ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: norrland84 skrivet 30 november 2010 kl. 00:16:58
-
hejsan undrar hur man ska göra för att skydda Batteriet från kyla .. hade min atv på jobb i dag och den stog där från 07-16 och
sen när jag skulle starta den så var det för lite ström i den ... så där kul en kolega fick hjälpa med start kablar ..
några bra tips ?????
-
Kylan i Malmö är knappast sådan att man behöver skydda batteri från den.
Ladda det och prova, eller byt.
-
Har precis köpt ett nytt batteri 2 veckor sedan .....och var dock 7 minus i går ....mena batteriet borde ju klara det ?????
-
Kanske du inte drog åt polerna riktigt?
Batteriet skall med lätthet klara sån kyla ja.
-
Annars skulle jag lämna tebax det batteriet, startade min imorse -22 grader...
-
Har precis köpt ett nytt batteri 2 veckor sedan .....och var dock 7 minus i går ....mena batteriet borde ju klara det ?????
Tänkte precis ge förslaget att köpa ett nytt ;)
Tom mitt orginalbatteri i kinamaskinen (badboy) startade utan problem vid -20 grader även om den stod ute en månad.
Så jag skulle misstänka att du kanske ha problem med att den inte laddar som den ska.
Då den inte startar, låter det som den går tungt/inte orkar riktigt dra runt ?
Testa då ladda batteriet ett tag och se om den startar lättare då.
Sedan sägs det att tex biltemas batterier kan ha lite ojämn kvalite, men jag vet inte vad du har för batteri.
Du kan ju även (om det nu går) kolla så det inte är för lite syra i batteriet.
Brukar gå se på olika sätt om det är för lite.
-
Ok ska kolla det ...ja är ett biltema batteri ... Men har ju inte kvitto kvar så får väl köpa ett nytt i värsta fall ..några förslag på vilket ? ......nä precis den tugga runt 10 sek sen så dog den inte helt lyset fungerade men inte tillräckligt för att start motorn skulle gå runt ...
-
Jag kör med Vartas gel batteri på 20 amp men dom är ju dyrare. Fick bygga om lådan dessutom för att det skulle rymmas under dynan! Men Biltemas är det ju många som åker med så dom är nog prisvärda men trist om det är varierande kvalitet då :-\
-
likadant med våran 6hjuling nu :( har fått ta snörstarten och det funkar relativt fint iallafall.
-
Men kan nog vara en kombination iofrs, tyngre att dra runt motorn/lite mindre kräm i batterit när det har vart kallt ett tag
-
lite 5-56...både jag och jobbar kompisen fick tipset förra året och gjorde de på våra privat bilar och det fungerade kanon, problemet är att jag inte kommer ihåg var man skulle spruta 5-56 och vad det skulle hjälpa mot så nöjer mig med att tipsa om 5-56 :)
-
Hallå på er!
Prova med att ladda upp batteriet till max,jag har själv ett biltema batteri som jag laddar med jämna mellan rum och visst var det lite segt ibland förra vintern, men jag fick alltid i gång den även vid 20-25 minus.
Angående 5-56 så ska det väl vara vid polerna för att förbättra kontakten, förr hade man ju vaselin.
RillE
-
Tack så mycket för alla tips i alla falll .. fick höra i går att det kan bero på hur många amp batteriet är på .. jag har ett 12v/10amp batteri inget gele batteri utan smf batteri .... inga problem att starta den när den är varm eller stått i kallgaraget där är det ner till 2 plusgrader .....
fått tips om att köpa ett större batteri alltså 12v/14amp eller 18 amp ...... för när det är kallt ute så tappar batteriet lite power och har man låg amp på batteriet så kan det vara en bidragande orsak vet inte fick det tipset i går ...
-
Gör rent polerna och jordflätor, det kan se helt rent och fint ut men nästan sakna kontakt.
Mvh Anders :rtfm:
-
Men kan nog vara en kombination iofrs, tyngre att dra runt motorn/lite mindre kräm i batterit när det har vart kallt ett tag
märkte förra veckan att batterivätskan var på tok för låg, fyllde på och nu funkar det finfint :) dock har la livslängden försämras :-\