ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: serpent skrivet 9 november 2010 kl. 20:10:39
-
Huj,
Hur snabbt törs/får man köra med 4wd i?
-
Jag är tveksam till om TGB har nån begränsning för det, övriga fabrikat har iaf inte det.
Sen hur fort du törs köra är ju mest upp till dig själv att avgöra.
-
Trodde det fans någon generell rekommendation för detta.
Är ju smidigt att kunna bränna på med 4wd vintertid, blir ju lite smått halt annars (vilket såklart också kan ses som en positiv grej :djump: ).
Hur kör ni med era hjulingar då? Är det generellt 4wd på vinterväg och 2wd vid bus?
-
Just den där frågan har jag också funderat på. Jag har iof en Goes 520 -08 men har funderat på om det är ungefär samma sak som med bilar att det är viktigt att ha samma storlek på däcken så alla axlar hamnar i samma hastighet. Då jag kör sakta i snön eller i skogen så har det mindre betydelse då man svängar och styr så mcyket och det hala underlaget inte bryter så mycket. Men kör man på asfalt med 4 hjulsdriften i med slitna däck fram och bra bak.
Hur känsliga är dom? :dntknow:
-
är det inte så generellt i terräng körning. kör så långt du kommer med 2wd sen använder du 4wd för att komma loss. har för mig att kapten kronblad på p4 sa så på utbildningen.
-
är det inte så generellt i terräng körning. kör så långt du kommer med 2wd sen använder du 4wd för att komma loss. har för mig att kapten kronblad på p4 sa så på utbildningen.
Det intressanta är ju om man "törs" köra med 4wd i 80+ km/h på vintervägar. Käns ju helt klart tryggare, men man vill ju inte köra sönder maskin.
-
Har kört rätt friskt med 4wd på vinterväg och inte har det känts farligt snarare tvärt om är ju lättsnurrat med bara bakhjulsdrift och en kort maskin
-
Har kört rätt friskt med 4wd på vinterväg och inte har det känts farligt snarare tvärt om är ju lättsnurrat med bara bakhjulsdrift och en kort maskin
Klart det är säkrare med 4wd =)
Det tråden handlar om är ju om det är farligare för maskinen, om 4wd driften håller för det.
Ursäkta om jag har varit otydlig.
-
har kört mången gång med 4 wd och full gas, ca 100 km/h.
mest för att jag glömmer lägga ur 4wd när jag kmr ur skogen och ut på nån grusväg.
Dock har jag ju raserat en framdiff åxå men om det beror på detta vet jag inte..
-
I första delen av mitt svar så avsåg jag att min maskin inte tagit någon skada!
-
Kör med 4wd i när du vill, sen är ju maskinerna så lätta att det inte spelar nån roll om diametern på hjulen skulle skilja lite, om det vore så känsligt så skulle det ju knappast gå att svänga med diffen i utan att ha sönder nåt.
Jag har kört med 4wd på is och i snö så att maskinen har varvat ur vid nåt tillfälle, det håller.
Nu kan jag bara tala för de märken och modeller jag haft .
-
På torr asfalt eller grus ser jag ingen anledning att ha fyrhjulsdriften i, (även om tex Renegaden faktiskt säljs sådan) och är tveksam till om det håller på de lite mer effektstinna maskinerna.
Onödigt att prova anser jag.
Kör man på halt väglag ger ju fyrhjulsdriften en klar stabilitetsförbättring, bara man kommer ihåg hur dåligt greppet är när man väl skall bromsa! ()p
Här busar vi lite på is, utan dubb... just denna sekvens visar inte när hjulen passerar hundra, men det har jag gjort många gånger med awd.
Donuts är tex svåra att göra med endast bakhjulsdrift.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pB9Z9tUdTWo[/youtube]
-
Lägger i 4wd när snön kommer och lägger ur den till våren :). Åker en hel del väg i lite högre farter och det håller fint ()p
-
Se till att det är samma rullomkrets fram/bak, då är det ingen större fara, speciellt inte på vinterväglag när friktionen är låg, på asfalt kör jag alltid 2wd, tycker det hörs lite i transmissionen om man glömt lägg ur 4wd:n
Rullomkretsen kan skilja rätt mycket mellan fram och bak om man har lite för mycket tryck i bakdäcken, de sväller mycket mer på höjden än vad framdäcken gör om man pumpar hårt, i vart fall på can-am, tror det skilde typ 30 mm på höjden mark/överdel däck när jag mätte förra vintern.
Sånt kan generera rätt mycket värme i diffarna.