ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 28 november 2010 kl. 09:27:51
-
Hej, min kazuma 250 har problemet att startrelät slutar att släppa igenom ström när man aktiverar det (klickar väldigt starkt) hela tiden men det är bara när batterit helt är fullt det släpper igenom ström. kopplade förbi relät och start motorn drar runt motorn i en jäkla fart, testade även attt mäta motståndet i relät och det komm INGEN anslutning alls när det var aktiverat.
Kan man testa med ett 24volts lamp relä eller kommer det inte hålla? :dntknow:
Tack på förhand / Jan
-
Det funkar inte att sätta dit 24 voltsrelä, det kommer inte att dra. Du ska leta upp ett relä som är till glödning på nån gammal dieselbil. Kommer inte på nån bra just nu, men nån -80 talsdiesel borde ha. Ex vw, opel, merca. Amerikanska Ford har stort startrelä löst i innerskärmen istället för på startmotorn. Lättast är nog att åka till närmast biltillbehörsbutik och fråga efter något kraftigt relä, med lite tur vet den bakom disken vad som kan passa. Det skall alltså tåla många ampere, kan tänka mig minst 100A, därför funkar det inte med vanliga relä till extraljus.
-
Har du tillgång till en skrotad 12 volts startmotor så kan du på den demontera solinoiden (tror det stavas så) den klunsen som den grova kabeln sitter på, och använda den som startrelä, med lite händighet så går det att fixa, och du får ett startrelä som tål ordentliget med ampere´
MVH Göran
-
Husqvarna har ett väldigt fint startrelä monterat på sina Rider modeller. kostar några hundralappar nytt hos din qvarna ÅF.
Klarar helt klart uppgiften.
-
Okay tack för svaren :)
Har en bilskrot nån enstaka kilometer hemmifrån så får la åka dit och kolla nån dag här :P Är inte 100 på heller om det är reläerna som har "självdött" eller inte.
Sladdarna som har med relät att göra är rena mysteriet, står nog inte helt rätt till ialafall men vet inte om det ska kunnat orsaka att det gått sönder.
-
testade även attt mäta motståndet i relät och det komm INGEN anslutning alls när det var aktiverat.
Om reläet klickar så "drar" det ju iaf då ska det vara kontakt genom det.
Annars brukar det vara kontakterna i reläet som är brända så att anslutningarna inte får så bra kontakt.
Orginal startreläena på kinamaskinerna brukar inte se så kraftiga ut, och har inte heller mätt hur mycket en startmotor till en sådan drar.
Så det är lite svårt o veta hur stort relä man behöver
Ett tips på ersättare skulle kunna vara ett vanligt typ "skiljerelä" som man brukar använda till tex bilstereo eller båtar när man har flera batterier.
Dom bör ju klara de strömmar som blir ...
Jag köpte 2 st som klarade 180 A för ca 200:-/st på en billjudfirma i Umeå får något år sedan.
Ett använde jag fö att skilja på batterierna när jag inte hade bilen igång.
Det andra använde jag till extraljusen.
Det var ett sånt här relä -->
http://www.blekingebilradio.se/product.html/autoleads-pc4-30-rela?category_id=202 (http://www.blekingebilradio.se/product.html/autoleads-pc4-30-rela?category_id=202)
Startreläet på min Badboy gick sönder efter ca 14 månader men de fick jag utbytt på garantin.
Annars hade ett nytt kostat 150:-
http://www.superbilligt.se/product/r%C3%B6er-2493/ (http://www.superbilligt.se/product/r%C3%B6er-2493/)
Sedan är det nog rätt ojämn kvalitet på dem så det är lite av en chansning att köpa ett nytt :-\