ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: redbeard skrivet 9 november 2010 kl. 19:52:03

Titel: fundering 4 ws
Skrivet av: redbeard skrivet 9 november 2010 kl. 19:52:03
skulle inte 4 ws vara något för en atv?
kommer fram lättare där det är trångt..
tror även framkomligheten i allmänhet skulle bli bättre?
en förutsättnig är nog förståss en ordentlig servostyrning på ett sådant ekipage..
men vad vet jag det kanske redan finns en sådan atv?
Titel: SV: fundering 4 ws
Skrivet av: Hydro skrivet 9 november 2010 kl. 20:07:06
Gällande smidigheten skulle ju en bakdiff underlätta extremt som första åtgärd.
Titel: SV: fundering 4 ws
Skrivet av: redbeard skrivet 9 november 2010 kl. 21:54:27
svar ja, men styrning på alla 4 tror jag vore optimalt
Titel: SV: fundering 4 ws
Skrivet av: Atvfreak skrivet 9 november 2010 kl. 23:02:47
Låter frukansvärt dyrt, + att det blir ännu mer saker som kan gå sönder.
Titel: SV: fundering 4 ws
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 november 2010 kl. 23:14:36
ja jag tror också att en öppningsbar diff bak skulle underlätta manövreringen en hel del, fattar verkligen inte varför det inte finns som eftermarknadstillbehör????!
en Detroit locker skulle ju vare helt suveränt bak i en ATV!!
men 4ws är inte heller dumt, ganska enkelt att få till på ATV med delad bakaxel då där redan finns knutar. bara lite länkage som fattas, men det skulle egentligen skötas helt hydrauliskt både fram och bak, som orbitrolstyrning ungefär. så var det detta med kostnaden igen..
Titel: SV: fundering 4 ws
Skrivet av: Hydro skrivet 9 november 2010 kl. 23:23:31
Om man kan styra bakaxeln manuellt så kan man ju då svänga lika mycket åt samma håll med båda axlarna och får då maskinen att gå på snedden, fördelen med detta är att varje hjul går i ett eget spår.
Bra tex på känslig mark eller mjuk terräng!
Detta kallas krabbgång:
(http://www.atl.nu/edrum/uploaded/image/2005/3/1/energren_176164.jpg)

Om styrningen skall ske automatiskt med styrets utslag så krävs ju nästan nån form av hastighetssensor dessutom.
Vissa bilar med detta system låter ju bakaxeln styra åt motsatt håll i låga farter men samma håll i högre... det senare dock i betydligt mindre utsträckning än vad framaxeln gör naturligtvis.