ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Billy skrivet 17 november 2010 kl. 15:12:17

Titel: Hur göra egna dubbdäck enklast och billigast?
Skrivet av: Billy skrivet 17 november 2010 kl. 15:12:17
Ett par frågor om man ska göra egna dubbdäck a la bonnmeck.

Skruvar man i skruven från insidan eller utsidan? Har sett att nån har skruvat typ maskinskruv från insidan med mutter på utsidan. verkar ju lite halvfiffigt, men segt att kränga på och av hjulen utan riktiga verktyg. Går åt så mycket våld o vaselin då. Vilken typ av skruv är då att föredra? (size och kvalitet) Och hur många på ett ungefär krävs?

Andra BUDGET-tips som är smidiga att få ett halvskapligt dubbdäck som funkar?

Det jag tänkt använda det till är att köra på vintergrusvägar (dvs, gissningsvis packad snö/isfläckar/kala grusfläckar) och även lite iskörning. dock så verkar det vara en dålig idé att köra på is-dubb, då de verkar nötas ner på 1h om man kör på vanlig väg.

Eller förresten, måste man kanske sätta in en slang i däcket om man skruvar i skruv i däcken. Lär väl pysa ut luft som aldrig förr annars. Öhh för det är väl normalt sett slanglöst väl?

Priset är viktigt. Det får inte kosta många kronor. Så som sagt, budgettips är välkommet, och inte råd om att köpa proffsdubb på firma.

(Har försökt läsa mig till bra tips, och även ställt frågan i dubbdäck-trådar, men utan svar. därför postar jag en ny tråd)
Titel: SV: Hur göra egna dubbdäck enklast och billigast?
Skrivet av: Delarium skrivet 17 november 2010 kl. 16:40:49
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31652.0
Titel: SV: Hur göra egna dubbdäck enklast och billigast?
Skrivet av: Chuck skrivet 17 november 2010 kl. 18:08:17
Finns säkert fler metoder beskrivna på forumet eller google men billigast och enklast skulle jag nog säga är:

Förborra med 1,5 mm borr
Alubricka på insidan och dra i självborrande plåtskruv med ett utstick på 3-4 mm, helst med sfärisk skalle.
Skydda slangen genom att limma en 2mm gummimatta på insidan.

Men om du lyckas med det utan att ta av däcket så har tom Asker mött sin överman.  ;)


Kör på kedjor annars, inte lika bekvämt som dubb på hårt underlag men fyller sin funktion och fungerar bättre i snö. Kedjor finns även med dubb och dem lär du kunna sälja mycket lättare än ett par sönder borrade däck om du inte blir nöjd.

Dessutom är det busenkelt att montera, bara släppa på trycket i däcken, montera dit och sedan pumpa upp trycket igen.