ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Quadracing => Ämnet startat av: Klausner skrivet 30 november 2010 kl. 19:45:46
-
Tänkte kolla intresset för en enklare serie i supermoto?
Nu i dagsläget vet jag inte ifall detta är genomförbart med alla regler osv.
Men visar det sig att det finns intresse av en sådan, då kan jag göra ett försök att få till 4-5 race, liknande Värmlands-serien MX. Kanske kunde få med 2-hjulingar också.
Maila lite idéer och om intresse finns, så får vi se... Mvh www.Quads.se
-
Snubbla över den här tråden...
Hur gick det? :)
-
Också lite fundersam....
-
Ett par styckna har varit intresserade men på tok för få...
-
Jag är intresserad men skulle ju behöva info om tips o trix ang vad som behövs fixas på hojen. Vore kul att testa
-
Denna text är kopierad från www.svenskquadracing.com
Här kan du läsa vilka krav som ställs på en quad som skall användas till att köra SuperMoto
Denna text skall ses som ett komplement till de regelverk SVEMO utfärdar för SuperMoto. Anledningen till varför och hur de skrivs ut här på sidan är att vi vill göra dem mer lättlästa och tillgänliga för SuperMoto-intresserade. Vi strävar efter att alltid ha korrekt och uppdaterad information på hemsidan, men det är viktigt att veta att den officiella informationen hos SVEMO alltid gäller i de fall avvikelser skulle förekomma.
Eftersom Quad SuperMoto räkns som en hastighetsgren gäller hårda krav på en quad för att vara godkänd för SuperMoto.
Till att börja med så finns en hel del krav för att din fyrhjuliga motorcykel skall klass som quad.
Dessa regler är ofta internationella, och efterlevs därför i stort sett alltid av tillverkaren vilket gör att man som privatperson sällan behöver fundera på dem såvida man inte bygger om sin motorcykel grundligt. Detta är regler som exempelvis att bland annat styret inte får vara av titanium, att bromswires måste ha en diameter på 1,75mm för frambroms och 2,5mm för bakbroms, att det sitter ett hjul diagonalt i varje hörn etc etc.
I denna artikel tar vi inte upp alla de detaljkrav som gäller, men däremot listar vi de krav som blir aktuella att ta hjänsyn till när man normalt modifierar sin motorcykel för SuperMoto.
För ett fullständigt regelverk hänvisar vi till Regelverken på SVEMO.
Lista på utvalda krav
- Maximal bredd på motorcykeln är 1300mm
- motorn får inte ha någon form av överladdning (turbo, kompressor etc)
- Motorn måste köras på blyfritt handelsbränsle, alltså sådant som kan köpas på normala tankstationer i Sverige. Miljöbensin får användas. Oktanhöjare och andra liknande tillsatser är förbjudna. Vad gäller metanol hänvisar vi till SVEMO.
- Oljeslangar får bytas men skall ha pressade eller gängade anslutningar och skreuvas fast. Banjobultar måste vara låsta med låstråd.
- Motorcykeln måste ha uppsamlingskärl på minst 0,5l avsett att samla bränslespill, olja och kylvätska.
- Vevhusventilation måste ledas antingen till luftbox eller separat uppsamlingskärl.
- Glykol är ej tillåtet som kylvätsa, endast korrosionsmedel får tillsattas i kylvätskan.
- Styret måste vara mellan 600mm och 850mm brett.
- Styret måste ha mjukt skydd för centerpinne (cross-bar, fågelpinne) alternativt mjukt skydd för styrbultarna ifall centerpinne saknas.
- Styrändar skall vara pluggade
- Motorcykeln måste ha fullgod broms på både fram- och bakhjulspar.
- Frambromsen måste maövreras från styret, bakbromsen kan manövreras från styret eller med fotpedal.
- En mekanisk sammankoppling mellan gashandtag och styre som inte är av plast.
- Kopplings- och bromsgrepp max 200mm långa försedda med ändkula med minst 19mm i diameter.
- Bromsokens fästbultar skall vara låsta med låstråd
- Avgasrör får inte vara utformade så de river upp damm och liknande. Inte heller så att de negativt inverkar på däck och bromsar, samt att de förorsakar passagerare eller eftervarande förare olägenheter.
- Kejdeskydd måste finnas som förhindrar kontakt med drev eller kedja. Det skall vara konstruerat så att det förhindrar fingerskador.
- Kortslutningsanorning, så kallad killswitch, som bryter tändströmmen till motorcykeln om föraren ramlar av eller på annat sätt ofrivilligt lämnar motorcykeln.
- Maximalt däcksmönsterdjup är 10mm, crossdäck är inte tillåtna. - Lamp- och reflexglas skall demonteras eller tejpas över.
- Varje hjul skall ha stänkskärm.
Quads klassas därefter efter storlek på motor och motortyp:
Motorcyklar körda av ungdomar. Klassens namn: 250
4-takt motor (oavsett antal cylindrar): Upp till 400cc
2- takt motor med en (1) cylinder: Upp till 250cc
2-takt motor med två (2) cylindrar: Upp till 350cc
Motocyklar körda av juniorer/seniorer. Klassens namn: 450Q
4-takt motor (oavsett antal cylindrar): 290-450cc
2-takt motor (oavsett antal cylindrar): 175-250cc
Motocyklar körda av juniorer/seniorer. Klassens namn: SuperQuad
Motor med två cylindrar (oavsett 2- eller 4-takt): 251-750cc
För frågor eller förtydligande om dessa regler, maila till quadsupermoto@svenskquadracing.com.
-
Jo, det där har jag läst, men tack ändå.
Det jag undrade mest var ju tips på hur folk har löst saker med tex uppsamlingskärlen mm.
Och får man åka med sänkningsatser, dvs såna som man flyttar ut det nedre fästet för framstötdämparna?
-
Okej. Jag kör inte supermoto själv, men jag vet att folk har flyttat nedre fästet på dämparna. Har även sett modifikationer på de övre fästet.. Men vad som gäller har jag ingen aning om. Släng iväg ett mail till svenskquadracing så får du veta. Dela gärna med dig här om du har fått svar på dina frågor! =)
mvh
-
Jag kör väldigt gärna 2012
-
Ett tips som jag kan rek är att kontakta http://www.crosskart.nu/ dom kör en serie nästa år och bjuder in quaden så kan ni åka ihop med dom till billiga pengar och enkla regler, ett första steg och quaden får inte direkt så många förfrågningar och dom önskar en partner att samarbeta med.
-
jag och min son "quadtorsk" kör gärna 2012, bara det inte krockar med RM -2012
Uppdatering
Datumen finns nu i vår kalender.
Då RM-serien i år sammanfaller mycket med Solo's SM-serie har vi valt att avvakta med publicerning av datumen tills att Solo blev helt på det klara med vilka datum som skulle köras var. Detta publicerades på supermotoswoeden.se igår och därför kommer vi nu även att publicera samma datum hos oss för RM quad.
26 maj, Mälardalens MK/Sala Racing Park
17 juni, Teknis MC/Örebro Supermoto Racepark
7 juli, Gröndal MSK/bana ej bestämd
19 aug, Linköpings MS/Linköpings Motorstadion
8-9 sept, Gröndal MSK/Eskilstuna Motorstadion
22 sept, Mälardalens MK/Sala Racing Park
Nu håller vi tummarna att vi får ett lika stort deltagande som förra året, eller ännu hellre ytterligare några till! Det ser ut att bli den bästa RM-serien på länge!
-
Nå Klausner blire nån Super Moto körning i Värmland i år?
O0
-
Ställer frågan igen Klausner blire Super Moto i Värmland i år?