ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: ATVeeler skrivet 12 november 2010 kl. 20:04:24
-
Såg vid macken en äldre gubbe troligtvis en sån där blandning av Åsa Nisse och bydåre som finns i alla byar :D Gubben körde en med en lite äldre atv med en intressant lösning på vinsch, nämligen elvinchen var utbytt till en handdriven spärrvinch typ sån som man har på båttrailern.
Först småskrattade jag lite för mig själv men på hem vägen slogd det mig hur bra iden är. Om den bara används för att tyd dra upp sig om man fastnat eller dra ut en mindre stock ur skogen nu och då så är en spärrvinchen med typ 2000kg dragkraft nog mycket tillräcklig till vad det behövs. Plus att man slipper alla problem man oftast stöter på med billiga atv vinschar, elproblem och dåligt batteri. Lite 5-56 nu och då så fungerar spärrvinschen i väder och som väder.
Någon annan här som har kommit på samma ide som gubben!?
-
Det jobbiga kan ju vara att det är en lång vev så man måste ha vinchen högt upp/ långt fram för att inte veven ska slå i hjulingen :)
Jag har med mig en
(http://www.bushranger.com.au/hand_winch/hand_winch_main.jpg)
samt lite rep när jag är ute och åker, fungerar fint om man kör fast!
-
jag hade ingen vinsch på min första hjuling, då hade jag ett spännband med som jag lindade runt bakaxeln och backade, det drar som faan.
det samma gäller om man har med två spännband och lägger runt hjulen, och backar försiktigt.
-
Det var inte den typen av vinsch som gubben hade utan sådan som man "vevar runt" på. Den var monterad framför atv:n där man brukar ha vinschen. Verkade vara ganska lätt tillgänglig.
-
Det jobbiga kan ju vara att det är en lång vev så man måste ha vinchen högt upp/ långt fram för att inte veven ska slå i hjulingen :)
Jag har med mig en
(http://www.bushranger.com.au/hand_winch/hand_winch_main.jpg)
samt lite rep när jag är ute och åker, fungerar fint om man kör fast!
Man kan ju modifiera veven lite, genom att sätta på en förlängare...
Jag vet en Polaris Outlaw med denna vinschtyp, han använde en liten spärrnyckel med hylsa på!
...inte det snabbaste, men en bra vän i nöden.
Bilden visar ett spaklyftblock, de har kort arbetsområde, typ nån meter bara, men är oftast starkare än en "trailervinsch".
Ett spaklyftblock och nån länk (så man kan ta omtag) är bra att ha i bilen om man råkar trilla av vägen eller så...
-
Det var inte den typen av vinsch som gubben hade utan sådan som man "vevar runt" på. Den var monterad framför atv:n där man brukar ha vinschen. Verkade vara ganska lätt tillgänglig.
Jo förstod det, var en sån jag tänkte på som brukar ha ganska lång vev. Men kanske finns olika.
Hydro
Ja ett brytblock har inte så lång vajer, tror mitt har 2 meter dubbel. men jag har gjort så jag kan använda enkel vajer och får då 4 meter, och man orkar utan vidare iallafall. Sen har jag 30 meter rep som klarar 2 ton enkel lina så jag kan ha lång till närmaste fasta punkt ()p
-
En vinch med vev går ju göra en liggande montering om man vill, så gör inte vevlängden någonting.
Gjorde en liten "lyftkran" med en sån och lite fyrkantsprofil till morsans balkong så hon kan dra upp lite grejor som e bökiga i en trång trapp.
-
en sån? :headbang: