ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Redline skrivet 28 november 2010 kl. 19:14:43
-
Tjenare!
Brukar köra bil upp till Finska lappland från Göteborg, men man saknar alltid en fyrhjuling där uppe...
Så jag tänkte köra upp med en fyrhjuling, det är ca:200mil en väg.
Så min fråga vilken är bäst till detta? (skall köpa en begagnad)
Klarar en fyrhjuling änns 400mil utan att renoveras?
Alltså behöver jag lite tips på en fyrhjuling, som är bra att köra långa sträckor.'
Såklart vägreggad, registrerad för 2 personer (om det finns).
Jag själv kan inget om fyrhjulingar, min första tanke är en Yamaha raptor 700 eller liknande,
men det finns säkert mängder av bättre alternativ.
Vad är era tips?
Mvh/fredrik
-
Ska väl inte vara några problem på en Raptor 700 rent maskin mässigt.
Bara att serva innan och efter så är det inga problem.
Vissa skulle säkert göra en service i Finland också.
Renovera ska du inte behöva göra på många 1000mil med en sån maskin.
-
Okok, låter bra :)
Hur är en sådan att köra på motorväg? med orginal drev och 2 personer på? tänker främst på hastigheten.
-
Lite mer exakt vad är det du tänker på gällande hastigheten?
Om den klarar skyltad fart?
Ja.
Viss uppdrevning brukar rekommenderas generellt, typ en kugg fram... skall man sen dessutom plöja gröna vägar så rekommenderas det verkligen med uppdrevning.
Sen finns det säkert fyrhjulingar som kräver omfattande renoveringar efter 400 mil, Raptor 700 är dock inte en av de.
De har ett serviceintervall på 240 mil, men åker man uppdrevat och snällt på landsväg kan man utöka de intervallen en hel del.
Min landsvägsquad är närmare en halvmeter längre än tex en Raptor och det gör att passagerare åker med finfint.. dessutom är det 750 mils serviceintervall... så visst finns det quads som håller!
-
En Raptor700 funkar bra att åka på motorväg med. Men man bör dreva den ett kugg fram.
Orginal gör dom ca 115km och med ett kugg fram ca 130km.
Inga problem att marcha i 110km med drevat.
Går att åka 2 på men man får inte vara för stora då kan det bli trångt och ska du sen ha packning för en långresa så blir det sämmre men det går.
Kolla även på Kawasaki KFX700 den är större och den funkar bra att åka längre sträckor med och den funkar bättre att åka 2 på + packning.
Toppfart ca 120km.
Finns dom som åkt långresor på ett par hundra mil med Kawa och det har funkat utan problem.
-
Det jag tänker på mest är slitage man vill ju inte stå 200mil hemmifrån med en rasad motor, göra en service där är ju inga problem.
Får kolla mer på en Kawasaki.
Det ultimata väl uppe i finland är ju en terräng atv pga alla skotervägar och terrängen där uppe...
Men att köra en sådan upp dit är väll svårare? dom är väll lågt växlade och topphastigheten är väll låg?
dom ser ut att vara ostabila i höga hastigheter.
Jag har kört mycket fyrhjulig dock i skogen har aldrig varit ute på asfalten och kört. (knappt grusväg, bara traktorstigar och ren skog)
-
Det är inga problem med varken stabilitet eller hastigheten på en terräng-atv om man har vettiga (dvs runda hjul som har balans)...
En liten 300 har klart problem, men med tex CanAm Outlander 800 kan du lätt ligga i omkörningsfilen och plocka bil efter bil.
Atv:s har oftast CVT och de levererar en hel del ljud... annars är det väl inga problem.
tänk dock på att terrängdäck knappast är avsedda för asfaltsåka, så lägger man 500 mil kan man nog i många fall räkna dem som totalslut.
Det gäller även crossdäck som sitter original på tex Raptor mfl.
-
Man kan ju ha dragkrok på både ATV och quad och då kan man ha ett litet släp med packning extra fälgar med grusdäck tex.
-
Ja... eller ännu hellre en bil med kula och en släp efter den.. och hjulingen därpå! :headbang:
Sitta med ryggstöd, farthållare, vind- och väderskydd... ac... stereo... osv osv...
För att inte tala om säkerheten, lastmöjligheterna och ekonomin... en fyrhjuling med dessa kubiken och hastigheterna tar liksom bränsle som en bil, och skall man köpa dubbla uppsättningar hjul så lönar det sig ju att dra den på släp istället. :whip:
-
Ja det är väl det skönaste men knappast roligast! ()p
Fast vette fan hur man är efter 200 mil nostop körning på en 4-hjuling! :hmmm:
-
Ja det är väl det skönaste men knappast roligast! ()p
Fast vette fan hur man är efter 200 mil nostop körning på en 4-hjuling! :hmmm:
kall, slut i kroppen, regnar det så är man dessutom blöt!
Men det bästa av allt är att man slutar aldrig le en sekund! :headbang: :headbang: :DV
-
Ja riktiga däck hade jag tänkt mig.
Svårt val mellan atv och quad, men om man tänker last möjligheter och komfort kanske en atv e bättre.
Dock kan man ju inte leka på samma sett som med en quad.
Bil är så tråkigt :P det har jag gjort 2ggr det blir bara attt man ligger och kör svin fort genom hela sverige, en annan grej med en atv.
Jag får ta och kolla på lite olika, nu har jag iallafall fått många tips :)
-
Man får göra det till ett äventyr och kanske stanna nånstans på vägen och sova lite!
Snackar vi sommar eller vinter tid?
-
Varför kan man inte leka meden ATV som med en quad?
Klart de inte är lika smidiga som en quad, men tror du har fel referens på atv:er... det verkade ju så när du inte ens åkt grusväg och trodde de inte skulle orka åka på landsväg, typ.
En Outlander accar 0-100 på lite över fem sekunder har jag för mig...
Översätt det till bilvärlden så skall du se att det faktiskt är rätt vassa siffror!
Så nog fasen kan man busa med en ATV!!! :headbang:
Däremot är 200 mil enkel sträcka på en fyrhjuling är inte till tusen säkert att det är så särskilt kul...
Man hör ju aldrig om de som åker på Europatouring med fyrhjuling tex medan det dräller av tvåhjulingar som lätt åker 500 mil på en vecka osv.
Personligen har jag aldrig kört över ens 100 mil på en dag med fyrhjuling, bara typ 60-70 som max några gånger... och då är man rätt nöjd.
En sak till man får ha med i beräkningen är ju tankstoppen.
En Raptor behöver soppa typ 40 gånger på en sådan resa... typ tio liter per gång.
En Kawa KFX har större tank, men har tyckt mig se att de sväljer en hel del mer soppa, så stoppen är nog lika täta där.
En ATV har ofta en tank på tjugotalet liter så en CanAm tex nöjer sig med lite glesare antal stopp medan en Polaris som ju tar en del mer bensin okså vill ha täta stopp.
Med bil blir det ju inga specifika tankstopp om man inte vill... tanka var femtionde mil är väl typ när man skall äta ändå så...
-
Man får göra det till ett äventyr och kanske stanna nånstans på vägen och sova lite!
Snackar vi sommar eller vinter tid?
Haha, jo att åka 200 mil i ett sträck utan övernattning är nog lite VÄL skarpt!
...att sen dessutom göra det på vintern???
Eller?
200 mil i ett svep på vintern till Finland.... oj, nu känner jag mig väldigt klen... för det alternativet fanns inte i min värld.
-
Inte min heller! :lol:
Men han kanske är finne du vet! ()p
-
Nej jag skall köra på sommaren, skulle inte änns åka bil upp dit nu :p
Jo klart man kan leka med en atv men eftersom jag vill ju ha den till annat med så känns det ju roligare med en quad när man kör inne i stan och ute på grusvägar m.m
Sen kör jag ju inte i sträck får tälta på vägen, sen hur många gånger det blir vet jag inte
Med bil kör jag oavbrutet bara käkar, pissar och tankar
Men det lutar åt en atv med tanke på last möjligheter och att den är bättre
när man väl kommit upp till vildmarken, kommer ju behöva jeepdunkar med bensin
eftersom det är 4mil till närmaste bensinstation ifrån stugan.
Stugan ligger i norra Finland vid ryska gränsen, så det blir en utmaning att köra dit med en atv, så det blir en del planerande...
Men nu har jag ju mer koll på atv-delen iallafall får kolla ut en bra, jag kanske märker efter att jag haft den ett tag att jag inte vill köra den så långt.
Om jag gör det ska jag skriva en tråd om hur det gick :)
Tack för all info!
Mvh/Fredrik
-
Glöm inte kameran isf!!!
:headbang:
-
Jag och polarna vill ju åka till Danmark med våra quadar men det är ju iofs inte 200mil. ()p
-
Nej jag skall köra på sommaren, skulle inte änns åka bil upp dit nu :p
Jo klart man kan leka med en atv men eftersom jag vill ju ha den till annat med så känns det ju roligare med en quad när man kör inne i stan och ute på grusvägar m.m
Sen kör jag ju inte i sträck får tälta på vägen, sen hur många gånger det blir vet jag inte
Med bil kör jag oavbrutet bara käkar, pissar och tankar
Men det lutar åt en atv med tanke på last möjligheter och att den är bättre
när man väl kommit upp till vildmarken, kommer ju behöva jeepdunkar med bensin
eftersom det är 4mil till närmaste bensinstation ifrån stugan.
Stugan ligger i norra Finland vid ryska gränsen, så det blir en utmaning att köra dit med en atv, så det blir en del planerande...
Men nu har jag ju mer koll på atv-delen iallafall får kolla ut en bra, jag kanske märker efter att jag haft den ett tag att jag inte vill köra den så långt.
Om jag gör det ska jag skriva en tråd om hur det gick :)
Tack för all info!
Mvh/Fredrik
Långfärd minsann, du får tuta när du passerar luleå. :D
//Erik
-
Jag håller nog med Hydro, en Outlander 800 är en mycket duglig långfärdsmaskin och skulle bli mitt val.
På den långa modellen av Outlandern färdas två personer kungligt och mycket packning inkl extra bensin kan tas med.
Någon annan ATV som skulle vara lika bra att åka 90-110km/tim med vet jag inte.
Att köra enbart på stora asfalt vägar och motorvägar verkar hur tråkigt som helst och inget jag skulle vilja göra.
Men gör du det så kan du nog räkna med att 90km/tim är en lagom marsch fart och glöm inte öronpropparna!
Jag har kört en sträcka av 220mil ToR på 90% grusvägar från mellansverige upp till övre norrland med en Outlander 800
utrustad med nya orginal däck som var ungefär 50% slitna vid hemkomsten. 17-18mil mellan tankstoppen och det tycker jag var otroligt bra med tanke på den höga hastigheten på grus (typ rallykörning) och ca: 80kg bagage på hojen.
-
men har du bråttom till Finland kan den här filmen vara nått att få inspiration från ()p
http://www.youtube.com/watch?v=XP1RwpifBCs&feature=related
-
Bara 165 km/h ju...
Förvisso är det lite tufft med vinden då, men med en ruta så!
-
Lite nyfiken på vart du har stugan?
Har själv en stuga i de området du pratar om. Jag o brorsan hade uppe våra raptorer i somras men dock så drog jag upp dom med släp.
-
jag skulle nog säga en UTV, förvisso aldrig kört eller ens suttit i någon men känns som ett bra fordon att kombinera åka långt och ha kul i ()p montera någon riktigt go stol skaffa en hjälm med inbyggda hörlurar och dra iväg
skulle aldrig fåför mig att köra någon atv/quad hundratals mil...kört 5km väg sen brukar jag vara rätt uttråkad, stelt och drygt till 100% på vägen! skulle jag köra så långt skulle jag nog rekomendera en oregistrerad så det blir någon sorts spänning i de hela!
köp quad och dra den på släp och sen släpp loss den i en grusgrop eller liknande där den är rolig!!
-
skulle jag köra så långt skulle jag nog rekomendera en oregistrerad så det blir någon sorts spänning i de hela!
Du har verkligen klockrena kommentarer ibland, klart man ska öka spänningen med risk för indraget körkort och böter. :lol:
-
skulle jag köra så långt skulle jag nog rekomendera en oregistrerad så det blir någon sorts spänning i de hela!
Du har verkligen klockrena kommentarer ibland, klart man ska öka spänningen med risk för indraget körkort och böter. :lol:
Och skulle det vara så svårt med en vägreggad?
Haft körtkort i 45min en gång när det var dags igen. :lol:
-
Lite nyfiken på vart du har stugan?
Har själv en stuga i de området du pratar om. Jag o brorsan hade uppe våra raptorer i somras men dock så drog jag upp dom med släp.
Stugan ligger i kursu, det ligger 2 mil ifrån salla (mot ryssland) och 4mil till kemijärvi (mot sverige).
-
jag och en polare åkte på varsin dinli 450 från sthlm upp till backe som ligger i nord västra ångermanland, 70 mil utan problem och sen tillbaka, drevat och trimmat gick de fint att ligga och hålla 120 hela vägen,
men lite tur hade man,, efter att ha kommit till sthlm igen så for vi en sväng dagen efter och då skar min bakaxel :) men fan va kul de va,, skulle lätt göra om de,
-
Lite nyfiken på vart du har stugan?
Har själv en stuga i de området du pratar om. Jag o brorsan hade uppe våra raptorer i somras men dock så drog jag upp dom med släp.
Stugan ligger i kursu, det ligger 2 mil ifrån salla (mot ryssland) och 4mil till kemijärvi (mot sverige).
Har en i Savukoski, 5-6mil ovanför dig ()p