ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Edo skrivet 15 maj 2006 kl. 16:00:04
-
Har en liten fundering ang. luftfilter till en Barossa 250 -06. Jag har nu på ett helsystem och byt munstyckena i förgasaran till 125:or (org. 102). Jag har även på ett 32t drev bak.
Jag tycker att han inte orkar rikigt på 5:ans växel så tänkte istället byta till ett 36t drev istället.
Min fundering är följande: I detta nu har jag plockat bort locket till luftfiltret så att han ska få tillräckligt med luft. Har provat med att öppna kanalen och dyl. men plocka borrt locket helt var det som gjorde att maskinen kom igång ordentligt efter avgassytem bytet.
Det som dock inte är bra är då ex. när man tvättar hojen eller dyl.
Det jag undrar är om det är värt att byta till ett konisk luftfilter som sitter direket monterat på förgasaren eller om det bara är slöseri med tid energi och pengar? Det ser ju iofs snyggare ut, men är det så mycket bättre?
(http://quick.imgfree.net/images/47186.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
-
Hade ett sånt på min Vector men den gick bättre med org.filter o öppen luftburk.
-
Hade ett sånt på min Vector men den gick bättre med org.filter o öppen luftburk.
Helt säkert hade du fel munstycken i, en motor går alltid bättre om man kan ge den så mkt luft som den kan suga i sig, förutsatt att den är rätt bestyckad. Dvs optimalt för effekt är öppet vid luftfiltret, men man har lite skydd eller en burk där för att kunna köra i lera o vatten, så det är hur du använder din quad som bestämmer hur öppet du kan ha.
-
Den får inte mer luft för att du har ett öppet/koniskt filter.
Den får bara luften lättare...
Men det var nog det du menade!