ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Hulken skrivet 14 november 2010 kl. 21:27:47
-
Funkar det okej med vanliga cross däck eller måste det vara isdubb när det är åkning på is/sjö som gäller?
Det lutar åt att jag köper 4st kompletta hjul för vinterkörning, vilken bultdelning har smc?
-
Funkar det okej med vanliga cross däck eller måste det vara isdubb när det är åkning på is/sjö som gäller?
Det lutar åt att jag köper 4st kompletta hjul för vinterkörning, vilken bultdelning har smc?
SMC CBW 170/250cc har iaf 110x4 bak och 4x156 fram. Har själv gått i samma tankar, så har börjat med att köpa "crossdäck" och dragit i skruvdubb. Dock så är det barmark i Västerås just nu, så att blästra dubb på asfalt tänkte jag inte göra :D
-
Ingen som kört på is med cross däck / is däck?
-
Du behöver dubb viket däck du än har om du ska åka is
-
Leta reda på närmsta Rindab Åf
Och köp Bestgrip dubb 6,5mm
Det är det bästa jag har varit med om på min TGB 550IRS
48Dubb per däck på bighorn
Det är sväng till du välter känsla ()p
-
jag kör med cross däck utan dubb och det funkar finfint 8) :)
-
Okej tack, det får nog bli cross däck som jag dubbar vid behov.
nån som har koll på om jag tex kan köpa beggade hjul som suttit på en raptor, och dessa passar på min smc500re
-
Skall du ha lite driv så krävs dubb, även om det självklart GÅR att åka odubbat.
En bugdetvariant av finns det tips om här, från Biltema:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26776.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20928.0
Fälgar från en Raptor passar för övrigt inte på en SMC, däcken kan dock passa.
-
jag kör med cross däck utan dubb och det funkar finfint
hmm din nivå på funkar finfint är väldigt lågt ställd va ;D kör du med motorn brinnande och disel i tanken också, och tycker det fungerar finfint ;) (jag menar på skämt)
jag försökte förra året med 450n utan dubb och var ändå relativt "greppvänlig" is. jag kom med lite fart ifrån land sladdade lite och sen stannade jag och väntade sedan behövde vi boxera den av isen för att när jag hade stannat så gick det inte komma igång igen, absolut 0 grepp och då hade jag ändå nya cross slangar på så min erfarenhet av odubbat på is är att det INTE ens går utan!
-
haha,hemligheten med att köra på is utan dubbar är att....... aldrig stanna :knupple: ;D ;).
-
Det är verkligen skillnad på is och is. Är det under 7-8 grader kallt blir det mycket bättre grepp på isen än om tempen ligger runt nollan. När det är kallt blir isen "sträv" och det går hyffsat, men det är svårt att svänga utan att sladda allt för mycket och bromssträckan blir mycket längre.
-
roligast är det när det är ca 5cm snö som frysit fast i isen för då går det på bakhjulen utan dubb ;D
men visst är det bäst med dubb.