ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Hydro skrivet 30 november 2010 kl. 22:39:37

Titel: Vridmoment
Skrivet av: Hydro skrivet 30 november 2010 kl. 22:39:37
Det råder ofta stor förvirring vad vridmoment egentligen är, vad det gör för nytta och om det tex är "bättre vrid i en twin" osv...
Vridmomentet är en funktion av effekt och varvtal och att få en newtonmetersiffra ger alltså faktiskt ingenting.
I "vår värld" har vi dessutom oftast en växellåda.
Så vad det är för vridmoment i motorn spelar ju ingen roll då det ju ändå ändras radikalt innan kraften kommer till drivhjulen.
Effekten kan dock aldrig ändras i en växellåda (jo, den "försvinner" ju i diverse förluster) men det går alltså inte att växla för att få mer effekt, men växla för att få mer vridmoment går ju... det är ju det man gör när man växlar ner.

Jag åkte Dodge Viper i tre-fyra år och VARJE gång man kom till en mack eller liknande kom det fram nån och började prata "vrid"... och det klart den hade högt vridmoment, effekten var ju rätt hög och då blir ju även vridmomentet det med automatik.

En, två eller som i Viperns fall, tio cylindrar spelar ingen roll, ej heller drivmedlet.
Effektkuvan (och därmed även momentkurvan) kan dock påverkas av detta.

För mer info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml
http://patric.20m.com/effekt.html
 
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 december 2010 kl. 08:30:03
Mmm, jag och några kompisar grälade om det där på jobbet för några år sedan, vet inte om vi är sams än.  ???

Jag hävdade alltså att det inte är någon som helst skillnad i effekt på en dieselmotor som körs på 2000 varv och ett vrid på 300Nm och en bensinmotor som körs på 4000 varv och med 150 Nm vrid.

Vet iofs inte helt 100 att jag har rätt, men om min matte stämmer så blir det exakt samma effekt på drivhjulen, i vart fall om man bortser från förluster i växellåda o.s.v.
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: jenson skrivet 1 december 2010 kl. 08:53:04
Matematiskt stämmer det.
Det är här upplevelsen kommer in och ställer allt på ända.

jens
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 december 2010 kl. 09:30:36
Ja, tron kan försätta berg.
Sen låter det ju kanske inte så kul att ligga på 4000 varv med en bil hela tiden, men effektmässigt blir det inte bättre för att motorn är mer lågvarvig.
Det är ju som att påstå att ern tvåtaktare skulle vara slöare än en fyrtaktare, bara för att man måste varva mer.
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Psy skrivet 1 december 2010 kl. 18:50:40
Typ lite så här har jag fått för mig att detta fungerar =)

Undra hur många diskussions trådar om detta det finns :P


En motor som har mest vrid vid låga varv tex. dieselmotorer är mer ekonomisk.
Men inom tex. racing/sport maskiner så är inte bränsle ekonomi av så hög vikt så därav tas inte vridet ut fören vid högre varvtal.  tas vridet ut vid högre varv så behöver man mer HK.
Iom att vridmoment är kraften för att rotera en axel så krävs det dubbelt så mycket Hk för att vrida runt axeln i 6000rpm med samma vridmoment som i 3000rpm.  

Sen är det inte så intressant med dessa siffror om man inte har hela kurvan.  en pik av kraft är ju inte samma sak som att ha kraft över längre delar av registret..

Med tex. en en turbo man man få en rätt rak effekt kurva (efter ketchup effekten är över)  

Hur motorkaraktären blir har bland annat mycket med hur kammarna ser ut.
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Oskar P skrivet 1 december 2010 kl. 23:07:11
här ser du att fullt vrid från 0 RPM gör skillnad! http://www.youtube.com/watch?v=UAYrsEOxqYc
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Oskar P skrivet 1 december 2010 kl. 23:15:15
Mmm, jag och några kompisar grälade om det där på jobbet för några år sedan, vet inte om vi är sams än.  ???

Jag hävdade alltså att det inte är någon som helst skillnad i effekt på en dieselmotor som körs på 2000 varv och ett vrid på 300Nm och en bensinmotor som körs på 4000 varv och med 150 Nm vrid.

Vet iofs inte helt 100 att jag har rätt, men om min matte stämmer så blir det exakt samma effekt på drivhjulen, i vart fall om man bortser från förluster i växellåda o.s.v.

ja, men bensinmotorn som varvar 4000rpm gör det ju inte direkt från start, den ökar succesivt till 4000rpm under varje accleration på varje växel, och under tiden varvet ökar är inte effekten som högst, medan dieseln bara behöver öka varvet till 2000rpm för att nå samma effekt.

t.ex. elbilen jag postade förut har ju fullt vridmoment ända från 0RPM, det blir ju ingen effekt när hjulet står still men de säg 1000Nm som ansätts på hjulet direkt från start gör ju att varvtalet ökar mycket snabbt och därmed ökar också rörelseenergin snabbt.
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Hydro skrivet 1 december 2010 kl. 23:20:48
En elmotor har en HELT annan momentkurva än en förbränningsmotor, ja... och dessutom med största sannolikhet utan växellåda med vad det innebär i förluster i tid och effekt.

Det är dock fortfarande effekten som gör accelerationen.
...och effektregistret i samarbete med växellådan.

Och det är fortfarande så att vridmoment och effekt är i stark beroendeställning till varandra.

Läs trådens fyra första inlägg igen och kolla länkarna i mitt inlägg NOGA.
Titel: SV: Vridmoment
Skrivet av: Hydro skrivet 21 januari 2011 kl. 07:55:44
Jag sprang nyss på en tråd i detta ämne på ett annat forum, där snacket är både moget och pedagogiskt, så ni som känner att ni fortfarande inte greppat detta riktigt, eller kanske helt enkelt inte ens litar på det jag skrivit, kan ju ta och klicka på länken: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5980