ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: anders_jon skrivet 14 maj 2006 kl. 01:34:12

Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: anders_jon skrivet 14 maj 2006 kl. 01:34:12
Hej, jag är ny inom atv-världen

Införskaffat en Smc Cbw 250cc -05 för inte så längesedan som jag trivs med. Den är utrustad med 125 munstycke i förgasaren, effektljuddämpare samt konluftilter direkt på förgasaren ("sportluftfilter") och gör 80-85km/h på raksträcka med 40T-drev (har ett 32T men den orka inte sistaväxlen då). Har tänkt att använda den främst som ett transportfordon på vägar och inte i grusgropen. På vägarna krävs indirekt lite extra kraft för att hänga med i trafikrytmen.

Så min fråga till er är om någon som försökt att plocka ut lite extra kraft ut dem, isåfall hur?. Någon som vet eller har erfarenhet av att byta förgasare till en större eller kammar på motorerna?.

Kanske tillåmed någon som har erfarenhet av motorbyte, isåfall till villken motor, hur det passade, villka modifikationer som krävdes och naturligtvis resultatet.

Någon som vet vad det är för förgasare och hur stor den är?.
Hur stort munstycke i förgasaren kan man ha för att utvinna mycket kraft?

Alla tips om hur man ska kunna utvinna lite mer kraft ur fordonet eller vart info var "flaskhalsarna" finns i fordonet är varmt välkommet.

Tack på förhand.
MVH Anders.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 14 maj 2006 kl. 11:10:15
Hejsan !

Själv har ja detta på:

Smc 250 CBW
140 Munstycke
Qmax Helsystem
Öppen orginalburk
40T-Drev
________________

Med detta på går min hoj i 100 - 105 på raksträckor, din borde gå mycket bättre än vad den verkar. Hänger med trafikrytmen alldeles förträffligt.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Turbo skrivet 14 maj 2006 kl. 12:41:10
Flytta ner brickan på trottelnålen till nedersta hacket, sen plockar du bort "hela" locket till luftburken, (filtret sitter ju fastskruvat iallafall), då får du garanterat mer "sprutt" :wink:  :wink:
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: vx888 skrivet 14 maj 2006 kl. 22:03:16
Det måste vara nåt fel på din SMC. Jag har en likadan med effektdämpare bestyckad förgasare. Jag kör med 32 drev ca 105km/h och jag väger över 100 kg. Inga problem med orken.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: zacka skrivet 15 maj 2006 kl. 20:15:38
alla maskiner är olika faktiskt
jag o solo bruka raca på motorvägen o då har vi nästan exakt samma updates förutom att han har helsystem o jag kör med bara bakdämpare (kröken på helsystemet är i princip lika tjockt) o han drar ifrån mig tots att han väger några kilo mer

så det bero nog på säkert inkörning o kanske förgasar justeringar osv...

..//zacka
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Hubbe skrivet 16 maj 2006 kl. 00:07:44
låter som om din går rätt dåligt. Min gjorde med 40T drev 90-95, men varvade ngt fruktansvärt, med 40T drev gör den ungefär detsamma men betydligt snällare varvtal. orkar varva ur gör den inte men den orkar definitivt dra på sista växeln.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Duratec05 skrivet 16 maj 2006 kl. 08:21:28
Era hastigheter ni mätt upp, är det på cykelns hastighetsmätare?

Min 06:a barossa är helt original, och kommer lätt upp över 100 på mätaren... Sen varvar det ju som sagt en hel del, men det går.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Hubbe skrivet 16 maj 2006 kl. 16:08:10
ja,jo det är på hojens mätare. Men man kan faktiskt hålla trafiktempot på 90väg utan problem.
Hastigheten drevat är uppskattad eftersom mätaren går från växellådan. (den visar straxt över 80 med 32 drev c:a 100km/h)
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: orre250cc skrivet 16 maj 2006 kl. 16:17:41
Håller med Hubbe min mätare visar ungefär 85km/t
Uppmätt med bil ca 105km/t
Visserligen är min alldeles för seg på 5:an men min förgasare är orginal
så det ska fixas sen får vi se.....
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Maxiice skrivet 22 maj 2006 kl. 09:45:45
Min smc kunne ge ca 90 på sommaren, då har man lite mindre klæder

selvsagt har jag varit over 100 men då va det som segel mycket vind i ryggen. Jag har provat alt av dysor och even en storre gasar. Det gav bara lite mera på turtall men gav lite mindre enn originalt på lågt varv. Jag var villig at prova det mesta, even octanbooster.. men inte fan. min polare var alltid en meter foran.

Så gjør som jag kjøp en storre quad eller byt motor. cb 450 går inn med lite omsvetsing på ramman under maskinen. det finnes en tråd på dette hær på forumet. :wink:
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Gabber skrivet 22 maj 2006 kl. 22:43:45
kan man inte porta toppen som man gjorde när man hade moppe?
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Hubbe skrivet 23 maj 2006 kl. 00:41:03
jovisst om din motor är 2takt.
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: zacka skrivet 23 maj 2006 kl. 21:58:42
klart du kan porta toppen på den
4taktare bruka man också porta på

men kanske inte på samma sätt som en 2t oppe
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Hubbe skrivet 24 maj 2006 kl. 12:28:18
Man portar väl insuget på 4T? eller har jag fel? Du ändrar väl knappast ventilinloppet utan förbättrar flödet fram till ventilen? Eller är jag ute och cyklar?
Titel: Tacksam för era erfarenheter.
Skrivet av: Jbb669 skrivet 26 juli 2006 kl. 23:27:21
Hmmm, mycket benänmingar hit och dit, smc är väll en hel del olika maskiner med lite olika motorer antar jag, jag har en kazea skyhavk (skratta inte, har inte haft ett enda fel under ett år förutom att framlampan pajat, startat i alla väder utan problem).
Jag vill oxå ha mer klipp i maskineriet, men jag har 2 förgasare, vad ska man köpa för insug för att få ut det mesta möjliga? har efektljudämpare på från ÅF, samt en storlek större drev, inga dura lösningar som förgasare hit och dit, utan hyffsat billiga ide'er nu.
den gör ca 95 som den är nu, men orkar inte riktigt varva ur på 5'an tyvär.