ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: StenHardon skrivet 15 maj 2006 kl. 15:48:07

Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 15 maj 2006 kl. 15:48:07
Först va de bromsoket å nu höll den där stora mutter som håller fast bakaxeln på å låssna :evil:  å den e de inte heller någon som har rört va jag vet iaf. Så nu blir de en ricktig genomgång av alla skruvar så att man inte tappar motorn eller nått nån vacker dag när man e ute å åker...
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Hubbe skrivet 15 maj 2006 kl. 16:36:35
Kanske dags att ända signatur då..?
Själv skulle jag varit skogstokig om maskinen varit så dåligt ihopskruvad. Är ju livsfarligt. Lämna in till ÅF för genomgång av allt.
Har inte behövt dra åt en enda skruv på min SMC hittills. (givetvis har jag kollat då och då eftersom de kan vibrera loss efter ett tag.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: sunfire skrivet 15 maj 2006 kl. 17:18:02
Jag ahr inte behövt dra åt några skruvar på min. Men det kanske är sådant som dom gjort i samband med service...
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 15 maj 2006 kl. 19:38:35
Hehe jo man kan ju tycka att man skulle bli redigt sur men de e för kul å åka föra slösa tid på å gå å va grinig. å jag hade en SMC innan å den va de inget som låssna på inte va jag kommer ihåg iaf. Jag tror bara att de e dom där asiaterna som är för klena så dom årkar inte dra åt prylarna ordentligt å jag skriver ute de här messt för att varna andra lite så att dom inte råkar ut för nå otrevligheter å de vore bra om anndra också skrev ute saker som dom hittar som kan vara bra å veta.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Elin skrivet 15 maj 2006 kl. 21:07:09
Ja än har allt suttit fast på SMC:n.
Men vid varje service brukar jag kontrollera alla bultar så dom sitter :)! säkrast så!
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: knagg skrivet 15 maj 2006 kl. 21:12:36
På min kines maskin  är varenda skruv lös efter dagens runda, ja ialla fall dom som finns kvar för hälften har ramlat bort...
Jag har ändå inte kört särskilt våldsamt men den viberera ju mycket så det är inte så konstigt att skruvarna lossnar

Får ta och gå om maskinen imorgon så jag inte tappar kylaren  :roll:

Men sånt är livet, bara motorn fungerar så är jag glad, sen om jag får byta några skruvar gör inte så mycket
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Hubbe skrivet 16 maj 2006 kl. 00:03:18
Citat från: "knagg"
På min kines maskin  är varenda skruv lös efter dagens runda, ja ialla fall dom som finns kvar för hälften har ramlat bort...
Jag har ändå inte kört särskilt våldsamt men den viberera ju mycket så det är inte så konstigt att skruvarna lossnar

Får ta och gå om maskinen imorgon så jag inte tappar kylaren  :roll:

Men sånt är livet, bara motorn fungerar så är jag glad, sen om jag får byta några skruvar gör inte så mycket

Jo, en Kinesmaskin för billiga pengar kan man ju acceptera sånt på.
Men Dinlin är varken Kines eller särskilt billig och därför anser jag det vara helt oacceptabelt att sakerna lossnar, speciellt på maskiner för vägbruk, de har ju faktiskt registrerats och godkänts med ngn form av certifiering.

Det är JÄTTEBRA att du varnar och informerar, kan ju nämna att det först jag gjorde var ju att gå ut med hylsnyckel satsen och drog lite i alla bultar. Fatta att få ett tappat bromsok på vänsterfram i 90km/h och mötande trafik... Då är det tack och godnatt.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Jocke72 skrivet 16 maj 2006 kl. 10:57:47
Locktite is your friend... ;)


Trodde jag alla lärt sig som kör enstånka!


/J
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Hanen skrivet 16 maj 2006 kl. 12:28:06
Locktite är ovärderligt, men hur är det, tål det bensin?
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: StenHardon skrivet 16 maj 2006 kl. 12:58:21
Jo de blir nog till å köpa en gigantisk flaska Locktite å dränka håjen i  :twisted:
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: rickyboy skrivet 17 maj 2006 kl. 22:37:33
Jahapp en mutter borta efter 15 mils körning med min nya maskin  de började när jag var ute häromdan som jag tycke att de var nåt som inte lät rätt i upphängningen. Så jag gick runt med fettsprutan en sväng idag innan jag for ut, å pumpade i en skvätt (de gick i en hel del faktisk innan de gick lite trögare å pumpa). Då jag märkte att de saknades mutter på bulten som håller ihop bak dämparen med svingen puls att bulten hade glidit så att de var bara i ena fästet som bulten satt i så de va bara å byta bult och leta reda på en låg M10 mutter. tur inte man kör så väldans hårt nu under inkörningen, annars lär väll fästet spricka eller böja sig, som de gjorde i boggie på skotern min i vintras, då böjde sig dämparen till o med. Så jag kan ju säja att jag hade turen med mig.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 17 maj 2006 kl. 23:12:48
man ska tydligen mecka imorrn 8O  8O  8O  loctite...är bra ... :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Gabber skrivet 19 maj 2006 kl. 23:38:46
Det ska man nog ha som rutin när man köper nya atvs att kolla så alla muttrar och bultar sitter som dom ska.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 20 maj 2006 kl. 00:33:11
Kör man 450n ostrypt blir det mera vibrationer. Det kan göra att saker lossnar trots att det inte borde det, men kör man ostrypt så är det ingen garantiåtgärd.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 20 maj 2006 kl. 08:33:53
Citat från: "TeknikOchFritid"
Kör man 450n ostrypt blir det mera vibrationer. Det kan göra att saker lossnar trots att det inte borde det, men kör man ostrypt så är det ingen garantiåtgärd.


Hmmmmm..... men jag som bara anv. knappt halv gas törs inte gasa mer... då borde väl garantin gälla. då strypningen sitter hos mig. ??? :D
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: zacka skrivet 20 maj 2006 kl. 11:24:02
Men har inte dinlin lås sprintar på muttrarna
På min smc så är det nästan på de flesta muttrar till t ex stötdämpare, framvagn, nav mutter, osv...

det gör att inte muttern kan gänga ur sig
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Mickev skrivet 21 maj 2006 kl. 19:55:07
Tror det är bara navmuttern som har låssprint på dinlin. Gängerna på ena framhjulsnavet var kaputt på min idag, misstänker att fabriken skruvat på muttern fel vid monteringen, ska ev göra ett hållfasthetstest på tappen för att se om härdningen misslyckades, för det kändes som blötstål.
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 21 maj 2006 kl. 20:01:13
oflyt...min ville inte starta i morse..kollade om den fick gnista vilket den fick,,ett jäv...skruvande för att kolla gnistan...med lite startgas o vilja efter tre tire timmars kollande o skruvande funka den plötsligt igen...och man vet inte vad felet var antagligen måste jag ha surat ner den ordentligt.... :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: rb skrivet 23 maj 2006 kl. 15:08:12
inte säkert som jag skrivit tidigare så trodde jag att jag hadde fått
en loppa på tändstiftet men det visade sig att det var skräp i tanken
ifrån packningen i tanklocket som har följt med ner i förgasaren och
spökade  :evil:  ta bort bensin slangen och blåååås du märker om det är
stopp töm tank ock förgasare och sätt dit ett bensinfilter fort som tusan
det börjar bli ett vanligt fel hör fler och fler som får samma fel :idea:

obs skräpet är så pass litet att det täpper till och släpper av och till min
dinli tvärdog när jag körde fortare än 100km/h
Titel: Nä nu får dom ta å lära sig skruva!!!
Skrivet av: Mickev skrivet 23 maj 2006 kl. 17:43:21
Den packningen i tanklocket har värdelös passning. På Rickards maskin lossnade en stor bit av den (vilket var bra så man hittar den) och på min är den en bit som är på gång att lossna också. Ska ta med skalpellen och putsa till den så den passar bättre.