ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Fusklappen skrivet 20 november 2010 kl. 22:26:58
-
Funderar på att köpa en ljuddämpare (slip-on) till Accessen som låter mindre än originalet gör.
Men,,,,,oftast så står det att de passar en viss atv/quad-modell, men vad är det som avgör vad de passar till för maskin? Är det bara fästpunkter eller är det mer avancerat än så?
Finns det något annat än eventuella förberedda fästen som avgör att man inte kan montera en ljuddämpare avsedd för t.ex. Dinli 450 (eller annat märke) på en Access 450? :hmmm:
Borde det inte räcka med att dämparen är avsedd för motsvarande motorstorlek och eventuellt även förgasarbestyckning?
-
Leovince ska väl ha en till Triton 450 och det är ju samma maskin!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7bz1J8gFB30[/youtube]
-
Hmmm, kan det vara så enkelt att det "bara" är att beställa en Leo Vince X3?
-
Hur många slipons låter mindre än original egentligen?
Nu vet jag ju iofs inte hur mycket din dämpare släpper genom, men jag har aldrig hört talas om nån eftermarknadsburk som är tystare än original.
...oavsett hur mycket "quiet cores" man än pluggar in.
-
Jag har inte en aning om det finns slip-on som låter mindre, men en liiiten förhoppning om att det finns alternativa ljuddämpare som är mer genomtänkt konstruerade för att vara någorlunda effektiva att både dämpa ljud och inte strypa effekten för mycket!?
Nåja, man får kanske leva med att man ibland drar igång ett o annat billarm i garaget :whip:
-
Därmed inte sagt att just din dämpare är den tystaste... en gammal Raptordämpare eller Dinli-dito kanske tystar din maskin bättre, vem vet?
Sådana är dessutom betydligt billigare!
Det som skiljer mellan modellanpassade dämpare är infästning och diameter på anslutningsrör, så med hjälp av en svets och en vinkelslip passar alla dämpare alla maskiner! ()p
...eller varför inte bygga om den du redan har?
-
...eller varför inte bygga om den du redan har?
- Ingen verkstad
- ingen svets
- ingen kunskap att bygga om ljuddämpare
Ja, listan kan göras lång :)
Det känns nästan som om man inte ska fundera så mycket mer på att försöka vara tystare i trafiken (främst i garaget) och lägga energin på att köra istället :djump: :)
-
Det är tveklöst avsevärt mycket billigare att låta nån kapa och svetsa lite i den du redan har än att köpa ett slipon, för de är knappast billiga.
(så att vara utan verkstad, svets och allt vad det nu var är alltså ingen ursäkt.. :whip:)
-
Att testa göra en simpel quiet core borde väl vara en bra början? Det klarar du hemma med ett rör och en borrmaskin. Blir det vettigt ljud kan du väl få hjälp med svets om det behövs.
-
Jag kan intyga att accessen är riktigt högljud orginal!
Kört 2 olika med orginal dämpare och båda lät som fan.
-
spelar nog ingen roll hur högljud den är orginal har svårt att tro att en eftermarknads dämpare kommer göra den tystare. där emot kanske ljud nivån kan vara ungefär den samma men ett trevligare ljud än orginal! vill du ha tystare är nog det bästa gula proppar i öronen, du kan nog köpa en livstids förbrukning till samma pris som en ny ljuddämpare ()p
-
Köper man slip on brukar det väl följa med en så kallad db killer och då blir den garanterat tystare än orginal!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r4AzG3Ua-64&feature=related[/youtube]
Kolla den filmen och lyssna så får du en liten aning om hur den låter.
Har inte hört nån(quad) som låter så mycket orginal. :hmmm:
-
Tack för videosnutten Callahan.
Tänk er sedan ett flerbilsgarage klockan sent på natten så blir man kanske inte så poppis. Infarten i garaget är 5-6 meter med skapligt motlut, så man kan inte rulla in i garaget direkt :)
Nåja, framtiden får utvisa vad som händer :)
-
Man behöver ju inte dra järnet precis hela tiden även fast man vill ;) På lågvarv kan man smyga litegrann....
-
Är det en vägreggad maskin du har? Då borde dom väl klara ganska hårda krav... Och gör dom inte det så borde väl åf få lov att hjälpa till med någon lösning.
-
Jo, den är vägreggad. Men,,,då strypningen i ljuddämparen (m.m.) togs bort så att avgaserna fick fritt flöde så blev ju ljudnivån något högre.
ÅF säljer ju "officiellt" strypta maskiner, så de har ingen skyldighet att hjälpa, men de är informerade om att jag tycker att det låter lite mycket och ska klura lite på det vid första servicen.
LAHA < Nu förstår jag inte? Finns det mer än två lägen på maskinen? :hmmm:
Avstängd eller fullgas :DV