ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: madsensis skrivet 10 november 2010 kl. 00:33:05
-
Vad tror ni? Om jag köper en UTV t ex Polaris Ranger och monterar en bandsats från Mattracks, kan jag då ta mig upp ca 300 meter på kalfjället i en halvmeter nysnö. Jag behöver ett fordon med två eller fyra säten. Om inte vad skulle jag kunna använda. Bandvagn fungerar men det blev ett himla "bök" med alla "kringgrejor" som service m.m. Det måste vara driftsäkert eftersom jag ibland har med mig barnbarn och min 90-åriga morsa. Skoter fungerar men kör jag fast kan det bli riktigt farligt, speciellt om man ska upp ensam när det är mörkt.
Jag kan inte det här så jag måste förlita mig på goda råd.
-
Japp det skulle säker funka, men polaris har egna bandsatser som funkar betydligt bättre än mattracks.
Ett tips är att ringa Ola på hans Eriksson i Frövi, han kan allt om UTV och speciellt Polaris som det fullkomligen sprutar ut därifrån ;)
-
Jag skulle då inte rekommendera detta.
Ifall du ska upp på kalfjället.
Det må vara 1/2 meter nysnö men den snö som redan finns kan ju vara 2meter.
Och en UTV är ju inte direkt lätta ca 500kg.
+ sämre i snön än en skoter.
Läs testen som Rikard Marklund har gjort ang bandsats till vanlig hjuling.
Där han skriver bla att det går inte att jämföra med en snöskoter.
-
Oavsett fordon verkar det otroligt farligt att åka ut helt själv på kalfjället.
-
en snövessla vore nog ett bättre alternativ
-
har tyvärr inget som helst råd att ge. men var bara tvungen att dela med mig av min spontana reaktion: - Coolt! :)
-
Hur vore det då med en "Snow Trac". Ni vet en liten röd bandvagn. Om det vore en idé var kan man i så fall få tag i en sådan
-
En pistmaskin då? Går ju hitta till rimliga slantar ibland.
Då kan du ju även roa dig med att bygga monsterhopp åt skoterfolket :)
-
Snow tracken går bra, då den är bygg för det ändamålet att transportera folk, beg pris ligger runt 30-50 lök. Jag tror det är den röda bandvagnen du menar och som ser otroligt ful ut fram i huven.
-
Snow tracken går bra, då den är bygg för det ändamålet att transportera folk, beg pris ligger runt 30-50 lök. Jag tror det är den röda bandvagnen du menar och som ser otroligt ful ut fram i huven.
Exakt den är den. Om den är ful må så vara I min situation kan man inte vara petig. Det räcker att den är lite tuff och mal på i snön. Har ni någon idé var man skulle kunna få tag i en?
-
http://www.blocket.se/vastmanland/Mindre_bandvagn_30592383.htm?ca=6&w=3
Finns ju iaf en liknande på blocket.
Hur mycket väger en sån där pjäs, nån som vet?
-
http://www.blocket.se/vastmanland/Mindre_bandvagn_30592383.htm?ca=6&w=3
Finns ju iaf en liknande på blocket.
Hur mycket väger en sån där pjäs, nån som vet?
Jag såg den också men den känns väl udda. Det skulle kännas tryggare med Snow Trac:en som är välbeprövad och som det i alla fall kan finnas vissa reservdelar att skaffa
-
Ja, nog är det väl bra med en lite vanligare maskin.
Kanske läge att prova en köpesannons på blocket eller i några lokala tidningar uppe i det aktuella området.
Men då kanske du ska försöka hitta någon som kan det där med snow trac ifall det är vissa årsmodeller som är bättre eller vilka saker som man ska se upp med.
Du behöver ju en pålitlig maskin, skillnad mot oss skrotnissar som bara leker i skogen hemmavid. ;)
-
En Ranger med bandsats lär ju gå lös på lite pengar. ..... En Bandvagn BV 206 från Hägglunds borde ju då inte vara så tokigt alternativ.... om man ser till pengarna som skall läggas ut. Jag vet inte vad du menar med "bök" och "kringgrejer"? Alla maskiner behöver service och omsorg. En Ranger må vara nyare, men går inte utan service. Det jag kan gilla med en Ranger är att den är mer mångsidig för mindre jobb året om, men med dina behov så skulle jag nog tänka bandvagn eller snövessla i alla fall. De gamla SnowTrack är ju inte direkt några nya maskiner. Gissar att de senaste är tillverkade på 70-talet och då behövs det nog en hel del av service och underhåll för att hålla i gång dem. Sen kan man fundera på hur reservdelstillgången är på delar som band och annat. De är byggda för att transportera folk i fjällen och perfekt på så sätt , men de är som sagt inga nya maskiner.
-
Den erfarenheten jag har av fjällen är att om man ska åka någonstans enkelt så är en väg/led som någon kör upp efter varje snöfall att föredra.
Vad man än väljer så är det ju så att om man har otur och det är mycket med snö och det inte håller att åka på, då är det ju svårare att bärga ju större maskinerna är.
Jag tror att det är bra att kolla upp om man måste ha tillstånd för att få köra med SnowTrack, BV 206 eller dyrligt på fjället.
Om valet är en SnowTrack så är banden byggda av gummiremmar med skruvade aluprofiler.
-
Bandvagn 206 är väl toppen, om man har tillgång till fritt bränsle, de dricker ju runt 13l milen.
En sån får man kämpa med för att köra fast.
-
Bandvagn 206 är väl toppen, om man har tillgång till fritt bränsle, de dricker ju runt 13l milen.
En sån får man kämpa med för att köra fast.
Jag hade en 206 men den sålde jag helt nyligen. Jag tyckte att det var ett himla bök med service och annat. Att den drog 13 l milen(om det nu var det den gjorde) spelar ingen roll. Det rör sig om 4-5 kilometer rätt upp på kalfjället. Det är ändå billigt att ta sig upp med ett helt gäng. En annan sak var att det var ju ett Herrans oväsen. Jag kände mig mer som om jag var i Afganistan än i Sverige. Jag har funderat över många alternativ, Snow Trac, den funkar inte där, den bara glider. Så tänkte jag Snow master. Den skulle nog ta sig upp men då är den svår att få tag på om man vill ha i gott skick. Så hörde jag talas om en italiens skoter SHARPA, tror jag att den hette, med två 50 cm mattor. Det slulle bli en meter bandbredd. Så funderade jag på Lynx Commander. Nackdelen med skoter är ju att man sitter utomhus, inte så bra med små barnbarn och 90-årig morsa. Jag undrar om det inte får bli en bandvagn ändå. Jag har hittat en 202:a i superskick. Även om något pajar så finns det mycket reservdelar och fräscha band för en spottsyver. ELLER? Tänker jag fel
-
Nu spånar jag bara... En svävare.
(http://212.112.179.20/images/67/6779058977.jpg)
Då jag tänker på snowtrack så tänker jag på en sån här. De har luftkylda vw motorer. Med andra ord långt ifrån problem med delar på den biten.
Bombardier gjorde vesslor på 50-60-talet och de har jag sett på blocket lite då och då.
(http://www.tempo-land-rover.de/Top100+-Dateien/image271.jpg)
Kan inte dessa vara något? De bör vara lite tystare då de har motorn framför hytten.
http://www.blocket.se/jamtland/Bandvagn_202_30356137.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Ovriga_bilar_BM_53100_Bandvagn_Hagglund_25972169.htm?ca=4&w=3
(http://213.132.112.100/images/08/0886908969.jpg)
-
Ska du köpa en 202 så ta med dej en omgång hörselkåpor för dom låter nått fruktansvärt, har man tur så kanske man hör nått om man skriker för allt man är värd, ända tills rösten förvandlades till en hes högtalare i högra sätet. ;D
Jag rekommenderar att du åker och tittar på en innan du köper 202, för dom är trånga och akrobatiska att komma i hytten på.
Sen är dom jätte roliga ända tills man kört upp 40 liter soppa på mindre än en timme. 202 jag härjade runt i hade manuell och 206 automat, så det är även en sak att tänka på.
-
4-5 km då tror jag nog att en UTV med bandsats är helt tillräcklig!
-
Ska du köpa en 202 så ta med dej en omgång hörselkåpor för dom låter nått fruktansvärt, har man tur så kanske man hör nått om man skriker för allt man är värd, ända tills rösten förvandlades till en hes högtalare i högra sätet. ;D
Jag rekommenderar att du åker och tittar på en innan du köper 202, för dom är trånga och akrobatiska att komma i hytten på.
Sen är dom jätte roliga ända tills man kört upp 40 liter soppa på mindre än en timme. 202 jag härjade runt i hade manuell och 206 automat, så det är även en sak att tänka på.
Jag har hört att 206:an lever om värre än 202:an. Stämmer inte det?
-
4-5 km då tror jag nog att en UTV med bandsats är helt tillräcklig!
Det är svårt det där. När jag hörde talas om UTV med en Mattracks-bandsats tyckte jag att det lät överlägset. Sedan visar det sig att en del tror inte att det kommer att funkar och en del tror stenhårt på det. För att det ska bli någon vettig ekonomi i det så måste man välja bandsatsen för den lättare varianten, alltså upp till 1900 kg på fordonet och då kanske det inte är lika lätt att tro på det. Det blir ju ändå en del pengar, någonstans mellan 150.000 och 250.000 tusen beroende på vilken bil man väljer. Eftersom man inte kan testa så kanske man köper och så står man där en mörk natt i en snödriva. SVÅÅÅÅRT!
-
Säger som Nerden i 2 inlägget , snacka med Ola i Frövi han kan nog hjälpa dig !
-
Kanske en Ski-doo Elite vore nått?
(http://snowmobilesdot.com/wp-content/uploads/2008/02/2005-ski-doo-elite-sport.jpg)
-
Annars finns ju http://www.argoatv.com
Den finns det både band och tyghytt att köpa till. Kanske finns andra hytter med men hittade ingen nu!
-
ARGOn är inget dåligt alternativ. Man sitter bekvämt i den och den tar sig fram bra. Motor- drivlinemässigt är det inga problem, inget har gått sönder för oss under de 7 år vi haft den.
Körde min 80åriga farmor till bussen med den i dag på grund av halkan, och i den satt hon bra. Något att tänka på är att det kan vara lite jobbigt för en gamling att klättra upp i den, men med en liten pall eller lite hjälp funkar det utmärkt.
Farsan har en muskelsjukdom så han har knappt någon muskelstyrka kvar, klarar knappt att gå inomhus ens, men med lite hjälp kommer han utan problem in i ARGOn och kan ut och köra. Den funkar bättre i snön än fyrhjulingarna han haft, lite äldre Yamaha, Suzuki och Honda, och pga att den är bromsstyrd orkar vem som helst köra den. Med variator blir den dessutom väldigt lättkörd.
Ska man ha med lite folk bör man om möjligt välja en 8hjulig ARGO.
Band är VIKTIGT om man ska köra i djup snö. Dom som finns till ARGO är 18 tum (ca 45 cm) breda.
Här är en modell, men den kostar multum
(http://argoatv.com/_uploads/utility/MI_13_Centaur_954DT_-_Turbo_Diesel_v9.jpg)
Här är en annan modell
(http://argoatv.com/_uploads/utility/MI_50_8x8_750_HDi_Commercial_Vehiclesv1.jpg)
och här kommer en bild på en med band och hytt.
(http://www.buyargo.com/argo/Modules/PhotoGallery/images/large/0000001834b0405.jpg)
-
Har du någon aning om hur mycket Argon på den nedersta bilden skulle gå på med banden till?
-
Detta är den handlare man rekommenderar, på tillverkarens hemsida.
011 i telefonnumren är koden för att komma ut från USA, så det ersätter du helt enkelt med 00 från Sverige (eller + om du matar in det i en mobiltelefon)
Argo Norge
Boltelokka Alle 10
Oslo 0454
NORWAY
Contact: Mr. Jan Nielsen
Phone: 011-47-22-46-89-25
Fax: 011-47-22-46-94-68
Email: argo.nor@argoatv.no
Web: www.argoatv.no
This Distributor has 10 dealers in his territory. Please contact him directly to find the dealer nearest you.
-
Tack! Det vore ju lyckan om priset vore överkomligt och att man skulle ta sig upp. Den verkar ju skitsmidig och jag kollade på hemsidan och det finns med aluminiumhytt också.
Kanske man t o m kan ta den på ett vanligt släp(model större) när den behöver servas. Jag ska ringa Norge imorgon.
I värsta fall får det bli en bandvagn igen. Jobbigt! Det kostar 4000 att få den till stan för service. Jag ska informera om det lyckas oavsett vad det blir. Jag tar gärna emot fler tips. Vad ni kan mycket - ni grabbar. Jag tillhör inte "Kvinnor kan". Jag är bra på att laga mat och att baka. Där kan ni fråga mig.
-
Några länkar som visar UTV med band ... i snö.
Några visar i alla fall körning i lite lösare snö.
De första länkarna visar en lite större UTV som tar 4-5 pers. Men det är ju inte större band på den jfr med andra UTV så det blir ju mer kilon som skall bäras upp på snön av de banden.
http://www.youtube.com/watch?v=aCnxfNkC-qY Polaris Snow eXpedition 4
http://www.youtube.com/watch?v=wWDks9Jol0I Polaris Snow eXpedition 5
http://www.youtube.com/watch?v=cylLSTwhOG4 Polaris Snow eXpedition 6
http://www.youtube.com/watch?v=rf_uWmPsqDg Lac Long Rhino
http://www.youtube.com/watch?v=Xl2orkozUmw Arctic Cat 1000 Prowler with Camoplast Tatou4s track system
http://www.youtube.com/watch?v=k5un2hafrnA Arctic Cat 700 Prowler with tracks
http://www.youtube.com/watch?v=25xx6zXQk0M ATV TRACKS 2010 Camoplast TATOU UTV 4S RHINO 2004 Part 8
http://www.youtube.com/watch?v=NKdlWji5ySU yamaha rhino on mattracks
-
Kanske inte den bästa lösningen för dig, men kul vore det... ()p ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nTDNLUzjkpg&translated=1[/youtube]
-
Pistmaskiner rymmer inte mycket folk, men med en rejäl släde så....Kanske en gammal husvagn på skidor/medar? :)
http://www.blocket.se/jamtland/Prinoth_T2_30697482.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Pistmaskin__sparmaskin_Prinoth_T2S_29148481.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Pistmaskin__Kassbohrer_Pisten_Bully_240D_30529147.htm?ca=9&w=3
Sen hittade jag en något märklig jätteskoter. Iofs sitter man "utomhus" men det är ju som en mindre snövessla.
http://www.blocket.se/jamtland/Alpina_Sherpa__Lite_storre__mycket_starkare_29387949.htm?ca=9&w=3
-
Ni har kommit med många bra förslag. Hur vet man att det kommer att fungera när det inte går att testköra. På bilder framgår det inte vad vansinnigt brant det är och med en massa nysnö, ibland blöt, så vet man ju inte. Det vore ju surt att köpa något för en kvarts miljon och så kan man köra hemma i trädgården.
Vet någon hur man får tag i en fräsch 206 med dieselmotor?
-
[youtube]yQ8_seCASgw&feature=related[/youtube]
Någon som vet ungefär vad dom där maskinerna kostar med band?
Ser ju grymt roligt ut det där, sen funkar dom ju fint på sommaren med.
-
Exakt! Ska man lägga ut en massa pengar så vill man ju ha kul också - hela året.
-
Finns 2 begagnade i sverige, en 6x6 och en 8x8.
http://www.blocket.se/stockholm/Argo_ATV_Response_8x8_04_23489972.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Argo_6x6_Bigfoot_29692802.htm?ca=6&w=3
Nya har jag dock inte hittat..
-
fan va fräna prylar de finns...
http://www.bg-as.no/Tracksystem/safe-rescue-kit (http://www.bg-as.no/Tracksystem/safe-rescue-kit)
den tror nog jag på
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dn5R3st3n60[/youtube]
jag menar 14 pers är en del vikt... men dock inte i lössnö :-\
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qg22BugPcF8[/youtube]
men denna är juh iallafall tyst de är bara inte youtube den är väldigt tyst i verklighet med
med en husvagn bakom med på slädar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-d_XR_1-FB8[/youtube]
vet inte om en sånn skulle funka eller inte
dom är juh dock en del om byggda...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IMyVU4yDXJM[/youtube]
för er som har sett top gear så kör dom juh som vanligt som tokar...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gEeAIW-1aEE[/youtube]
(kortversion)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WNkvASxfEWQ[/youtube]
hela oklippta
(finns två delar till)
vet dock inte om dom tar sig fram lössnö någe bra...
men som sagt finns väldigt många bra alernativ
-
Jag håller med. Jag känner mig som en stockholmsbrud på "fina gatans" boutiquer - jag vill bara ha och ha - helst en av varje.
-
Vår ARGO köptes från Norge av, och det var inga problem alls. Vet tyvärr inte vad den kostade då. Man har riktigt kul med den även under sommaren, och den klättrar överallt. Man sitter som i ett badkar, så vill man korsa ett dike eller ett mindre vattendrag är man fortfarande torrskodd, dock simmar den inte sååå snabbt. Det man bör tänka på då är att inte försöka köra upp där det är för brant. Är det för brant för att ta sig upp kan man faktiskt använda winch, funkar utmärkt.
Vi köpte en lite bredare släpvagn än dom "normala" och att köra den på släp funkar också fint. Det är heller inte så mycket service att göra. Kolla över bromsar, byta olja, smörja kedjor, allmän översyn och tvättning efter lerbaden :DV
-
Hej B
Kolla in det här. Jag känner mig riktigt skarp i huvudet. Nu har jag fattat hur man "svarar" - KANOOOON!!
Tack för hjälpen
B-L
-
Vet någon hur man får tag i en fräsch 206 med dieselmotor?
Kolla in det här företaget. De annonserar på Blocket i bland också.
http://www.milmac.se/index.php?page=vehicles&hl=usa
-
Någon nämnde Bombardier. Jag har kollat lite på deras Bombi tidigare. Rymmer iofs bara 2 pers som mest, men då får man ha nåt släp till. Dock inte heller så nya precis.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xs-m8zk5lc0[/youtube]
-
Jag måste bara dela med mig. Så himla kul.
"En person faxade iväg ett dokument till en kollega.
När det var gjort frågade en annan kollega om han verkligen hade skickat faxet.
”Du har ju papperet kvar i handen”, sa arbetskamraten med förvånad blick.
Kan ni faxa över intyget till mig?
Javisst, jag ska bara först ta en kopia.
En kopia? Varför det?
Jag kan ju inte skicka originalet till dig!!
"Skulle ni kunna vända på er fax för hålen kom på fel sida av papperet?"
-
Jag har varit i kontakt med "Milmac.se" och då hade dom flera fordon på band men jag ble ´v varnad för att deras fordon var av så varierande skick. Man kunde lika gärna få en riktig skitbandvagn som en kanonvagn. Jag har inte den ekonomiska sitsen att jag kan göra ett misstag. Jag måste vara stensäker på att det är ett bra köp.
Goda nyheter - jag har fått en kontakt som eventuellt leder mig till en NATO-bandvagn från Norge. Det blir spännande. HOPPAS, HOPPAS.
-
Jag har tittat på videon där man säger att det är 80 cm snö. Inte vet jag men det ser ut som om maskinen jobbar rätt hårt. Hos oss är det flera meter snö och dessutom skitbrant. Visserligen blir snön hård men det blir ändå någon halvmeter snö som är lös. Vinden driver snön så ibland är det meterhöga valler mitt där man ska köra. Det hade varit smidigt med en liten vagn av något slag. Nu ska jag kolla NATO-bandvagnen, det kanske kan vara något.
-
Jag har varit i kontakt med "Milmac.se" och då hade dom flera fordon på band men jag ble ´v varnad för att deras fordon var av så varierande skick. Man kunde lika gärna få en riktig skitbandvagn som en kanonvagn.
Ja, jag skulle självklart resonera som du, men efter vad jag sett på nätet så säljer de väl både vagnar som kommer "direkt från förband" och de som är helrenoverade. Klart att skicket varierar då.... De förstnämnda kan ju vara hur skruttiga som helst om de inte är skötta ordentligt - å andra sidan så är en helrenoverad med dieselmotor väldigt dyr. Men den går säkert bra och länge utan större problem..... man får lite vad man betalar för och tillgången på fina 206:or är väl inte såååå god. Speciellt inte med diesel-spis och då blir priset därefter.
-
Jag har tittat på videon där man säger att det är 80 cm snö. Inte vet jag men det ser ut som om maskinen jobbar rätt hårt.
Jo, den ser ut att få jobba lite. Men det är en ganska liten bandvagn och inte så stor motor så då blir det tuffare när snön är djup. Jag vet inte, men du kan säkert ha rätt i att den är "för liten"..... men då tror jag inte heller att en UTV är så mycket att "hänga i granen". Frågan är väl om du då har några egentliga alternativ förutom en mindre pistmaskin eller en BV 206?
-
Jag känner nog som du. Ju mer jag ar fått veta här på detta forum ju mer lutar det år som du säger åt pistmaskin eller bandvagn och då lutar det ändå åt bandvagn eftersom det är ett fordon som jag kommer att kunna använda även sommartid. Man får se. Nästa helg ska jag testa en Yamaha fyrhjuling med band - kanske mest för att konstatera vad den har för kapacitet. Sedan, om det inte blir en jätteöverraskning så får jakten på en vettig bandvagn starta.
Förresten, vad är det som gör att alla säger att om man ska ha en bandvagn uppe på mitt fjäll så är en diesel att föredra. Vad kan dieselmotorn som inte bensinaren kan?
-
Förresten, vad är det som gör att alla säger att om man ska ha en bandvagn uppe på mitt fjäll så är en diesel att föredra. Vad kan dieselmotorn som inte bensinaren kan?
Vara mer energieffektiv. Alltså dra mindre bränsle och kanske du kan få tag på billigare bränsle också?
-
Förresten, vad är det som gör att alla säger att om man ska ha en bandvagn uppe på mitt fjäll så är en diesel att föredra. Vad kan dieselmotorn som inte bensinaren kan?
Vara mer energieffektiv. Alltså dra mindre bränsle och kanske du kan få tag på billigare bränsle också?
sen har diesel ett enklare bränslesystem som är mer driftsäkert såvida det är en helt mekanisk insprutningspump, alltså inget nyare än 1990 för att vara på säkra sidan.
är det dessutom en direktinsprutad diesel så har den väldigt bra kallstartsegenskaper, oftast bättre än bensinare då en bensinare inte kan förånga bensinen under -40 grader.
en direktinsprutad som inte är sleten i cylindrarna startar även i -50 om man bara har batterikapacitet så det räcker och en lättflytande olja.
en indirekt insprutad diesel (även kallad förkammardiesel) har mycket sämre kallstartsegenskaper och alla IDI dieslar har glödstift, det har inte alla DI dieslar eftersom det helt enkelt inte behövs, min fordson major från 1952 har ingen förvärmningsanordning och startade mycket lätt i vintras i -27 utan motorvärmare.
-
Med denna lär du inte köra fast!
http://www.blocket.se/jamtland/Leitner_400_D_30805467.htm?ca=4&w=2
(http://213.132.112.100/images/32/3250437612.jpg)
-
Är det någon som vet var man kan få tag i band och boogieaxlar (eller vad det hette) till en sådan pistmaskin. Om det finns vad kan det gå på?
-
Jag kollade med säljaren och det skulle kosta 150000 att fixa till maskinen såvida man inte kan skruva själv. Då blir det billigare - men inte billigt. Dessutom skulle det ta en vecka trodde han. Det var synd den såg fin ut och liten och smidig. Tack för förslaget.
Ni har bra förslag och vad kul att ni hela tiden kommer med nya idéer - jag tar gärna emot fler.
-
Kanske inget direkt tips, men tänkte självklart på denna tråd då jag såg artikeln om dessa pojkar som alltså har bandvagn här nere i sydligaste Småland!
...och den skall ännu ett antal breddgrader söderut är det tänkt!
Himalaya!
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/fran-almeboda-till-himalayas-puderpister(2184597).gm
-
Åhhh! Den vill man ju ha - och till ett bra pris. Jag har inte gett upp hoppet ännu. Jag har varit i kontakt med norska försvaret och deras motsvarighet till Försvarets materielverk. Som sagt är inte hoppet ute än. Kanske blir det trots allt en bandvagn igen och har jag tur kanske en fräsch diesel - om jag klarar av ekonomin. Jag håller tummarna. Jag knäpper faktiskt hela handen.
-
Kom på att du kanske ska atälla den här frågan på http://forum.snowmobile.se/forum.php.
På detta forum så har du enligt mej mer hjälp i frågor om transport på snö då det helt enkelt är ett skoterforum. Inget ont menat om detta forum men jag tror ändå det kan vara fler som har mer erfarenhet av den typen av fordon du söker. Visst det är mycket "snorvalpar" som tror och tycker att de vet och kan allt men det finns många med vettiga svar också. Har fått mycket hjälp med mina skotrar på det forumet.
Ställ frågan här i den allmänna tråden: http://forum.snowmobile.se/forumdisplay.php?5-Allm%E4nna-forumet
-
detta kanske vore nåt: http://www.youtube.com/watch?v=afJ18eJeNgU
-
detta kanske vore nåt: http://www.youtube.com/watch?v=afJ18eJeNgU
Den va skruvad O0
-
Jag tror inte att mina pengar räcker. Dessutom tror jag att vår "Regering" skulle ha synpunkter på att jag plöjde upp hela Jämtland. Häftigt är det. Herre Gud vad folk hittar på. Det saknas inte fantasi.
Jag har varit och tittat på en 202:a, en gammal anbulans-bandvagn. Kanske inte mintcondition men inte långt därifrån. Jag gillade den.
-
Här är en liknande men jag tycker den är brutal... ()p
http://vimeo.com/2638558
-
Letar du efter en BV202 så kan jag rekommendera: http://www.terrangbil.net/v2_index.asp (http://www.terrangbil.net/v2_index.asp)
Där finns det ett gäng som har egna och renoverar.
Kunskap finns i överflöd på det forumet om militärens terrängfordon, och det är just vad som gjorde BV202 poppis, den användes av militären och har sålts ut i omgångar så gemene man fick råd.