ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: rmkungen skrivet 16 november 2010 kl. 06:13:41
-
hur många här åker med bandsats på suzukin under vintern ??
-
Jag har kört en vinter med bandsats från Tatou 4s
Har funkat riktigt dåligt. Kostat mig en a-arm för ca 3000.- Köpt ca 100 drivaxeldamasker. Styrstag 3 stycken. Höjningsatsen (som man tvunget måste ha enligt suzuki) pajade mina låsringar i diffen., I övrigt så är jag jävligt trött på suzuki. Dyra att äga å håller skitdåligt. Ramen är gjord av papper å Mums Mums.. Reservdelarna som ex en orginal damask kostar 610.- STYCK!!!
Hjulen pekar åt alla jävla håll.
Annars har det gått bra... :hmmm: Tror jag.....
-
Jag har kört en vinter med bandsats från Tatou 4s
Har funkat riktigt dåligt. Kostat mig en a-arm för ca 3000.- Köpt ca 100 drivaxeldamasker. Styrstag 3 stycken. Höjningsatsen (som man tvunget måste ha enligt suzuki) pajade mina låsringar i diffen., I övrigt så är jag jävligt trött på suzuki. Dyra att äga å håller skitdåligt. Ramen är gjord av papper å Mums Mums.. Reservdelarna som ex en orginal damask kostar 610.- STYCK!!!
Hjulen pekar åt alla jävla håll.
Annars har det gått bra... Tror jag.....
hoppas att du inte jobbar som susuki återförsäljare ;D ;)
-
du suckan :) köp en pansarvagn :) hehe
-
Haha.. Visst.. tips på bra pansarvagnar??? :headbang:
-
En beg pbv är billigare i inköp än en ny Sukka med band!
http://www.blocket.se/sodermanland/Pansarbandvagn_401_23052432.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/boden/Pansarbandvagn_MT_LB_PBV_401_i_Mkt_gott_skick_28890031.htm?ca=21&w=3
-
Jag har kört i hård terräng med tatou:s bandsats i 4 vintrar !!
Inga problem vare sig med banden eller på atv:en, inget har gått sönder..
Jag har mina band lösa "likt ett däck" inga förstärkningar och stoppar för att staga upp bandsatsen.
Jag har upplevt att denna montering ger vissa fördelar och nackdelar.
Fördelarna är att banden klättrar bättre än dom som är fast monterade och spec: skonar a-armarna..
Nackdelarna är att banden kan resa upp sig vid vissa tf men det lär man sig fort hur man undviker detta..speciellt dom som åker på Kina hojar när plast detaljerna ryker..
Använder mig naturligtvis av en stryktålig atv till detta.. ARTIC CAT ^-^
-
Tack hydro för tipset.... :lol:
SKOARN!!! Vad är det du skriver. Har du inga stag till banden? :dntknow:
Så om jag fattar dig rätt så när du ska byta från hjul till band så är det bara 16 hjulmuttrar å sen åker du.?
Hade ingen aning om detta, trodde de inte gick utan stagen.. ()p
-
Klart det går att köra utan stagen men snurrar banden så blir du ju utan skärmar, kanske inte så bra :S
-
men fan de e kul att köra bandsats:) jätte kul ! å va roligt!
har man en hjuling och ska köra på vintern så måste man ju ha bandsats,
finns ju bra hjulingar komplett med allt man vill ha för en hundring ung,, klart värt de,,
men då är ju hjulingen kanske 2år gammal, men de gör ju inget:)
-
Jag visste att det där skulle komma Andre :)
Jag har tyvärr inte tid att köra så mycke i vinter, jobbar ju 6 dar i veckan och är ensam med barnen sjunde dagen så denna vinter klarar jag mig utan både bandsats och snöskoter, den dagen vi lyckats sålt företaget däremot så kanske jag köper både snöskoter och bandsats kontant och löser lånet jag har på fyrhjulingen och huset :)
-
klart du ska,, lycka till med de då,
jag kan köpa företaget av dig,, säg ett rimligt pris,, du kan få en ostfralla och en påse lördagsgodis av mig, kan tillåmed köpa godiset på kiosken din så tjänar du ju en förmögenhet på de oxå,
ha ni köpt hus oxå?? eller menar du de ni bor i som arga snickarn från 5an skulle behöva hälsa på i?? haha,, nu va ja elak men ja e på de humöret idag :)
hehe
-
Ja men Gizmo!!! Du svarar på en fråga som du inte läst och förstått. Om banden riskerar slå bort skärmarna så anser jag (i min värd) att det INTE går att köra utan stag.... :tickedoff
-
Skönt att höra att jag kan göra nån glad i alla fall med mina problem :)
Tänk om ändå Anders från arga snickaren kunde komma förbi, då vore ju mina renoveringsproblem över.
On topic som man brukar skriva.
Säkert jättekul med bandsats, synd bara att den växlar ner toppfarten så mycke, verkar orsaka hållbarhetsproblem, höjer bränsleförbrukningen avsevärt och är orimligt dyr att köpa.
Jag väntar men bandsats till jag får läsa om 2010ans can-am håller för dem och tills begagnat priserna rasat till under 20 000:- och tro mig det kommer hända.
Suckan: Det går men det är inte så smart kanske.
-
Tack hydro för tipset.... :lol:
SKOARN!!! Vad är det du skriver. Har du inga stag till banden? :dntknow:
Så om jag fattar dig rätt så när du ska byta från hjul till band så är det bara 16 hjulmuttrar å sen åker du.?
Hade ingen aning om detta, trodde de inte gick utan stagen.. ()p
Det funkar hur bra som helst att åka utan monterings satsen stag och stoppar, men som Skoarn skrev banden kan rotera och slå sönder skärmarna. I snö kör man sakta och försiktigt med bandsats.
Den vettiga piloten kör med omdöme, kör man fort för kan det gå åt pipan oavsett monterings sats eller inte,
Du vet ju inte vad som gömmer sig i snön.
Havererade A-armar och annat strul beror säkert på att man dunkat i stubbar, stenar, liggande träd eller annat som gömt sig i snön.
Har själv kört med bandsats en hel del men tröttnat och sålt eftersom det går så förbannat sakta.
-
Tompeng! Ja jag vet ju inte, men stagen följde med kittet å jag har inte ännu tänkt tanken att köra utan... Fattar inte vitsen. Tråkigt att du sålde din, men det är ju lite olika vad man väntar sig. jag har ingen brådis på sommaren å varför ska man ha det på vintern. För mig är hjulingen ett fordon som man på sommaren åker omkring, pruttar på i skogen å testar gränser. Just nu gör jag samma sak på vintern. Tycker det är kanon.
Att min hjuling inte håller skyller jag på tillverkaren. Den jag har är en -05 som inte är gjord för den belastningen.
Vi jag Rmkungen å Gizmo bor i norra delen av sverige å det åks på mycket snö.. "DET ÅKS VÄLDIGT MYCKET"
:headbang:
-
ja ska man vänta på nått hela livet så kommer man inte göra annat än att vänta,
och de där men farten,, vem fan har brottom??
bandsats är överlägsen en skoter när man ska dra ved,, va ute och högg i helgen och drog hem en full timmervagn över myr i snön och jag kände inte ens att jag hade vagnen med mig, och de går på dubbelt så mycke på timmervagn mot en timmerdoning till skoter,
det är ett arbets redskap, inget annat, och de fattar vell en 5åring att beggat priser sjunker,,
men som sagt varför ska man vänta??
-
För mig så skulle det ju vara mest för nöjeskörning så kanske är smartare för mig att köpa en snöskoter då, jag har ju trots allt värmepump så nån ved behöver jag inte och skulle jag behöva ved så är nog farsans valmet 705 med timmervagn aningen effektivare än fyrhjulingen.
Nä det får nog bli en summit 800 den dagen det blir dags för nöjesåkning på vintern igen :)
Klart du ska ha bandsats Andre som gillar att åka runt i skogen och hugga ved och se dig omkring, det kan jag fullt ut förstå.
-
Jag har kört en vinter med bandsats från Tatou 4s
Har funkat riktigt dåligt. Kostat mig en a-arm för ca 3000.- Köpt ca 100 drivaxeldamasker. Styrstag 3 stycken. Höjningsatsen (som man tvunget måste ha enligt suzuki) pajade mina låsringar i diffen., I övrigt så är jag jävligt trött på suzuki. Dyra att äga å håller skitdåligt. Ramen är gjord av papper å Mums Mums.. Reservdelarna som ex en orginal damask kostar 610.- STYCK!!!
Hjulen pekar åt alla jävla håll.
Annars har det gått bra... :hmmm: Tror jag.....
Det låter som Sukkan inte klarar av höjningen :(
Tror du man kan köra med band utan höjningen!??
-
Jag har kört en vinter med bandsats från Tatou 4s
Har funkat riktigt dåligt. Kostat mig en a-arm för ca 3000.- Köpt ca 100 drivaxeldamasker. Styrstag 3 stycken. Höjningsatsen (som man tvunget måste ha enligt suzuki) pajade mina låsringar i diffen., I övrigt så är jag jävligt trött på suzuki. Dyra att äga å håller skitdåligt. Ramen är gjord av papper å Mums Mums.. Reservdelarna som ex en orginal damask kostar 610.- STYCK!!!
Hjulen pekar åt alla jävla håll.
Annars har det gått bra... :hmmm: Tror jag.....
Det låter som Sukkan inte klarar av höjningen :(
Tror du man kan köra med band utan höjningen!??
Precis köpt Tatou4s till min 450, ÅF varnade för höjningsatser pga drivaxelvinklar och att garantin inte gäller pga externt tillbehör.
Rekommenderade Öhlins "ved-körar-fjäder" bak för att styva upp fjädringen.
Provade en demo 750 och med originalfjäder och den hördes skrapa i fotstödsskyddet som följer montringssatsen någon enstaka gång, dock när jag frågade om det så verkade det som det blivit en miss å att de skulle byta t Öhlinsfjäder snarast
-
Tack Hansa för info. :)
-
de där fotstöds skyddet som följer med är en alu platta som är böjd och gör att staget till fotstödet blir ännu längre bak, skiter man i den så funkar de bra, highlifter har oxå en hårdare fjäder, säkert billigare än öhlins,
det som händer med drivaxlar är att vinkeln blir för kraftig och knuten gnager sönder huset den sitter i ,
på sukkans hjuling hade låsringen gnagits bort och spåter den satt i är helt förstört, så man knäcker inte axeln utan den blir bara fortare glapp och sladdrig
-
Vad jag märkt så har de flesta med bandsats monterad (på vilken 4-hjuling som helst) "strul" på olika sätt. Ingen tillverkare dimensionerar hjulställ och grejorna intill för annat än själva (original)-hjulen.
Klart som "korvspad" att det kan bli problem när dessa "bändande" rel stora höjande maskinelement plussas på (egentligen en) beräknad och klar grundkonstruktion, för hjul. Mera omtanke och kör/försiktighet hjälper förståss grejorna att hålla & fungera.
Dock blir det aldrig någon "riktig" snöskoter av det hela, enligt "de gamle", pga bla gammalt känt grundproblem bekant för alla som kört dubbelbandare (snöskoter) tex yrkesmässigt/då det måste fungera.
Dubbelbandarsnöskotrarna ratas/ogillas tex av yrkesfolk som kör timmer/byggmaterial i skogen om vintern. Garvade yrkesförare väljer hellre bredbandade (enkelt) drivband för sina uppdrag. De mestadels enda som är nöjda med dubbelbandare är de som gör skidspår med spårslädar på redan preparerade "banor". Varför då då!!??
Jo! Om dubbelbandaren får en sten eller stubbe under mittskenan blir den vanligen sittande/hängande där, och måste hjälpas/bökas loss. Detta kan ju aldrig hända en snöskoter med ett enda brett band under själva maskinen! Logiskt + uppmärksammat av skogs/fjäll-yrkesfolk.
ATV med bandsats kan på liknande sätt bli hängande i djup snö på själva snön om det är tillräckligt skiktad och/eller "för" tjock snö eller på tex stubbar vid skogskörning. Visst är bandsatser bra grejor rätt använda, och körda med insidan av "kontoret/roten", men som en enkelbandad bredbandad snöskoter, kan dylikt utrustad ATV aldrig ta sig fram + tex dra släp över tex "fjället", + hålla/fungera. MVH / Jan-E.
-
Du har rätt i det mesta du skriver där Jan-E, man blir hängandes på underredet ibland när det är mycket snö, oftast kramsnö då. Sen så gäller det som sagt att köra försiktigt och man får ju acceptera att det tar lite tid. Den största fördelen som jag ser det är ju att man klarar sig med en maskin året om. Här i västra värmland kan det vara lite si och så med snötillgången även om det har varit rediga vintar dom två sista åren.
Då är det ju praktist att ha band som fungerar i 20 cm snö med istället för en skoter för 100 papp i garaget som man bara kan torrköra.
Men har man som sagt minsta ambition att köra fort och leka så ser ju inte jag en 4-hjuling med band som alternativ.
-
allt beror på vad man själv vill ha, kan ju säga att vi kör en del nu med bandsats i skog å mark och de vi gör med våra hjulingar duger då inge skoter till att göra, så skoter för min del går FET bort, och med den skitvinter som e så går ju en skoter på backen ändå för vi har då inte haft en enda plusgrad än så snön e bara pulver, kan man få fråga Jan-e va han själv har för erfarenhet av bandsats??
dom som gämför skoter med en atv utrustad med band är fel ute,
-
Hoj igen! Svar på "rmkungen"-s fundering om min erfarenhet av körning med bandsats på ATV.
Har provat ytterst lite själv men pratat mycket med medarbetare i ett norskt företag (mest ägaren där) som bla har som specialitet att bygga stugor på fjällen i både i Norge och Sverige (Nordligaste Dalarna och norrut & ung lika breddgrad ang Norge). Bla åt turistnäringen i Sverige & delvis Norge samt åt samer som behöver stugor på de mest otillgängliga & minst sagt rejält snöiga ställen ute på fjällvidderna. De har bla provat att dra iväg med byggnadsmaterial & redskap på rel stora släp/slädar för stugbyggen på "långt bort på fjället" & det gick inte alls, fast man trodde det skulle gå från början. De fick gå tillbaka till enkelbredbandare igen, för dubbelbandarna har de redan tröttnat på, pga fastnandet jag (de beskrev) nämner i inlägget #22 ovan. De far ju fram i både skog & på fjäll, som sagt var.
Jag refererar alltså till deras berättelser och min egna erfarenhet är alltså minimal ang bandsats på ATV, men jag tror nog på dem i alla fall, och ser ju vad de kör för maskiner, då de varken har tid eller råd att ha onödigt strul. Då får de säkerligen dåligt betalt av sina uppdragsgivare antagligen dessutom. Ingen betalar väl för en stuga som ej blev gjord! Jag själv äger f.ö. själv en LT-F4WD. En st Volvo Valp 9033 som ganska lätt klarar ca 50 - 60 cm snö, men fastnar man då (tex i skog) får man inte kul. En Arctic Cat Panther med smalt band (drygt nog). En "mini suv" som personbil & håller mig nog mest på vägen med den, då dylika inte klarar terräng & snö så bra utan att strax gå sönder eller fastna. Där fungerar en komromisslös maskin som tex Valpen sig som fisken i vattnet dock + oöm! MVH / Jan-E.
-
Jo! Det är så sant som det är skrivet, "Rmkungen"
Man ska nog inte ens jämföra skoter med bandförsedd ATV.
De är helt enkelt avsedda för så olika "väglags"-föhållanden.
Den som tror något annat lär sig ju uppenbarligen, som sagt ???.
Det är nog nästan som att jämföra med gamla (4WD) Volvo Valpen (power lock bakdiff mm)
som med sina stora hjul och 8 växlade låda faktiskt klarar snö bra i sakta mak, med en snöskoter !!!!
Båda klara snö men på, minst sagt, olika vis. På eller "genom" snön.
(( Skulle vilja se den led tillverkare (eller andra skid & skoteråkare) som får se mig komma tuggande med
den 2 ton tunga Valpen i hans nygjorda skoterled. Tämlígen skrynklig
i pannan skulle sådan person nog bli + ev rätt förbannad &:så antagligen. :hmmm:)) / Jan-E.
-
volvo valp e fränt ! ja för min del så e skoter en skit pryl ! har haft ett brinnande intresse till skoter och sålde tillåmed den enda bil som jag faktiskt ville ha kvar ( dodge ram ) för att köpa en riktigt bra skoter, men med den svenska skit vintern som är nu för tiden så dog de intresset, och jag köpte en hjuling och senare bandsats och de må gå sakta men kommer aldrig att ångra de,
-
Dubbelbandarsnöskotrarna ratas/ogillas tex av yrkesfolk som kör timmer/byggmaterial i skogen om vintern. Garvade yrkesförare väljer hellre bredbandade (enkelt) drivband för sina uppdrag. De mestadels enda som är nöjda med dubbelbandare är de som gör skidspår med spårslädar på redan preparerade "banor". Varför då då!!??
Jo! Om dubbelbandaren får en sten eller stubbe under mittskenan blir den vanligen sittande/hängande där, och måste hjälpas/bökas loss. Detta kan ju aldrig hända en snöskoter med ett enda brett band under själva maskinen! Logiskt + uppmärksammat av skogs/fjäll-yrkesfolk.
Lite OT....
Min uppfattning är att Dubbelbandare främst ratas av att de anses "svåra" att köra i och med att styrningen sällan är lika bra som en skoter med två styrskidor. Har man väl kommit på hur sin maskin fungerar så är den hyfsat lättkörd, men av de jag sett så vill många bara sitta och styra och det funkar sällan/aldrig bra på en sådan maskin.
De är (var) dyra i inköp, bökigare att meka med och för många så tillförde de inte tillräckligt med positiva saker jfr med en bredbandare.
Att man kan fastna är förvisso sant, men jag har bara lyckats med det någon enstaka gång genom åren. Får man in en stubbe mellan skidan och mattan på en bredbandare så kan det ta brutalt stopp det med. Ofta med mer eller mindre bukskador därtill. En smaksak vad man väljer i det läget. En hängning med en dubbelbandare är ingen dramatisk sak om man bara har hjälpmedlen med sig och i och med att det är en arbetsmaskin i första hand så har man ändå i regel en massa saker med sig när man är ute med en sån.
Stora avgörandet är ändå vad man behöver sin snöskoter till. En dubbelbandare är suverän för spårpreparerinng och tunga lass, men inte så kul att köra med i andra situationer. Då är en bredbandare mer mångsidig och ändå tillräckligt bra att dra eller preparera med. Valet är kanske inte så svårt och jag tror att dubbelbandare tillfredställer ett för smalt behov för att fylla en funktion på marknaden och det är väl därför de inte finns kvar längre.
Jag har kört Ockelbo 8000, Aktiv Grizzly och SkiDoo Alpine II. De första två var väl okej, men SkiDoo Alpine II var en riktigt bra maskin. Tyvärr har jag lite svårt att motivera ett behov så det är mest en önskan av nostalgiska skäl.