ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Henrik_x2 skrivet 28 november 2010 kl. 18:02:20
-
Hur svårväxlade är era nya Goes?
R N H - kan jag få i om man gungar maskinen fram och tillbaks. med/utan fotbroms.
L riktigt svårt att komma fram till läget och det hoppar i först när man ger lite gas.
P har jag aldrig lyckats komma till.
Är det normalt de första milen eller bör man lämna in den?
-
Tyvärr är det nog så att det är normalt, men klaga så kanske de har något att säga. Jag fick inte heller i P läget på min men det visade sej bara att vajern till bromsen var för hårt spänd.
En annan sak som är gjort på min maskin är att spärren som gör att det inte går att växla utan att bromsen är åt är borttagen. Vart stor skillnad enligt förra ägaren.
Nu har jag ingen ny men min -08 som har gått runt 370mil är fortfarande vrång.
-
Hej. Min 520 Steel blev lättväxlad efter bara 5mil körning ungefär, men den är fortfarande lite seg tills den blivit varm, men sen går det som smör, P- var och är forfarande seg som fan men min åf tipsade mig om att kolla muttern till justeringen av p-bromsen, Vissa har tydligen tappat den muttern för att den varit för dåligt spänd mot fjädern och vibrerat loss. Så kanske är så att de börjat dra dem lite FÖR hårt istället så man får lossa lite o sätta en låsmutter bakom så den inte kan vibrera loss ?
-
har kört 280 mil me våran nu från -09 å den är trög ,L är svår att få i + att man måste ha lite gas å gunga som sagt för att växlarna ska gå i .
-
Sätt er ner och titta hur den bör fungera och sen justera länkaget till bästa mittläget, det brukar funka om dom, nu inte är felkonstruerade...
//jens
-
Det Första man bör göra är att :
* Innanför höger framhjul så tar man bort plasten som sitter mot fotbaljan, inne i hjulhuset sett.
* Längst ner ser man fotbromsen o dess länkage, + ett flertal fjädrar.
* En är till bromljuskontakten,en från handbromsen, en är till fotpedalens återgång, den sista till vxl föraren.
* Justera den som går till vxl föraren, den ska spännas nedåt. (Alt ta bort Hela vajern ända upp till spaken.
Funktionen är så att När man bromsar, trycker Ner pedalen, så drar pedalen i en vajer som i sin tur, i vxl spaks sidan, så dras en liten "pitt" Ur så vxl föraren kan glida förbi. Dras inte "pitten" tillräckligt långt Ur så blir det så att själva "ollat" bromsar du man drar i vxl spaken.
Helvete, det var nog den Mest erotiska förklaring Jag gett till nån kille nån gång, för du är väl ingen tjej?
-
()pGillar den beskrivningen :headbang:
-
min arctic cat kan också vara svårväxlad ibland om transmissionen står i spänn, trots att ingen ollat på mi växelspak :sunny:
men det är ju rätt normalt att det blir så här, när jag provade mikos CF så kändes den ju lite svårväxlad speciellt att få i lågen, men eftersom jag vet vad som sker inuti växellådan när man rör på spaken (kransar som ska gå i ingrepp) så är det inga problem för antingen gungar man lite på maskinen om man står på plan mark så hoppar spaken rätt, eller om man står i en uppförsbacke och har t.ex. kört fast på L-läget och vill växla till R men spaken sitter fast pga att det spänner i transmissionen så håller man inne bromsen och gör ett ryck med gasen så maskinen hoppar framåt, då bör det gå lätt att växla eftersom bromsen håller maskinen still istället för att växellådan gör det.
att få ur P-läget på bilem om den står i en backe kan också vara besvärligt då det är en "pitt" som ska föras in mellan kuggarna ^-^
men på bilen funkar det tyvärr inte att gunga den... lite för mycket vikt, så där får man slita tag i spaken och hoppas att inget går av... eller så trampar man ner P-bromspedalen innan man lägger i P-läget på lådan så slipper man få spänn i transmissionen, om P-bromsen funkar vill säga men det ser jag bara till att den gör en gång om året ^-^
-
min arctic cat kan också vara svårväxlad ibland om transmissionen står i spänn, trots att ingen ollat på mi växelspak :sunny:
men det är ju rätt normalt att det blir så här, när jag provade mikos CF så kändes den ju lite svårväxlad speciellt att få i lågen, men eftersom jag vet vad som sker inuti växellådan när man rör på spaken (kransar som ska gå i ingrepp) så är det inga problem för antingen gungar man lite på maskinen om man står på plan mark så hoppar spaken rätt, eller om man står i en uppförsbacke och har t.ex. kört fast på L-läget och vill växla till R men spaken sitter fast pga att det spänner i transmissionen så håller man inne bromsen och gör ett ryck med gasen så maskinen hoppar framåt, då bör det gå lätt att växla eftersom bromsen håller maskinen still istället för att växellådan gör det.
att få ur P-läget på bilem om den står i en backe kan också vara besvärligt då det är en "pitt" som ska föras in mellan kuggarna ^-^
men på bilen funkar det tyvärr inte att gunga den... lite för mycket vikt, så där får man slita tag i spaken och hoppas att inget går av... eller så trampar man ner P-bromspedalen innan man lägger i P-läget på lådan så slipper man få spänn i transmissionen, om P-bromsen funkar vill säga men det ser jag bara till att den gör en gång om året ^-^
Om man står upptryckt med plogen mot en snövall då och inte kan komma en millimeter framåt hur gör man då ?
har råkat ut för detta några gånger med min cf500 jobbigt när man står i en snödriva och inte får i backen.
dock har jag upptäckt nått spännande. om jag försöker höja plogen lite så brukar växeln hoppa i ganska spännande.
-
min arctic cat kan också vara svårväxlad ibland om transmissionen står i spänn, trots att ingen ollat på mi växelspak :sunny:
men det är ju rätt normalt att det blir så här, när jag provade mikos CF så kändes den ju lite svårväxlad speciellt att få i lågen, men eftersom jag vet vad som sker inuti växellådan när man rör på spaken (kransar som ska gå i ingrepp) så är det inga problem för antingen gungar man lite på maskinen om man står på plan mark så hoppar spaken rätt, eller om man står i en uppförsbacke och har t.ex. kört fast på L-läget och vill växla till R men spaken sitter fast pga att det spänner i transmissionen så håller man inne bromsen och gör ett ryck med gasen så maskinen hoppar framåt, då bör det gå lätt att växla eftersom bromsen håller maskinen still istället för att växellådan gör det.
att få ur P-läget på bilem om den står i en backe kan också vara besvärligt då det är en "pitt" som ska föras in mellan kuggarna ^-^
men på bilen funkar det tyvärr inte att gunga den... lite för mycket vikt, så där får man slita tag i spaken och hoppas att inget går av... eller så trampar man ner P-bromspedalen innan man lägger i P-läget på lådan så slipper man få spänn i transmissionen, om P-bromsen funkar vill säga men det ser jag bara till att den gör en gång om året ^-^
Om man står upptryckt med plogen mot en snövall då och inte kan komma en millimeter framåt hur gör man då ?
har råkat ut för detta några gånger med min cf500 jobbigt när man står i en snödriva och inte får i backen.
dock har jag upptäckt nått spännande. om jag försöker höja plogen lite så brukar växeln hoppa i ganska spännande.
du gör då ett gasande framåt ändå, om plogen sitter fast mot snövallen så spinner antagligen hjulen till litegrann, och direkt du släpper gasen så trampar du ner bromsen, då tas spännet i transmissionen upp och det borde gå lättare
-
Hittade ett fenomen som till viss del löste mina problem. från växelspaken till växelföraren går en arm
som är gängad i ändarna där sitter det låsmuttrar som gör så att den hålls i läge efter man spänt upp den
dom muttrarna hade lossnat. efter åtdragning av dom fungerar det lite bättre.
-
jar beställt en goes 520 med plog o 3 års garanti?
fattar inte va ni håller på med ?
minsta fel in med skiten te affåren bara ?
sit i va han mummlar om 3 års garanti servicar skötta
bara o fixa --
tro fan garantin inte håller när ni lagar sönder med o greja '
va köper man nytt för oavsett kina eller annat _/
micael
´+
-
ja tog bort bromsspärren sen smörjde ja me krypolja innanför gummit ,om man petar lite me mejsel så kommer man åt""""
sen gick de som smör ,våran har ja växlat felfritt med i snart 500 mil en 08:a
-
Hej. Min 520 Steel blev lättväxlad efter bara 5mil körning ungefär, men den är fortfarande lite seg tills den blivit varm, men sen går det som smör, P- var och är forfarande seg som fan men min åf tipsade mig om att kolla muttern till justeringen av p-bromsen, Vissa har tydligen tappat den muttern för att den varit för dåligt spänd mot fjädern och vibrerat loss. Så kanske är så att de börjat dra dem lite FÖR hårt istället så man får lossa lite o sätta en låsmutter bakom så den inte kan vibrera loss ?
Hej, tyckte också att min var lite trög dom första tio milen, men sedan så blev den smidigare för varje mil, nu efter ca 20mil är det inga problem.Kanon nöjd ännu så länge
-
Det Första man bör göra är att :
* Innanför höger framhjul så tar man bort plasten som sitter mot fotbaljan, inne i hjulhuset sett.
* Längst ner ser man fotbromsen o dess länkage, + ett flertal fjädrar.
* En är till bromljuskontakten,en från handbromsen, en är till fotpedalens återgång, den sista till vxl föraren.
* Justera den som går till vxl föraren, den ska spännas nedåt. (Alt ta bort Hela vajern ända upp till spaken.
Funktionen är så att När man bromsar, trycker Ner pedalen, så drar pedalen i en vajer som i sin tur, i vxl spaks sidan, så dras en liten "pitt" Ur så vxl föraren kan glida förbi. Dras inte "pitten" tillräckligt långt Ur så blir det så att själva "ollat" bromsar du man drar i vxl spaken.
Helvete, det var nog den Mest erotiska förklaring Jag gett till nån kille nån gång, för du är väl ingen tjej?
Supertack! Fick hem min Goes 450 igår 2021 07 17. Stört omöjligt att lägga i N / L / H.
Fick ta i med knät för att få den av släpet. Hittade vajern t växelväljaren å nu funkar det som smort!!