ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Delarium skrivet 11 november 2010 kl. 22:26:10
-
Hej,
Hade inte tänkt att köpa nya däck för vintern, utan ska om möjligt köra på de jag har. De är enl mönstret på min avatar.
Men vad är bra däcktryck för att köra i snön, lite blandat med is och snömodd, men främst på vägar.
Vad kör ni för tryck? Är 0.4 lagom?
-
Hej,
Hade inte tänkt att köpa nya däck för vintern, utan ska om möjligt köra på de jag har. De är enl mönstret på min avatar.
Men vad är bra däcktryck för att köra i snön, lite blandat med is och snömodd, men främst på vägar.
Vad kör ni för tryck? Är 0.4 lagom?
Först bör nog någon tala om för dig att dina däck motsvarar slicks om vi ska prata om en miljö i ren snö.
Storlekar osv är jag värdelös på men vi har säkerligen likvärdiga storlekar på våra däck. Mina är skogsdäck däremot.
När jag köpte den så hade jag 1kilo. Kändes mycket så sänkte till 0.4kilo enligt tips från andra åkare.
Men var inte nöjd! I leran. Med mina redan dåliga däck. Sänkte till 0.1/0.2kilo runt om. Nu går den perfekt!
Lyckas inte trycka ner däcket ens med ett vanligt grindsläp bakom tillsammans med mig (100kg) på sadeln.
Känns lite dåligt på asfalt bara med så lågt däcktryck.
När jag sätter mig halvt i snö och den bara vill spinna så kommer man ingenstans alls i 1an men däremot i 2an.
Högre växlar orkar den inte när maskinen står stilla. Vad är det som gör det egentligen? alltid undrat. Har ingen låg.
-
Tack för bra svar.
Däcken är nog som slicks i snö... läste någonstans att de här "V"-formade däcken som sitter på från början är just universaldäck som är rätt dåliga, på samtliga underlag. Men då en ny uppsättning däck med billigaste plåtfälgar motsvarar halva värdet på min hoj, som jag dessutom planerar sälja till våren. Känns lite omotiverat...
Funderar på ett budgetalternativ, svara gärna med kommentarer... men min hoj har ju stel bakaxel och endast drivning bak. Låt säga att jag köper 2st nya fälgar med nya däck "crossmönstring" och drar i skruvdubb. Och behåller orginaldäcken fram. Är det ett skapligt alternativ för lite snölek i vinter?
-
Nu vet inte jag hur din ekonomi och framtidsplaner ser ut, men byt maskin nu istället så får du roligare i vinter samt att du inte behöver lägga pengar i onödan på din nuvarande maskin.
:sunny:
-
Om gammelvolvon:s alternativ inte är aktuellt så skulle jag satsa på att köpa dubb för att skruva i de däck som redan finns.
Och då ordentligt även i framdäcken.
Två däck och fälgar kostar väl 2-3000 och de pengarna får du se som en ren kostnad då du aldrig lär få igen de vid en försäljning.
Skall du ut i "djupsnö" så hjälper inga skruvdubb, däremot tuggar sig kedjor på fint!
Finns på Biltema för en vettig peng, och de kan du ju ha även till nästa quad.
-
Har butiken "superbilligt.se" här i Västerås, så dit var jag idag och köpte 2st däck, med fälg och montering. Gav 1500kr tror jag. Rätt överkomligt misstänker jag?
Ska köpa skruvdubb och dra i tänkte jag. Glöm inte bort att jag ska köra endast på snöbelagda gator, möjligtvis att det blir lite isåka max 1 gång. Förstår det här inte är optimala lösningen någonsin :)
-
Har roat mig idag och skruvat in dubb i nya däcken. Köpte Biltemas skruv och lite gellim. Återstår att se om de sitter kvar när man är ute och brassar :)
Här i Västerås har snön försvunnit från vägarna, finns lite snövallar vid sidan av vägen. Väntar på nästa ymniga snöfall och minusgrader :)
-
vad är rekomderat däcktryck vid ren iskörning med isdäck på en quad som har 10" och 9"'s däck?
-
Tjäna.
Jag kör slitna Cheng Shin C-828 22/11/10 i bak 300 dubb i varje (vanlig 7mm sexkant plåtskruv)
och lika slitna Dunlop KT331 21/7/10 i fram 200 dubb styck, däcktryck 1,0 fram och 0,5 bak.
Min sucka tar sig fram som en skoter i snön, upp till 30cm och på packad snö/is väg inga problem att dra på bakhjulen. Kan också rekommendera att doppa skruv/dubb-spetsen i vulk innan man drar i dem, sitter bättre och håller bättre tätt (om man skulle råka skruva lit för djupt).
/Nicklas
-
Tjäna.
Jag kör slitna Cheng Shin C-828 22/11/10 i bak 300 dubb i varje (vanlig 7mm sexkant plåtskruv)
och lika slitna Dunlop KT331 21/7/10 i fram 200 dubb styck, däcktryck 1,0 fram och 0,5 bak.
Min sucka tar sig fram som en skoter i snön, upp till 30cm och på packad snö/is väg inga problem att dra på bakhjulen. Kan också rekommendera att doppa skruv/dubb-spetsen i vulk innan man drar i dem, sitter bättre och håller bättre tätt (om man skulle råka skruva lit för djupt).
/Nicklas
Aha, kör tvärt om själv. Dock är framkomligheten inte så jättebra i pudersnö. Den är kass rent av :) Slitna däck fram dock av "allroundstuk" som troligtvis suger.
-
Aha, kör tvärt om själv. Dock är framkomligheten inte så jättebra i pudersnö. Den är kass rent av :) Slitna däck fram dock av "allroundstuk" som troligtvis suger.
Framdäcken i ditt fall är nog inte problemet utan det är bakdäcken.
Vissa däck vill ha mer luft för att funka optimalt i snön vissa mindre
Tänk att du även minskar lite markfrigång om du släpper ut mycket luft.
Min sucka tar sig fram som en skoter i snön, upp till 30cm
Skulle tro att det går inge fort då ;)
-
Näe fort det inte går, som yoda sa :D
gissningsvis 10-15kmh men man fastnar iaf inte :P
Kan också tillägga att idag fick jag sänka däcktrycket till 0,2 i bak så det flöt bättre på packsnön + att det är ungefär 50cm snö här. Väntar nu på den härliga våren så man kan ut å riskera livet på skogsvägarna :sunny: