ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: lemmy skrivet 29 november 2010 kl. 15:55:59
-
Hejsan..
Nu startar inte min x7a när det är kallt ute det bara klickar i startreläet, har underhållsladdat batteriet med ctek laddare sedan den var ny, kan det vara batteriet som är dåligt fast laddaren visar fullt??. Har bytt ecu box tror jag att det var så den borde ju vara utesluten.. Startmotorn är den svarta som enligt någon här på forumet skulle vara den senaste modellen.. Ibland när man trycker upprepade gånger på startknappen så går den helt plötsligt runt och får den gå en stund på tomgång och jag stannar den så startar den sedan direkt, så problemet är bara då den är "riktigt kall". Min brors x7a krånglar också verkar som att den inte laddar under körning så han får ladda sitt batteri emellanåt, så jag undrar om någon här på forumet har haft samma problem??
Mvh:Andreas
-
nope min X7a startar och här är det -10 ungefär desutom har jag aldrig haft problem med starten.
Men skall du starta den när det är - grader så är det bäst att ha motorvärmare ;)
Det har jag köpt till min som jag skall montera, så man slipper detta problem.
Testa och ryck batteripolen kanske hjälper åxå
-
Dra lite i startsnöret så startar den problemet har jag på en av x7 jag har....
-
Hejsan..
Nu startar inte min x7a när det är kallt ute det bara klickar i startreläet, har underhållsladdat batteriet med ctek laddare sedan den var ny, kan det vara batteriet som är dåligt fast laddaren visar fullt??. Har bytt ecu box tror jag att det var så den borde ju vara utesluten.. Startmotorn är den svarta som enligt någon här på forumet skulle vara den senaste modellen.. Ibland när man trycker upprepade gånger på startknappen så går den helt plötsligt runt och får den gå en stund på tomgång och jag stannar den så startar den sedan direkt, så problemet är bara då den är "riktigt kall". Min brors x7a krånglar också verkar som att den inte laddar under körning så han får ladda sitt batteri emellanåt, så jag undrar om någon här på forumet har haft samma problem??
Mvh:Andreas
Hade exakt detta problem på min i går. Då hade den stått med Ctek laddning hela lördagen i kallgarage -10º. Startrelät drog och släppte hela tiden. Efter ca 20 min hoppade plöstligt igång och sedan var det inga problem att i gång den resten av dagen. Jag har bytt två startmotorer även fast de varit svarta båda två. Den senaste byttes i fredags den 26/11. Ny ECU-box har jag också.
-
hej..
Kan det vara dåliga batterier? ska försöka låna ett annat batteri av någon och testa så kan man ju om inte annat utesluta det..
Andreas
-
hej..
Kan det vara dåliga batterier? ska försöka låna ett annat batteri av någon och testa så kan man ju om inte annat utesluta det..
Andreas
Jag och min granne har bytte batteri med varandra. Min startar inte bättre med hans batteri, och hans startar inte sämre med mitt.
-
Prova att värma batteriet lite. Ta in och ladda över natten och provstarta medan det fortfarande är varmt. En voltmeter är bra, ett fullt batteri skall hålla ca 12.7 volt. Gör det inte det fast du laddat hela natten är det slut.
-
Har samma problem med min 500ed-09.har underhållsladdare på.
Var samma sak förra vintern och bytte då till ett större batteri,sen var problemet löst.
Nu är problemet tillbaka och batteriet är ok..
Den står i kallgarage men använder motorvärmare.
Har plogat mkt nu och efter ca en timme börjar den misstända och lägger av :( den vägrar starta,väntar jag 20 min så startar den och går som den ska i en timme till...detta har även hänt några gånger under sommaren,vad kan det vara??
har gjort ren förgasare,bytt bränslefilter,bytt bensin,bytt stift = ingen skillnad :(
-
Bloss skrev: Har plogat mkt nu och efter ca en timme börjar den misstända och lägger av den vägrar starta,väntar jag 20 min så startar den och går som den ska i en timme till...detta har även hänt några gånger under sommaren,vad kan det vara??
har gjort ren förgasare,bytt bränslefilter,bytt bensin,bytt stift = ingen skillnad
När den stannar skynda då och kolla om det finns gnista...
//jens
-
hmm skumt ni som bytt ecu har ni kännt nån skillnad hur den går mm?
-
hmm skumt ni som bytt ecu har ni kännt nån skillnad hur den går mm?
Jag upplever att den går bättre, piggare och kallare motor. Men mitt startproblem är INTE bättre.
-
då skall jag byta min åxå
-
Hämtade min x7:a för 3 veckor sen, startade och gick bra i 2 dagar, tredje dagen bara klick i reläet. Laddade då batteriet och den startade direkt, tills idag då, startade imorse när jag skulle till jobbet men när jag skulle åka hem så var det samma visa igen, hem och ladda batteriet och iväg till jobbet och satta i tillbaks, starta direkt. Verkar som att kines-batterierna inte tål kyla, hade 20 minus imorse. Får bli ett snack med ÅF så dom byter på första servicen. :knupple:
-
Nä batterierna är inge bra har jag hört men jag har inte haft nått strul ialla fall
-
Hämtade min x7:a för 3 veckor sen, startade och gick bra i 2 dagar, tredje dagen bara klick i reläet. Laddade då batteriet och den startade direkt, tills idag då, startade imorse när jag skulle till jobbet men när jag skulle åka hem så var det samma visa igen, hem och ladda batteriet och iväg till jobbet och satta i tillbaks, starta direkt. Verkar som att kines-batterierna inte tål kyla, hade 20 minus imorse. Får bli ett snack med ÅF så dom byter på första servicen. :knupple:
Batteriet omfattas inte av någon garanti. Jag har köpt nytt batteri till min X7:a nu i veckan. Maskin är bara 5 månader gammal. Men precis som du skriver verkar det inte hänga med så bra vid minus grader.
-
Hallå....
Kommit fram till att det troligtvis måste vara batteriet (hoppas det vore lättast att åtgärda ^-^).. Har mätt laddning och han laddar perfekt (14,3 volt), och när jag har underhållsladdning på så startar han direkt fast det är -18 grader.. Något tips på ett bra batteri?? och kan man gå upp ett par amp timmar utan att maskinen tar skada??..
Mvh Andreas..
-
Hej! Du kan aldrig skada maskinen av större batteri. Amperetalet är bara mått på hur mycket ström som ryms i batteriet. Jämför en liten hink med vatten med en stor balja. Ju större ju mer.
Har däremot inget bra tips på batteri då mitt peppar peppar funkar. (X5 -09, 270 mil).
//Håkan.
-
Den stora boven i sammanhanget är startmotorn helt ny eller använd ett tag, den drar ohyggligt med ström, så mycket så jag har ingen möjlighet att mäta upp strömförbrukningen.
Jag gjorde ett enkelt provkopplade batteriet jag har till gräsklipparen
det är aningen mindre än det till CF, efter endast två startar (kallstart)
så var batteriet helt urdraget så någon tredjestart var otänkbart.
Det är även samma sak med mit GEL batteri som jag har till hjulingen, det underhållsladdas permanent i garaget med övervakad laddning, oftas när jag kommer så är dett fulladdat och laddningen nerstrypen, gör jag en kallstart och sedan stänger av så visar det sig att det har förbrukats massor av ström och laddaren börjar ladda med 3-4 ampere.
Det måste helt enkelt vara något konstruktionsfel på startmotorer till CF jag har fått min utbytt på garanti inte f-n blev det bättre, på sommaren kan det fungera så fort det blir kyla så börjar problemet.
Som jag misstänker så drar denna starmotor betydligt mera än dom jag har i mina bilar.(som sagt omöjligt att mäta upp)
Tydligen är inte startmotorn anpassade för en hjuling på 500cc
på min andra hjuling funkar det perfekt den är visserligen bara på 50cc men starmotorn är också bra mycket mindre.
Vore kul att höra från flera hur dom uppfattar kallstarter i kylan.
MVH Göran
-
Som sagt så har jag inte haft nått problem med kallstarter än
-
Sa det förra vinter men säger det igen, orginalbatteriet är under all kretik. Så fort det blir under -5 grader så börjar batteriet ladda ur. Och för att få igång hjulingen måste det va bra kräm i batteriet, annars börjar relät låta som en mini kulspruta samt att man sliter startmotorn.
Försökte få ett nytt på garanti, vilket jag inte fick och jag tror det var lika bra det. För ett sånt batteri kommer inte in på min tomt något mer.
-
Hej igen..
Miko vad använder du för batteri?? och har den aldrig klickat för dig med det batteriet??, precis som du säger så klickar min vid ca 5- så och under nu får det bli ett nytt..
Mvh Andreas..
-
Hej igen..
Miko vad använder du för batteri?? och har den aldrig klickat för dig med det batteriet??, precis som du säger så klickar min vid ca 5- så och under nu får det bli ett nytt..
Mvh Andreas..
Jag kör med orginalbatteri fortfarande, men jag förvarar batteriet i värme eller så sätter jag det på laddning om jag vet att jag ska ut och köra. Men det blir ett nytt när jag tröttnat på att montera ur batteriet ;D
Har du ett kvalitets batteri som står emot kyla på ett bättre sätt så får du inga startproblem (pga för dåligt kräm i batteri iaf) Det förusätter ju givetvis att du kör med hjulingen lite då och då, även ett kvalitets batteri blir utladdat om det får stå ute i stark kyla en längre tid utan att få laddning.
-
Miko: Du skriver att du monterar ur batterit..är det någon risk med att ladda batterit där det sitter utan att ta bort kablarna?
Busan
-
Miko: Du skriver att du monterar ur batterit..är det någon risk med att ladda batterit där det sitter utan att ta bort kablarna?
Busan
Jag monterar ur batteriet och ställer det i värme för att det ska behålla spänningen. Det beror lite på vad du har för laddare om du "kan" ladda batteriet när det är kopplat till hjulingen. Har du en modern typ Ctek laddare som är skyddad från att ge spänningar som kan ge skador på elektroniken så kan man ladda batteriet när det är kopplat.
Har du däremot någon form av äldre laddare och är osäker så skulle iaf jag rekommendera att koppla bort polerna vid laddning.
-
Okej..tack för det ()p. Har en ny mc-laddare från Biltema..Gör nog som du rekomenderar att ta bort kablarna innan laddning.
Busan
-
Hejsan.
kan rekomendera dessa batterier http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4249#params:nid=439361&t=Info
Ett batteri ska inte kosta under 1000:- då är det bara skit.
Finns ingen anledning att snåla på batteriet.
-
Hej kan rekommendera yuasa högeffekt MF bateri köppte det till polarisen
jag hadde funkade utan problem hella förra vintern .
Den starta direkt fast den stått en vecka i minus 15.http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4249#params:nid=439361&t=Info
-
Nä får lämna in hjulingen nu startar den inte fast det är nollgrader och underhållsladdaren är kopplad hela tiden.. Jag menar den är ju bara några månader gammal så det här får dom fixa till, fick tid idag så det är bara att häva sig iväg till Kopparberg (Strombergs trädgård och fritid)...
-
Nytt batteri och ingen skillnad, fan vad trött jag börjar bli, återförsäljaren kontaktar atv sweden på måndag igen får se vad nästa åtgärd blir....
Lemmy..
-
Nytt batteri och ingen skillnad, fan vad trött jag börjar bli, återförsäljaren kontaktar atv sweden på måndag igen får se vad nästa åtgärd blir....
Lemmy..
Vad köpte du för batteri Lemmy?
Jag har gjort allt på min maskin som min ÅF kan göra i dagsläget. Då har de varit i kontakt med både ATV Sweden samt Dealy, eftersom GOES 625i har samma motor som våra. Men har ändå startproblem nu när det är kallt ute. Jag vet inte än om startproblemet är avhjälpt då det är plus grader ute. Jag kan leva med att den är svårstartad nu när det ligger runt -10º hela tiden. Det blir ju alla fordon mer eller mindre.
Men jag kan säga att min startar mycket bättre nu med nya batteriet än med original batteri. Skall även nämna att jag så här års har min Ctek laddare alltid på underhållsladdning. (frostläge)
Detta är gjort på min maskin-->
- Bytt startmotor
- Testat med annat startrelä
- Bytt ECU-box till den nya uppgraderade
- Bytt startmotor igen
- Bytt batteri (Global Euroglobe YTX20L-BS)
Jag börjar fundera på om det kan vara något konstruktionsfel på startmotorerna överlag. Att de drar sjukt mycket ström under starten, plus att insprutningen skall ha sin del. Om min maskin är varm och batteriet är full laddat, startar jag den då och stänger av den tre-fyra ggr direkt efter varandra så startar den inte sista gången. Då finns det inte tillräckligt med ampere kvar i batteriet för att motorn skall orka runt. Givetvis är inte det ett normalt förfarande men jag tycket ändå att den borde klara av det.
-
Hej lemmy snurrar inte startmotorn alls eller går den bara sakta så att den inte får någe fart på motorn eller ?
Magneterna i startmotorn kan lossna på startmotorerna och då drar dom mycket ström eller slutar fungera helt.
Dom är dåligt limmade. Det hände på kompisens hisun 400.
Kan rekomendera att köpa en märkes startmotor som passar men dom är inte billiga ca 5000 för original och 2000 pirat.
-
Har du kollat laddrelät?
Så den laddar.
-
Batteriet heter Lp och kostade 1040kr, kompisen har haft ett sådant i sin snöskoter och det har funkat bra.
Laddar gör den med 14.3 volt vilket är bra.
bytt ecu box..
använt mig av cetek laddare sedan maskinen var ny..
Den går inte runt bara klickar när det är kallt..
Jag har snackat med en gammelräv på batterier och startmotorer och han säger att problemet är startmotorn (dåliga kol)..
Får se vad atv sweden säger i morgon, jag är övertygad att dom är väl medvetna om problemet och jag hoppas att dom backar upp och tar ansvar för problemet..
Lemmy..
-
ok det kan ju ha kommit in fukt så det har börjat rosta. och när det är kallt så fryser den ihop.
Det är ju inte omöjligt att den är otät.
Är det bilelektriska i kopparberg du pratat med för dom kan ju mycket om startmotorer.
Det hände på farsans Bronco vinch det bara klicka i relät. Tog isär vinch motorn och det var fukt och rost i den plus att en magnet hade släppt.
-
Jag har ju nya Z6án, samma/lika motor som er som har X7án. Min har inte klickat en enda gång, den står ute just nu o den har startat efter ca 3v i typ -15-20 grader kyla...
Jag hade gissat att det hade med decompen o göra. När man haft batteriet inomhus så funkar det, oftast när ni laddat så funkar det. Just vid dessa tillfällen så är batteriet som Mest kraftfullt, då orkar det med att dra runt motorn. Dom gånger som det bara klickar så kanske decompen inte släpper igenom eller hur den nu fungerar. Den borde ju vara aktiv när motorn går sakta, dvs vid uppstart. Ett nyladdat eller varmt batteri har nog någon extra ampere att tillgå, precis så att den orkar dra runt motorn så decompen gör sitt??
//Janne
-
År det någon med 100% säkerhet kan säga att det finns autodecomp på dessa motorer?
-
Decompen finns med i servicemanualen....med för stort ventilspel på avgassidan så borde den ej funka
Röd ring slungvikterna.
Blå ring pinnen som vrider sig lyfter vippan så avgas ventilerna öppnar.
(http://lcgl.se/pics/decomp1.jpg)
-
Detta är mkt intressant. Tåls att forska vidare i. Jag har en arbetskollega som skruvat mkt med stånkor och han sa direkt att det låter som autodecompen.
Jag har ju haft detta problem att motorn inte orkar runt fast det varit 20º ute och fullt batteri. Så i mitt fall är det inte bara relaterat till kyla (minus grader). Någon som är mera insatt i motorer och hur det funkar har ni några förslag/teorier?
-
Mystiskt....
Min handlare sa till mig när jag köpte min maskin, att jag var tvungen att ha parkeringsbromsen i om decompen skulle fungera. Då undrar jag isf varför? om det nu är så att den går i automatisk på låga varv, så kan jag ju knappast ha lägre startvarv än om jag drar igång den för hand? Det kan möjligtvis inte vara så att du startar maskinen i neutralläge och utan p-broms? då går inte decompen i och batteriet töms tämligen fort, i synnerhet vid minusgrader... :dntknow:
// Goha
-
Mystiskt....
Min handlare sa till mig när jag köpte min maskin, att jag var tvungen att ha parkeringsbromsen i om decompen skulle fungera. Då undrar jag isf varför? om det nu är så att den går i automatisk på låga varv, så kan jag ju knappast ha lägre startvarv än om jag drar igång den för hand? Det kan möjligtvis inte vara så att du startar maskinen i neutralläge och utan p-broms? då går inte decompen i och batteriet töms tämligen fort, i synnerhet vid minusgrader... :dntknow:
// Goha
Detta var helt nytt för mig. Jag hade inte en aning om man var tvungen att p-broms i. Väldigt ofta startar jag den med växel i, men då men foten på fotbromsen. Annars funkar det ju inte.
Detta måste testas.
-
Ja vad jag har hört så måste man ha neutralen i och p-broms för att detta skall fungera vilket jag alltid har när jag startar min X7
-
Decompen fristående och inte kopplad till p broms eller liknande cf-moto. Det finns dock lite olika modeller som jag sett under dom 30 år som jag meckat med olika stånkor. Yamaha xt600 har en vajer til kicken som öppnar avgasventilerna. Husqvarna vissa modeller har en skiva som vickar (returfjäder + skivan tyngre på ena sidan).
Men om jag haft problem som jag sett här så skulle jag kolla ventilspelet på avgassidan först.
Min x7 har startat perfekt sen jag köpte den....har gått 85 mil nu.
-
Ok, batterierna som sitter i en ATV är MCbatteri, är inte bra för vintern. Normalt är det inga problem. Är batteriet fulladdat är det inga problem, börjar laddnings reläet ticka finns det för lite kräm i batteriet. Om du plogar orkar inte ATV och batteriet att vinscha hur länge som helst. Ladda på en gång när du ställer undan den. Är det -10 hinner laddaren inte att ladda batteriet och det fryser. Jag vet, har förbrukat 3 biltema batterier även fast jag har en ctekladdare inkopplad hela tiden
-
Köpt nytt batteri (inget kina krafs + c tek laddare) ingen skillnad...
Andreas...
-
och på min nya 2011 är det samma fel !!!! alltså har inget hänt och ingen kommit på vad det är ??? :djump:
-
problemet på dom allra flesta ATV är att generatorn är adelles för svag, det är inte ens nån riktig generator utan en permanentmagnetdynamo, dom laddar dåligt på låga varv, sämre än gamla likstömsgeneratorer.
en riktig generator (som i en bil) lägger ut ett starkare magnetfält i rotorn när laddbehovet ökar, därför laddar dom mycket även på tomgång. jag har en 40A nippondenso växelströmmare i min hjuling, men såvitt jag vet finns det inga andra hjulingar med extern remdriven generator?
sen så drar ju startmotorn ganska mycket, och är det också problem med dekompanordningen som verkar finnas på era motorer så blir det ännu trögare att dra runt, och då får inte startmotorn upp tillräcklig fart på motorn och den kommer inte orka tända, och batterispännningen sjunker snabbt, och då räcker den inte till för att skapa tillräckligt kraftig gnista...
prova att dra lite i snöret så att kolven just passerar kompressionstakten, sen kan ni testa starta med elstarten, för då går motorn lätt runt i 2 varv innan nästa kompressionsslag, och då har den kommit upp i lite fart så att svänghjulsmassan hjälper till att göra jobbet..
-
det ska jag prova---- dra i snöret ()p
-
Jag tycker alla som har detta problem ska lämna sina maskiner till sin åf och be dem göra en ordentlig kontroll av ventilspel. trech är bra (bålsta), och i sthlm är det asiengrossisten i huddinge som har bäst verkstad.
-
Hallå..
Fick startreläet utbytt för ca 2 veckor sedan och efter det så har inte cykeln klickat en enda gång, så jag håller tummarna för att felet är funnet..
På min brors x7a var det laddningsregulatorn som var paj så han har nu fått den utbytt samt köpt nytt batteri, och snacka om service han lämnade in den vid Strombergs trädgård och fritid förra onsdagen och fick hämta den dagen efter..
Ett tips till alla Cf ägare är att dra alla slangklämmor som finns på hjulingen, alla mina satt helt löst kylarslangar (läckte) avluftning cvt (undrar hur många som fått in vatten den vägen) och från luftburk till insprut (släppt) och sedan även dragkroken men det vet nog dom flesta redan..
Andreas (Lemmy)...
-
Jag tycker alla som har detta problem ska lämna sina maskiner till sin åf och be dem göra en ordentlig kontroll av ventilspel. trech är bra (bålsta), och i sthlm är det asiengrossisten i huddinge som har bäst verkstad.
Hur går det för er med startproblem? Mitt kvarstår, jag har inte justerat ventilspel på avgasidan. Någon som gjort det? och vet att det funkar?
Benny har du nå mera kött på benen ang detta nu?
-
Jag har väl inte så mycket mer kött nu än tidigare ang detta problem.
Det enda som görs på dom som haft detta trassel är att byta ECU.
Ett följdproblem KAN ju vara att om den inte velat starta tidigare pga ECU-fel så kanske startmotor och startrelä ska bytas, dom kan ju ta stryk av att grejerna inte går runt utan ligger och "bränner på samma ställe.
Samma problem som kan bli om man kör med dåligt batteri och segar runt startmotorn hela tiden.
Men jag säger inte att det är detta som är fel så kasta er inte över er ÅF nu för garantibyte på ALLA startmotorer, detta får varje ÅF ta ställning till, jag säger bara vad som kan bli fel ()p
/Benny
-
Men på ett liknande sätt beter sig X5:orna också. Och personligen lägger jag en slant på att det är decompen som spökar. Detta har hänt ett fåtal gånger på min X5:a.
Trycker på startknappen så klickar det bara till lite sen händer inget mer. Trycker jag några gånger till så startar han med viss tröghet (att det går tungt att dra runt motorn)
De jag gjorde dom två sista gångerna detta hände var att ta tag i startsnöret och dra runt motorn en bit, och att dra runt motorn när han är i compläge är INTE lätt, man får ta i så man tror snöret ska gå av.
Efter detta så trycker jag på startknappen och maskinen hoppar igång som vanligt.
Jag förstår att han inte orkar dra runt motorn när han står i de läget, för det behövs en regäl startmotor, strömstyrka för att få snurr på motorn i de lägena.
Tilläggas bör väll att detta kan hända fast att man har fullt kräm i batteriet och maskinen precis varit igång. Har iaf hänt mig.
Problemet kanske blev värre på X7:an då den har lite mer cc :dntknow:
-
modda dit en startmotor från en AC diesel då, för den är på 0.8kW och orkar dra runt en 2cyl diesel med 24:1 i komp! då lär det nog bli ordentlig snurr på 500cc enstånkan.. om krämen i batteriet räcker, men det fanns ju gott om plats för att sätta dit fler batterier på CF!!
-
modda dit en startmotor från en AC diesel då, för den är på 0.8kW och orkar dra runt en 2cyl diesel med 24:1 i komp! då lär det nog bli ordentlig snurr på 500cc enstånkan.. om krämen i batteriet räcker, men det fanns ju gott om plats för att sätta dit fler batterier på CF!!
De hade varigt intressant att testa faktiskt, sen ställa motorn i compläge och provstarta. Tillräckligt med ström ska ju inte va några problem att ge han.
-
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!
sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.
en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas.
jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
-
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!
sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.
en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas.
jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?
MVH/GoranP
-
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!
sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.
en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas.
jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?
MVH/GoranP
går nog inte på vilken 4hjuling som helst.. man måste ju kunna montera en remskiva på vevaxeln isåfall.
på min arctic cat är det ju så från fabrik, 0:35 in i denna filmen ser du hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=BMkT4OI_34o
-
Bara så det inte blir missförstånd, om man vill ha 12 volt men mer ström skall man paralellkoppla två tolvor
+på+ och -på- annars får man 24 volt och det är inte alltid så bra.
//jens
-
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!
sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.
en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas.
jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?
MVH/GoranP
går nog inte på vilken 4hjuling som helst.. man måste ju kunna montera en remskiva på vevaxeln isåfall.
på min arctic cat är det ju så från fabrik, 0:35 in i denna filmen ser du hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=BMkT4OI_34o
Ja det såg bra ut men går inte att montera på min CF men det verkade läckert och rejält med en diesel det skulle jag gott kunna ha jag har inga krav på höga farter eller snabb ax jag "pluttrar" gärna fram i lagom fart. ()p
-
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!
sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.
en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas.
jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?
MVH/GoranP
går nog inte på vilken 4hjuling som helst.. man måste ju kunna montera en remskiva på vevaxeln isåfall.
på min arctic cat är det ju så från fabrik, 0:35 in i denna filmen ser du hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=BMkT4OI_34o
Ja det såg bra ut men går inte att montera på min CF men det verkade läckert och rejält med en diesel det skulle jag gott kunna ha jag har inga krav på höga farter eller snabb ax jag "pluttrar" gärna fram i lagom fart. ()p
med lite pill går det säkert! CF har ju en recoilstart, om man plockar veck den så sticker det säkert fram en axeltapp från vevaxeln där bakom, på den kan man då sätta en remskiva... men men, ganska mycket jobb..
-
Er det noen av dere som har målt spenningen på starteren når dere prøver å starte? evt måle batteri spenningen? Skal jo dra rundt viss spenningen er bra nede på starteren!!
-
Er det noen av dere som har målt spenningen på starteren når dere prøver å starte? evt måle batteri spenningen? Skal jo dra rundt viss spenningen er bra nede på starteren!!
Bytte in min Linhai och köpte en X7 igår och enligt leverantören så har jag fått en uppdaterad maskin med större batteri som standard. Verkar som att tillverkaren anser att batteriet måste vara större för att orka med 600cc. Är nu bara inne på dag två med min nya X7 och den startar mycket lätt utan problem.
/Blizzter