ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: FreddeW skrivet 20 november 2010 kl. 23:47:05
-
Hej.
Har precis köpt en till Barossa, nu har vi två inom familjen.
Skall göra service på dom, vad ska man tänka på?
Det jag mest är ute efter är vilken olja ni kör med, har fått klart för mig att den skall vara en mc olja för våtkoppling, men mer då...
Hur mycket olja går det i och brukar ni göra rent sumpfiltret?
Tack på förhand!
-
Står nog i manualen....men tumregel verkar vara att byta filter vart 150;de mil :rtfm:
-
Står nog i manualen....men tumregel verkar vara att byta filter vart 150;de mil :rtfm:
Om det är oljefiltret du menar så skall det inte bytas eftersom det är sumpfilter, skall bara göras rent...
Manualer har jag inte till nån av maskinerna, därför jag frågar ;-)
-
Den här oljan rekommenderar jag, jag har använt den till både min gamla SMC och till min nya Suzuki utan problem. (dessutom så är den ju inte så jäkla dyr)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/MC-olja-Racing-10W401/
2 liter går det åt enligt vad jag läst i gamla trådar, själv så minns jag inte.... :D
-
Jag kör oxå på biltema oljan
-
Men biltema, Hmm.....
Är det verkligen bra då?
Många pratar om Castrols GPS olja, nån som vet...?
-
Jag kör mina maskiner på Castols GPS, men har även använt Biltemas helsyntetiska förut i någon av maskinerna man haft och är inte rädd att köpa det igen... sen hur bra den är vet jag inte, men den är i alla fall fullt tillräckligt bra.
Åker man hårdtrimmat och/eller kör cross så kanske man skall kolla lite mer, men för normala användare funkar Biltema bra.
Den är dessutom som sagt helsyntetisk medan Castrol GPS är delsyntetisk.
De små SMC-maskinerna har väl dessutom bara nån sil istället för ett riktigt filter va?
Det ger ju en hint om hur känslig motorn i sig är... :whip:
-
Jag kör mina maskiner på Castols GPS, men har även använt Biltemas helsyntetiska förut i någon av maskinerna man haft och är inte rädd att köpa det igen... sen hur bra den är vet jag inte, men den är i alla fall fullt tillräckligt bra.
Åker man hårdtrimmat och/eller kör cross så kanske man skall kolla lite mer, men för normala användare funkar Biltema bra.
Den är dessutom som sagt helsyntetisk medan Castrol GPS är delsyntetisk.
De små SMC-maskinerna har väl dessutom bara nån sil istället för ett riktigt filter va?
Det ger ju en hint om hur känslig motorn i sig är... :whip:
Ska nu byta olja och har köpt castrols GPS. Förre ägaren Hade castrols r4 racing tror jag den hette. Men det måste väl vara överkurs om man inte kör cross :hmmm:
-
Har nu köpt olja.
Vart Valvoline Delsyntet 10 W 40. Skall vara i klass med Castrols GPS.
-
Blir nog bra.
Kör själv Castrol GPS.
-
Läste runt om oljor till SMC 500 RE och började undra en sak, varför kör man inte med märket Mobil? Är inte dom ganska stora inom oljor och smörjmedel?
-
Alla som producerar olja är stora inom olja. Så enkelt är det, de säljs bara under olika namn. Det finns inte så många oljeproducenter i världen, där klassificeringen är viktigast.
-
Ok! Men är Mobil oljorna bra? :hmmm:
-
Duger den här till SMC 500 RE? http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112 (http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112) :hmmm:
-
Mobil1 är bra olja ja, om just den funkar till din maskin ser du på klassningen i din instruktionsbok.
Denna har en rätt hög klassning så den BÖR gå...
Själv kör jag på Castrol GPS för en fjärdedel av priset utom i Eatv:n som de envisas med att hälla i Motorex...
-
Duger den här till SMC 500 RE? http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112 (http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112) :hmmm:
Jag kör den och har inte upplevt några problem.
//Erik
-
Duger den här till SMC 500 RE? http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112 (http://www.jula.se/motorolja-racing-4t-gsp-1-l-624112) :hmmm:
Absolut, kolla i manualen för säkerhets skull att den har motsvarande klassning bara. Men det är ganska troligt. Det är viktigare att byta olja regelbundet än att den har massa coola namn, så länge klassningen på oljan är rätt.