ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: atv-ola skrivet 30 november 2010 kl. 13:27:38
-
Tjena!
Det är ju lite diskussioner om man ska ha delad eller stel axel. Stel axel är bättre om man ska ha vagn osv. efter, men lite mindre följsam i terrängen. Delad axel lite mer följsam i terräng men pallar inte lika högt kultryck.
Men skulle man inte kunna förena dom två så att en stel axel kan pendla även i höger/vänster riktning för lite ökad framkomlighet men med bibehållen lastförmåga? Eller det är kanske inte möjligt? Det finns kanske redan modeller som har en sådan lösning? :dntknow:
Har ni funderingar eller kanske info om detta?
MVH Ola.
-
har för mig att äldre kawasaki hadde en bakaxel som funka på det viset, dock inte helt säker på att det var kawa men ganska säker på att det finns såna maskiner.
-
Eller kan man stärka fjädrarna på en med delad bakaxel och på så vis också få möjlighet till stort kultryck OCH bra markfrigång.
Notera dock att en maskin med delad bakaxel sällan kommer ner till samma låga frigång som en med stel axel har, oavsett kultryck och fjädrar.