ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Tirill skrivet 23 november 2010 kl. 22:26:57
-
Har i dagarna haft min Yamaha Kodiak 400 (-01a) i 10 år. Fick väl en av de första vattenkylda maskinerna som kom til Sverige.
Måste säga att detta har varit en makalös maskin! Använt den till ett småbruk ute på en Ö på västkusten. Trots att den gått en hel del under alla årstider så har den aldrig någonsin krånglat. Det enda jag har gjort är att byta batteri samt att jag har smort upp bromskalipern bak vid ett tillfälle.
Använder den bl.a. till att dra en båttrailer med ekipagevikt på ca ett ton, och det går om än med vissa vedermödor.
Den orkar men är egentligen lite för lätt för detta.
Kan inte se många nackdelar med denna maskin. Generatorn är lite klen, bara 190W/15 A men funkar trots detta ok, även med en hel del winchkörning.
Som sagt, en otrolig kvalitet på denna maskin, men skulle kanske på sikt önska mig en lite större och framförallt TYNGRE ibland.
Grizzlt 660/700 är ju den naturliga storebror, men skulle vilja ha en maskin med 300kg+ torrvikt. Vi får se vad det kan bli i sinom tid.
-
Om du skulle sälja den nu enligt genomsnittligt Blocketpris samt räkna in alla reparationer du haft, hur dyr skulle då maskinen blivit totalt tror du?
Många köper ju "billiga" maskiner med enbart inköpspriset som grund, så en jämförelse kunde ju vara intressant.
Sen nämner du västkusten... en rätt aggressiv miljö, minst sagt... att den inte varit i sjön förstår jag men där brukar saker kunna börja rosta ändå pga salthalten i luften.
Hur har hjulingen klarat detta?
-
Jag hade ju otur när jag köpte den för 10 år sedan, för jag lyckades ju tajma det just innan Kines och Taiwan modellerrna hade kommit, så jag betalade ju då mellan 80 och 90 för den tror jag. Sen har ju Jappsen fått sanka priset för att i någon mån försöka dämma upp mot konkurrenterna. Skulle tro att en Grizzly 450 idak kostar ca detsamma, men det är ju en annan maskin och 10 år senare.
Som sagt, bor ute i havet och rosten har den klarat hyffsat. Bagagehållare, grillguard och fälgar skall få sig en sandblästring till våren och sen omlackning. Dom e ju lite medfarna men inte så illa ändå.
Vill ändå hävda att kvaliteten på denna är är riktigt bra. Japansk teknik o kvalitet när den är som bäst!
Har ju sneglat bl.a. på dinli 700 centhor, som verkar vara prisvärd, men kan man förvänta sig en så problemfri tillvaro?
Ja, jag skall köra in i nästa år med min Kodiak, sen får vi se....
Den erfarenheten jag har gör ju i alla fall att man kan "räkna hem" en dyrare maskin om man ser över lite tid. Skulle oxå tro att Grizzly 660/700 har motsvarande bra kvalitet då mycket av konceptet är gemsamt.
-
Om du inte behöver en mc-reggad maskin så skulle då jag ha valt en fin begagnad märkesmaskin istället. Eller en ny om du har plånboken och känner för det.
Och om du ska vara på en ö med maskinen så vill du ju ha en så pålitlig maskin som möjligt, även om du får garantier på en ny maskin så är det ju tråkigt att frakta fram och tillbaka. Så en beprövad modell/märke är väl kanske ett bra val.
Ska du köpa ny maskin, så är det väl bra att hitta en åf som känns riktigt bra och har bra rykte. Så man vet att det finns hjälp att få om det behövs.