enkelt att varmköra den om det var riktigt kallt. Så ett större munstycke skulle jag ha provat om jag var dig, onödigt att krångla i onödan.
Kedjan kan ju också vara slut, prova dra ut kedjan från drevet på mitten där bak. Tror inte du ska se mer än halva tänderna om den är ok. Kanske sitter en sån där kedjerulle som kedjan ska vila på.
Vissa har ju gjort egna dubbdäck med skruvar, men kör du asfalt så är nog dom borta rätt fort. Och så kan man ju orsaka en och annan punktering för bilarna också, om man nu sprider skruvar efter vägarna.
Tror crossdäck är bättre att dubba än dom du har, fast jag hade nog nöjt mig med nya crossdäck utan dubb. Dom har du ju glädje av på sommaren också.
-
Jag har faktiskt crossdäck, men frågan är om de verkligen gör så stor skillnad med det här underlaget, dessutom är det jobbigt att byta :P Ska kolla på kedjan!
Mitt chokereglage stannar längst ut, dock står det i instruktionsboken att man endast ska starta maskinen med choken längst ut sedan varmköra den med choken i det mellersta läget... Ska testa detta nu i kväll.
Skruvar var också ett alternativ för mig men det är ju helt sant att det kanske inte är så lämpligt då det kan ge punktering för bilarna...
-
Det finns ju dubb som du skruvar i med en speciell hylsa, fast om du har gummi nog i dina däck vet jag inte. Sen är dom väl rätt dyra.
Crossdäck med lågt lufttryck är nog inte helt fel, sen beror det väl på vilket väglag du ska åka.
Får man fråga vad du fick ge för den?
-
Det är klart du får fråga det! Gav 16 500 kr, var det billigt/dyrt? Då ingick, i princip 4 nya asfaltsdäck, 4 offroaddäck ca 1-2 cm kvar. En stor "kolfiber"-toppbox, en vanlig Givi-toppbox och lasträcke. Tyckte att det var billigt med tanke på vad som följde med :P
Idag var det lite varmare och riktigt härligt att köra, precis lagom grepp för att inte tappa kontrollen i kurvorna helt :P
-
Det var nog ett bra pris!
Det är nog en kalasbra förstamaskin, och inte kommer du nog att förlora så mkt om du vill byta sen heller.
Det är skoj att köra på vintern, själv tog jag en tur på skogsvägar idag. Men där är det bra med fyrhjulsdrift.
http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM5085.jpg
-
Såg väldigt trevligt ut! Hade dock min aldrig klarat! Men så snackar vi om en annan prisklass också...
Ang. extraljusen du har, är de LED, halogen eller xenon?
Funderar på att införskaffa såna här:
http://cgi.ebay.com/New-SSC-P7-1200Lm-3-Mode-LED-Light-Bike-Torch-HeadLamp-/250704917535?pt=US_Flashlights&hash=item3a5f2d741f (http://cgi.ebay.com/New-SSC-P7-1200Lm-3-Mode-LED-Light-Bike-Torch-HeadLamp-/250704917535?pt=US_Flashlights&hash=item3a5f2d741f)
De ska med 1200lm lysa 50% mer än vad en vanlig halogen på 55w gör. och då drar de en bråkdel så mycket energi :D
-
Extraljusen är vanliga halogen, avsett för bilar. Han jag köpte maskinen körde MYCKET väg (över 2500 mil när jag köpte den) så det funkade bra för han. Dock lutar det åt att jag skaffar bredare arbetsljus istället och sätter rampen på bilen.
Finns ju lite trådar om LED ljus av olika slag.
tex
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30494.0
Sen fanns det någon mer tror jag med lite billigare lösningar också. Hittade inte på den nu.
Man kommer rätt långt med en lättare maskin och rätt däck också, fast det är ju ganska tråkigt att köra fast. Åkte väl i liknande före med min mxu300 för ett par år sen, gick lite segt men man kom fram. Fast det är ju inte så kul att köra fast en mil ut i skogen. Spade borde man ha med sig, fast det har jag inte börjat med än.
-
Min far har en MXU300 och nog tycker jag att det är som du säger att man tar sig fram riktigt bra även med en bakhjulsdriven maskin. Den har ju även lågväxel så det är faktiskt riktigt smidigt att dra en kärra ved, även om den har begränsningar, handlar ju om att lära sig att leva med dem bara :P Men visst förstår jag dig att det inte är roligt att köra fast en mil ute i skogen. Sen är det ju alltid kul att byta upp sig lite då och då :D
-
Lågväxeln är ju utmärkt att ha, helst på en maskin runt 300cc.
Bara man får grepp så orkar ju en 300a med lågväxel en hel del! Hade det funnits en mxu300 med 4wd hade ju det varit en kanonfin liten maskin. Eller, det är en fin maskin ändå. Men det 4wd är roligt att ha, spec på vintern.
Fast som du säger, det är alltid roligt att byta upp sig! ()p
-
Jag köpte en Maxxer 300 i somras och har kört 300 mil stenhårt med den och har inte haft ett enda problem. Jag har badat med den, kört i skogen över stock och sten, i lera och snö och till och med voltat med den. Hojen funkar mycket bra, känns robust och väldigt pålitlig. Kan inte säga annat än att de är en perfekt första maskin, jag köpte den för att helt enkelt kolla om atv var nåt att hålla på med och de är verkligen skitkul.... skulle vara ballt att testa nya maxxer med 400 eller 450cc och 4wd fast när den kommer till sverige de vet man ju aldrig :)