ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Plutten skrivet 18 november 2010 kl. 16:24:03

Titel: Koppling stum!?
Skrivet av: Plutten skrivet 18 november 2010 kl. 16:24:03
Hej!

Har en SMC Captain 300 -07 som jag kör till jobbet med varje dag, ungefär 1 mil enkel resa.
För lite mer än en vecka sedan började kopplingen bete sig konstigt.
Har två stycken 90-sträckor på vägen till jobbet, och nästan varje dag nu så har kopplingen "hängt"/fastnat i inkopplat läge efter att jag kört på dessa 90-sträckor. Jag kan alltså inte koppla ur/trycka in handtaget utan måste crossväxla ner när jag kommer till en korsning.
Efter ett tag släpper det och jag kan använda kopplingen igen.
När den börjar släppa så kan jag trycka in halva kopplingshandtaget, och efter ytterliggare en liten stund släpper det helt.
Detta fenomen händer inte på morgonen till jobbet utan alltid på väg hem efter jobbet och bara efter att ha kört i 90km/h.

Har kollat så att det är olja i motorn, kollat så att det är enbart ett litet glapp på kopplingswiren.
Motorn håller låg temperatur, hoppar precis upp till "medel"-temp.

Någon som har någon idé på vad det kan vara?

Tacksam för hjälp!
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: LAHA skrivet 18 november 2010 kl. 17:35:38
Hur kallt är det, minusgrader kan ju få en wire att frysa fast! Smörj rikligt med olja  ()p
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Mr.Nero skrivet 19 november 2010 kl. 10:36:04
fenomenet beror som jag tolkar det på värme ,då det utspelar sig på väg hem från jobbet och efter att han legat på högre varv ett tag
(90 sträckorna)
kan du trycka in handtaget utan att nånting händer eller är det "stumt"och inte går att rubba??

låter mer som ett kopplingsbyte börjar närma sig,.

kopplingskorgar kan bli "naggade" och då kan det börja fastna precis som du beskriver,fast att det bara blir efter att du kört i 90 på eftermiddagen verkar märkligt..

Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: LAHA skrivet 19 november 2010 kl. 16:35:56
Står hojen i garage på natten töar så klart isen men på eftermiddagen när han kör hem fryser det igen.....
Kopplingsbyte brukar i min värld bli aktuellt först när kopplingen slirar, inte när kopplingshandtaget inte går att klämma in bara på eftermiddagar  :whip:
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Hydro skrivet 19 november 2010 kl. 18:40:27
Plutten har angivit Karlskrona bostadsort.
Där är alltid kallt som fan, men det är sällan under nollan på slutet av året...  :whip:
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Plutten skrivet 19 november 2010 kl. 18:57:00
Tack för alla svar!

LAHA: Det brukar vara ungefär 4-5 grader + på eftermiddagen. Känns som att om det vore frusen wire så skulle fenomenet komma i alla hastigheter och även precis efter jag startat hojjen?
Den står inte i garage under natten utan under min altan.
Här blir kallt som attan på nätterna och då borde ju wiren vara tvärfrusen på morgonen när jag ska till jobbet?
Jag håller helt med dig att kopplingsbyte borde nästan uteslutande (?) vara när den slirar och inte tvärt om..?

MR.Nero: Men kan det verkligen vara värme? tempmätaren i displayen består av 4 eller 5 "Pluttar" och den går nästan aldrig över 1 plutt. Däremot så brukar den hoppa upp till 2 precis efter att kopplingen muppat sig. Har givetvis känt efter på kopplingshuset hur varmt det är och det är inte onormalt varmt efter att det hänt.
Kopplingshandtaget är stumt, och går inte att rubba.

Hydro: Helt rätt, här är alltid jämnkallt...  :cry:


Hojjen har gått ca 300mil, känns som att det är alldeles för tidigt för ett kopplingsbyte?

Någon som vet hur länkaget ser ut efter wiren precis innan kopplingskorgen?
Är det en "urhakad"/fräst rundstav som då är formad som en halvcirkel eller ser det annorlunda ut?
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: LAHA skrivet 19 november 2010 kl. 19:41:35
Ok,du har väl ett tungt jobb då så du inte pallar att krama in kopplingshandtaget efter jobbet  ;)
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Tohebe skrivet 21 november 2010 kl. 00:13:07
Har du kollat/bytt olja på länge?? Kan va en orsak :headbang:
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Mr.Nero skrivet 22 november 2010 kl. 10:38:18
självklart behöver det inte vara kopplingen,
varför jag skrev värme är för att det låter troligt att på högavarv och på eftermiddagen då det är varmare så visar sig felet,och inte på morgonen.
sen din tempgivare visar enbart temperaturen på kylvattnet.
har du kännt på kåpan för kopplingen när det inträffar om det är varmare en normalt??

sen kan en koppling paja på betydligt fler sett en att den bara börjar slira..

tro mig har provat ;)

som jag skrev tidigare så är en naggad kopplingskorg en orsak som gör att det inte går att frikoppla.
sporthojjar kan få detta fenomen om dom ofta "slirar" úpp hojjen på bakhjulet...
självklart skall du titta allting annat innan du ger dig på kopplingen,
men en frusen vajjer kan du utesluta,
jag tror fortfarande att problemet ligger bakom kåpan,vid kopplings förare ,eller korg,..
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Plutten skrivet 23 november 2010 kl. 14:56:10
LAHA: Haha, har visserligen tungt jobb... Och man kopplar ju med vänstern......

Tohebe: Har kollat oljan och det finns gott om det i hojjen. har inte bytt oljan dock. Har funderat på detta med eftersom det är våtkoppling.

Mr.Nero: jo det är klart, den visar vattentempen. Har känt på kopplingskåpan och den verkar inte onormalt varm.

Om det nu skulle vara kopplingskorgen eller liknande, vart kan jag få tag i sådana reservdelar?
Har kollat lite på Jiabshop men dem har inte sådant på hemsidan.
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: twostroker skrivet 23 november 2010 kl. 15:08:35
Jag har varit med om ett liknande fel på min gamla Yamaha, det var dock inte kopplingen, utan växelpedalen som blev stum när motorn blev varm!

Det hade blivit ärg i hålet där växelaxeln går igenom kåpan, när motorn var kall märktes inget, men när den blev varm så gick det inte att växla alls.

Kan ju vara något liknande på din maskin.....

Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Mr.Nero skrivet 23 november 2010 kl. 15:55:22
innan du river allting,
kör den varm, byt olja,
koppla i och ur ett par ggr,sen byter du olja igen när den nya oljan blivit varm,
så tror jag att det funkar...(hoppas)

pinnen som går igenom kopplingen,kan börja kärva av bla skit från lamellskivorna,och det kan expandera när det blir varmt,
så prova att byta olja 2 ggr, efter varmkörning så "tvättar" du rent runt kopplingen.

funderade även på sån där stp olje tillsats men är TVEKSAM hur det funkar med våtkoppling....
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Plutten skrivet 24 november 2010 kl. 16:06:52
ja, jag funderar på att byta oljan först och främst.
Har inte jobbat så mycket med så här små motorer och är inte så hemma på hur allt sitter; Det sitter en oljesil på dessa va? Och vart i sådana fall?
Titel: SV: Koppling stum!?
Skrivet av: Moonken skrivet 5 februari 2011 kl. 16:18:01
Oljesilen sitter nog troligen i oljepluggen på dessa.



Kanske lite sent nu men iaf. skriv så att andra får veta om inte annat.

mvh.