ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Videos och bilder => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 29 november 2010 kl. 23:50:05
-
ganska brutal!
http://chevyhardcore.com/news/case-of-the-mondays-bbc-454-powered-polaris-atv/?ref=nf
-
Visst, men de hade varit klart manligare med en duramax, eller hur? 8)
-
Första Potatisen jag blev sugen på DIREKT!!!
:headbang:
Duramax drivs för övrigt av diesel.
Med sånt värmer man villor och driver grävmaskiner.
:nono:
-
ja. det va en manlig maskin.givetvis byggd på det marknadsledande märket ()p den skulle stå bra i garaget bland mina andra maskiner. :headbang:
-
Första Potatisen jag blev sugen på DIREKT!!!
:headbang:
Duramax drivs för övrigt av diesel.
Med sånt värmer man villor och driver grävmaskiner.
:nono:
ha ha ha, diesel ska de vara, mycket bra drivmedel;)
-
Satan den var brutal O0 O0 :D :D
-
Första Potatisen jag blev sugen på DIREKT!!!
:headbang:
Duramax drivs för övrigt av diesel.
Med sånt värmer man villor och driver grävmaskiner.
:nono:
Man driver BILAR med det :headbang:
-
Ja... LAST-bilar.
Och diesel är säkert BRA.
Men inte KUL.
-
Ja... LAST-bilar.
Och diesel är säkert BRA.
Men inte KUL.
Då har du inte haft nån rolig diesel bil, ja personligen vill inte ha nåt annat än diesel i mina bilar, billigare, snabbare, bättre å manligare 8)
-
väger den mer eller mindre än en vanlig Polaris? ;D
ps. Diesel är grejer det! ()p
-
väger den mer eller mindre än en vanlig Polaris? ;D
ps. Diesel är grejer det! ()p
tror den väger ungefär som en can-am med ramförstärkning ()p
-
Då har du inte haft nån rolig diesel bil, ja personligen vill inte ha nåt annat än diesel i mina bilar, billigare, snabbare, bättre å manligare 8)
Helt rätt, jag har aldrig haft en dieselbil.
Har ej heller någonsin stött på nån rolig sådan.
...och absolut inte nån som är snabbare än bensinversionen.
Sen billigt?
Saker som är kul skall inte vara billiga, det är liksom hela grejen.
(Kollar iofs runt lite efter en Patrol nu, och då får man ju dras med dieselklet, men hittar förhoppningsvis ingen, dessutom är de knappast kul)
-
För övrigt är det ju lite märkligt att det är först efter ett ordentligt motorbyte som en Polaris helt plötsligt skapar ha-begär...
Denna typ av modifiering ser man sällan på en CanAm. ;)
-
väger den mer eller mindre än en vanlig Polaris? ;D
ps. Diesel är grejer det! ()p
tror den väger ungefär som en can-am med ramförstärkning ()p
touche! :lol:
-
Ja... LAST-bilar.
Och diesel är säkert BRA.
Men inte KUL.
Mycket vrid och svart ryka har min diesel :D
-
Hydro,
Smaken är som baken men jag vill bara klargöra att med billigare menar jag bränslekostnad/förbrukning... ta bara en cheva pickup, Duramax dieseln är ju överlägsen i förbrukning och vridmoment och lätt-trimmad desutom. tar man istället bensinalternativet som du skriver så är den både tröttare och törstigare... och knappast roligare heller... Bmw´s dieslar som vunnit åretsmotor flera år går ju otroligt bra och billigt. Jämför du volvo v70II D5 på 205hk och 2.5FT på 220hk men jämför vridmoment och förbrukning och framför allt, kolla statestiken på nybilsförsäljningen.
men som sagt smaken är som baken och du åker vad du vill :)
Du får väl försöka hitta en Nissan med bensin så du blir lugn och harmonisk och hoppas du har bra poäng/återbärings system på din mack ;)
BER SÅ MYCKET OM URSÄKT FÖR OT!!!
åter till den första häftiga polarisen 8)
bara lite mer OT ;)... den här bilen vore inte densamma med en bensinspis: http://www.youtube.com/watch?v=XzTkoI6KmgQ
-
Första Potatisen jag blev sugen på DIREKT!!!
:headbang:
Duramax drivs för övrigt av diesel.
Med sånt värmer man villor och driver grävmaskiner.
:nono:
ha ha ha, diesel ska de vara, mycket bra drivmedel;)
självklart ska det va diesel, men duramaxen är skit, en hederlig 6.2 är häftigare, eller en cummins 5.9, men då hade den ju blivit ganska låååång
-
Det är oftast skillnad på bruksprylar och kul prylar.
Och jag kommer att hålla fast vid min åsikt tills dess jag blir överbevisad... irl.
Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Koenigsegg, MB SLR, Dodge Viper, Cheva Corvette och ytterligare ett STORT gäng tillverkare och modeller som anses vara kul har inte ens diesel som tillval.
En Volvo V70 är aldrig kul.
Ej heller en pickup.
Sen gällande vridmoment så är det en produkt/funktion av effekt och varvtal, alltså utan egentlig betydelse som siffra, men framför allt har man en växellåda emellan motor och drivande hjul vilken har som uppgift att ändra just momentet, därför är inte vridmomentet egentligen vidare intressant, men försäljare, journalister och annat löst folk världen över har inte förstått detta.
Än...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml
http://patric.20m.com/effekt.html
NU skall jag sluta vara OT.
....i alla fall i denna tråd.
-
Det går att ha roligt med diesel ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uQ6JzIAZeoA&feature=related[/youtube]
-
Hydro,
Smaken är som baken men jag vill bara klargöra att med billigare menar jag bränslekostnad/förbrukning... ta bara en cheva pickup, Duramax dieseln är ju överlägsen i förbrukning och vridmoment och lätt-trimmad desutom. tar man istället bensinalternativet som du skriver så är den både tröttare och törstigare... och knappast roligare heller... Bmw´s dieslar som vunnit åretsmotor flera år går ju otroligt bra och billigt. Jämför du volvo v70II D5 på 205hk och 2.5FT på 220hk men jämför vridmoment och förbrukning och framför allt, kolla statestiken på nybilsförsäljningen.
men som sagt smaken är som baken och du åker vad du vill :)
Du får väl försöka hitta en Nissan med bensin så du blir lugn och harmonisk och hoppas du har bra poäng/återbärings system på din mack ;)
BER SÅ MYCKET OM URSÄKT FÖR OT!!!
åter till den första häftiga polarisen 8)
bara lite mer OT ;)... den här bilen vore inte densamma med en bensinspis: http://www.youtube.com/watch?v=XzTkoI6KmgQ
OT gör inget... diesel är intressant så därför får du gärna diskutera det.. visst är duramax en råstark och lättrimmad motor, jag hade en sån själv i min fd. GMC 3500, men den är för komplicerad med sin common-fail insprutning..
min chippade jag till 385hk och 850Nm, vilket flyttade den 3450kg tunga pickupen från 0-100 på 8 sekunder!
detta var min: http://www.garaget.org/video/00tj6ks8jhpa
finns ju dom som går ännu bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=zHI4oPjeJbI
http://www.youtube.com/watch?v=0qIBHg8NSLY&NR=1
-
ha ha ha, bensinbilar är utdöende, moderna dieslar går nästan minst lika bra...
jag tog bara några strö exempel på dieselvarianter som är bättre eller lika bra som bensin varianten eftersom det va d du skrev.
Sportbilarna du raddade upp har ju inte ens ett diesel alternativ, FAST helt klart många roliga bilar, mycket roligare än bmw, audi, volvo diesel mfl...
Köp du en Koenigsegg så tuffar jag på i min v70 D5 awd 8)
Nu slutar jag med :D
-
OT gör inget... diesel är intressant så därför får du gärna diskutera det.. visst är duramax en råstark och lättrimmad motor, jag hade en sån själv i min fd. GMC 3500, men den är för komplicerad med sin common-fail insprutning.. :lol:
min chippade jag till 385hk och 850Nm, vilket flyttade den 3450kg tunga pickupen från 0-100 på 8 sekunder!
detta var min: http://www.garaget.org/video/00tj6ks8jhpa
finns ju dom som går ännu bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=zHI4oPjeJbI
http://www.youtube.com/watch?v=0qIBHg8NSLY&NR=1
[/quote]
-
Det är oftast skillnad på bruksprylar och kul prylar.
Och jag kommer att hålla fast vid min åsikt tills dess jag blir överbevisad... irl.
Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Koenigsegg, MB SLR, Dodge Viper, Cheva Corvette och ytterligare ett STORT gäng tillverkare och modeller som anses vara kul har inte ens diesel som tillval.
En Volvo V70 är aldrig kul.
Ej heller en pickup.
Sen gällande vridmoment så är det en produkt/funktion av effekt och varvtal, alltså utan egentlig betydelse som siffra, men framför allt har man en växellåda emellan motor och drivande hjul vilken har som uppgift att ändra just momentet, därför är inte vridmomentet egentligen vidare intressant, men försäljare, journalister och annat löst folk världen över har inte förstått detta.
Än...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml
http://patric.20m.com/effekt.html
NU skall jag sluta vara OT.
....i alla fall i denna tråd.
vridmoment är visst intressant. även om du har en växellåda med hur låg utväxling som helst, så måste du komma iväg från stillastående, och det är just där vridmomentet spelar in! sen när du kommit upp i över styrfart så kan man fixa det hela med hjälp av en massa utväxlingar som håller motorn på exakt rätt varvtal under hela acclerationen, men just från stillastående, speciellt med tung belastning, är det bara högt vvrid på låga motorvarv som behövs.
ta t.ex. en ferrari med hur många hästar som helst, visst den acclerarar snabbt, men ska du t.ex. dra upp en båtvagn uppför en ramp, så är den inte så lämplig, då du antagligen får varva motorn högt och slira mycket på kopplingen, eller får hjulspinn.. medan en supertrött cheva pickup klarar det mycket lättare och på låga varv.
en momentomvandlare (convertern i en automatlåda) är också en stor fördel vid såna tillfällen då du kan trampa plattan i mattan, och motorn lägger sig på det varvtal där den producerar högst vrid (stallvarv) och den multiplicerar convertern det vridet med nånstans mellan 1.5-2 gånger! så du har ett jäkla vridmoment ut på hjulen, även fast hjulen kan stå helt still för stunden (vid start) om man har en meterlång hävstång och hänger sig i änden på den och väger 100kg så har man 1000Nm i mitten av hävstången trots att den kanske inte rör sig, men vridet finns där för att kunna utföra ett tungt arbete (lägesenergi)
-
Nu blir man väl halshuggen på riktigt... men vridsnack kan vi ju ta i denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.msg279084#msg279084
Att en Ferrari inte kan dra upp en båt beror inte alls på varken effekt, vrid eller koppling.
Det beror på växellådan. (och avsaknad av dragkrok! :djump:)
Hade den haft en superultralåg etta så skulle det visst gå.
Men som sagt, byt tråd.
-
common-fail insprutning.. :lol:
just precis, det är ett enda stort fel hela systemet, aldelles för känsligt för att monteras i fordon. detsamma gäller alla touch-knappar och styrboxar som pratar med varandra och digitala sgnaler som skickas hit&dit.. hör inte hemma i en så krävande miljö som fordon, speciellt inte i motorrummet. analog elektronik som är väl inkapslad håller, men den nyaste skiten blir det riktigt mycket gosiga fel på, speciellt om en styrbox smittar ner alla andra via CAN-bus systemet.. snart har det gått så jävla långt åt helvete så då säljs det nog fan antivirusprogram till bilarna...
-
Nu blir man väl halshuggen på riktigt... men vridsnack kan vi ju ta i denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.msg279084#msg279084
Att en Ferrari inte kan dra upp en båt beror inte alls på varken effekt, vrid eller koppling.
Det beror på växellådan. (och avsaknad av dragkrok! :djump:)
Hade den haft en superultralåg etta så skulle det visst gå.
Men som sagt, byt tråd.
även om den har superlåg etta så måste den komma iväg från stillastående, och det är just det som är det besvärliga, från helt still till om än lite fart..
på traktorn har jag utväxling 1:125 på lägsta växeln, och även om den klarar att klättra uppför en brant backe med fullastad kärra efter på en högre växel än den lägsta, så klarar den inte att komma iväg i nämnda backe ens på lägsta växeln, för att det saknas vridmoment på låga varv. då motorn sjunker till väldigt låga varv när jag släpper upp kopplingen så spelar det ingen roll om den har 50 hästkrafter vid 1600 varv när varvtalet blir under 1000 när jag med full gas och slirande koppling försöker komma iväg..
nu hade den visserligen stegrat sig isåfall men om man antar att den varken kan stegra sig eller slira med hjulen, så är det vridmoment på låga varv som spelar roll i det fallet om man ska kunna släppa upp kopplingen helt utan att motorn dör.
-
En gång försökte jag förklara för några att detta inte är en bult:
(http://www.hangloose.se/images/Reservdelar/Skateboard/KingpinSkruv.jpg)
Det är en skruv, eftersom definitionen för bult är att den saknar gängor...
Jag tröttnade dock och lät de få fortsätta kalla den för bult.
Och precis på samma sätt tröttnar jag nu på denna vridmomentshistoria.
-
Snygg bult, utan gängor heter det väl Nit, eller tapp, eller sprint :D
-
Hydro har helt rätt, det heter skruv eller mer precis sexkantskruv.
-
Nä, de där är ju en invändig mutter :)
-
Bult dricker man, ängelskeorde ä bolt å dä betyder blickst....
-
Bult dricker man, ängelskeorde ä bolt å dä betyder blickst....
va får du allt i från?? ;D
-
En bult är ett ogängat maskinelement och en skruv har alltid gängor, även om den är jättestor.
Detta liknar snacket om huvudled. Man har alltså inte heller förkörsrätt bara för att man kör på en bredare väg.
Tänk hur regelböckerna skulle se ut annars.
En skruv som är större än M8 skall kallas bult och är vägen bredare än 2 meter har du förkörsrätt, förutsatt att du inte korsar en väg som är bredare än tre meter för då får de köra före.
Då hade framtida Volvos haft ett mätsystem som snabbt mätte korsande väg så man visste om man skulle stanna eller ej.
Jäklar, det här blev OT. :)
-
Snälla, blanda inte in Volvo och deras automatiska stoppfunktioner i denna så i övrigt seriösa tråd! :whip:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100506-volvo-krasch/index.xml
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100927-volvo-krasch-igen/index.xml