ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Jonathan skrivet 12 maj 2006 kl. 11:39:08
-
Hej!
Fick min raptor 700 för några dagar sedan och är lite besviken på draget..
Precis när jag fick den hade den knappt tomgång, men det berodde på alla strypningar..
Plockade bort strypningarna i insuget (brickan och all skummatreal),
tog bort katalysatorn och insatsen i avgassystemet.
Plockade bort muttern i spjällhuset
Körde sedan en sväng och den var ju mkt piggare än innan, men ändå inte riktigt rapp. bra med bottendrag med inen riktig kick!
Sedan kopplade jag bort dreselboxen (tog bort den helt) och byglade som man skulle göra, men kände ingen direkt skillnad mot innan.
Undrar om jag verkligen fick det rätt..
Är det någon annan som märkt skillnad med och utan dreselbox??
Undrar om det inte ska vara mer ös än såhär..
Den gör ca 124+ på mätaren.. Orkar INTE dra till varvspärren på 5:an..
Finns det någon mer strypning..
Eller är det bara till att börja trimma?
-
Besviken på draget i en Raptor 700... Får man fråga vad du körde innan, 2-stegsraket ? :D
-
:?: :?: :?: Är du säker på att det var fyrhjuling du ville ha :roll:
Det kanske var en sån här du skulla haft istället :?: :roll:
(http://quick.imgfree.net/images/45615.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
-
Du måste ju ha gjort något fel någonstans eller nått
-
Jonathan: har du kört mycket 2-hjuling innan?
TROR att de flesta kubik liknande 2 hjulingar "spöar" en 4-hjuling... på asfalt.. Men när tex raptorn hittar "hem" till det underlag den är byggd för så står den sig nog mycket bra gämfört med 2 hjulingarna.
-
Ja, jag undrar ju med det!
Men vad?
Edit: Jag har kört mkt motocross innan.. kan vara så att förväntningarna var lite väl höga eftersom alla säger att de går helt sjukt bra..
-
Provkör någon av 250 hjulingarna typ Barossa, SMC, Kymco så förstår du nog varför alla som bytt upp sig tycker att Raptorn går som ett spjut.
:)
-
Då är det nog risk att du blir lite besviken..
Jag gick från 2 hjulig vägmaskin till 4 hjuling. Mest för att det på slutet med 2 hjul gick lite väl fort. toppfarten på min linhai är typ där man slängde i 2:an på hondan... Så varje gång jag sitter och svär hur helvetes långsamt det går (nästan 80) försöker jag komma ihåg varför jag bytte.
MEN.. Min linhai som är en pack-åsna kan jag göra en massa som jag inte kunde med mina 2 hjulingar. Dra släp. Ta med barnen på en tur. Åka på vintern. Dra älg. Klättra i terräng. Få med mig alla fiskeprylar utan att ha en stor ryggsäck och spön som hänger och slänger etc.etc.etc.. Men att byta från 2 till 4 hjul och fortsätta att ha samma användings område är nog dessvärre dömt att misslyckas. Du får helt enkelt försöka hitta det där andra som bara en 4-hjuling kan ge dig. vad det är med en raptor får nog raptor ägarna tippsa dig om. Kanske det att du med en reggad raptor får åka i trafiken vilket man inte får med en cross.. Eller att grusvägarna som man förr var hala och besvärliga nu blir hala och roliga. Att man slipper kasta upp hojen på ett släp om man skall till banan - nu kan du åka dit utan att snuten står och skriker. När du i vinter utan problem kan dra alla ungar i grannskapet på pulka utan att själv rikera att slå på arlset.. Men som sagt: Raptor ägare hjälp killen med att hitta "hem" med sin nya leksak.
-
Jag ahr inga problem att hitta hem för mig och min raptor!
den går till och från crossbanan.. på grusväg, i skog.. på hopp mm..
MEN.. vill bara veta så att inte det sitter mer strypningar på+..
märkte som sagt inte någon skillnad alls på dreselboxen.. kanske har gjort fel.. eller märkte inte någon annan skillnad heller?
Tack för svar iaf..
-
Ahh.. Sorry då missförstod jag dig..
MR2T på detta forum kan säkert hjälpa dig med det. Det han inte kan eller hört talas om ang raptron är nog inte värt att veta.
-
får vänta 2v på att Mr2T kommer tillbaka
stackaren är oxå utan bredband
-
kör lite mer med den ...lätt att dra den för långt på växlarna prova att shortshifta den ...124 km i topp är normalt min gjorde 125 direkt sen ca 127 efter ngr mil std skick..du kommer aldrig att nå ngt varvstopp på 5an- det är på 9000 rpm .. tror att dina förväntningar var för stora så var det med mig ..tycker att min inte går så bra längre...tills jag provade reteps raptor 350 ....man vänjer sig :roll: :roll:
-
Sitter på 56k modem nu ;)
Visst är den "slö" om man jämför med en 250cc cross, den är ju så rapp så att du knappt hinner peta i växlarna innan det är dags för nästa. Eftersom du är crossåkare precis som jag varit så ligger det latent att man vill ha motorn på högt varv, men raptorn trivs bäst på mellanregistret. Det är inget fartvidunder men vridet i motorn är helt underbart, min hoj maxar ut på 120-125, nått sånt beroende på motvind men jag har aldrig fått upp den på varvstoppet på femman. Det har spekulerats hej vilt om det fanns en varvtalsregulator som reglerar varvtalet på femmans växel, men efter ett antal bromsningar i bromsbänk så var det frågetecknet uträtt, det finns ingen varvtalsspärr på femmans växel. Du får helt enkelt investera i eftermaknadsdelar som helsystem och filter med en EFI-box av något slag så att du kan hämta de sista 10-15 hästarna som saknas men jag tror inte att den trivs mycket bättre på varvstoppet för det. =)
-
Trimkit finns till salu, min 700 är så gott som såld, UTAN TRIMGREJJERNA... Kanske kan va nåt för dig??
-
Du har pm!
-
Trimkit finns till salu, min 700 är så gott som såld, UTAN TRIMGREJJERNA... Kanske kan va nåt för dig??
varför ska du sälja den? :S
-
varför ska du sälja den? :S
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=NukeC&op=ViewDetail&id_ads=225
:)
-
Jag sörjer med dig, att behöva skiljas från vännen sin är aldrig kul :(
-
Adam vill ju inte vara frågvis. Men när du köpte raptorn visste du inte om hus köpet då? Eller är du rädd för bönderna som du skrämer med ditt hmf-system+
;)
-
Adam vill ju inte vara frågvis. Men när du köpte raptorn visste du inte om hus köpet då? Eller är du rädd för bönderna som du skrämer med ditt hmf-system+
;)
Det kom lite hastigt på så att säga.. Tyvärr tycker väl tjejen att det är nice att slippa låna pengar till kontantinsatsen, så då får väl leksakerna stryka på foten... Aldrig får man göra nåt kul... Usch för att vara vuxen!!! :wink:
-
Adam köp ett hus renovera om. Värdera om huset. Ta lån på en Ny cyckel. Faan vad livet är lätt ibalnd. eller inte!
Lider med dig Adam!
-
Adam,
Att bo i hus utan att ha några "leksaker" är lika trist som att ha grejorna men inte få leka med dem.... :cry:
Behåll Raptorn, låna till kontantinsatsen. Då blir livet meningsfullt igen.
Gör ju knappt någon skillnad ekonomiskt 8)
Skämt åsido, diskutera med damen..... Argumenten har du ju fått nu :D
-
Tillbaka till mina frågor.
Är det någon som har en R700 som har märkt skillnad när de tog bort dreselboxen!?
Det går ju fler kablar till boxen än de man byglar. ska de bara "hänga" där? Vad gör de för nytta när de är inkopllade om det ändå bara är två kablar man byglar?
Jag märkte som sagt inte någon direkt skillnad när jag tog bort min box och byglade kablarna!
Kan ju ha gjort fel!
-
Tillbaka till mina frågor.
Är det någon som har en R700 som har märkt skillnad när de tog bort dreselboxen!?
Det går ju fler kablar till boxen än de man byglar. ska de bara "hänga" där? Vad gör de för nytta när de är inkopllade om det ändå bara är två kablar man byglar?
Jag märkte som sagt inte någon direkt skillnad när jag tog bort min box och byglade kablarna!
Kan ju ha gjort fel!
tog bort boxen och lödde ihop den avklippta org kabeln ..dreselboxen:
en kabel är jord,en till tps,de andra två är inskarvade till org härvan-har inte kört med boxen alls så ingen aning om den går sämre el bättre me skiten
-
OK!
jag tog bort dreselboxen, och byglade de två kablarna. lät de andra "hänga" där..
-
Jag märkte ingen skillnad på min heller när jag plockade bort boxen och byglade kablarna.
-
OK!
då kanske vi inte har fått det riktigt rätt då. för jag tror ju inte dresel killarna hänger dit en box om den inte gör nån skillnad..
vill ha mer mos i min.. framförallt i hela registret inte bara från 2000-6000 v. där går den bra. men efter 6000v händer absolut ingenting!
tycker yamahaingengörerna kunde lagt nån vecka till på att ta fram motorn och få ett fetare topp register..
men det kanske bara är jag som tycker så..
har beställt drevsats till min nu.. en kugg större fram och tre mindre bak..
återkommer hur det blev.. får den på tisdag!
-
OK!
då kanske vi inte har fått det riktigt rätt då. för jag tror ju inte dresel killarna hänger dit en box om den inte gör nån skillnad..
vill ha mer mos i min.. framförallt i hela registret inte bara från 2000-6000 v. där går den bra. men efter 6000v händer absolut ingenting!
tycker yamahaingengörerna kunde lagt nån vecka till på att ta fram motorn och få ett fetare topp register..
men det kanske bara är jag som tycker så..
har beställt drevsats till min nu.. en kugg större fram och tre mindre bak..
återkommer hur det blev.. får den på tisdag!
du menar 2 kugg mindre bak va finns inget 35 kugg bak vad jag vet..
att inte motorn drar så långt beror MEST på kamaxeln men min drar betydligt bättre högre varv med lte systemet -drar ganska lätt till varvstoppet 1-2-3 an lite segare till varvstopp 4an (140 km) men det är liksom ingen vits med att varva den för långt åk på vridet istället.
-
Jag kommer bara upp i 113km/h på 5:an om jag ligger ner (110 om jag sitter upp) och ganska exakt 100 gör den på 4:an. Finns av någon anledning ingen ork på högre varv och den sista 1,5 cm på tumgasen har ingen funktion känns det som. Att shortshifta funkar bra för det finns gott om vrid men efter typ 90 segar den till sig.
Jag har tagit bort skräpet i luftburken, muttern i trottelhuset, byglat röd och blå kabel till DMCT boxen och provat både med och utan insatts i ljuddämparen. Har inte kollat om det sitter någon mer strypning i avgassystemet. Känns som jag har missat något, för lite mer än 110 borde den ju göra...
Förslag någon? Och då menar jag inte av den typen - Köp helsystem, luftfilter, PCIII eller andra trimbitar för jag vill ha den i orginal/ostrypt skick ett tag till iaf.
-
Sunfire: Du är för fet helt enkelt =P Fattar inte varför folk vill köra i 130 blås med sina hojar, det ÄR inte bekvämt och kommer aldrg att vara bekvämt. Min hoj gör runt 120-125 blås, och den är så orginal som den kan bli. Men prova att åka utan locket på luftburken och se om det gör någon skillnad för dej. Jag har aldrig nått varvstoppet på femman så det fattas ju lite pulver på toppen, men o andra sidan är den ju aerodynamisk som en mjölkkartong och i 100 blås och upp så kräver det rätt mycket hästar för att övervinna vindmotståndet i både hoj och förare.
-
Ta bort "katalysatorn i avgassystemet". annars får du nog också leva med att det inte är något vidare drag på höga varv med 700:an..
-
Sunfire: Du är för fet helt enkelt =P Fattar inte varför folk vill köra i 130 blås med sina hojar, det ÄR inte bekvämt och kommer aldrg att vara bekvämt. Min hoj gör runt 120-125 blås, och den är så orginal som den kan bli. Men prova att åka utan locket på luftburken och se om det gör någon skillnad för dej. Jag har aldrig nått varvstoppet på femman så det fattas ju lite pulver på toppen, men o andra sidan är den ju aerodynamisk som en mjölkkartong och i 100 blås och upp så kräver det rätt mycket hästar för att övervinna vindmotståndet i både hoj och förare.
Fettet är det nog inte så stort problem med.
Grejjen är inte att jag vill ligga och köra i 130 utan det är mer att jag vill att det ska gå att göra det om jag behöver. Ligger jag och kör efter en bil vill jag kunna köra om och ifrån utan problem.
Ska ta och testa hastighetsmätaren med GPS någon dag, kanske är är så att den är feljusterad. Ska pumpa däcken lite bättre också.
Ta bort "katalysatorn i avgassystemet". annars får du nog också leva med att det inte är något vidare drag på höga varv med 700:an..
Jag får ta isär avgassystemet och kolla...
Är det så att den sista biten på gasen inte gör någon skillnad? För det händer verkligen inget den sista biten på tumgasen. Känns ju nästan som om den vore varvtalsbegränsad. Har bara byglat blå och röd kabel från boxen och i övrigt sitter boxen kvar och kontakten är inte kopplad. Ska den vara det?
-
Min box sitter inte kvar. jag har bara byglat. men jag märkte ingen skillnad när jag plockade bort min box.
men strypningar i avgaset märks mest på höga varv =mkt avgaser.
testa att ta bort locket till luftfilterboxen. det tyckte jag gjorde lite på öset.
min gör med motarddäck och 15/36 drevning 131 km/h uppmätt med gps. låg som en padda på sadeln och pressade ganska länge, dock inte i nedförsbacke. tycker den går fort upp till ca 125 sedan planar det ut.
jag har inget trim..
-
Drev beställde jag förra veckan så det ska bli intressant när dom kommer. Och som sagt, får ta isär avgassystemet någon kväll och se vad som sitter i vägen...
-
Sunfire: det är garanterat katten som bromsar upp avgasflödet för dej, den sitter ju i bakersta skarven om jag inte minns fel. =)
-
F*n nu vill jag inte sitta på jobbet, jag vill hem och skruva för att se om det gör någon skillnad... :twisted:
(Hoppas att regplåten kommer idag också.)
-
Jag tappade min skylt, gick till närmaste polisstation och fick en tillfällig direkt på plats !!! kostade mig 20 spänn tror jag :p
Tänkte på om det händer igen !
-
Jag har två skyltar, en för onroad, och en för offroad =)
-
Nu är den försäkrad och påställd fr.o.m. i morgon. Fick fram regnr. från Vägverket och den registrerades igår.
Så om någon undrar vad jag gör i helgen - lyssna efter en fyrtaktare som piskas hårt... :wink:
Idag kom nerfbarsen och lastracket så kanske att jag hiner montera det innan helgen. Nya backspeglar och en led skylt belsysning kommer troligtvis på fredag. Julafton hela veckan 8)
-
Nu blev det liv i maskin. :D Bort med katalysatorn och den gick lätt upp till 120km/h... sen tog vägen slut :p Får testa lite mer när skylten har kommit. Tack för hjälpen alla :!:
Det j*ävligaste var att jag har fått fel nerfbars. :x Dom är till en YFZ450. Så nu får man krångla med att skicka tillbaka och vänta ytterligare några dagar innan man får rätt.
:evil: :x :cry:
-
Måste fråga,ni som har dessa fantastiska maskiner,ni snackar om att ni åker i 120 blås,hur funkar det på en knölig asfaltväg? Själv kör jag en mindre Kinamaskin och är nöjd med den,men den studsar en del på dessa puckelpister till vägar vi har i Sverige.
Är det stoor skillnad på väghållning hos en Yamaha kontra dessa billigare Kinamaskiner?
Uppskattar ett ordentligt svar nu,inte Yamma rules... 8)
-
Nu blev det liv i maskin. :D Bort med katalysatorn och den gick lätt upp till 120km/h... sen tog vägen slut :p Får testa lite mer när skylten har kommit. Tack för hjälpen alla :!:
Det j*ävligaste var att jag har fått fel nerfbars. :x Dom är till en YFZ450. Så nu får man krångla med att skicka tillbaka och vänta ytterligare några dagar innan man får rätt.
:evil: :x :cry:
sunfire mannen.. har du provat dom då - dom jag köpte iaf passar BÅDE 450 OCH 700 :roll: samma part #...
-
Javisst har jag testat. På vänstersidan passar dom men på högersidan finns det inte en chans att jag ska få dit den, motorn är i vägen.
Får prova en gång till... Dumheten kanske har gjort sig påmind ännu en gång :wink:
-
Javisst har jag testat. På vänstersidan passar dom men på högersidan finns det inte en chans att jag ska få dit den, motorn är i vägen.
ja då finns bara ett alt. ta bort motorn å sätt dit ett par pedaler :lol:
du har väl ett annat märke på nerfen då ...qmax ?
-
Xtremeparts. Har mailat han jag köpt av.
-
Xtremeparts. Har mailat han jag köpt av.
kanske kan sälja dom till nån med 450??
kul att hojen går bättre nu iaf...sugen på att åka i helgen? nää tänkte väl det...
-
Sugen is my middle name ;)
Ska bli trevligt att ge sig ut och åka "lagligt".
-
Sugen is my middle name ;)
Ska bli trevligt att ge sig ut och åka "lagligt".
Det ska bli bra väder i helgen :) åka lite då kanske eller :)
Antagligen julafton hos mig imorgon då det kommer lite grejs från usa :)
Om 2 veckor blir det julafton då jag får fälgarna och däcken, här ska det MAXSAS med grejor :).
Känner att julafton den 24 dec inte kommer existera för det kommer vara julafton hos mig varje månad fram till december :)
Orgasmer är sköna men vetefan om inte grejor till hojen är skönare att få :)
Älska Ebay :) Sorry mycket smilys där :) :)
-
Måste fråga,ni som har dessa fantastiska maskiner,ni snackar om att ni åker i 120 blås,hur funkar det på en knölig asfaltväg? Själv kör jag en mindre Kinamaskin och är nöjd med den,men den studsar en del på dessa puckelpister till vägar vi har i Sverige.
Är det stoor skillnad på väghållning hos en Yamaha kontra dessa billigare Kinamaskiner?
Uppskattar ett ordentligt svar nu,inte Yamma rules... 8)
Med orginaldäcken är det väl ganska ok att köra på ojämn väg, men med gatdäck är den livsfarlig ibland.
Den kan få för sig att dra åt både det ena och det andra hållet.
Särskilt på spåriga asvfalts och grusvägar i farter över 100..
-
Javisst har jag testat. På vänstersidan passar dom men på högersidan finns det inte en chans att jag ska få dit den, motorn är i vägen.
Får prova en gång till... Dumheten kanske har gjort sig påmind ännu en gång :wink:
Idag gick det bättre. Tänkte nog både baklänges och upp och ner igår... :oops: