ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: KawaSuki skrivet 19 november 2010 kl. 00:45:14
-
Nån som vet om någon snöplog till en UTV där man INTE monterar plogen mot fordonet direkt i fronten (eller strax under) utan där man har en balk under och påskjutskraften tas upp av dragkulan?!
Visst verkar det enkelt att montera mot fronten eller ramen undertill/framtill, men hur bra är det för maskinen om man kör i nåt hårt eller vill trycka ihop snön ordentligt?
Sen undrar jag om någon sett om det finns spetsplogar till ATV/UTV? Alltså bara en enkel fast spetsplog. Har för mig jag sett det för några år sedan, men har inte hittat vart/vem som gör dom. Jag har bara sett vikplogar och de är ju både dyrare och tyngre än vad jag tänkte mig. En vikplog vore ju helt optimal till all sorts snöröjning och jag har sett jättefina sådana, men de huserar i "fel" prisklass.
-
Dom flesta plogar med tryckstång till kulan är hemmagjorda vad jag vet iaf. Men vet inte vad du har för hjuling men jag tror att det inte ska vara några problem för dig att han en front eller cetrum monterad plog. Plogen kröker sig nästan allltid före atv ramen. Om du kör i nåt hårt så ska ju stenutlösaren hjälpa dig, men det händer ju att den inte gör det och då taqr det tvärstopp.
Men att trycka ihop snön ordentligt ska inte vara några problem eftersom att dom maskin kanske orkar men det gäller att få fäste för all kraft också, det är svårt därav har du inte tillräckligt med kraft för att skada din ram. Om du inte kommer i fullfart såklart.
Spetsplog har ja inte sett nya men finns säkert på blocket. Kika på lantbruksmaskiner så kanske det finns nåt litet som suttit på en grålle eller liknande.
-
Polaris har haft spetsplog i sitt sortiment, där
Man ställer båda vingarna oberoende av varandra.
-
Hondas plog med bom under maskinen till kulan bak.
http://www.hondamc.com/homc/ImageViewAcc.aspx?type=acc&accid=ATV40150
Vikplog
http://www.sweeptech.se/vikplog.htm
http://www.rgmaskindelar.com/
http://www.mooseutilities.com/
-
Vikplog är klart bättre än diagonalblad ja, men frågan gällde var man hittar spetsplogar. :whip:
Spetsplogar är verkligen fräcka, men har rätt ensidigt användningsområde och fastnar de så tar det stopp, eller hur ser stenutlösare ut till dessa?
Denna plogtyp är ovanlig i sydsverige så kanske det är därför jag aldrig sett någon med stenutlösare...
Teoretiskt skulle det ju kunna vara en klaff i spetsen, men knappast på en så liten att en UTV orkar dra den.
Sen gör ju dess konstruktion den minst sagt olämplig att ha till att trycka ihop snö med.
-
Sten utlösningen sitter i slitstålet, det är ofta delat och är fjäderbelastade.
Ska man ploga på is så vore det grymtbra att ha en spetsplog, då kan man slopa stenutlösningen och ladda järnet, ingen tendens att snurra.
Coolt!
-
Hur klaffar funkar är jag väl medveten om, dessa har dock dålig funktion när vikplogen används som spetsplog eftersom det inte finns möjlihet för klaffarna att då kunna röra sig bakåt.
Men detta gäller som sagt vikplogar.
På spetsplogar jag har inte ens sett klaffar alls... kikade lite på nätet nu, och undrar om det är nån form av stenutlösare som sitter i nosen på denna spetsplog eller om det är något annat?
(http://www.maskinhandlare.se/image/image29295_2_871a2_thumb_m.jpg)
-
Spetsplogar är väl gammal skit?
Är det nån som gör såna än?
Det sitter ett vikblad på farsans traktor, där är slitsstålen väldigt korta, kanske är meningen att kilarna som håller stålen ska gå av vid tvärstop.
-
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/SpetsplogCanAm.jpg)
-
Shit! Min drömplog! Den du...
-
I alla fall på traktorer vill man gärna ha bom bak till hitchkroken för att kraften ska tas upp i bakvagnen då det blir lättare att manövrera då och inte bara glida i sidled och få dikesskräck.
-
Precis som med spetsplog så har utvecklingen gått framåt även gällande infästningen.
Nu är det OT men när "jag byggde" snötraktorn så var inget annat än frontlyft aktuellt.
Att bom skulle ge en stabilare färd är möjligt, men kan knappast påstå att det är instabilt nu.
Bom har dessutom nackdelen av att ta en himla massa plats när den inte används (typ sommartid) och lyfthöjden är oftast betydligt bättre med frontlyft så att man kan trycka upp högre vallar.
Här är ytterligare en plogmodell, Blizzards speedwing vilken skulle vara intressant att testa!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M02lZaYCtqY[/youtube]
http://www.blizzardplows.eu/?ln=se&link=products&product=speedwing
-
Gött och sitta i en bekväm bil och ploga.
Grymt smart koppling till bil.
-
Du har helt rätt i att lyfthöjden blir mycket högre med frontmontering men däremot så vet jag ingen som kör omkring med bommen sommartid, man ställer ju av allt i ett paket.
-
Hehe... ställer man av plogen på sommaren?
Jag vet att man gör det, och det är då ett plogpaket med bom tar mer plats än en plog utan bom. ()p
-
Dom flesta plogar med tryckstång till kulan är hemmagjorda vad jag vet iaf. Men vet inte vad du har för hjuling men jag tror att det inte ska vara några problem för dig att han en front eller cetrum monterad plog. Plogen kröker sig nästan allltid före atv ramen. Om du kör i nåt hårt så ska ju stenutlösaren hjälpa dig, men det händer ju att den inte gör det och då taqr det tvärstopp.
Har en Kawa MULE 610 som jag ev tänkte förse med spetsplog...... om det finns nåt vettigt och hyfsat lätt. Känns mer rätt med en stång under som tar upp kraften.
-
Polaris har haft spetsplog i sitt sortiment, där
Man ställer båda vingarna oberoende av varandra.
Har inte hittat. Bara vanliga diagonalblad. Tips på nån länk?
-
Hondas plog med bom under maskinen till kulan bak.
http://www.hondamc.com/homc/ImageViewAcc.aspx?type=acc&accid=ATV40150
Vikplog
http://www.sweeptech.se/vikplog.htm
http://www.rgmaskindelar.com/
http://www.mooseutilities.com/
Jorå! Jag har sett dem alla förut (vikplogarna) och det är inget snack om att de är bra. Vill-ha-faktorn är mkt hög. Tro mig! Men jag har svårt att motivera inköpet av ett så pass bra (läs: DYRT) blad när behovet just i dag är mycket enkelt.
-
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/SpetsplogCanAm.jpg)
Vart hittar man mer info om denna?
-
Att bom skulle ge en stabilare färd är möjligt, men kan knappast påstå att det är instabilt nu.
Bom har dessutom nackdelen av att ta en himla massa plats när den inte används (typ sommartid) och lyfthöjden är oftast betydligt bättre med frontlyft så att man kan trycka upp högre vallar.
Här är ytterligare en plogmodell, Blizzards speedwing vilken skulle vara intressant att testa!
Bommen brukar inte vara i vägen sommartid då man brukar ta av hela skiten. Däremot ger den ju aningen lägre frigång även på vintern och kan iofs vara i vägen så man ska passera rakt över nån kant eller så.
Blizzards Speedwing verkar onekligen intressant, men finns väl inte för ATV/UTV?!??
Dessutom för dyr för mig i dag.
-
Den röda plogen på den röda ArcticCaten är en vikplog.
Och vikplogar anser du vara för dyra.
Vad är det för speciell typ av plogning som skall utföras som just en spetsplog är bäst för?
Den plogtypen är ju mer eller mindre utdöd numera då dess användningsområde är rätt smalt.
Den är bra att öppna upp igendrevade vägar med osv, men hopplös att tex sen bredda vägen med, eller ploga upp en plan med...
Blizzards sortiment börjar väl på typ 240 cm så det är inget att ha på en hjuling nej...
Mitt svar gällande bom handlade om TRAKTOR, då det var det som inlägget dessförinnan rörde... och att bommen då självklart inte är med under traktorn sommartid begriper jag mycket väl!
Men nu gällde ju inte saken det, utan att den tar plats när plogen är BORTKOPPLAD från traktorn!
Ett ensamt blad tar ju betydligt mindre plats än en blad som sitter fast i en bom på fem-sex meter...
DÅ tar bommen plats.
Jag får nog snart rita en bild, för detta verka ha missuppfattats av flera stycken här. :whip:
Och återigen, den delen gällde traktor.
-
Hydro: Ja, jag ser att det är en vikplog. Dock syns det inte om den har manuella inställningar eller en massa hydraulik och det är ju ofta hydrauliken som fördyrar (och förbättrar) vikplogar. Dessutom är det en vikplog med "vingar" som en spetsplog och just den "finessen" är inte vanlig på normala vikplogar.
Men ok... vikplog eller spetsplog kanske inte spelar så stor roll egentligen.... Det är funktionen att kunna klyva snön som är viktig och att det inte blir för dyrt, tungt och klumpigt.
Det är just för igendrevade småvägar som jag har nytta av den. Bättre att ploga sig fram i snön än att bli hängande på underredet i nån driva. Mitt främsta behov är alltså att ta mig fram och inte "skotta snö". Jag vet - det är säkert helt udda, men jag tror en spetsplog skulle passa ypperligt för mitt speciella behov.
Jag fattar nu din poäng med bom och att det tar plats även sommartid. Case closed. :)
-
Fick pris på Sweeptech´s vikplog och det skulle kosta mig ca 16000kr (inkl moms) för den breda modellen med ett anpassat fäste och manuell vinkling av plogen. Tillkommer winch och två resor t o r med MULEn tlill Sweeptech. Med hydraulikstyrning så får man räkna med ca 12500kr till.
Så den är ganska intressant för att det är enklare vikplog men den är fortfarande aningen dyr för just mina behov och en fast spetsplog fyller mina behov lika bra och borde bli billigare.... bara man hittade någon som gör eller säljer såna.
-
En spetsplog är ju knappast nån hitech-pryl, be närmsta plåtfirma att knäcka två plåtar och sen svetsa ihop dem... Nån tusing spriger det givetvis på, men knappast 20.
Fäste går väl att handla löst?
-
Men ok... vikplog eller spetsplog kanske inte spelar så stor roll egentligen.... Det är funktionen att kunna klyva snön som är viktig och att det inte blir för dyrt, tungt och klumpigt.
Det är just för igendrevade småvägar som jag har nytta av den. Bättre att ploga sig fram i snön än att bli hängande på underredet i nån driva. Mitt främsta behov är alltså att ta mig fram och inte "skotta snö". Jag vet - det är säkert helt udda, men jag tror en spetsplog skulle passa ypperligt för mitt speciella behov.
Hur många ggr. kan du klyva snön innan vallarna blir så stora att snön "rinner" tillbaka på vägen!?? :hmmm:
-
Hur många ggr. kan du klyva snön innan vallarna blir så stora att snön "rinner" tillbaka på vägen!?? :hmmm:
I detta fall spelar det ingen roll om det rinner tillbaka - så länge man inte fastnar och man kommer fram. Men för övrigt håller jag med dig om att det kan vara ett problem. Att skaffa bandsatser runt om är en annan lösning och ger även andra roliga möjligheter. :) T ex packa till pulkabacken åt ungarna när det kommer väldigt mycket snö - dock mycket dyrare än en plog.
-
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/SpetsplogCanAm.jpg)
Till kall luftig nysnö borde det kanske gå.5 cm blötsnö,nja,drivsnö aldrig :lol:
-
Du kanske hittat vad du söker
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7ebyna5FZYA[/youtube]
-
Shit! Min drömplog! Den du...
Du ska få ett pris på en sån inom dom närmaste dagarna.
-
Eller ritningarna!?
-
http://www.blocket.se/dalarna/Spetsplog_31381794.htm?ca=6&w=1
Billig spetsplog, kanske lite stor och tung?
-
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/SpetsplogCanAm.jpg)
Vart hittar man mer info om denna?
Orrliden Vikplog
sida 13 suzuki/articcat tillbehör -11
13900+moms
kastvingar 1995+moms
http://www.suzukimc.se/source.php/1311835/tbh_11_web.pdf#/997db76e/1#/78bf3ae7/1#/55d75022/1
-
och den verkar ha "skjutbom" från draget! :)
-
Det är just för igendrevade småvägar som jag har nytta av den. Bättre att ploga sig fram i snön än att bli hängande på underredet i nån driva. Mitt främsta behov är alltså att ta mig fram och inte "skotta snö". Jag vet - det är säkert helt udda, men jag tror en spetsplog skulle passa ypperligt för mitt speciella behov.
låter hemskt udda att du vill ha bom under hela maskinen då...för den är bara en nackdel. du får lägre markfrigång och du kan inte hissa bladet lika högt så den motverkar det du helst av allt vill att inte behöva bli hängande i en driva! skulle jag ploga med atv skulle jag aldrig ens överväga något annat än frontmonterat. när plogen är lyft ska du ha lika mycket frigång som du har på fordonet utan plogen monterad!
sen det där hydro skrev med att en bom under plogen tar mkt plats på sommaren är värt att tänka på.
-
Hansa; Tack för infon!! :)
TAZ; Det finns en poäng med frigång och högre lyft av plogen - Absolut! Men jag tycker det verkar mer robust och tåligt om man får kraften på draget i stället för direkt på ramen. Å andra sidan beror det också på vilken maskin det sitter på. Just min MULE 610 skulle nog kunna ha en plog monterad direkt mot ramen (utan balk under) utan att det skulle göra så mycket. Att man skall sommarförvara en plog med balk ser jag inte som ett större bekymmer. Jag ska ju inte ha den i garderoben i hallen precis. Det mesta går ju att montera isär .....och går det inte så får man ju se till att det går.
-
Har en plog, Belos, en tung sak monterad med bom under maskinen. Taz har en poäng med frigången under maskinen det ställer till lite problem ibland. Kommer att ha kvar bommen men fixa så att den ligger tätare mot underredet. ;)
Kommer inte att byta bort bommen, kan inte se ett mer skonsamt sätt att ha den monterad då påfrestningarna tas upp av draget, funkar klockrent :headbang:
Har höga vallar som jag tar sats för att flytta ut...tuff körning.. aldrig några problem.. men så är plogen av 6mm stål.
//Jan
-
frontmonterad håller oxå, har kört full fart in i snöhögar som ja har behövt putta ut, funkat fint hittils iaf.
-
frontmonterad håller oxå, har kört full fart in i snöhögar som ja har behövt putta ut, funkat fint hittils iaf.
Jo, snöhögar håller det säkert för, värre kan det bli om bladet hugger fast i en sten eller t.ex brunnslock, det hinner smälla rejält hårt i hela maskinen innan fjädrarna löst ut.
Har ett par stenar på gården som det huggit i och det blir riktigt otäcka smällar. (numera vet jag var de är, så jag smyger över dem) Smällarna kan med otur mycket väl räcka till för att skada maskinen. De smällar jag kännt, har i alla fall gjort mitt plogblad med ram lite sladdrigt, så det ska repareras.
-
frontmonterad håller oxå, har kört full fart in i snöhögar som ja har behövt putta ut, funkat fint hittils iaf.
Jo, snöhögar håller det säkert för, värre kan det bli om bladet hugger fast i en sten eller t.ex brunnslock, det hinner smälla rejält hårt i hela maskinen innan fjädrarna löst ut.
Har ett par stenar på gården som det huggit i och det blir riktigt otäcka smällar. (numera vet jag var de är, så jag smyger över dem) Smällarna kan med otur mycket väl räcka till för att skada maskinen. De smällar jag kännt, har i alla fall gjort mitt plogblad med ram lite sladdrigt, så det ska repareras.
Sant, tänkte faktiskt inte på brunnar eller stenar, då ja sj inte har några där jag plogar.
-
Den ultimata snöplogen när hjulingen varit isärplockad ;D
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/Sparkplog.gif)
-
Den där kanske inte slår bakåtvolter med dig på heller, som den andra gjorde. ;)
-
Du anar inte vilken kraft jag har i "sparkbenet" :)
-
Nån som vet om någon snöplog till en UTV där man INTE monterar plogen mot fordonet direkt i fronten (eller strax under) utan där man har en balk under och påskjutskraften tas upp av dragkulan?!
Visst verkar det enkelt att montera mot fronten eller ramen undertill/framtill, men hur bra är det för maskinen om man kör i nåt hårt eller vill trycka ihop snön ordentligt?
Sen undrar jag om någon sett om det finns spetsplogar till ATV/UTV? Alltså bara en enkel fast spetsplog. Har för mig jag sett det för några år sedan, men har inte hittat vart/vem som gör dom. Jag har bara sett vikplogar och de är ju både dyrare och tyngre än vad jag tänkte mig. En vikplog vore ju helt optimal till all sorts snöröjning och jag har sett jättefina sådana, men de huserar i "fel" prisklass.
Hej,
Som representant for MotoAlliance, som sælger sneplove, også til UTV, kan jeg tilbyde dig det du leder efter.
Se modellen på www.motoalliance.com Ploven er 74" bred og løftes med vinsch og er manuelt drejbar. Alt er moteret foran på køretøjet, fordon.
Fragt er 550 us$ med fly....
Seafreight væsentlig billigere, men det tager ca. 4 uger fra bestilling/betaling.
Hilsen
Bjarne
-
Finska ATV Expert har en sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=yNvj26NNLog&feature=player_embedded#!
-
Den där Orrliden plogen verkar kosta mer än 13+ moms sen såg jag att den vägde 65 kg. Verkar lite, kan den va lite klen? Finns 60" vikplog för vettiga pengar nu till ATV ^-^
-
Ja minsann... till och med i Sverige:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=10109308
()p
-
Se där ja ()p den går även att vika "framåt" enl uppgift.
-
Var kan man köpa denna spetsplog. Fråga från ett snörikt Luleå
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/SpetsplogCanAm.jpg)
-
http://www.suzukimc.se/source.php/1311835/tbh_11_web.pdf#/997db76e/1#/78bf3ae7/1#/55d75022/1 (http://www.suzukimc.se/source.php/1311835/tbh_11_web.pdf#/997db76e/1#/78bf3ae7/1#/55d75022/1) Sida 13
-
Blev sjukt sugen på en Orrliden vikplog verkar va enda plogen till atv som e tillverkad för att slunga iväg snön...
-
Synd att det inte finns något riktigt diagonalblad som slungar iväg snön bra :-\
-
Synd att det inte finns något riktigt diagonalblad som slungar iväg snön bra :-\
nä precis dom som finns är värdelösa, man skulle ha gjort ett eget diagonalblad, men nu ska jag prova en plastplog iaf 180cm bred så det blir intressant.