ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 10 november 2010 kl. 11:34:22
-
Tja!
Har inte haft min hjuling mer än 16mil, men sen länge insett att nu när det är mörkt så lider man lite av ljusbrist, samtidigt som det finns för mycket! :D
Kort förklarat vad jag upplever:
Faktiskt tycker jag att hel och halvljus fungerar bra vid landsvägskörning. Men detta endast om man håller för instrumenten då den lyser som en sol!
Men samtidigt så finns ju inget bra arbetsljus när man kör i skogen, än mindre nåt backljus.
*** LED-Arbetsljus ***
Så, min tanke är att bygga egen LED-belysning för att lysa upp precis runtomkring hjulingen, som ett arbetsljus liksom.
Jag har börjat och kommit drygt halvvägs med arbetsljuset. Det kommer styras av en låda med tre vippströmbrytare vid ljusomkopplaren. Bilder kommer på monteringen sen!
En vippa är för att styra ljuset framåt av/på/eller att tändas med helljus. Den andra är samma fast för backljuset. Alltså av/på/eller när man lägger i backen. Den tredje vippan blir två extra utgångar, nr1 på/av/nr2 på.
Dosan med dessa knappar är gjord och den fick en liten LED som lyser ner på växelspaken. Bara för att..
Igår löddes reläkortet ihop som kommer sitta under "motorhuven". Den har reläer med växlande kontakter, 2A är specad last. Behöver man mer är det bara att låta det kortet driva ett vanligt relä, typ biltema. Men vad jag läst så sitter det bara en 25A generator i. Räknat på 12v så är det 300W. Av detta är iallafall 150W redan "upptaget" av original lyse och tändsystem. Alltså typ 10A till övers innan man maxar generatorn. Så det är bättre att ta det lugnt med lampor.
Återstår nu gör att på nåt vis fuktskydda reläkortet, bygga LED-belysning samt montera alltsammans.
*** Dimma instrumentbelysningen ***
Nästa projekt är att dimma instrumentbelysningen. Och jag siktar högt för att se var man hamnar.
Så första idén att försöka förverkliga är att det ska styras av omgivande ljus steglöst. Material för att börja bygga och testa kommer i veckan. Snart hoppas jag.
Kruxet med detta är att panelen belyses av glödlampor, medans helljusindikeringen är en LED. (enligt de scheman jag sett) Och att dimma en LED och en glödlampa är inte lätt då de inte lyser på samma sätt. Men som sagt, det ska labbas!
Alternativet är en fast lägre nivå på ljuset när man kör med hel/halvljus. Sen full nivå vid parkering eller inget ljus.
(Bifogar en bild på dosan och reläkortet ifall nån är nyfiken)
-
Personligen anser jag att det tveklöst viktigaste och bästa lyset man har inne i skogen är HJÄLMLYSET!
Det lyser alltid exakt där man tittar och det ger ej heller några skuggor man ser eftersom det ju sitter rätt nära ögonen.
En del kör med smal och lång ljusbild, jag anser dock att en vid vinkel ger klart bäst överblick.. sen att man inte ser det som finns trehundra meter iväg kan jag lätt leva med eftersom jag inte är så nyfiken av mig.
Inne i skogen har jag ofta all belysning på maskinen släckt då den helt enkelt är onödig.
Man behöver inte fundera på backljus eller liknande, dessutom får man BRA lyse om man skall kolla något på själva maskinen!
Hur det är att arbeta i mörker med hjuling är dock något jag inte provat på så där kan det kanske skilja.
Mest ljus för pengarna får man i en vanlig spot, alltså en halogenlampa avsedd för spotlights och 12 volt, de kostar en tjuga eller så... upp till en knapp hundring.
De finns även i LED på 3-5 watt, dessa har jag dock inte testat.
Endurokillarna har ju "alltid" kört med xenon på hjälmen men nu sen Vision X släppte sina Solstice så har många gått över dit... ungefär samma pris men betydligt mer stöttåligt, vattetsäkert och strömsnålt.
Spot:
(https://id34108.securedata.net/helmetlight.com/merchantmanager/images/uploads/Replacement_Spotlight_bulb_1.jpg)
Solstice:
(http://www.visionxwholesale.com/product_images/r/571/XIL-S1103_vision_x_solstice_solo__81748_thumb.jpg)
-
Ser ut som ett trevligt projekt.()p Jag kommer att följa detta med stort intresse. Tycker själv om sådana här lösningar men får väl inte tummen ur för något liknande.
//Håkan.
-
Dimma instrumentbelysningen är absolut något som jag själv skulle vilja göra, tycker den lyser alldeles för starkt i mörker oavsett vilket ljus man använder. :help: Intressant detta ()p
-
"Allt" är monterat och klart nu!
Dock återstår själva belysningen, men den får jag prova ut vartefter. Börjar med det jag har hemma, så först ut blir 5st 1W LED, och jag blev rätt impad!
Bifogar bilder på ungefär hur jag tänkt montera dom, samt vad det gjorde i skillnad i ljus.
-
Ser ut att kunna vara smått och smidigt det där! Ibland ångrar man att man inte lärde sej el då man fortfarande kunde lära sej något. :banghead:
-
Med tanke på att orginallyset har 35W*2 på halv, tror det även är det på hel oxå så?....
Dom 5W som Leddarna lyser med är Minst lika bra som ca 70W vanlig trådlampa!! Fatta om du skulle montera på typ 5*5W Led?!?!?!
Galet bra o intressant tråd, kul idé :):D
//Janne
-
Hej. Snyggt, jag undrar var Du har hittat 1w led'arna? Eller vilken typ det, har lite svårt att se på bilden.
Tack på förhand. Friskt kopplat osv...
//Håkan.
-
Tackar för berömmet! :)
Jodå, tack vare linsen och den spridningen som är så blir ljuset helt klart godkänt framför hjulingen.
LEDsen jag köpt är dessa: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42189 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42189)
Fördelen är att de har inbyggd driver för allt mellan 12-36v, samt hus med kylning och lins. Sen gör det ju inget att priser är rimligt.. Dealextreme har ju fraktfritt.
-
Tackar för tipset. Ska kolla direkt. Har köpt från Dealexterme förut när det var aktuellt med cykelbelysning.
Det här är ju lite samma tänk, mycke ljus lite ström.
//Håkan.
-
Projekt som inte avgör en fortsatta existens tenderar ju att gå på sparlåga. Så även detta, MEN, det är inte helt dött!
För i delprojektet där jag ville styra instrumentbelysningen har jag kommit en bra bit nu! :)
Jag har lyckats få till en ljusstyrd PWM-reglering! :headbang:
Återstår gör att få till nån bra lösning för att klara av strömmen som instrumenten vill ha för ljuset, men för att veta den måste jag mäta då jag inte till 100% vågar lita på elschemat. Så innan jag kan testa ytterligare måste jag demontera instrumenten från hjulingen, tror dock detta är rätt lätt. Sen ska jag få LEDen att följa hyffsat med ljusstyrkan också. De lyser liksom lättare om man uttrycker sig så. Och enligt schemat är det en LED som indikerar helljuset, så därför lägger jag ner jobb på det också.
Men ett par bilder under utvecklingen av detta kan jag bjussa på!
Den ena visar fullt ljus på lampan då LDRen (den som känner av ljus) är fullt belyst, samt nästan släckt ljus då LDRen får väldigt lite ljus på sig.
Själva styrningen kommer nog kunna bli väldigt liten sen när den är klar.
-
Hej FormerMazda, har du provat om det är någon skillnad om du dimmrar LEDen med ett motsånd eller PWM.
Jag har samma problem på min, den lyser rakt upp i nyllet på natten så det bländar.
Min första fundering var att sätta ett rökfärgat glas framför nattetid, det är ju nån slags garanti på hjulingen
så jag vill undvika att labba för mycket.
//jens
-
Skillnader rent tekniskt mellan att dimma med PWM eller motstånd är det ju såklart, men problemet är att få LED och lampa följa varandra i ljusstyrkan då de inte beter sig lika.
Att jag väljer PWM är för man totalt kommer behöva reglera typ 10W. Med PWM är det inte så mycket av det som blir värme, medans om man reglerar med "motstånd" så kommer ju de 10W att behöva brännas bort i värme.
Vill du däremot bara ha svagare ljus på helljusindikeringen utan att påverka garantier så är nog det enda sättet att sätta en bit solskyddsfilm eller nåt över antingen hela instrumentet eller bara där helljusindikeringen sitter.
-
Mina belysningsprojekt fick ett litet sidospår!
Den här boomerangen med blinkersarna på har jag ju lyckats fimpa i en snödriva. Men det var väl att vänta, den placeringen var ju inte toppen..
Men att laga den var uteslutet, och blinkersar måste man ju ha. Så det var bara att ta en titt. Och fram på hjulinge, under strålkastarna finns det som två "hål" i plasten, där i passat originalblinkerserna hyffsat bra. Det enda som behövs är ett hål i plasten fram, och ett hål i fästörat på blinkersern.
Bilderna får förklara. Men jag är nöjd! Blev i mitt tycke snyggare än original dessutom. :)
-
fan det där blev ju bra. kommer göra lika på min :headbang:
-
De där blev snyggt ()p Med en fortsättning på hasplåten ända upp till blinkersen skulle va ännu snyggare :)
-
Man kan även köpa miniblinkers å sätta under framracket så är dom helskyddade mot allt.